Als de gemeentes moeilijk blijven doen is EDGE een goed alternatief.
Goedkoper dan UMTS, vanaf augustus landelijke dekking en bijvoorbeeld in gemeente Nijmegen (waar het hier oa om gaat) nu al te gebruiken.
maandag 4 juli 2005
KPN Telecom overweegt gemeenten voor de rechter te dagen om umts-masten te plaatsen. Er is steeds meer weerstand tegen plaatsing, onder meer van gemeentebesturen, burgers en eigenaren van panden.
Nijmegen, Apeldoorn, Haarlemmermeer, Zwolle en Lelystad weigeren om umt-masten te plaatsen. De angst voor een slechte invloed op de gezondheid is voedingsbodem voor de weigerachtige houding van verschillende gemeenten. Ze willen onderzoek in Zwitserland afwachten. Overigens hebben deze Zwitserse onderzoekers vorige week nog gemeld dat ook hun onderzoek geen 100 procent uitsluitsel zal geven.
Het nieuws wordt gemeld door De Telegraaf. De krant meldt dat KPN steeds meer moeite heeft met het vinden van goede lokaties. Tegenover de krant zegt KPN-woordvoerder Stephen Hufton: "Sommige gemeenten druisen met hun maatregelen rechtstreeks in tegen de afspraken (..) met de rijksoverheid. We zullen ze aan die afspraak houden".
connexie
Terecht dat ze het doen, ze hebben destijds miljarden betaald voor de frequenties. De overheid verplicht KPN (en Vodafone) om gemeentes met meer dan 25.000 inwoners te voorzien van UMTS. Veel van deze gemeentes zijn al fel tegen UMTS en dat komt de uitrol niet ten goede. Het grote publiek zit juist in die plaatsen.
Het is vaak maar 1 persoon (of een klein groepje) die er voor zorgt dat een hele gemeente geen UMTS accepteert, zo ook in mijn gemeente (Gilze-Rijen). De lijst van gemeentes die niet meewerken is helaas veel groter als in dit bericht gemeld.
Ik heb Vodafone laatst nog gebeld, ben namelijk geinteresseerd in die voordelige UMTS abonnementen, ze konden me vertellen dat UMTS hier dit jaar nog niet zal komen. En dat door die ene persoon, die met een link naar www.stopumts.nl B&W overtuigt UMTS te verbieden.
Zelf denk ik dat het gevaar van GSM / UMTS nihil is. Antennes staan immers hoog en het publiek komt niet in aanraking met hoge veldsterktes. Daarnaast mocht digitale hoogfrequente straling schadelijk zijn, dan is het gevaar van DECT en Wifi vele malen groter, dit omdat je er veel dichter bij in de buurt kunt komen. Ik met 3 DECT basisstations en 1 Wifi basisstation in huis voel me kerngezond en slaap iedere nacht perfect.
nu nog wel...maar over 10 jaar?
› reageerlaten we hier nou echt geen discussie gaan maken over de schadelijkheid van umts/gsm masten. Als het schadelijk is dan merken we dat wel, er is nog veel meer schadelijk.
› reageerOf die straling schadelijk is, is nog niet onomstotelijk vastgesteld, maar eerste resultaten zijn niet hoopvol. En dan gaat het niet over straling in het algemeen, of bv wifi in het bijzonder, maar specifiek over umts.
Bedenk wel dat het jaren heeft geduurd voordat algemeen werd geaccepteerd dat roken schadelijk is. Het is jarenlang ontkend, ook door gebruikers, met argumenten die verdacht veel klonken als 'ik gebruik veel, en voel me piekfijn'.
Los daarvan verplicht de overheid inderdaad tot uitrol van umts enerzijds, en hindert de uitrol anderzijds. Dat is uitermate krom, maar komt wel vaker voor bij de overheid . Bij datzelfde roken zie je nog steeds die halfslachtige houding.
De UMTS dekking van zowel Vodafone als van KPN is in Zwolle momenteel in iedergeval prima in orde. Ze hoeven zich dus weinig zogen te maken dat er voorlopig even geen nieuwe masten gezet mogen worden aangezien er blijkbaar al voldoende staan. In de toekomst zou het wel jammer zijn als er niet meer masten bij mogen komen.
Mijn visie is: hoe meer masten hoe lager de veldsterkte die nodig is in de regio die deze mast moet dekken. Een GSM schakelt in de eerste 30 seconden dat je verbinding hebt ook terug van 1 watt (gsm 1900) of 2 watt (gsm 900) vermogen naar nagenoeg niets. Ga je de ontvangst belemmeren, dan is er een hoger zendvermogen nodig die in theorie meer kans op problemen geeft. Domme besluiten dus! Hoe meer masten, hoe meer je een bellende burger dus beschermt tegen overmatige electro magnetische velden uit zijn telefoon! (en de huidige masten zijn te vinden bij het antennebureau met locatie en gegevens. Geen van de masten overschrijdt de huidige normen).
Vraag me af wanneer er groepjes mensen opstaan die hun gemeente gaan lastig vallen met eisen om autoverkeer in hun wijk te verbieden. Dat de uitstoot daarvan schadelijk is staat al jaren onomstotelijk vast. Gek genoeg hoor je daar niemand over...
Lang leve de hype!
Als de gemeentes moeilijk blijven doen is EDGE een goed alternatief.
Goedkoper dan UMTS, vanaf augustus landelijke dekking en bijvoorbeeld in gemeente Nijmegen (waar het hier oa om gaat) nu al te gebruiken.