KPN beslist uiteindelijk zelf, ze hebben het wel of niet slagen van Telfort nu helemaal zelf in de hand. Telfort bellers zijn bellers die goedkoop uit willen zijn overall. Als KPN denkt deze groep (mensen die erg prijsbewust zijn dus) tarieven a la KPN op te leggen (bijv. data bundels duurder maken e.d.) is het echt gauw gedaan denk ik.
KPN, reken je niet te snel rijk met deze overname zou ik zeggen. En het is gewoon een gegeven dat KPN een ster is in het introduceren van impopulaire maatregelen (vast en mobiel) of gewoon even een paar honderd mensen op straat gooien zonder blikken of blozen. Denk maar eens aan het aantal mensen dat destijds naar Tele2 overstapte omdat de KPN tarieven gewoon te hoog waren.
KPN.....als nederlander zou je idd juist trots moeten zijn op een nederlandse onderneming die van enige betekenis wil zijn in europa. Maar niet tegen elke prijs (daarom zijn er denk ik ook veel Orange en T-Mobile klanten die misschien nooit naar Orange of T-Mobile waren overgestapt als KPN op dezelfde prijslevels opereerde).
KPN doet mij erg denken aan Ahold, die zijn prijzen jarenlang kunstmatig hoog hield om zo financiële middelen te krijgen om supermarkten in (Zuid) Amerika over te kunnen kopen. Resultaat was dat alle supermarkten hun prijzen gingen verhogen. Nu weet ik niet of dit ook in de telecomwereld zo werkt maar het zou mij niets verbazen.
Maar gezien de SMS tarief verlagingen binnen het HI-Programma en de reacties van de andere netwerken zal er zeker een kern van waarheid in zitten.
KPN neemt Telfort over
DEN HAAG - Telecombedrijf KPN gaat zijn branchegenoot Telfort overnemen. Partijen hebben hierover in principe overeenstemming bereikt.
De overnamesom bedraagt 980 miljoen euro. Dat heeft KPN dinsdag bekendgemaakt.
www.nu.nl
Waarom hebben ze telfort niet eerder overgenomen? was een stuk goedkoper geweest
Opmerkelijk.....! Ik ben benieuwd of ze het ook werkelijk mogen overnemen.
En wat er daarna in de toekomst gaat gebeuren. Blijft het Dubbele Netwerk? DEnk het niet. Of maken ze van elkaars netwerk gebruik.
En EDGE?
ole, dan heb ik hopelijk eindelijk goede dekking met telfort _/-\o_
› reageerOngelooflijk, KPN was wel de laatste partij van wie ik zou verwachten dat het Telfort zou overnemen. Ik vraag mij af wat ze nu zullen doen met twee netwerken die naast elkaar werken. En of Telfort de budget versie van KPN zal worden (en toch in tarieven en structuur omhoog gaan en voordeeltjes die je nu bij Telfort hebt die dan heel sneaky worden afgeschaft zoals gratis voicemail e.d.).
Toch een hoop geld voor KPN dat vanwege "grote kostenlasten" de laatste jaren veel medewerkers op straat heeft gezet. En dan vervolgens wel bijna een Miljard euro op tafel leggen in contanten!!!
Lekkere jongens, die groene rakkers......
Volgens het persbericht blijf Telfort, Telfort. Alleen de eigenaar wordt KPN als de Nma dat goedkeurd.
Op korte termijn geloof ik dat wel. Maar ik denk dat er op lange termijn veel dingen gaan veranderen. Want er kan veel op dubbele kosten worden bespaard. En misschien onderlinge roaming?
› reageerIk wordt nou niet echt bepaald "warm: van dit nieuws. Nooit echt een fan van KPN geweest. Maar wellicht heeft het zo zijn voordelen.
› reageerAles Telfort maar prijsvechter blijft, vind ik alles goed.
Dat is 1 van hun succesfactoren. Maar KPN kan nu natuurlijk het beleid bepalen.
Of ook nadelen?
› reageerOnvoorstelbaar...wel een slimme zet, ineens een hoop masten erbij voor KPN. Het is te hopen dat het op termijn mogelijk is van beide netwerken tegelijk gebruik te maken, dat zou de dekking zeker ten goede komen (van Telfort zeker, maar ook KPN heeft zwakke plekjes).
Ik vraag me alleen af of de NMA dit wel goedkeurt.
KPN-topman Ad Scheepbouwer stelt dat het concern door de overname "versneld het afgegeven doel van een omzetaandeel van meer dan 40% in de Nederlandse markt" kan halen.
› reageerPer bericht KPN:
KPN neemt Telfort over
KPN heeft in principe overeenstemming bereikt over de overname van Telfort, de Nederlandse mobiele operator met 2,4 miljoen klanten, voor een bedrag van EUR 980 miljoen, na aflossing van financieringsschuld en exclusief liquide middelen.
Afhankelijk van specifieke performance indicatoren kan dit bedrag verhoogd worden met maximaal EUR 140 miljoen. Als onderdeel van deze acquisitie verkrijgt KPN EUR 900 miljoen fiscaal compensabele verliezen met een netto contante waarde van ongeveer EUR 180 miljoen. Met deze overname verkrijgt KPN direct toegang tot klantensegmenten met een hogere groei, die complementair zijn aan zijn huidige klantenbestand. KPN is door deze transactie in staat het complete klanten spectrum in the Nederlandse mobiele markt te bedienen daarbij voortbouwend op het succesvol gepositioneerde Telfort merk.
Het combineren van de wederzijdse sterke punten stelt beide bedrijven in staat om op de middellange termijn aanzienlijke besparingen te realiseren op het gebied van marketing, algemene bedrijfskosten en netwerkkosten.
· Telfort met een sterke positie in de laag geprijsde consumenten segmenten blijft een zelfstandig merk binnen KPN's meerdere merken portfolio.
· Telfort en KPN kunnen beide profiteren van wederzijdse kennisuitwisseling op het gebied van distributie, klantenretentie en optimale klantenbinding. Verder zullen de activiteiten op het gebied van groothandel volledig worden geïntegreerd, met het doel om in dit marktsegment te profiteren van Telfort's deskundigheid.
· Het netwerk van Telfort zal door KPN geïntegreerd worden.
De acquisitie zal worden betaald uit beschikbare liquide middelen binnen KPN. Daarbij blijft KPN binnen de grenzen van zijn zelf opgelegde financiële raamwerk met een maximum van 2 keer Nettoschuld/EBITDA en een minimum van zes keer EBITDA/Netto rente.
De acquisitie behoeft de goedkeuring van de NMA. De ondernemingsraad van KPN heeft reeds een positief advies uitgebracht. Consultatie van de vakbonden zal binnenkort plaatsvinden.
Ad Scheepbouwer:
“We zijn blij met deze transactie omdat die het ons mogelijk maakt, versneld het afgegeven doel van een omzet aandeel van meer dan 40% in de Nederlandse markt te behalen. Dit zal onze concurrentiepositie tegenover de sterke Europese spelers die op de Nederlandse markt actief zijn verbeteren en ons beter in staat stellen om internationaal te concurreren. Op de middellange termijn voorzien we aanzienlijke besparingen door deze acquisitie met name op het gebied van bedrijfskosten, marketing en besparing op het netwerkkosten. We heten het sterke team van Telfort, dat in korte tijd een fantastisch track record wist op te bouwen, van harte welkom."
Safe Harbor
Certain statements contained in this press release constitute forward-looking statements. These statements may include, without limitation, statements concerning future results of operations, the impact of regulatory initiatives on our operations, the OPTA investigation into discounts given in breach of OPTA regulation, our and our joint ventures' share of new and existing markets, general industry and macro-economic trends and our performance relative thereto, and statements preceded by, followed by or including the words “believes”, “expects”, “anticipates” or similar expressions. These forward-looking statements rely on a number of assumptions concerning future events and are subject to uncertainties and other factors, many of which are outside our control that could cause actual results to differ materially from such statements. Certain figures in this press release may be subject to rounding differences. All market share information in this press release is based on management estimates based on externally available information, unless indicated otherwise.
Profiel KPN
KPN biedt telecommunicatiediensten aan zowel particuliere als zakelijke klanten. De kernactiviteiten van KPN zijn telefonie en datadiensten via het vaste net in Nederland, mobiele telecommunicatiediensten in Duitsland, Nederland en België, en datadiensten in West-Europa. In Nederland is KPN marktleider in de belangrijkste segmenten van de telecommarkt. Met E-Plus in Duitsland en BASE in België is KPN in deze landen de op twee na grootste aanbieder in de mobiele markt.
Per 31 Maart 2005 bediende KPN 7,4 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting en 1,7 miljoen internetgebruikers in Nederland, en nog eens 17,7 miljoen mobiele klanten in Duitsland, Nederland en België. Per dezelfde datum had KPN 30.453 medewerkers.
KPN is in 1989 verzelfstandigd. De aandelen zijn genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.
Profiel Telfort
Telfort is een zelfstandige en winstgevende aanbieder van mobiele telecommunicatie voor particuliere en zakelijke klanten. Telfort biedt kwalitatief goede producten tegen zeer scherpe prijzen. Hiervoor beschikt Telfort over een netwerk van hoge kwaliteit en stelt zij de klantenservice centraal voor haar ruim 2.4 miljoen klanten. Telfort is een inventieve organisatie die snel op marktontwikkelingen inspeelt. Naast het eigen merk heeft Telfort in korte tijd een nieuw marktsegment tot ontwikkeling gebracht: de wholesale-markt, Telfort verbreedt met haar innovatieve partnerbenadering haar bereik in specifieke marktsegmenten. Vanaf zomer 2005 is Telfort de eerste operator in Nederland met een landelijk dekkend mobiel breedbandnetwerk. In 2004/2005 bedroeg de omzet EUR 509 miljoen ( 2003/2004 EUR 422 miljoen) en Ebitda van EUR 97 miljoen (2003/2004 67 miljoen). Bij Telfort werken 613 mensen.
Vooral deze 2 dingen zijn opvallend:
· Het netwerk van Telfort zal door KPN geïntegreerd worden.
Telfort gaat dus een soort Hi worden lijkt me. Hopelijk blijft EDGE wel bestaan....
@ acgjong:
Vergeet dat Telfort schuldloos overgenomen kan worden nu. Deze schulden zijn destijds gedekt door het Engelse O2. Kortom het prijskaartje valt wel mee
Binnen KPN bestaat er KPN Mobile, daaronder heb je KPN Mobiel, Hi en dus straks ook Telfort. Telfort zal naast Hi komen te staan, maar met de bundels zoals die er nu zijn, lijkt me.
Een goed punt om het netwerk te integreren naar KPN. Heeft KPN eindelijk GSM1800-masten en Telfort de dekking van KPN! Vraag ik me overigens af wat KPN met de MVNO's gaat doen? Iemand daar een idee over? M.a.w. wat gaat er gebeuren met Tele2 Mobiel, AH Mobiel en ga zo maar door. Logischerwijs lijkt het me niet vanzelfsprekend dat KPN Tele2 op zijn netwerk wil >
@ Bollie Bolsta
Destijds was Telfort al overgenomen ZONDER schuld voor 25 mln euro.
Ik denk dat er meer achter zat, want voor zo een prijs had elke provider wel willen kopen.
Toen zou NMA de overname hebben afgekeurd omdat het om een bestaande provider gaat die de boel over zou nemen. Hoe het komt dat NMA nu wel in zou stemmen is ook voor mij een raadsel !
› reageer
Gepost door BASENL op 28/06/2005 09:39
Binnen KPN bestaat er KPN Mobile, daaronder heb je KPN Mobiel, Hi en dus straks ook Telfort. Telfort zal naast Hi komen te staan, maar met de bundels zoals die er nu zijn, lijkt me.
Een goed punt om het netwerk te integreren naar KPN. Heeft KPN eindelijk GSM1800-masten en Telfort de dekking van KPN! Vraag ik me overigens af wat KPN met de MVNO's gaat doen? Iemand daar een idee over? M.a.w. wat gaat er gebeuren met Tele2 Mobiel, AH Mobiel en ga zo maar door. Logischerwijs lijkt het me niet vanzelfsprekend dat KPN Tele2 op zijn netwerk wil
Ik denk dat roaming ook mogelijk zal worden, in dat geval haal ik morgen nog een abonnement (KPN mast zoongeveer in de tuin).
Kpn heeft allang de 1800mhz frequenties in gebeurik.
Over de andere providers op het telfort netwerk.
Deze zullen gewoon blijven bestaan, waarom niet?
Tele2 bied ook adsl aan met pakketjes van KPN.
Ik vind het een erg leuke ontwikkeling, toch nog iets leuks in deze dagen
Als de Nma het goedkeurd, ben ik echt benieuwd wat Vodafone gaat doen. Ook andere providers zullen er een reactie op geven lijkt me.
› reageerJa allemaal op Orange en T-Mobile na, die 2 moet je zo ongeveer vooruit schoppen!
› reageerLinks:
RTL-Z
Persbericht KPN
Perskamer Telfort
KPN heeft inderdaad al 1800Mhz-masten, maar niet zoveel als Telfort die heeft. En toch blijf ik benieuwd wat er met al die MVNO's gaat gebeuren, dat zijn er onderhand meer als dat Telfort klanten heeft
Vodafone gaat nu wel aardig met hun gecombineerde bundels. Inmiddels houden we 4 netwerken over, ben benieuwd hoe de voorspellingen gaan lopen, voorspelt was dat we er 3 over gaan houden. Dus of T-Mobile gaat eruit, of Orange. T-Mobile gaat niet goed, volgens een onderzoek willen de meeste klanten van Orange overstappen...
Gevoel zegt toch dat het KPN (KPN Mobile, Hi Telfort), Vodafone (met misschien Orange) en T-Mobile blijft.
LOL....zometeen een bericht in de trant van : Vodafone neemt Orange over??
Of: T-Mobile neemt Orange over??
Ik denk dat KPN eenzelfde invloed zal krijgen als Albert Heijn dat in een keer besloot zijn prijzen te verlagen. De andere grote spelers MOETEN wel meegaan omdat ze anders zichzelf uit de markt prijzen.
Zeker nu die verschillen nog groter zijn (nu KPN er een boel klanten bij krijgt kunnen ze goedkoper werken, internationaal groeien, misschien zelfs op langere termijn nog goedkoper werken dan T-mobile en Vodafone...als ze dat willen).
Alles wat dan boven die abo prijzen blijft zitten zal dan mee moeten gaan (en als ze dat niet kunnen zullen ze hun eigen doodsvonnis tekenen op den duur denk ik).
@BASENL,
je was net een paar seconden sneller
Trouwens, Marcel Boekhoorn (de voormalige eigenaar van Telfort) zal nu echt tot de rijksten in nederland behoren denk ik (ergens in de top 20 denk ik). Hij kocht Telfort voor een appel en een ei (25 miljoen) en verkocht het dus voor 980 miljoen....dat is echt een mega winst die je niet vaak tegen zult komen.
Goed hé!
Ik heb trouwens ook ander groot nieuws: 'KPN MobielPlus vanaf juli één jaar geldig'. Met nieuwe tarieven, die helder zijn en aanvullende SMS-bundels die ook uit het tegoed gaan. De tarieven zal ik hieronder neerzetten:
Tariefplan Bel- of SMS-tarief
KPN MobielPlus €20 0,20
KPN MobielPlus €25 0,17
KPN MobielPlus €30 0,15
KPN MobielPlus €42 0,14
KPN MobielPlus €65 0,13
KPN MobielPlus €90 0,12
KPN MobielPlus €114 0,11
KPN MobielPlus €160 0,10
Voor 6 euro uit je tegoed heb je 50 SMS'jes met een tarief van 12 eurocent, ook na die bundel is het SMS-tarief 12 eurocent!
Tegoed dus 12 maanden lang geldeg. Tarief is één tarief voor bellen en SMS'en! Saldo is inmiddels ook gewoon opvraagbaar.
Nou, Orange: zet de aanval maar in dan!
Schokkend nieuws! Juist KPN is de provider die het kopen van Telfort het minste nodig heeft: nu al de nummer 1 en al booming door de verschillende merken die ze bieden.
Het enige voordeel wat ik zie is dat KPN hiermee een concurrent uit de markt haalt. Of de NMA het toestaat voor de nummer 1 en ex. staats monopolist?
NB. met al die extra merken op Telfort kan KPN flink blijven verdienen aangezien ze zowel de premium als de budget markt bedienen. Tele2 etc. zullen dus dus gewoon mogen blijven denk ik.
Ongelooflijk....The Unique Selling Point van Orange is over!!!
Ik denk dat het Orange nu dun door de broek begint te lopen.....Ik ben Orange klant maar kan niet wachten om over te stappen zoals de vlag er nu bij hangt (of ze moeten wel met iets heeeel spectaculairs komen !!!).
Ik denk dat Orange niet opgewassen is / genoeg bewapend om zich in het Titanen gevecht te mengen (KPN, Vodafone). Zowel financieel en qua grootte. Een overname (of een France Telecom dat misschien zoetjesaan uit zijn winterslaap ontwaakt en beter-laat-dan-nooit actie onderneemt) zal soelaas kunnen bieden.
Met de KPN Mobiel Plus van 30 Euro (2,50 goedkoper dan de Orange 32,50) bel je ook nog eens 1 cent per minuut goedkoper dan Orange 32,50!
Orange: wakker worden jochie...'t is tijd om op te staan....!
Ik vind het een slechte ontwikkeling, want nu gaat er een concurent uit de markt waardoor de prijzen zullen gaan stijgen.
Ik denk dat T-Mobile en Orange later in elkaar op zullen gaan om te concureren, maar dat moeten de moeder bedrijven maar uitzoeken.
Offtopic: (alhoewel)
Ik zag vanmorgen dat de zendmasten van KPN die +/- 50 meter schuin boven mijn huis staan werden weg gehaald. Voorkennis?!?!?!
orange is altijd al te duur geweest mits er niet gebruikt wordt gemaakt van een gunstige cashbackregeling. Een hi-abonnement is in veel gevallen nog veel gunstiger dan een mobile-plus of een web-bundel van kpn. Op de hi-site krijg je namelijk meer cashback dan bij welke "voordelige" site dan ook.
Het netwerk van Telfort zal door KPN geïntegreerd worden.
Dit zal toch niet andersom gebeuren? KPN verstevigd zijn positie en dekking, en de Telfort dekking zal gelijk blijven. Anders zou KPN een enorm verlies gaan lijden...
tevens een bericht op http://webwereld.nl/articles/36012
› reageerOfftopic: (alhoewel)
Ik zag vanmorgen dat de zendmasten van KPN die +/- 50 meter schuin boven mijn huis staan werden weg gehaald. Voorkennis?!?!?!
Op veel plaatsen vervangt KPN de GSM only sites door gecombineerde GSM/UMTS sites. Door dit nieuws zullen ze niet opeens vandaag al hun masten gaan weghalen
Welke leverancier gebruikt KPN voor het netwerk? Waren ze na Alcatel en Nokia nu niet naar Ericsson over (Telfort gebruikt ook Ericsson zodat de samenvoeging volgens mij vrij makkelijk en in verhouding voordelig zou kunnen gaan.)
NB. als ze de 2 netten samenvoegen voor KPN klanten dan hebben die verbeterde capaciteit (maar wel meer echo's net als nu bij Telfort vrees ik). Als ze voor dezelfde beltarieven de Telfort klanten op het KPN net laten bellen, dan krijg je mogelijk toch een leegloop bij KPN of zien jullie dat anders?
Ik had liever T-Mobile overgenomen zien worden dan Telfort. Ik vrees nog steeds dat deze overname niet gezond is voor de consument. Voor de winstgevendheid van de Mobiele providers had dit echter al veel eerder gemoeten. Met nog maar 4 operators krijgen ook T-Mobile en Orange weer een kans om wat te verdienen.
Er zullen denk ik ook enorm veel masten verdwijnen. Posities op daken moeten namelijk gehuurd worden....
› reageerDit wordt echt de week waarin er klappen gaan vallen in de mobiele sector. Voor Telfort klanten zal het alleen maar beter zijn, het goede netwerk dat ze al hadden wordt nu nog verder verbeterd. KPN-Telfort hebben straks echt een super netwerk. Telfort houdt verder zijn eigen strategie aan, dit wordt gezegd in het Telfort persbericht. Dus wholesaleklanten zullen blijven bestaan. Ik hoop dat de prijzen niet omhoog zullen gaan, dat zou voor mij de druppel zijn om weg te gaan, KPN is al niet zo'n lekker bedrijf, en als zij ook nog de prijzen gaan verhogen...
Orange zal toch echt iets moeten gaan doen, dit gaat echt klanten kosten. Als KPN dit een marketing-technisch goed weg zet, zal Orange toch echt met andere bundels moeten komen.
Alleen zou de OPTA de overname van Telfort goedkeuren, ik heb zo mijn twijfels...
T-Mobile zal denk ik nooit door KPN overgenomen worden ivm hun eigen expansie drift. Bovendien denk ik dat T-Mobile ALS het al te koop zou staan gewoon te duur is momenteel (vanwege de internationale bekendheid en omvang van T-mobile).
vraag me af wat dit betekend voor Debitel, die bieden zowel kpn als telfort aan.
AH Mobiel heeft net kpn afgestoten (paars) en houdt het telfort deel (geel) om nu weer bij kpn uit te komen.
4 operaters?
kpn en telfort geven aan dat kpn als onafhankelijke provider zullen blijven opereren. Voor de consument blijft de keuze voor 5 providers dus bestaan. Achter de schermen zal er wel veel gebeuren. De samenwerking (zendmasten, breedband, 3G, en interne mogelijkheden als kennisuitwisseling) zal beide netwerken sterker kunnen maken.
Ik hoop dat telfort zal blijven bestaan als prijsvechter, dat houdt de andere providers tenminste scherp!
Voornaamste reden dat ik bij telfort weg ga is net dat beetje dekking tov T-M. Over een jaartje ben ik weer terug denk ik.
Volgens mij zijn het er straks echt 4. Hi is toch ook niet een 6de Operator?
› reageer@ErikS, inderdaad, hoeveel zouden we er dan wel niet hebben!
› reageerIk denk dat Telfort langzaam in KPN op gaat.
Het kan ook zo zijn dat KPN twee nieuwe netwerken maakt, de ene goed en duur, maar met meer capasiteit. De ander minder duur, maar met iets mindere dekking en minder capasiteit.
Nog een mogelijkheid is dat KPN Telfort als backup gaat gebruiken waarbij KPN bellers voorrang krijgen. Het komt nu al regelmatig voor dat het netwerk rond bepaalde uren van doordeweekse dagen overbelast is.
Ik heb ook eens een keer gehoord dat abonnement houders voorang krijgen op prepaid bellers als het om de capasiteit gaat, maar dat lijkt mij een broodje aap verhaal, want prepaid bellers leveren best veel op zodra ze gebruik maken van het netwerk.
dit betekend een enorme kostenbesparing op het gebied van UMTS, dat krijgt telfort en nu 'gratis' bij en KPN kan dan EDGE aanbieden in de UMTS gaten.
Als ze dit doen heeft KPN direct een betere bezettingsgraad van haar UMTS netwerk, en ook nog eens een betere dekkingsgraad (dmv edge), wat voor zakelijke klanten heel erg belangrijk is.
Nogmaals, Vodafone en T-Mobile verdwijnen niet. Die bedrijven willen allebei een europa-breed netwerk hebben, dus verkoop is not an option.
Er blijven 5 netwerken met eigen masten en een eigen onderliggende infrastructuur. Dat telfort en kpn klanten straks wellicht van twee netwerken gebruik mogen maken doet daar niets aan af. Aangezien het waarschijnlijk goedkoper is om beide netwerken gewoon te laten bestaan dan ze tot 1 om te smeden, houden we de komende jaren 5 netwerken.
Amsterdam, 28 juni 2005
Telfort onder vleugels van KPN verder
Overname verstevigt groeipotentieel Telfort aanzienlijk
Amsterdam, 28 juni 2005 - Telfort maakt vandaag bekend, dat zij een principe akkoord heeft bereikt met KPN over de verkoop van 100% van de Telfort B.V. aandelen. Met deze overname verstevigt KPN zijn positie en waarborgt Telfort haar groeiambities.
Ton aan de Stegge, CEO van Telfort: 'Wij zijn een interessante partij en goede aanvulling op het multi-branding beleid van KPN. Telfort is een succesvolle speler die winstgevend de Nederlandse markt benadert. Telfort is financieel gezond en wij staan bekend om onze ondernemersmentaliteit. De jaarcijfers die we 2 weken geleden hebben gepresenteerd zijn dan ook iets om trots op te zijn. Telfort heeft zich georiënteerd met welke partij wij onze positie - in welke vorm dan ook - konden verstevigen en die daarbij tevens aansluit bij onze groeiambities.'
Telfort zal onder haar eigen naam blijven werken en de strategie die haar zo succesvol heeft gemaakt, blijven volgen.
Voor deze overname is een ontheffing nodig van de NMa. De Ondernemingsraad van Telfort is geïnformeerd en de gebruikelijke procedure is ingezet.
Bron: www.Telfort.nl
Telfort met dekking van KPN
Zolang er maar geen aansluitkosten bij 1 jaar blijven, het tarief buiten de bundel hetzelfde blijft, en misschien gaan de verlengingsbonussen bij KPN dan ook eindelijk eens omhoog
KPN wordt met de overname van concurrent Telfort met afstand de grootste aanbieder van mobiele telefonie in Nederland.
Combinatie
De combinatie bedient 7,5 miljoen klanten en is goed voor een marktaandeel van ruim 50 procent, zo blijkt uit het jaarverslag 2004 van telecomtoezichthouer Opta.
Marktaandeel
Klanten en marktaandeel aanbieders mobiele telefonie in 2004:
KPN-Telfort 7,5 miljoen (50,6 procent)
KPN 5,8 miljoen (39 procent))
Vodafone 3,5 miljoen (23,9 procent)
T-Mobile 2,3 miljoen (15,2 procent)
Telfort 1,7 miljoen (11,6 procent)
Orange 1,5 miljoen (10,4 procent)
Bronnen: RTL-Z en Opta.
dat zijn oude cijfers, en ze gaan puur over het aantal klanten, en deze discussie wordt al op meerdere plaatsen op TV gevoerd
› reageerIk moet nog zien dat de NMA en de OPTA dit goedkeuren. KPN wordt zo wel erg groot en dominant op de Nederlandse markt. En ze hebben dan 2 UMTS licenties, misschien verkopen ze er 1 en krijgen we er een nieuwe UMTS aanbieder bij.
› reageerZojuist was er een beursexpert bij RTLZ, ik heb even dat stukje opgenomen.
Hier kun je het filmpje downloaden.
cijfers zijn leuk, alleen niet iedereen bij Telfort wil bij de KPN blijven, hebben niet voor niets toen voor Telfort gekozen en niet voor KPN
› reageeren misschien werkt het ook andersom: Misschien zijn er KPN klanten die bang zijn nu op een in hun ogen minder goed netwerk te bellen ("goedkoop is duurkoop" ....zo zouden KPN'ers gedacht kunnen hebben destijds).
Ik ben benieuwd of de Klantenservice van KPN telefoontjes krijgt van verontruste KPN klanten die bang zijn voor een minder goede dekking (indien er een KPN mast wordt weggehaald omdat er een Telfort mast staat oid).
Wederom de klantenservice
"Een contract is bindend. Dat is overal hetzelfde. Indien u kunt aantonen dat u voor de aktie heeft getekend kunnen wij de aanpassing doorvoeren.
Niet elke klant heeft in die periode gebruik gemaakt van de aktie, wij hanteren verschillende akties, zo ook in het verleden."
binnenkort maar eens naar de shop
Verwacht niet dat Telfort als goedkopere eenheid binnen KPN blijft bestaan. Zou het een interne concurrent worden.
Van dit soort strategien worden we als consument op termijn echt niet beter.
Liberalisering was en in het toverwoord van onze overheid. Door al deze overnames krijgen we alleen maar monopolisten met een zeer ingewikkelde bedrijfsvoeringsconstructie waar je als consument absoluut niet door heen kunt kijken.
En als er straks een paar grote monopolisten zijn overblijven is het voor heel makkelijk om elkaar in de gaten te houden, danwel afspraken te maken (ook al mag dat niet). Nieuwkomers op de markt hebben geen tot nauwelijks meer een kans.
En als je als consument(enbond) dan wat hebt, zie maar dat je bij zo'n grote jongen er doorheen komt. Niet dus!!
Heb iets vergelijkbaars meegemaakt met een CV-service bedrijf dat door NUON werd overgenomen. De goedkopere contracten van het service bedrijf werden uiteindelijk opgezegd door NUON, omdat het niet meer in de pas liep met de eigen service dienst van NUON.
ATB> of ze houden die UMTS licentie om zo minder concurrentie te krijgen.
mjv> mensen kiezen niet voor een bepaald bedrijf, maar voor de prijzen en diensten die er geleverd worden. Zolang de tarieven en diensten van telfort niet veranderen, boeit dat de telfort-bellers volgens mij helemaal niets.
Liberalisering was en in het toverwoord van onze overheid De overheid doet wat de burger wil. Als je kijkt naar de niet aflatende, ongefundeerde kritiek op KPN (bijvoorbeel hier op TV), omdat het ooit een staatsbedrijf was, is het niet gek dat de volksvertegenwoordiging denkt dat de burgers van staatbedrijven afwillen...
ik hoop dat het gewoon roaming wordt, dus als je met telfort geen dekking hebt kpn, en als je met kpn geen dekking of netwerk bezet hebt, je voor telfort kan kiezen. Overigens had telfort in de begintijd een overeenkomst met libertel, als je dan geen bereik had kon je op het libertel netwerk.hoop dat ze snel die roaming tussen kpn en telfort gaan aanbieden.
OFF TOPIC:heb nu steeds vaker netwerk bezet met telfort, het netwerk van telfort begint wel drukker bezet te worden.
@Koos Koets,
theoretisch zou dat zo wel werken....maar: KPN heeft bijna 1 Miljard euro (!!!) op tafel moeten leggen voor de aankoop van Telfort. Dat zal moeten worden terugverdiend. Ik denk dat er echt wel wat financiele dingen zullen gaan veranderen voor Telfort klanten (het zal op bepaalde punten na verloop duurder worden en er zullen diensten verdwijnen vrees ik).
Dan denk ik aan de afschaffing van:
- Samenbellen
- Gratis bellen naar Voicemail
- de Data tarieven van slechts 1,50 Euro per MB
Ik weet bijna wel zeker dat er binnen een paar jaar minimaal 1 van deze voorbeeldjes "onzichtbaar" doch effectief de nek wordt omgedraaid door KPN.
Wat ik mij wel afvraag: Heeft KPN dit al daadwerkelijk betaald en wat zijn evt. consequenties (voor zowel KPN als Telfort) als Telfort niet mag worden overgenomen. Het kan 3 tot 6 maanden duren voordat er een definitieve uitspraak wordt gedaan. Tot die tijd zal KPN dus geen aanpassingen in het netwerk kunnen doen omdat niets dus nog zeker is.
fotograaf> waarom zouden ze dat in hemelsnaam doen?! Dat levert veel te veel negatieve publiciteit op telfort is nu een bloeiende merknaam, die wil je als nieuwe eigenaar toch juist in stand houden
als samenbellen ophoud te bestaan is dat eerder omdat er weinig samenbellers zijn, niet omdat het geld kost....
@fotograaf2004:
Het afschaffen van samenbellen 500, gratis voicemail en lage gprs kosten zal niet zomaar gebeuren, dit betekend een wijziging van de voorwaarden en er zullen veel klanten opzeggen en overstappen naar andere aanbieders (kan niet anders dat t-mobile of orange hun tarieven gaan aanpassen naar telfort prijzen, als telfort feitelijk ophoudt te bestaan, dit om klanten van telfort naar hun netwerken te trekken)
Als het gebeurt zeg ik in iig snel op!
@Koos Koets,
kijk naar het verleden.....KPN heeft zoveel dingen ingevoerd of afgeschaft waar je als klant niet bij kunt.....zoals het afschaffen van gratis voicemail van de vaste lijn. Of besluiten om alle eerste minuten volledig te berekenen binnen het Hi programma (terwijl de meeste telefoontjes minder dan 1 minuut duren).
En, zoals ik al zei, KPN heeft de meeste klanten TERWIJL ze een van de duurste providers zijn. Hun motto : De klant wil best meer betalen voor meer kwaliteit. En als Telfort niet meer geld gaat opbrengen, hoe wil je dan in vredesnaam verder groeien (om maar niet te spreken over die 1 miljard die je terug wilt verdienen).
Logica (vanuit de klant denkend) en zakelijk beleid hoeven nooit op elkaar afgestemd te zijn. Wat dacht je verder van T-Mobile die in een keer besloot dat bellen na de bundel duurder ging worden?? Dat was juist een USP dat ze (ik weet het bijna wel zeker) klanten heeft gekost.
Ik hoop idd niet dat dat gebeurt....maar ik denk dat KPN echt niet blij was ten tijde dat Telfort nog niet was overgenomen, dat Telfort data bundels voor slechts 1,50 euro ging aanbieden. Let maar eens op: Die Data bundel van 1,50 euro/MB is zelfs de helft van wat Orange berekend. Daar wil je als KPN zijnde toch zo snel mogelijk van af zodat je je eigen dure bundels meer kwijt kunt?? ......Of zie ik dat nou verkeerd? Natuurlijk, contracten zijn contracten.....maar KPN heeft al eerder geprobeerd om tegen een schijntje Telfort over te nemen....niet voor niets lijkt mij.
Misschien kan er iemand een Poll maken? In de trant van: "Telfort klanten zijn uiteindelijk slechter af door overname KPN" -----> Ja, Nee, Weet niet.
wat heel erg onverwacht leek en waar eigenlijk niemand mee rekening had gehouden gaat nu gebeuren en achteraf gezien was het eigenlijk zo een logische zet. 40 procent marktaandeel en nog 4 spelers in de markt is echt niet zo erg dat NMA overname gaat tegenhouden. Het is niet alsof KPN-Telfort strax 80 procent heeft en nog maar 1 concurrent over is.
Iedereen speculeert op prijsverhogingen maar ik zie dat niet snel gebeuren. Kpn Hi is ook een goedkoop KPN merk, zo kan telfort ook bepaalde type klanten aanspreken.
Een van de belangrijkste redenen waarom KPN Telfort overgenomen heeft:
- besparing op netwerk, onderhoud, licensies etc..
- enige manier om te groeien nog op de NL markt
- zo halen ze een agressiefe prijsvechter uit de markt en kunnen ze zelf beslissen welke acties Telfort gaat voeren. Telfort begon de SMS oorlog en iedereen moest volgen of ze dat wilden of niet. Nu kan KPN Telfort zelf besturen en gaan ze niet meer dat soort dure grappen uithalen.
ben benieuwd wanneer het duidelijk is of het allemaal doorgaat (NMA moet immers nog toestemming geven) en als het mag wanneer de veranderingen worden doorgevoerd
› reageer@qwerty,
juist! ....Daarom die Poll....ben je als Telfort klant nu beter af of slechter?
Zoals je zelf zegt: KPN kan nu zelf bepalen wat ze wel en niet kunnen doen qua acties. "If you can't Compete with them, Buy them!"
Persoonlijk had (heb) ik de hoop dat Telfort een Flat Fee Mobile connect card voor het EDGE netwerk goedkoop zou gaan aanbieden. Ik vrees dat dit nu niet meer door zal gaan (voor 1,50 euro /mb) omdat KPN zijn eigen Flat Fee UMTS diensten voor de voeten zal lopen.
@ fotograaf
Ten eerste was het afschaffen van gratis voicemail iets dat is opgelegt door de voor de consument zo voordelige opta. De eerste minuut die bij Hi in rekening wordt gebracht kwam wel gelijk met een prijsverlaging van SMS met meen 60% en voor bellen met 15%.
Eenzijdig belichten is ook een vak Ben het voor een groot deel we met je eens, maar je noemt net even de verkeerde voorbeelden.
Denk dat er helemaal niets veranderd aan Telfort. KPN wil graag ook de budget kant van de markt kunen bedienen. Doordat er vele kostenvoordelen aan een samengaan zitten zou Telfort misschien zelfs wel nog voordeliger kunnen worden. Je hebt gelijk dat een en ander moet worden terugverdient... dus die verlaging zal er wel niet komen... dat is dan de toekomstige winst die KPN pakt en waarmee ze de investering terug pakken.
Intressant voor KPN zal ook de MVNO overeenkomsten zijn. Deze partijen halen klanten binnen met eigen marketing geld. Kijk al die Tele2 simkaarten worden betaald door tele2... de korting op de toestellen betaald tele2. Als er gebruik wordt gemaakt van de aansluiting is dat direct inkomsten voor Telfort zonder dat er een investering voor nodig was. Het klantcontact ligt ook bij de MVNO bijvoorbeeld...
En een groei van 40% in het afgelopen jaar... dat netwerk van Telfort staat natuurlijk op springen.
btw. KPN de duurste... de duurste partij is ook de kleinste (zoals je dat mag verwachten in een wereld met marktwerking)
@flippus: wat bedoel je met op springen? dat het netwerk vaker bezet raakt, of dat het sneller zou worden overgenomen?
hier is meer te vinden bij planet
en HIER
@flippus,
het zijn slechts voorbeelden die aantonen dat KPN m.i. op termijn elke kans zal aangrijpen om dergelijke voordeeltjes te elimineren. Kijk, bijv. dat tot een minuut berekenen binnen Hi compenseren met SMS'jes....tja....geef mij maar liever een starttarief, dan heb je nog ergens een idee dat je het zinvol betaald (gevoelskwestie). Tot 1 minuut volmaken geeft meer een gevoel van : "er wordt me iets ontnomen (nl. niet verbelde seconden) waar ik geen gebruik van heb gemaakt".
Voor wat betreft KPN die heeft gewoon gekeken naar de provider die ze het meeste geld kost: Telfort heeft vooral voor data zulke lage tarieven dat ze daarmee elke concurrent uit de markt drukken. Door deze toko dan netjes en formeel om zeep te helpen krijg je tenminste weer wat lucht
Over de afrekening per hele minuut kan je twisten. Mijn mening: Je kan zelf kiezen of je een voordeliger abonnement wilt, maar dan met afrekening per minuut. Bij de nieuwe Vodafone abonnementen geldt ook afrekening per minuut, net als op veel netwerken in de landen om ons heen. Blijkbaar verkoopt een iets voordeliger abonnement beter dan afrekening per seconde. En trouwens: na die eerste minuut betaal je in Nederland dan teminste wel per seconde. Op Buitenlandse netten is het dan vaak nog afrekening per minuut of vaak per 15 of 30 seconden. Kortom: je hebt zelf de keuze of je dat wilt (anders moet je een andere abonnementsvorm kiezen. Voor KPN en Vodafone is het gewoon een slim rekensommetje. En daarbij: maak jij alle minuten in je bundel anltijd op? Moeilijk doen over afrekenen per minuut en dan vervolgens driekwart van je bundel overhouden aangezien je toestel bij die bundel gratis is komt volgens mij vaak voor!
als je constant 3/4 van je bundel overhoudt heb je simpelweg een te dure/grote bundel. Voor die mensen zijn er dus goedkopere bundels. Zelfs als je bij Orange zit en onbeperkt bundels mee kunt nemen heb je er niet veel aan als je teveel hebt opgespaard (dan krijg je al gauw een situatie van Zinloos Bellen omdat je het niet op krijgt, tenzij je het in het buitenland verbeld of aan data besteed).
Wat betreft die goedkope data van Telfort: misschien niet onverstandig om binnen de huidige voorwaarden nog even een el cheapo databundel oid bij Telfort af te sluiten....voordat het te laat is (tbv mobiel internet op laptop).
@ Julius
Ik bedoel met "op springen staan" dat het mij onwaarschijnlijk lijkt om een netwerk te hebben met 2 maal teveel capaciteit. Bij groei van 40% moet je capaciteit ook natuurlijk fors toenemen.
@flippus: ja ik merkte het zelf ook ik heb nu ook af en toe netwerk bezet, had ik een aantal jaren geleden echt nooit! Ik woon in groningen, (bij de hoornseplas,komen zomers dus veel badgasten) en zomers heb ik veel vaker last van netwerk bezet, blijkbaar zit heel groningen aan de hoornseplas
EDIT: Krijg nu trouwens nog geen toegang tot het kpn netwerk met me telfort sim, maar ik neem aan dat dit niet lang meer zal duren?
Als dit doorgaat dan betekent dit goed nieuws voor de telfort gebruikers, eindelijk landelijke dekking, ook binnen gebouwen.
› reageerHier nog een mooi stukje van BeleggersBelangen:
http://www.beleggersbelangen.nl/web/show/id=60703/contentid=30914
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het slim vind van KPN. Ze hebben nu een perfect netwerk voor zowel de bovenkant als de onderkant van de markt. En als ik moest kiezen tussen Telfort met 'KPN'-netwerk of T-Mobile dan wist ik het wel. Ik denk dat Vodafone zich achter de oren zal krabben...
› reageerIk verwacht (hoop) dat Telfort echt Telfort zal blijven, dus als een apart bedrijf.
Telfort heeft een imago dat steeds beter wordt, nu dat het gekocht is door KPN zullen ze de krachten moeten bundelen.
Telfort heeft EDGE in augustus landelijk dekkend en is bezig met HSDPA, KPN heeft UMTS. Als ze ervoor zorgen dat de netwerken op elkaar kunnen "roamen" dan hebben ze het beste en snelste netwerk.
KPN zal zich richten op de bovenkant van de markt met extra service en speciale diensten en dat Telfort op prijs gericht blijft.
Ik weet trouwens niet wie er slimmer is, Boekhoorn of Greenfield.
Greenfield heeft Telfort gekocht van mmo2 voor 25 miljoen.
De helft van de aandelen zijn toen aan Boekhoorn verkocht voor 200 miljoen. Nu is het bedrijf 1,2 miljard waard.
Boekhoorn is van 200 miljoen naar 600 miljoen gegaan, dus 3 keer zoveel.Greenfield 25 miljoen geinvesteerd, 200 miljoen ontvangen (van Boekhoorn) en nog de helft van de aandelen gehouden! en nu dus nog een keer 600 miljoen op de rekening gestort _/-\o_
Had ik nou maar Telfort zelf gekocht ;'(
Helaas was de pin leeg die dag!
Owja, Video telefonie is idd technisch niet mogelijk!
Heb op een presentatie gehoord dat de latency (ofzo) te hoog was ivm UMTS, oftwel de informatie die heen gestuurd wordt krijgen ze niet snel genoeg een reacie op! zoiets was het.
Voor de zakelijke markt zou het leuk zijn als de Telfort bundel (3600 minuten per maand per gebruiker) ook naar KPN nummers is te gebruiken! Dan is het zeker dag Voda, t-mo en orange.
Nu maar eerst de uitspraak van de NMA afwachten! marktaandeel schijnt 53% te worden, ben benieuwd.
Ja je zou denken dat nma moeilijk gaat doen, maarja wat die gast zei in dat filmpje bij RTLZ, als je naar buitenland kijkt heb je ook vaak 1 speler met 40-50 procent en 2 of 3 kleinere. In NL hou je nog steeds genoeg andere, dus wat dat betreft... Ik denk dat de consumenten er niet beter van wordt, KPN moet verlopig de aankoop terug verdienen. Maarja misschien worden we wel beter van bij andere providers, zie zich nu achter de oren gaan krabben!
› reageerVodafone boomt met UMTS en zal vermoedelijk de dekkingsgraad van het UMTS net als reactie op deze overname verder opvoeren. Als ze dat doen dan kan Vodafone met haar GSM netwerk en UMTS netwerk prima tegenwicht bieden tegen de KPN/Telfort UMTS/EDGE combinatie.
Gezien de nieuwe KPN mobile plus bundels per 1 juli met de 1jaar geldigheid van je tegoed lijkt het wel of KPN direct al verder gaat om Orange uit de markt te drukken. Niet handig als je nog langs de NMA moet met je aankoop lijkt mij. Ook T-Mobile moet zich zorgen maken vrees ik. Ze zouden er goed aan doen de innovatieve rol van Telfort over te nemen en zo snel mogelijk te proberen ook breedband op de mobiel te krijgen.
Ook als Telfort een eigen net blijft heeft KPN voordeel aangezien ze nu interconnectie geld voor bellen naar vast en mobiel aan zichzelf gaan betalen. KPN heeft in zijn vastnet divisie nog zoveel vastelijn klanten dat alleen al een voordeligere doorverbinding daarnaartoe voordelig voor de beide KPN divisies zal uitvallen Ook naar mobiel doorverbinden vanuit je eigen net naar je eigen net kost nagenoeg niets terwijl de klanten daarmee wel hard hun minutenbundels verstoken.
Verder is de volgende quote misschien een aanwijzing waarom KPN geld kwijt wil: fiscaal voordeel! Beter geld stoppen in een overname dan dit naar de belasting te brengen:
Als onderdeel van deze acquisitie verkrijgt KPN 900 miljoen euro fiscaal compensabele verliezen met een netto contante waarde van ongeveer 180 miljoen euro.
De UMTS licentie van Telfort mag mogelijk mbt. de dekkingsverplichting voorlopig door gebruik van het KPN UMTS net vervuld worden. Tegen de tijd dat er echt masten gebouwd moeten gaan worden kan KPN misschien zelfs haar eigen UMTS park wel 50/50 verdelen over KPN en Telfort als "virtueel eigendom" op papier.
Ben benieuwd of de NMA er ook om kan lachen als KPN nu boven de 40% marktaandeel komt waar het op nu lijkt.
Ja KPN geeft Orange zo wel een flinke klap met de nieuwe bundels. Wat fotograaf zei dat KPN nu goedkoper wordt MP30 tov Free 32.50 is alleen voor beltarief. SMS is Orange goedkoper, maar dan moet je wel een bundel nemen. Maar dan nog, Orange gaat t niet leuk vinden...
› reageerVolgens telecom.paper:
Total installed base of the companies combined is 8.7 million, or 53 percent market share in the Dutch market.
Geruchten gaan dat Voda orange wil overnemen! T-mo dan weg?
Waar heb je die geruchten vandaan dan?
› reageerHet lijkt mij niet reëel nog slechts 2 of 3 providers in NL over te houden.
› reageerNee idd 4 "echte providers" is precies goed denk ik!
› reageer@lock77,
ik denk niet dat T-mobile ever door Vodafone zal worden overgenomen omdat T-Mobile zelf graag wil expanderen in Europa. Wat heeft het voor zin om eerst Ben over te nemen om de Nederlandse markt te infiltreren en het dan vervolgens te verkopen (terwijl je net allemaal nieuwe diensten zoals UMTS en T-Mobile Hotspots uit de grond ramt). France Telecom zal wel ondertussen hun beleid gaan herzien denk ik met Orange.
Ik had trouwens de Orange KS gebeld en gevraagd of ze iets weten over het wel of niet introduceren van UMTS. Zij vertelden dat ze wel al bezig zijn met de eerste UMTS testen, maar dat zij vrezen voor de gezondheid (straling en zo...). Tja....met zo'n instelling zouden Vodafone en KPN nu nog aan het testen zijn.....
word niks dit. of de NMA gaat het verbieden, of voda en orange gaan samen om tegen die 53% te vechten, of de telfort aanbiedingen gaan langzaam dood.
ik gok op het eerste.
zal vast al gezegd zijn, maaaar telfort heeft ook een heleboel toekomstig inactieve prepaids vooral AH en Tele2 worden volgend jaar een stuk minder actief gebruikt
Met breedband is het juist heel tactisch: KPN rolt de UMTS uit, terwijl ze van Telfort al het haast landelijk dekkende Edge hebben... Dan hobbelen ze Vodafone gelijk ver voorbij!
› reageerKPN wint slag om mobiele prijsvechter
Overname Telfort kost euro 980 mln
VAN ONZE REDACTEUR
AMSTERDAM - KPN koopt mobieletelefoniebedrijf Telfort voor iets minder dan één miljard euro. Door de aankoop vergroot KPN zijn marktomzet in Nederland tot 44%. De concurrentie zet er vraagtekens bij.
De overname moet nog worden goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit, stellen KPN en Telfort dinsdag bij hun aankondiging. Als de overname het groene licht krijgt, voegt marktleider KPN 2,4 miljoen klanten toe aan zijn 6,3 miljoen mobiele bellers in Nederland. In omzet gemeten is Telfort nummer vijf in Nederland. De combinatie krijgt 44% van de marktomzet, stelt KPN.
KPN koopt het winstgevende Telfort omdat het sneller wil groeien dan op eigen kracht, aldus een zegsman. Zo kan het beter concurreren met de Nederlandse dochters van kapitaalkrachtige internationale moederbedrijven Vodafone, T-Mobile en France Télécom. Deze bedrijven zijn in hun reacties kritisch over de marktmacht die door de samensmelting zou ontstaan.
KPN ziet 'aanzienlijk' besparingspotentieel op interne stafkosten en door het ineenvlechten van beide mobiele netwerken. KPN en Telfort bezitten beide een umts-vergunning. KPN hoeft door de overname maar één landelijk dekkend netwerk uit te rollen. KPN kwantificeert de besparingen niet.
Telfort blijft als merk bestaan onder leiding van het zittende management. Het wordt de zogeheten prijsvechter van KPN.
KPN betaalt uit eigen middelen euro 980 mln in contanten voor 100% van de aandelen. Daarvoor krijgt het euro 180 mln fiscaal compensabele verliezen terug, omgerekend naar euro's van nu. De aankoop laat het dividendbeleid van KPN onveranderd, zegt het bedrijf.
Blijft Telfort goed presteren, dan betaalt KPN maximaal euro 140 mln extra aan de verkopers: investeerder Marcel Boekhoorn (52%), investeringsmaatschappij Greenfield (39%) en Telfort-bestuurders Ton aan de Stegge en Robert van Maasakker (elk 4,5%).
KPN heeft een handvol financiële partijen de loef afgestoken, zeggen betrokkenen. Vorige week meldde deze krant dat Telfort voor de derde maal in drie jaar in de etalage stond. Dat KPN Telfort overneemt heeft vriend en vijand verrast. 'Mij ook', zegt topman Niek-Jan van Damme van rivaal T-Mobile Nederland, 'maar voor de markt is het goed dat het aantal spelers teruggaat van vijf naar vier.'
Bron: http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?Context=N%7C1%7CK%7C2005%2D6%2D29&DocumentId=23666
Hmm, laat het nu blijken dat Neo al die tijd toch gelijk had....
Hoor ik nu excuses in de verte?
neo ik kan daar inderdaad kort over zijn: _/-\o_
› reageerals je Kpn intoetst bij de online klantenservice van Telfort komen er wat antwoorden op vragn zoals kan ik nu ook bellen via het netwerk van Kpn. Het antwoord is dus nee en dus zal de dekking niet veranderen zoals sommige mensen hopen
› reageernog niet meteen veranderingen idd, maar als het eenmaal goedgekeurd is door de NMA, zal er wel degelijk iets gaan veranderen
› reageerIk vrees dat het afgekeurd wordt door de NMA. Als dit al goedgekeurd wordt, dan kunnen we ook zo weer op 2 providers zitten in plaats van 5!
Verder verwacht ik dat vooral het datanetwerk samengesmeed zal worden. (EDGE via Telfort waar KPN geen UMTS heeft). Zelf denk ik eerder dat KPN klanten daar meer mogelijkheden in krijgen dan de Telfort budget klanten. Ik denk zelfs dat de dekking van telfort voor de budget klanten zo zal blijven als hij nu is. Misschien krijg je wel een keuze abonnement en moet je wel een paar euro in de maand gaan bijbetalen als je beide netwerken op wilt kunnen bijvoorbeeld. (of lage goedkope bundels via Telfort alleen en duurdere grotere bundels via het KPN en Telfort netwerk.
Het zal mij niks verbazen als KPN het binnenkort weer verkoopt.
Het succes van Telfort (de enige provider die vorig jaar winst heeft gemaakt) is te danken aan mensen die oa bij KPN weg wilde.
Wat willen ze in hemelsnaam met dat netwerk? Verkopen lijkt mij de enige optie.
Iedereen zit wel leuk te reageren dat telfort nu voorzien wordt van het KPN netwerk, maar dat kan nooit zo zijn. Telfort zal eerst opereren van eigen netwerk, en KPN als kwaliteitsmerk zal aanvullend gebruik maken van het Telfort netwerk. Als ook Telfort gebruik gaat maken van het KPN netwerk dan zal ik geen moment meer twijfelen tussen een hi-abo of eentje van Telfort die ruim een tientje in de maand goedkoper is. Ze zullen het intern toch zo regelen dat als je meer kwaliteit wilt, je meer zult moeten betalen?
› reageerSlimme zet van KPN,, maar ook ik denk dat wij als consument er niet beter van worden!
Er wordt hier gezegt dat Vodafone Orange wil gaan overnemen, de kans dat dit gaat gebeuren is wel erg klein. Dat lijkt mij omdat Orange deel uitmaakt van de FreeMove alliantie. Dit is een samenwerkingsverband tussen: Movistar, TIM, T-Mobile en Orange. Hiermee proberen ze tegen Vodafone te werken, door gezamenlijk hun tarieven voor roaming aan te passen, door de diensten die in het thuisland mogelijk zijn ook in het buitenland aan te bieden. enz enz. Meer informatie over FreeMove: FreeMove
ALS Orange wordt overgenomen, wat erg waarschijnlijk is, zal dit niet door Vodafone gebeuren maar door T-Mobile denk ik omdat T-Mobile ook een partner is in de FreeMove alliantie. Of Vodafone moet met heeeeel veeel geld om de bocht komen, iets wat wel zou kunnen in principe , maar ik hoop dat T-Mobile dan zo slim is om het over te kopen anders is het idd snel gedaan met T-Mobile in Nederland
@David_Susteren,
kijk,....dat is nou es info waar je wat mee kunt he! Dat van Freemove wist ik zelf niet.....maar wat je zegt zou wel eens zo uit kunnen pakken. Net zoiets dus als Star Alliance waarin vele grote Vliegtuigmaatschappijen zitten dus.....(www.staralliance.com) alhoewel...
Ik ben benieuwd of de directies van Deutsche Telekom en France Telecom hun telecom-operators samen willen laten gaan... (T-Mobile en Orange). Of dat ze hun activiteiten in nederland zullen staken (of 1 van de 2) en hetzelfde gaan doen als MMO2 destijds met O2 nederland (Telfort) heeft gedaan. Nja...beetje voorbarig, maar er is nu van alles mogelijk he!
http://www.beursbrief.be/pdf/Deutsche_Telekom_2005_nl.pdf
Hierin staat ook vermeld dat T-Mobile Rentabiliteit voorrang geeft tbv groei.....dus dan is het niet zo vreemd dat ze minder abonnees krijgen. Precies het tegenovergestelde wat KPN doet dus (die dus in aantal juist wel wil groeien in de vorm van overname Telfort).
"The main intention of T-Mobile is to improve its position at the world market. It will enter into Macedonian market not but buying the Government or Matav shares, but by re-branding of Mobimak. Germans are prepared to pay 10 to 12 million euros for re-branding. (http://www.metamorphosis.org.mk/eng_vesti_detal.asp?id=296)"
Een dergelijke constructie zouden ze kunnen toepassen op Orange (Re-branding ipv overname aandelen Orange van France Telecom).
@ Fotograaf2004
Zo heb je nog een mobiele-alliantie, voor de wat kleinere partijen.
Starmap
Maar dit wordt eigenlijk te veel offtopic informatie.
Yup.......me bad
toch ben ik benieuwd waartoe KPN nog meer in staat is in hun drang om groter te worden in Europa (ik geloof dat ze ooit binnen de Top 3 van Europa wilden behoren). De overname van Telfort kan slechts een voorbode zijn van meer overnames....op langere termijn dan (want ook KPN kan zijn centen maar 1x uitgeven).
Willen ze bij KPN meer dan zullen ze nog wel verder moeten gaan in hun overname jacht (T-Mobile neemt ook geregeld bedrijven over, hoe langer KPN wacht hoe moeilijker het wordt denk ik om groter te worden omdat er dan niet veel meer over te nemen valt binnen Europa (de grote bedrijven vallen er sowieso buiten omdat die veel te duur zijn).
Over die Freemove alliantie klinkt wel logisch, maarja de wonderen zijn de wereld niet uit, ze kunnen zo zeggen, dag alliantie. En dan vervolgens bij VF aansluiten... Niemand had ook verw8 dat KPN-Telfort zou overnemen, dus het blijft gissen.
› reageerIk verwacht binnenkort wel dat Vodafone Debitel gaat overnemen... Het wordt steeds meer een kloon van Vodafone...
› reageer....de ideale Kloon Zoon
Haha er gaat wat gebeuren in Telecomland de komende tijd denk ik. Debitel is ook echt een loze provider, dus als VF die ff opslokt, dan zijn we daar ook vanaf maare dan wil ik wel mn 3.25 pm abotje houden :
http://www.planet.nl/planet/show/id=67782/contentid=441092/sc=5cac87
Orange NL gaat met de NMA aan de slag.
Pfff, of ze nou wel of niet samen gaan: Orange haalt ze toch niet in
Nee dat zal niet meer lukken nee. Maarja er moet 1 iemand de grootste zijn, laat KPN-Telfort maar lekker aanklooien.
› reageerKPN had in Duitsland al het Mobilecom UMTS net overgenomen en heeft dit nu in gebruik voor E-Plus. Ik verwacht nog steeds dat ze een keer O2 Duitsland kunnen kopen aangezien zowel O2 Duitsland als E-Plus Duitsland te klein blijven om te overleven.
Verder ligt er voor zover ik weet in Spanje en in Frankrijk nog een UMTS licentie ongebruikt in de kast. Wie weet iets voor KPN om daar weer voet aan de grond te zetten?
Voor het zelfde geld gaat KPN MVO's opzetten in Europa op de bestaande netten. Weinig investeren en wel geld verdienen. (Telfort brengt daarvoor nu de kennis binnen bij KPN) Dan breiden ze hun internationale voetprint snel en makkelijk uit en kunnen ze hun expertise ook in die landen inzetten om Vodafone meer roaming tegenwicht in het buitenland te geven.
Integratie netwerken KPN
KPN staat aan de vooravond van een megaklus: het in elkaar schuiven van verschillende mobiele netwerken. De telecom maakte duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is wanneer de NMa toestemming geeft voor de overname van Telfort. Volgens KPN kan het technisch proces tot drie jaar in beslag nemen. Telfort is nog druk bezig het landelijk umts-netwerk te voltooien, een nog snellere versie dan waar KPN over beschikt. (Tel, p.31)
@ Koen,
Klopt in Spanje is nog een 4e partij die een licentie heeft voor UMTS ("X-Fera" wel te verstaan). Voor zover ik weet, doen ze er nog niks mee en is er ook geen internetsite van deze partij.
Verder denk ik niet dat KPN de intentie heeft deze licentie te kopen. Een dergelijke investering zal voor KPN de ondergang betekenen. Om Spanje te voorzien van landelijke UMTS-dekking ben je wel ff bezig en lopen de kosten de spuigaten uit!
Ik zal eerder denken dat Telefonica (Movistar), KPN wil overnemen, vroeger heeft dit al gespeeld en Telefonica aast nog steeds op KPN, dat komt mede doordat KPN actief is in Duitsland met E-Plus en in België met E-Plus. Op deze manier vergroten ze hun aandeel in de wereldmarkt aanzienlijk. Dan al te bedenken dat Movistar in de top 5 van grootste telecom-bedrijven zit. Heel Zuid- en Midden-Amerika heeft Movistar wel netwerken en zelfs een vast net.
Goed nu meer on-topic:
Ik denk niet dat beide netwerken (KPN en Telfort) worden samengevoegd. Dat lijkt me stug, aangezien het een dure en tijdrovende klus is. De frequenties waarop Telfort zendt zijn geheel anders dan die van KPN.
Als KPN dit wel zou doen, dan heeft KPN echt bijna alle mogelijkheden: EGSM - GSM900 - GSM1800 - EDGE - GPRS - UMTS en binnenkort HSPA. Kan je nagaan. Dan staan ze wel heel sterk in de markt. Op deze manier kunnen ze verschillende segmenten v/d markt bedienen: Zakelijke markt voor grote bedrijven: UMTS/HSPDA/EDGE combinatie KPN-Telfort met hoge tarieven, midden en klein bedrijf: UMTS/EDGE en misschien HSPDA, particuliere klanten EGSM/GSM900-1800 die kwaliteit willen en met hoge tarieven. een middensegment (Hi) en dan de prijsbewuste consument (Telfort nu). OP deze manier worden alle behoeften van deze consumenten/doelgroepen bevredigt. Slimme zet!
Ik zal eerder denken dat Telefonica (Movistar), KPN wil overnemen, vroeger heeft dit al gespeeld en Telefonica aast nog steeds op KPN, dat komt mede doordat KPN actief is in Duitsland met E-Plus en in België met E-Plus.
In Belgie opereert KPN met BASE (E-Plus was toch alleen Duitsland?)
Verder zou het idd zo kunnen zijn dat KPN nu probeert groter te zijn zodat ze een interessante overname partner kunnen worden over een aantal jaar. Maar ja....dan hebben we weer een nederlandse onderneming minder he (wat ook wel jammer is). Ik vraag mij trouwens af wat nederland er zelf aan heeft als KPN over een paar jaar misschien door Telefonica is overgenomen.... Maar ja....dat dacht ik bij KLM ook (nederland zal wel te klein zijn om in europa echt iets voor te stellen, als het gaat om de touwtjes zelf in eigen handen te houden, zie ook Fokker en Daf).
Jah E-Plus bij Begië moest Base zijn!
Orange is bang dat ze de boot gaan missen (wat ze al hebben gemist maar goed) en daarom gaan ze nog even schoppen bij de NMa. Mieren*kers.
› reageerIn nederland hebben ze die boot idd gemist....een heel andere conclusie kan ik ook niet trekken. Europees gezien zijn ze veel groter, en op dat vlak denk ik dat ze nog wel iets kunnen bewerkstelligen. Er is voor France Telecom werk aan de winkel....laat ze ook vooral luisteren naar wat hun klanten willen en niet wat ze zelf willen (en denken wat goed is voor hun klanten).
› reageerBovendien staat Nederland niet alleen. Of je het leuk vindt of niet, het wordt steeds meer Europa wat de klok slaat. Orange kan het dus Europees aanhangig maken.
De kop van een persbericht: "Telfort is een lastpak kwijt" lijkt mij de meest voor de hand liggende reden voor deze overname. Telfort zal best gewoon blijven bestaan in zijn huidige vorm maar echt stunten met prijzen zal wel verleden tijd zijn. Ik denk dat het voor de consument geen gunstige ontwikkeling is.
Wat me te binnen schiet is dat KPN nu veel voor die klanten van Telfort betaalt, maar ik verwacht dat over een jaar meer klanten vertrekken dan binnenkomen, dit door de vele negatieve geluiden van Telfort bellers dat ze eigenlijk via KPN gaan bellen. Vele ongebruikte prepaykaartjes zullen gaan verlopen. Ook het contract met NS zal ook niet zo lang voortduren, immers NS heeft z'n eigen GSM-systeem (GSM-R) al bijna draaien. Als het contract afloopt raakt Telfort nog eens 10.000 klanten kwijt.
Ook de toestroom van klanten zal veel minder zijn, er wordt immers minder gestunt, omdat dit voor KPN goedkoper is. En waarschijnlijk gaat KPN mogelijk veranderingen aan brengen aan Telfort's abonnements-structuur waardoor Telfort veel minder interessant wordt.
Er is een ding dat ik wel zeker weet: Ik ben weg bij Telfort, ik ken de vuile trucjes van KPN (zowel op het vaste als het mobiele net), en ben niet van plan om voor de boterham van KPN te zorgen. Zeker als honderden medewerkers worden ontslagen, vanwege bezuiniging. KPN: technisch misschien goed, maar qua service voor de klant en het beleid t.o.v. medewerkers een ramp!!!
Vanaf vandaag ben ik niet meer pro-Telfort en ga me toch eens meer verdiepen in de goekope tarieven van Vodafone, of de service van Orange, een bedrijf dat teminste wel enig begrip heeft voor de klant.
Een aantal dingen is me niet helemaal duidelijk,
Wat heeft iedereen in eens tegen KPN. Beetje hypokriet. Het is de marktleider in Nederland met 40% marktaandeel.
Als alle klanten die nu voor Telfort hebben gekozen weglopen, dan heeft KPN een mooie miskoop gedaan. Dit zal natuurlijk ook niet gebeuren. Stel dat je nu een Telfort abo hebt, dan zit je bv nog 2 jaar vast. Over 2 jaar is de telecommarkt weer zo veranderd dat je nu nooit kan zeggen dat je weggaat bij Telfort.
Daarnaast denk ik dat de overname niet slecht is voor de markt. Dit zou kunnen betekenen dat Orange / Voda / T-Mobile meer op prijs moeten concurreren, wat weer positief is voor de markt.
Daarnaast hebben bestaande klanten die nu Telfort bellen een voordeel als ze straks op het KPN netwerk gaan.
Ik ben trouwens benieuwd of er wat gaat veranderen aan de USP's van Telfort.
KPN beslist uiteindelijk zelf, ze hebben het wel of niet slagen van Telfort nu helemaal zelf in de hand. Telfort bellers zijn bellers die goedkoop uit willen zijn overall. Als KPN denkt deze groep (mensen die erg prijsbewust zijn dus) tarieven a la KPN op te leggen (bijv. data bundels duurder maken e.d.) is het echt gauw gedaan denk ik.
KPN, reken je niet te snel rijk met deze overname zou ik zeggen. En het is gewoon een gegeven dat KPN een ster is in het introduceren van impopulaire maatregelen (vast en mobiel) of gewoon even een paar honderd mensen op straat gooien zonder blikken of blozen. Denk maar eens aan het aantal mensen dat destijds naar Tele2 overstapte omdat de KPN tarieven gewoon te hoog waren.
KPN.....als nederlander zou je idd juist trots moeten zijn op een nederlandse onderneming die van enige betekenis wil zijn in europa. Maar niet tegen elke prijs (daarom zijn er denk ik ook veel Orange en T-Mobile klanten die misschien nooit naar Orange of T-Mobile waren overgestapt als KPN op dezelfde prijslevels opereerde).
KPN doet mij erg denken aan Ahold, die zijn prijzen jarenlang kunstmatig hoog hield om zo financiële middelen te krijgen om supermarkten in (Zuid) Amerika over te kunnen kopen. Resultaat was dat alle supermarkten hun prijzen gingen verhogen. Nu weet ik niet of dit ook in de telecomwereld zo werkt maar het zou mij niets verbazen.
Maar gezien de SMS tarief verlagingen binnen het HI-Programma en de reacties van de andere netwerken zal er zeker een kern van waarheid in zitten.