Het grote UMTS topic

Je kan WEL mp3 beltonen instellen.

Heb zelf een Z500 en ik kan ze gewoon instellen als beltoon.
Alleen berichttonen moeten in MIDI formaat zijn!

› reageer

Het leek me eens leuk om ervaring van UMTS met elkaar te delen. Is UMTS meer een gadget, of heeft het ook handige functies die je vaker zult gaan gebruiken. Ook ben ik erg benieuwd naar dingen als:

- Diensten (televisie, video telefonie)
- Netwerk (bereik, verstaanbaarheid)
- Kosten (valt het wel mee of rijzen de kosten de pan uit)
- Toestellen (welk toestel is fijn om mee te werken)

Ik zelf ben wel geinteresseerd in Vodafone UMTS, ze zijn net zo goedkoop of zelfs goedkoper dan Telfort, bellen en SMS gaat uit een bundel, en extra services zoals onbeperkt surfen op Vodafone Live en Vodafone Passport lijkt me wel iets. En nu Telfort overgenomen is door KPN, wil ik bij Telfort zo snel mogelijk weg.

Ook voor eventuele inside informatie, bijvoorbeeld over nieuwe toestellen, of de toekomstige dekking van het UMTS netwerk kun je het hier posten.

› reageer

De Vodafone UMTS abonnementen zijn maar tot 1 juli verkrijgbaar, dus je moet opschieten.

› reageer

Wat is de reden dat ze daarmee stoppen dan?

› reageer

Het zijn actie-abonnementen die maar tijdelijk verkrijgbaar waren.

› reageer

Vaak worden die acties nog wel verlengd of komt er een totaal nieuw definitief aanbod. Ik verwacht dat Vodafone voorlopig nog erg veel klanten naar UMTS wil halen dus de acties zullen zeker zo voor de zomervakantie wel blijven. (dit is meestal dé periode om een nieuw abonnement of een verlenging aan te gaan!).

Voor wie al bij Vodafone zit en UMTS wil gaan proberen: de V980 kost in prepaid tijdelijk slechts 149,- euro en mijn abonnement werkt er prima in!

NB. over de ervaringen met UMTS is er al een ander topic hier namelijk.

› reageer

Ja je kan er idd op wedden dat die actie wel verlengd gaat worden, denk dat t wel aardig succes is, dat laten ze nog wel ff doorgaan. Krijg je straks: Wegens groot succes, verlengd .... blabla"

› reageer

Daar ga ik ook wel vanuit, maar je weet 't nooit zeker. Het zijn erg goed geprijsde abonnementen.

› reageer

hehe eindelijk! Ik loop hier al maanden UMTS te promoten en het lijkt of langzaam maar zeker hier en daar wat mensen door beginnen te krijgen hoe goed de huidige umts propositie is van vodafone.

Ik zou zeggen klik op mijn topic history je zal telloze lange posts vinden over voordelen van umts en hoe gunstig the overall package is.

Huidige abo's gelden tot en met 3 juli daarna worden ze mogelijk verlengd of niet, ik mag daar niets over kwijt.
Wel kan ik je vertellen dat samsung z500 al onderweg is naar de shops vanuit the warehouse! Als je nu voor 3 juli een (nummerbehoud) aanvraag indient dan heb je sowieso gegarandeerd een umts abo met huidige voorwaarden (en 3 gratis maanden bij 2 jaar) ookals 4 juli ongunstigere tarieven komen, en je kan deze of volgende week een samsung z500 krijgen. Wordt echt een topper! Eerste werkelijk compacte umts toestel (even groot en zwaar als e720) maar met uitbreidbaar geheugen! (transflash) en uiteraard bluetooth en megapixel cam.

Waarom zijn vodafone umts abo's nu zo belachelijk goedkoop? Omdat veel mensen toestellen te lelijk of te groot vinden of de keuze te beperkt. Als er strax mooie hippe kleine en goedkope UMTS toestellen zijn zullen die zichzelf verkopen en zal UMTS voordeel alleen minder worden omdat vodafone UMTS verkopen niet financieel extra hoeft te ondersteunen.

Even nog kort op je puntjes:
- Diensten (televisie, video telefonie)
Televisie is gewoon grappig, het is goedkoop en zeer handig vooral in situaties zoals wachten, treinreizen etc..
Videotelefonie is best gaaf en gaat bij mij in ieder geval nog steeds niet vervelen. Wel is het nu natuurlijk voor mij gratis maar als ik 50 ct per minuut zou betalen zou ik het veel minder gebruiken.

- Netwerk (bereik, verstaanbaarheid)
UMTS netwerk is best goed, is zelfs stukken uitgebreider dan aangegeven staat op de coveragetool van vodafone site. In de Randstad is het bijna overal, daarbuiten erg verschillend.
Enige probleem wat je nog hebt is 2g-3g handover.. dat wil wel eens misgaan. Sommige mensen hebben er geen last van maar sommige mensen ervaren soms dat ze niet bereikbaar zijn, vaak voor slechts enkele ogenblikken, soms bel ik iemand met een UMTS telefoon en krijg ik diegene niet en ik bel gelijk nog een keer en dan lukt het wel. Maar ik heb het over 1 op de 20 keer hooguit, niet zo heel storend, en t wordt met de dag beter naarmate er meer dekking is en betere software netwerk en toestellen aanstuurt.

- Kosten (valt het wel mee of rijzen de kosten de pan uit)
Kosten hou je zelf helemaal in de gaten. UMTS browsen op live is gratis dus enige kosten daar heb je voor ringtones of mp3s kopen, voor tv kijken en contentdiensten af te sluiten. Je kan via live of via myvodafone een overzicht zien van al je contebt abo's en van al je losse aankopen.
Via 1200 kan je altijd gratis opvragen hoeveel tegoed je over hebt en dan weet je meteen hoeveel je kan bellen en smsen.

Enige wat even wennen is als je van telfort komt; voicemail is niet gratis, buiten je bundel is het kassa voor vodafone en 1e minuut wordt altijd in rekening gebracht dus stuur vaker een sms bij een korte boodschap ipv iemand 10 seconden bellen.
Omdat je buiten de bundel duurder uit bent neem een ruime bundel, bijvb 20% dan je geschatte gebruik zodat je een buffer opspaart voor een drukke maand. Check ook regelmatig 1200 en pas indien nodig je bundel aan.. verhogen en later verlagen naar je initiele bundel mag dus doe het ook als het handig is.

- Toestellen (welk toestel is fijn om mee te werken)
V800 is een topper, 6630 en 6680 voor de smartphone freaks en ik denk dat z500 toppertje wordt vooral onder de mensen die iets kleins willen.

› reageer

Uuuuuuuuuh, ............, SPAM?!?!?!

qwerty1234 = Vodafone medewerker?!?!?!

qwerty1234 = PhoneHouse medewerker?!?!?!

› reageer

qwerty1234 werkt onderandere voor vodafone en schaamt zich daar niet voor maar qwerty1234 is ook objectief en inmiddels well-respected op de forum hier wegens zeer veel feitenkennis.
Wat ik zeg is geen bullshit maar allemaal goed onderbouwd, als je een specifiek puntje hebt over wat in mijn verhaal niet klopt hoor ik het graag, dan leg ik het je uit.

› reageer

Maar qwerty heeft wel gelijk... Wat heeft The Phone House trouwens te maken met Vodafone spam?

› reageer

Dit staat inmiddels op de Vodafone site:
Extra profiteren tot 30 september 2005!
Bij aankoop van een Vodafone live! UMTS toestel kun je tot 30 september 2005 een speciaal UMTS- abonnement afsluiten, met extra veel belminuten en berichten in het Bel & SMS TeGoed.

› reageer

Pro vodafone, Pro telfort! De rest is nasty Eigenlijk was het beter als vodafone telfort had gekocht ipv kpn.

› reageer

Is het ook mogelijk om zonder speciaal UMTS abonnement te bellen met een UMTS telefoon via een gewoon abo?

› reageer

mensen moeten zich afvragen wat umts nou precies is. Het is nog steeds wap vanaf het begin. Het is iets sneller geworden, vanwege hoe sneller je verbinding hoe meer gegevens(KB) op je scherm ziet. Kijk naar het huidige internet. Content is iets verbeterd, maar vooral met betalende multimedia aspecten en je kan nu het www op. Wellicht dat ik iets heb gemist.

De vraag is dan deed je vroeger veel met wap?
gsm? slechts info zoeken over nieuws. Het was te traag, te beperkt en betalen per seconden. Maar je kon op elkaars providers portal komen
Gprs? nog steeds te traag, betalen per KB(somige abbo) en content was nog steeds een ramp(slechts uigebreid met betalenden multimedia). Mogelijkheid tot www maar wegens de snelheid geen aanrader. Imode sprong hierbij nog wel uit met mogelijkheid om wap pagina's te maken, maar helaas geflopt.
Umts? overhypted, maar had volgens mij de potentie om de eerdere problemen op de lossen. Of het heeft waargemaakt? Ik was van plan umts te nemen. Heb het goed kunnen uitproberen, dankzij de medewerkers van vodafone en met het toestel van een vriend van mij.

Persoonlijk had ik weer zo een naar gevoel van gprs. Leuk voor de eerste paar maanden, maar het zal op een moment niet meer gebruikt worden of slechts uit pure verveling een paar pagina's.
Wat mij erg leuk leek, was het tv kijken. Denk dat Vodafone daar gedeeltelijk in geslaagd is. Kwaliteit is niet echt goed.
Snelheid is normaal en slechts iets sneller dan gprs. Wellicht is het www iets sneller(heb dat namelijk niet getest)
Content had ik iets meer consumer gerelateerd gezien.(wat in Japan goed is, is niet per definitie goed hier email vs sms) Had graag wat betere vergelijkings site's gezien. Of een goede ns reisplanner(NS is bezig met location based content in samenwerking met kpn).
Kosten van umts is afhankelijk van wat je ermee doet.

UIteindelijk zal het aan de consumenten liggen of umts een succes wordt.

› reageer

Het grote voordeel van UMTS is dat de hoeveelheid data die tegelijkertijd verstuurd kan worden, groter is dan bij WAP/GPRS. Dit maakt videobellen, streaming video, up/downloaden van grote bestanden etc.mogelijk. De snelheid van connecten etc. is wel iets hoger dan van GPRS, maar niet heel erg veel.

› reageer

Gepost door Chris17 op 30/06/2005 08:26
Is het ook mogelijk om zonder speciaal UMTS abonnement te bellen met een UMTS telefoon via een gewoon abo?

Natuurlijk, UMTS abo is technisch gezien niets anders dan een extra voordelig geprijst abonnement. Het verschil tussen een umts abo en een gsm abo is alleen THE PRICEPLAN. Verder niets. Je kan met elke vodafone sim umts gebruiken mits je toestel juiste instellingen heeft.

› reageer

Ik heb een tijdje mijn internet via UMTS gebruikt aangezien KPN aan het klooien was met mijn ADSL verhuizing. Het geeft op de PC/Laptop als je dicht bij een UMTS basisstation zit (en dat zit ik thuis) een surfervaring die lijkt op ADSL Lite.

Voor Vodafone Live maakt het nagenoeg niets uit. Imode is via UMTS bijvoorbeeld wel sneller, maar wanneer KPN nu eindelijk eens fatsoenlijke UMTS toestellen zoals Vodafone gaat leveren?....

Zowel Vodafone als KPN hebben over een maand of 2 het grootste deel van Nederland al met UMTS gedekt. (zie op www.kpn.com trefwoord "UMTS) De grijze gebieden op de nieuwe KPN dekkingskaart hebben nu al testdekking die op de meeste plekken voor UMTS klanten gewoon te gebruiken is.

Opvallend is dat je bij Vodafone gewone GSM simkaarten gebruikt die ook op UMTS werken. Als je dus met je huidige abonnementje zo'n Motorola V980 UMTS prepaidje koopt, dan kan je ook gewoon de UMTS diensten gebruiken (let wel op je datakosten!) NB. Vodafone kon trouwens een unbranded (niet Vodafone) SonyEricsson Z1010 niet aan de praat krijgen met de instellingen die ze hadden. Als je een niet Vodafone UMTS toestel koopt weet je dus maar nooit of je het in combinatie met Vodafone wel aan de praat krijgt als je via Live wilt videobellen en TV kijken. In dit geval schakelde het toestel steeds naar GPRS verbindingen terug.

Ook prepaid klanten kunnen bij Vodafone UMTS op. (je kan dus ook nu een voordelige UMTS bundel met UMTS toestel bij Vodafone aan laten sluiten en met je oude gsm toestel deze bundel gebruiken. (en het UMTS toestel verkopen, pas op: Vodafone heeft simlocks op de UMTS toestellen, KPN tot nu toe niet!)

Bij KPN is dat anders. Je krijgt een U-SIM speciaal voor UMTS klanten. Deze sim hapert in sommige gewone GSM toestellen zoals de Siemens S55. (wel dekking, maar het toestel loopt verder volkomen vast!).

Gewone KPN abonnees kunnen als ze een UMTS toestel kopen dus niet zomaar het UMTS net op met hun gewone abonnement!

› reageer

Die samsung z500 is echt een E700/720 kloon, maar dat geeft niet. Denk dat het wel een succes wordt ja, die foon is stukken kleiner dan de andere huidige toestellen. En hij wordt vast gratis met 2jr 25 umts abo en huppa je hebt een leuke aanbieding.

› reageer

Heeft er iemand al ervaring met debitel vodafone UMTS?
Ik krijg een wit scherm met daarop live.vodafone.com en verder geen content. Ik heb herhaaldelijk contact gehad met de helpdesk van zowel debitel als vodafone. Iemand anders andere ervaringen?

› reageer

Kan je met een nokia 6230 ook UMTS-en?

› reageer

Laat maar ik heb het al gevonden (sorry)

› reageer

@joske-73: nee dat is een gsm toestel, daarmee kan je niet op umts netwerken

› reageer

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is met welk toestellen je kan internetten op je laptop via je umts telefoon?

Als dit mogelijk is nog een aantal vraagjes:

Hoe gaat dit in zijn werk?
Is de snelheid dan echt van UMTS?
Wat zijn de kosten om buiten vodafone live te gaan? dus bijv te surfen op het internet via laptop.

Nog een paar andere vragen:

Wat zijn de prijzen van bellen in het buitenland valt dit binnen de bundel of buiten de bundel?
Wat is er allemaal te vinden op vodafone live zonder daarvoor te hoeven betalen, en is dit ook gratis in het buitenland?

Ik hoop op deze vragen antwoord te krijgen, zelf de vodafone medewerkers kunnen hier geen antwoord opgeven

Alvast bedankt

› reageer

Kijk eens op de website van Vodafone. De meeste info is daar gewoon te vinden. In principe kan je met elk UMTS toestel een internetverbinding met een computer of laptop opzetten. Enige voorwaarde is dat je die 2 apparaten met elkaar weet te verbinden (met datakabel, bluetooth of via infrarood) en dat je de juiste instellingen hebt. NB. het gebruik is flink duurder dan als je thuis een ADSL of kabel abonnement neemt.

› reageer

Bij het abbonnement van Vodafone met UMTS, heb ik gehoord dat je mp3 niet als ringtone kan gebruiken, zodat mensen meer gebruik maken van de polyfone ringtonen waardoor zij meer kunne verdienen..
is dit waar??

› reageer

Bij bepaalde gesimlockte toestellen kan dat niet... Als je een simlockvrij toestel erbij neemt, kan dat wel gewoon...

› reageer

@ksy:
sommige toestellen hebben inderdaad een beveiliging in de software zitten die ervoor zorgt dat MP3 niet als ringtone gebruikt kan worden.

@Roppie:
Heeft niet met de simlock te maken, maar met hoe de software ingesteld is.
Het is wel zo veel van deze blokkeringen door de providers verplicht gesteld zijn.

› reageer

MP3 muziek is inderdaad niet in te stellen als beltoon, puur uit commerciële redenen.

Laatst heb ik een mooi verhaal gelezen over UMTS, een tijdje terug is er een test geweest met de NS, ProRail en Vodafone. Live videobeelden uit trein coupé's streamen naar de spoorweg politie, als er bijv. ongeregeldheden plaatsvinden op het moment dat een trein rijdt. Zodat er bewijsmateriaal voor handen is, en de politie op het eerstvolgende station weet wie ze uit de trein moeten halen. Het werkte ook nog allemaal. Wel grappige toepassing van UMTS.

› reageer

Bij Kijkshop is de Motorola V980 met UMTS prepaid nu € 149 met € 50 beltegoed (wel zelf € 20 opwaarderen).

› reageer

@ ATB: die aanbieding is al een paar weken bij de VCP's actief.

Sinds maandag is het UMTS prepaid aanbod van Vodafone uitgebreid. De Motorola V1050 (de opvolger van de V980) is verkrijgbaar voor € 179,- en de SonyEricsson V800 is verkrijgbaar voor € 199,-.

Weet alleen even niet zo gauw wat voor prepaid saldo actie hier bij zit. Sowieso de standaard € 15,- met dus of de € 35,- extra tegoed (totaal dus € 50,-, zelfde actie als bij de V980), of de momenteel standaard € 10,- extra tegoed (totaal dus € 25,-, momenteel bij elk Vodafone prepaid toestel).

Edit: en vergeet niet de actie van gratis video telefoneren t/m 31 oktober!
(alleen bij prepaid)

› reageer

@ SSK:

Weet ik, die software zit alleen op gesimlockte toestellen, ik zei het express op die manier om duidelijk te zijn...

----

De Samsung Z500 met een UMTS 25 euro per maand (200min/400sms) is ook een mooie aanbieding... Gratis bij 2 jaar en eerste 5 maanden geen abonnementskosten... Loopt tot en met zondag geloof ik...

› reageer

De Samsung Z500 met een UMTS 25 euro per maand (200min/400sms) is ook een mooie aanbieding... Gratis bij 2 jaar en eerste 5 maanden geen abonnementskosten... Loopt tot en met zondag geloof ik...
De actie van de eerste 5 maanden gratis abo bij 2 jaar nieuw of retentie is verlengd tot eind augustus.

Weet alleen niet wat ze met de aansluitkosten gaan doen vanaf augustus. Maar bij dit abo zal dat wel gratis blijven, hoop/denk ik...

› reageer

@ qwerty1234

Is het bij de Sharp 902 mogelijk om mp3's in te stellen als beltoon? Of is dat bij deze telefoon niet mogelijk?

› reageer

ik had laatst een bericht geplaatst over dat het niet mogelijk was bij het abonnement van vodafone van de samsung z500 mp3 als ringtone te gebruiken, maar nou keek ik net op de site van t for telecome ook bij samsung z500 met vodafone en staat er dit,
- geschikt voor Live!TV
- videobellen
- 1.0 megapixel digitale (video)camera
- MP3-speler
- geschikt voor Bluetooth
- uitbreidbaar geheugen
- GPRS klasse 10, WAP 2.0
- polyfone en MP3-beltonen
- afmetingen (h x b x d): 89 x 44 x 24,5 mm.
- standby-tijd tot 260 uur, gesprekstijd tot 180 min.
- gewicht: 95 gram

dus is het nou wel mogelijk ofniet? of begrijp ik iets verkeerd...

› reageer

Het is wel mogelijk op het toestel, alleen dus helaas geblokkeerd door de Vodafone software.

Misschien bedoelen ze "real tones", want dat werkt wel...

› reageer

Je kan WEL mp3 beltonen instellen.

Heb zelf een Z500 en ik kan ze gewoon instellen als beltoon.
Alleen berichttonen moeten in MIDI formaat zijn!

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.