Bellen in het buitenland moet goedkoper

Ik vind het nog steeds behoorlijk duur. Het is jammer dat Easymobile niet meer bestaat in Nederland want die rekende vorig jaar al 14 cent per minuut voor het ontvangen van gesprekken in de meeste Europese landen.

› reageer

'Bellen in het buitenland moet goedkoper'

Uitgegeven: 11 juli 2005 08:28

AMSTERDAM - De kosten van mobiel bellen in het buitenland moeten omlaag. Dat vindt een Kamermeerderheid van oppositiepartij PvdA en coalitiepartij CDA. Minister van Economische Zaken Laurens Jan Brinkhorst moet samen met zijn collega-ministers in de Europese Unie ervoor gaan zorgen dat de tarieven in Europa hetzelfde worden als de kosten die je nu betaald voor mobiel bellen in Nederland. Dat zegt PvdA-Kamerlid Martijn van Dam in De Telegraaf maandag.

Volgens Van Dam lopen de buitenlandse tarieven de spuigaten uit. "Vodafone vraagt bijvoorbeeld een euro voor elk buitenlands gesprek en daar bovenop komt nog eens het Nederlandse tarief. Als je dus even over de grens in België belt, ben je al een kapitaal kwijt en dat is niet uit te leggen", aldus Van Dam.

De PvdA vreest dat veel Nederlanders straks na de vakantie zullen schrikken van de kosten van het bellen. "Dan komt pas de rekening binnen van het bellen op de camping." Het CDA steunt de oproep om iets aan de beltarieven te doen. "Er worden nu woekerwinsten gemaakt en dat geven de telecombedrijven ook gewoon toe. Dat moeten we echt afstraffen", aldus Kamerlid Joop Atsma van het CDA in de krant.

Nu.nl

› reageer

Welja op het RTL nieuws zeggen ze zelfs dat de tariven hetzelfde moeten zijn als de Nederlandse tarieven,
Dat zou eigenlijk wel kunnen, want dataverkeer kost ook bijna niks meer in Europa (gsmverkeer is gewoon data).
En zowiezo zouden de vodafone,orange,t-mobile netwerken een veel goedkoper tarief kunnen hanteren!

› reageer

dat zou betekenen dat je met een goedkoop abo (met cashback) lekker goedkoop in het buitenland kan bellen!

› reageer

dat van die buitenland tarieven dat dat te duur is zeggen ze toch al jaren? Er gebeurd nooit iets mee.

› reageer

Oh fantastisch. Er is politiek zeker niets belangrijker te doen dan weer meer overheidsbemoeienis met bedrijven te bedenken

Wat ik me altijd afvraag: waarom is er nooit een wet gekomen die bellen vanuit buitenlandse hotels/campings etc. even duur maakt als een lokaal gesprek in Nederland? Dat was toch voor de mobiele telefoon de manier om naar huis te bellen!

› reageer

Het CDA steunt de oproep om iets aan de beltarieven te doen. "Er worden nu woekerwinsten gemaakt en dat geven de telecombedrijven ook gewoon toe. Dat moeten we echt afstraffen", aldus Kamerlid Joop Atsma van het CDA in de krant.

SORRY HOOR, maar dit heeft de regering echt aan zichzelf te danken, zij hebben immers die umts frequenties veel te duur geveild, waardoor de telecombedrijven het buitenland bellen nu als melk koe gebruiken.

› reageer

SORRY HOOR, maar dit heeft de regering echt aan zichzelf te danken, zij hebben immers die umts frequenties veel te duur geveild, waardoor de telecombedrijven het buitenland bellen nu als melk koe gebruiken.

Voordat er geld voor die licenties neergeteld moest worden, werden buitenlandse gesprekken ook als melkkoe gebruikt. Ik snap je redenatie, maar het draagt slechts deels bij aan de hoog blijvende tarieven.

› reageer

sms-jes zouden ook goedkoper kunnen worden want je betaalt nu bv. 45 cent voor een smsje bij Orange vanuit het buitenland (een smsje in NL met free kost 22 cent (en met 'n smsvoorraad al vanaf 6 cent))

› reageer

'Mobiel bellen in buitenland moet goedkoper'

Maandag 11 juli 2005, 10:29 - De PvdA wil een snel einde aan de volgens de partij absurd hoge tarieven voor het bellen en gebeld worden in het buitenland.

De politiek heeft een paar jaar geleden gezorgd dat het pinnen in heel Europa gratis werd, nu is het tijd dat de politiek zorgt dat de roamingtarieven binnen Europa worden afgeschaft, stelt Martijn van Dam van de PvdA. "Je moet binnen heel Europa kunnen bellen voor hetzelfde tarief als in Nederland", aldus de parlementariër.

Van Dam: "Als je op vakantie gaat binnen Europa, hoef je niet meer te stoppen bij de douane, hoef je geen geld meer te wisselen en hoef je niks extra's te betalen als je geld gaat pinnen. Maar als je belt of gebeld wordt, betaal je de hoofdprijs". Bij Vodafone betaalt de klant 0,99 euro extra per gesprek, bij KPN is dat 0,90 euro per minuut zodra de klant de grens is gepasseerd.

De telefoonbedrijven gebruiken het bellen in het buitenland als melkkoe, weet Van Dam. Het Tweede Kamerlid vindt dat de Europese Commissie ervoor moet zorgen dat de roamingtarieven worden afgeschaft. PvdA-europarlementariër Edith Mastenbroek en Van Dam zullen dan ook vragen stellen aan de Commissie en de Nederlandse regering om te zorgen dat zij hier werk van gaan maken.

Verder vinden de PvdA'ers dat er onderzoek moet komen naar de tarieven voor bellen buiten Europa. "Als je buiten Europa op vakantie gaat, ben je helemaal vogelvrij. Beltarieven lopen op tot soms wel vijf euro per minuut. Niemand houdt daar toezicht op", zo besluit Van Dam

bron:webwereld

› reageer

en ze gebruiken uitgerekend vodafone om te illustreren hoe duur bellen in het buitenland is??

Bij andere netwerken betaal je meer dan 1 euro PER MINUUT en bij vodafone 'slechts' 25 cent per minuut plus 1 euro starttarief.. dan moet je juist zeggen applaus voor vodafone die de tarieven zojuist drastisch verlaagd heeft.. nee je ziet duidelijk dat de mensen in kwestie ongeinformeerde idioten zijn.

Overigens ik ga volgende week naar egypte op vakantie en met mn 100% gratis prepaidcard van orange (met paar honderd gratis euro's op) betaal ik daar fokkin 3 euro per minuut!!!! Is wel leuk dat het gratis geld is maar het is een belachelijk tarief en zo gaan mijn honderden opgespaarde euros wel heel snel op. Met Vodafone prepaid bel ik overigens voor 2.30, wat een verschil toch nog.

› reageer

Las op bellen.com dat Telfort zn prepaid sms tarief in buitenland gaat verhogen naar 55 cent ipv 45 cent. Beetje jammer dus, maarja met prepaid zijn ze denk ik nog steeds het goedkoopst.

Wel raar hoor dat ze juist gaan verhogen nu, zou eerder verlaging verwachten in deze tijd. Dat deed orange ook met sms tarief voor abo klanten, vorig jaar van 35 naar 45 cent. Onder het mom, marktconform.

Qwerty, ik ben het met je eens dat het artikel idd weer een belachelijk voorbeeld geeft, in veel gevallen ben je juist veel goedkoper uit, en zeker als je gebeld wordt! Je ziet het wel vaker dat bijv de overheid of consumentenbond niet weten waar ze over praten, en een grote flater slaan

› reageer

Met die Tele2 kaartjes van de kruidvat Nokia 1100 aanbieding bel en sms je in het buitenland best concurerend!

› reageer

Das waar, maarja dan moet je toch ook via de vaste lijn met hun bellen?

Trouwens bellen.com zegt ook waar het op staat:

"Politici vinden dat de buitenlandse tarieven momenteel de spuigaten uitlopen. Minister Brinkhorst moet hierover bij zijn collega-ministers in de Europese Unie aan de bel trekken. "Vodafone vraagt bijvoorbeeld een euro voor elk buitenlands gesprek en daar bovenop komen nog eens het Nederlandse tarief. Als je dus even over de grens in België belt, ben je al een kapitaal kwijt en dat is niet uit te leggen", aldus Kamerlid Martijn van Dam.

Dat het wél en anders uitgelegd kan worden, bewijzen landelijke dagbladartikelen in juni:

Telegraaf, 17 juni 2005: Met GSM op vakantie
"Vodafone behoort momenteel tot de goedkoopste aanbieders bij het bellen op vakantie. Bij gesprekken vanaf 1,5 minuut wordt het aantrekkelijk met Vodafone Passport te bellen."

Algemeen Dagblad, 15 juni 2005: Goedkoper bellen onder de zon
"...) Vodafone breekt hiermee door een nieuw en helder tarievensysteem, dat voor de klant ook nog eens goedkoper kan uitvallen."

Volkskrant, 28 juni 2005: Mobiel bellen in buitenland minder complex
"Vodafone neemt voorsprong op het gebied van transparantie (...)."

De PvdA vreest dat veel Nederlanders straks na een buitenlandse vakantie van een koude kermis thuiskomen. ,,Dan komt pas de rekening binnen van het bellen op de camping en zien ze dat ze voor vier of vijf euro per minuut hebben gebeld."

Dat moet dan wel een camping op 'Ver-Verweggistan' zijn, want op Vakantiebellen.com is nog geen handjevol landen te vinden met tarieven van vier of vijf euro per minuut... Wel is het natuurlijk uitkijken geblazen hoe, waar en wanneer je je mobieltje gebruikt tijdens de vakantie.

Ik snap dus ook niet waarom ze leuk in het persbericht zetten dat mensen mensen er thuis achterkomen dat je voor 4 a 5 euro hebt gebeld, want dat kan bijna niet. En dat VF wordt genoemd als voorbeeld is ook wel erg ongelukkig gekozen.....

› reageer

Ik ben benieuwd wanneer ze dan eindelijk tot een overeenkomst komen over de tarieven. Het is idd belachelijk hoe hoog die tarieven nu zijn :S Zal dan wel op zn vroegst zomer 2006 worden eer dat verandert, onze Nederlandse regering kennende

› reageer

Ja idd, dit jaar sowieso niet meer. Je vraagt je af waarom ze er nu pas mee komen... maarja das wel met meer dingen zo. Elk jaar net voor of tijdens de zomer veranderen de providers hun tarieven ook weer voor bellen in buitenland.

› reageer

En het jammere is ook nog dat de Nederlandse politiekers weer eens fijn de EU-commissie napapegaaien, zoals dit artikel aantoont.
Ik kan mij nog herinneren dat de Consumentenbond zich ooit met dit bemoeide. Die wilde 'heldere tarieven'. Ik kon toen met D* voor 67 guldencent per minuut bellen. Toen kwamen die 'heldere tarieven'. Nu kost alles EUR 1,50. Dan ku Consumentenbond !

› reageer

@7110: ik ben benieuwd om welk buitenland en om welk netwerk het gaat in jouw voorbeeld.

› reageer

Ik heb liever ook goedkopere tarieven dan duidelijke tarieven (zones).

Providers zouden gewoon een minium en een maxium bedrag per zone (werelddeel) moeten comunniceren. Wil je specifieke informatie voor een land, raadpleeg dan de zoekfunctie op de site van de desbetreffende provider of de klantenservice. In deze tijd lijkt mijn inziens zoiets wel mogelijk en goed te benaderen.

@ni-co: het netwerk was dutctone. (D*)

› reageer

robert-jan: mijn punt was:

Bij Orange kost het volgende e. 1,50

Noord Amerika:
naar Nederland bellen
bellen naar nummers in het land van verblijf

Buiten Europa en Noord Amerika:
gebeld worden
bellen vanuit Nederland

Ik vroeg mij af wat hier ooit 30 eurocent gekost zou hebben.

Vorig jaar woedde er een SMS-prijzenslag. Binnenkort ook voor internationaal bellen?

› reageer

Ni-co, dat was in 2000 in Frankrijk met het Bouyguesnetwerk naar nummers binnen Frankrijk. Ik gebruikte toen mijn Franse provider, D* GSM en PDA om af en toe een mailtje naar huis te sturen. Voor fl.0,67/min was dat nog redelijk te doen.
Nu wordt dat pijnlijker, maar tegenwoordig 'leen' ik gewoon een open WiFi-netwerk.
robert-jan, jouw voorstel is pre6 waar de Consumentenbond mee kwam en waar ik tegen ageer: maak standaardtarieven, zodat de mensen niet meer alles in detail op de website hoeven op te zoeken. Welnu, doe mij maar goedkope, ingewikkelde tarieven dan dure, eenvoudige tarieven!
Debitel is hier overigens weer Absolute Recordhouder Ranzig Gedrag; de website vermeldt niets en de KC weet de prijzen ook niet. Die raden doodleuk aan het gewoon eens uit te proberen en het resultaat op de rekening te zien.

› reageer

ALs je klant bent van hun kan je het wel zien hoor de tarieven. Moet je inloggen. Ik heb laatst ff vlug gekeken, en viel me op dat t erg duur is. Sms is voor de meeste abo's 75 cent en bellen iig duurder dan 1.25 euro pm.

Maar het blijft natuurlijk achterlijk dat het niet gewoon duidelijk op hun website staat. Ik heb ze er een keer over gemaild en ze mailden terug dat je naar de debitelshop moet of in moet loggen...

› reageer

@7110: Voor de duidelijkheid, dat bedoel ik ook. Liever ingewikkelde tarieven die voordelig zijn dan duidelijke duurdere tarieven.

Misschien was mijn voorbeeld niet goed: Ik bedoel dus dat je niet een tarief aan europa hoeft ''te hangen''. Elk land heeft zijn eigen tarief.

› reageer

Juist, robert-jan, maar ik ga liever terug naar de situatie van 2000: elke provider zijn eigen tarieven, piek en dal (waarbij piek- en daluren afhangen van de buitenlandse provider), verschillende tarieven voor bellen in het land zelf, bellen naar Nederland, bellen naar andere landen. Verschillende tariefstructuren (per minuut, per 15s, per s, maar eerste ongedeelde minuut), starttarief of niet.
Ja, dat was een enorme puinhoop, maar de geïnteresseerde TV-er (die toen officieel nog niet bestond ) wist er altijd wel het meest interessante tarief uit te halen.
"Elk land zijn eigen tarief" is mij dus feitelijk al te duur.
De consument die zo'n website te moeilijk vindt (en dus blijkbaar lid is van de Consumentenbond ) verdient het om een poot uitgedraaid te worden, als hij niet weet hoe hij zijn voordeelnetwerk moet instellen.

› reageer

Hahah ja ik snap je punt, maar het is wel irri als je elke keer online moet kijken wat t goedkoopste is en hoe laat etc. Maarja als dat goedkoper is heb IK het er wel voor over. Maar de meeste NL'rs denk ik niet hoor! Doe mij maar de zones verdeling EN lage tarieven

› reageer

... dat gaat niet samen hé! >

Maar nu je het zegt (7110), het klopt idd. Een paar jaar gelden had je idd ook nog dat piek en dal tarief in het buitenland en natuurlijk net zoals nu de voordeelnetwerken (die soms ieder jaar wijzigde). Idd een puinhoop, maar ik nam de moeite om het uit-te-zoeken, uit-te-printen [sub] ..en het vervolgens thuis te laten liggen (''wat was het voordeelnetwerk ook alweer?'') [/sub]. Je moet er idd wat moeite voor doen, en schema's mee op vakantie (zeker als je meerdere providers hebt).

› reageer

Er moet winst gemaakt worden, en met binnenlands verkeer lukt dit gewoon niet, aangezien je enorme kortingen krijgt op je abonnement. Dus doet men dit maar op bellen in het buitenland. Ik zie het probleem niet zo, als ik gratis een nieuw abonnement af kan sluiten met een X aantal minuten per maand dan zie er niet tegen op tegen die paar tientjes die in het buitenland verbruik.

› reageer

Nee dat is waar en als je logisch nadenkt dan weet je dat het duur is, maarja de verhoudingen liggen wel erg scheef/krom. Dus mag wel beetje recht getrokken worden!

› reageer

Waar bemoeien die politici zich mee? Als het echt nodig zou zijn om te overleven dan begrijp ik het wel. Maar dit is een luxeproduct; je HOEFT niet vanuit het buitenland te bellen.

Bovendien mensen die niet vooraf informeren hebben het aan zichzelf te danken; heb het net getest; bij 3 van de 5 aanbieders heb ik binnen 1 minuut de tarieven voor me.

› reageer

Ja je hebt wel gelijk mensen moeten wel hun verstand gebruiken ja, en niet 30 min gaan bellen en dan gek vinden dat je rekening van 35 euro hebt. Providers doen er ook niet geheimzinnig over vind ik, je kan de tarieven zo vinden, en vaak krijg je bij je factuur zelfs tips en tarieven erbij in een foldertje. Orange zegt zelfs letterlijk op hun site dat je je voicemail uit moet zetten omdat je anders hoge kosten kan krijgen!!

› reageer

ik wil die ring simkaart in liechtenstein echt niet bellen met mijn mobiel, weet je wel hoe duur dat is??

› reageer

Kan volgens mij redelijk goedkoop, normaal nationaal tarief plus 10 cent per minuut vanaf een abonnement. Totale kosten zijn dan ongeveer 25-30 cent per minuut, voor zowel bellen als ontvangen. Als iemand een regulier abonnement heeft is die alleen voor het ontvangen al het dubbele kwijt. Maar klopt wel dat de beller duurder uit is.

› reageer

Riiing heet trouwens sinds 1 december 2005 United Mobile:

Riiing becomes United Mobile

To be able to offer you more services, we merged Riiing to United Mobile.You will profit straight away from even more attractive prices, with incoming calls free in over 80 countries.

A new design and a new name express these changes: United Mobile .

As a customer of Riiing you will profit from the new rate plan as from 1st of December 2005. Details are available under www.united-mobile.com .

You can use your existing SIM card as usual; the new rates will apply automatically.

Bron: www.riiing.com

› reageer

Weet iemand hoe het Riiing systeem werkt?
Ik heb ergens gehoord dat als je zelf iemand wil bellen, dat je dan naar een speciaal menu moet en dan wordt je na een minuut of zo gebeld wordt en dan krijg je een dial-tone te horen.

› reageer

Voor zover ik weet staat er een programma op de simkaart (wat alleen met een beperkt aantal toestellen werkt). Dit zorgt ervoor dat je teruggebeld wordt en doorverbonden tegen een aantrekkelijk tarief.

NB. in de piek en dal tijd betaalde ik in Portugal nog omgerekend 12 eurocent per minuut in de daluren! Dat zijn nog eens prijzen.

Dat Vodafone passport is ook een mooie dienst.....in Zwitserland had ik mijn Vodafone toestel handmatig vastgezet op Swisscom (de Vodafone Passport partner daar). Wat bleek echter: het toestel bleef toch steeds wisselen naar andere netwerken dan Swisscom ookal stond hij dus vast hierop ingesteld en had Swisscom terplekke prima dekking. Zou het opzet zijn of een bug in de Vodafone SE V800 of het UMTS net?

› reageer

Ik denk geen opzet, denk dat VF niet zit te wachten op honderden telefoontjes van boze klanten!?

› reageer

Ik vraag mij af of klanten wel klagen hierover. De meesten weten toch al niet hoe ze het netwerk handmatig moeten kiezen. Verder ligt het probleem denk ik eerder bij het toestel dan bij het netwerk (of zijn er anderen die ook deze ervaring hebben?) Ik ga in iedergeval niet van opzet uit. Dat zou ook wel erg ver gaan.

› reageer

Ik heb één klant gehad die zoiets meldde, Koen. Maar dat was met een 6630. Dat toestel is voor een software update opgestuurd, maar daarna niets meer gehoord

› reageer

Ik dacht dat die netwerkinformatie op de simkaart stond. Wat bij mij gebeurde in Spanje met telfort afgelopen zomer was dat mijn 2 telefoons met allebei telfort netwerk, beide automatisch op Amena sprongen, het voordeel netwerk was helemaal niet amena, maar telefonica movistar. Als je je telefoon dan op handmatig op movistar zette, bleef ie er wel opstaan, maar was wel lastig omdat je soms geen bereik had. Al met al weer een lastig verhaal dus ik hoop dat telfort automatisch een simupdate doet indien het voordeel netwerk veranderd.

› reageer

Op alle merken toestellen op die van Nokia na kan je zelf handmatig providers in de voorkeurslijst van je simkaart wissen of veranderen. Heb je alleen een Nokia, leen dan even een toestel van iemand anders die met een ander merk belt. Ik snap trouwens nog steeds niet waarom alleen Nokia na al die jaren die mogelijkheid nog steeds niet in het toestelmenu heeft opgenomen.

› reageer

Ik heb naast mn Vodafone abo (27,50) nog zo'n oud Libertel prepaid kaartje in gebruik (uit 2000) en als ik de grens over ga naar Belgie springt ie steeds op Mobistar. Ik moet deze handmatig terugzetten naar Proximus. Nou heb ik ooit eens ergens gelezen dat als je zo'n kaartje hebt en je switcht dan naar het voordeelnetwerk dat de korting dan toch niet geldt. Klopt dit?

En kan ik mijn oude Libertel kaartje inwisselen tegen een Vodafone kaartje met roaming hulp? Nadeel is wel dat ik er nu 20 smsjes op kwijt kan en de nieuwere simmetjes kunnen maar 15 ofzo.

› reageer

Uitgegeven: 20 februari 2007 18:01
Laatst gewijzigd: 20 februari 2007 21:30

BRUSSEL - Aanbieders van mobiele telefonie moeten consumenten niet meer dan 33 cent rekenen voor het bellen met hun mobiel in het buitenland. Dat is genoeg om de kosten te dekken, stelt de Europese consumentenorganisatie BEUC.

Die zogeheten roamingkosten komen bij bellen in het buitenland bovenop het lokale tarief. De belkosten zijn volgens BEUC de afgelopen tijd nauwelijks gedaald, terwijl aanbieders dat wel beweren.

De roamingkosten liggen gemiddeld vijf keer boven de werkelijke kosten. Het kost de Europese consument ongeveer vijf miljard euro per jaar. De Europese Commissie heeft bedrijven in de sector tot de komende zomer de tijd gegeven om het bellen goedkoper te maken.

Dat zijn nog eens mooie bedragen.

› reageer

De providers zullen eerst nog wel even de zomervakantie meepikken en dan gedwongen de prijzen gaan verlagen

› reageer

kartels kartels kartels ... niet alleen binnen NL maar duidelijk ook Europa-breed een-en-al achterbakse/slinkse kartels grrrrrrr .. wedden dat de Europese politiek dit ook wel zo goed vindt ?

Waar hebben we het over? => asociaal hoge tarieven voor nauwelijks personeel en slechts een beetje hardware (namelijk: een paar lullige verbindingskasten en wat antennes)! ZO SIMPEL IS DAT

Als ze EU op USA willen doen lijken, waarom dan niet zo van die lage prijzen (sms, bellen, internet, roaming etc) die over heeeeeeeeeel USA, dus 51 staten, lijken te gelden????

Het is ook van den zotte dat smsen hier duur is en in USA vrijwel gratis. Laten we niet vergeten dat smsen eigenlijk nix kost, omdat het doorgaans via de voor spraak onbruikbare "rest"-frequenties gaat.

pfffff

› reageer

tot slot,

enige denkbare reden waarom zowel binnenlandse als buitenlandse tarieven zo hoog zijn is de hoge kosten van aanschaf vergunning (licentie). Aangezien de kosten voor de staat 0,00 zijn, is dit niet anders dan een ordinaire (indirecte) belasting op de burger.

Nu moet de politiek niet de schijn gaan hangen, dat ze niet schuldig zijn aan dit toneel.

› reageer

Het gaat om de exorbitante prijzen van bellen in het buitenland. Bellen binnen Nederland kun je toch niet duur noemen.

› reageer

knaak per mb (of nog gekker 15 euro per mb bij even over de landsgrenzen) voor trage internet is bepaald niet redelijk of verklaarbaar

› reageer

Waar hebben we het over? => asociaal hoge tarieven voor nauwelijks personeel en slechts een beetje hardware (namelijk: een paar lullige verbindingskasten en wat antennes)! ZO SIMPEL IS DAT

Tuurlijk, een core + radio netwerk is tegenwoordig gratis.

› reageer

Al bekend wanneer dit bedrag van 33 cent in gaat?
Zal wel zomer 2010 worden ofzo...

› reageer

ik verwacht ook niet te veel van de Europese commissie, dit wordt al zo lang gezegd.

Voor mijn werk reis ik regelmatig tussen Frankrijk en Nederland, dit kost me elke keer een fortuin aan roamingkosten. Nu zag ik op station Brussel-Zuid een poster hangen van Transatel, zij beweren geen roaming te hebben! Heeft iemand wel eens van hen gehoord of ervaring met hen?

› reageer

Dit is het laatste wat ik hierover heb gelezen:

EU legt nog geen verlaging roaming op

01-05-2007: De Europese Unie is in onderhandeling over het gestelde voorstel een maximum bedrag te koppelen aan het bellen en gebeld worden in het buitenland. De onderhandelingen lopen vooralsnog op niets uit.

Vorige week berichtte GSM Helpdesk Nederland alreeds over de onderhandelingen die eraan zaten te komen. Het voorstel om een maximum van 40 cent te koppelen aan het bellen in het buitenland en een maximum van 15 cent voor het gebeld worden aldaar is niet bij iedereen in goede aarde gevallen.

De Europese Comissie is nog niet eensgezind over het voorstel, en sommige leden richten zich op een maximumtarief dat ietwat hoger ligt. Morgen zullen de onderhandelingen verder gaan. GSM Helpdesk Nederland houdt u uiteraard op de hoogte.

[sub]Bron: GSM Helpdesk Nederland[/sub]

› reageer

Weer wat nieuws:

De Europese onderhandelingen rond roamingkosten van mobiel bellen in het buitenland verlopen zo moeizaam dat lagere kosten pas na de zomer worden ingevoerd.

Dat heeft de Oostenrijkse Europarlementariër Paul Rübig verklaard, zo meldt het ANP. Dwarsliggers zijn Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje die de grote, nationale telecomreuzen willen beschermen tegen een verlaging van de tarieven.

Het Europees Parlement wil een maximum van 40 eurocent voor de kosten van mobiel bellen in het buitenland. Indien iemand in het buitenland gebeld wordt, moet het maximum liggen op 15 cent. Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zetten echter in op maxima van respectievelijk 60 en 30 cent. Een eerdere geplande stemming op 10 mei is inmiddels al uitgesteld. Naar alle waarschijnlijkheid zal de stemming in de derde week van mei worden gehouden.

[sub]Bron: WebWereld[/sub]

› reageer

En het is zover!!

Mobiel beltarief Europa gaat naar 49 cent.

BRUSSEL - Mobiel bellen vanuit een ander EU-land kost binnenkort maximaal 49 cent per minuut. In de jaren erna daalt dat naar 46 en 43 cent per minuut inclusief btw.

Dat is de kern van een compromis dat grote fracties in het Europees Parlement en huidig EU-voorzitter Duitsland dinsdag hebben gesloten. Het Europees Parlement en de EU-landen moeten nog instemmen. Bij goedkeuring in mei en juni zouden de tarieven mogelijk al half juli kunnen ingaan, dus nog aan het begin van de zomervakantie.

Bellers moeten volgens het compromis zelf aangeven bij hun gsm-aanbieder dat ze gebruik willen maken van het lage tarief. Anders worden ze pas drie maanden later automatisch ingedeeld in dit tarief. Sommigen kiezen liever voor abonnementsvormen waarbij ze nog goedkoper kunnen bellen. Het EU-akkoord regelt niets voor abonnementsprijzen per maand.

Momenteel worden veel gsm-bellers bij thuiskomst verrast met torenhoge rekeningen: het bellen blijkt onverwachts enkele euro's per minuut te hebben gekost. Gemiddeld betalen zij nu iets meer dan 1 euro per minuut.

Ontvangen

Het compromis maakt ook het ontvangen van gsm-gesprekken in een ander EU-land goedkoper: hooguit 24 cent per minuut. Dat daalt een jaar later naar 22 cent en weer een jaar later naar 19 cent.

"Eigenlijk ben ik tegen overheidsingrijpen in marktprijzen, maar dankzij wat aanpassingen vind ik het toch een goede zaak", zei Europees Parlementslid Toine Manders (VVD). "Zo wordt tevoren heel duidelijk wat consumenten maximaal gaan betalen. En afgesproken is dat de regeling over drie jaar vervalt. Dan moeten nieuwe afspraken worden gemaakt."

Compromis

PvdA-Europarlementslid Dorette Corbey verwacht volgende week grote steun bij een stemming in het Europees Parlement, vooruitlopend op een besluit van ministers van Telecommunicatie op 8 juni. "Liever hadden we de prijzen eerder en sterker verlaagd, maar dit is het compromis. Het wordt beter dan het was."

Bekend is dat veel Zuid-Europese landen bezwaren hadden tegen de prijsverlagingen. De staatsbedrijven in deze landen verdienen nu miljarden euro's aan de gsm-ende vakantiegangers.

De Europese Commissie hamert al tijden op lagere tarieven voor grensoverschrijdend bellen in Europa. De gsm-bedrijven maken nu schandalig veel winst op het internationale gsm-verkeer en belemmeren zo de Europese eenwording, stelde EU-commissaris Viviane Reding (informatietechniek) recent.

[sub]nu.nl[/sub]

In mijn krant stond nog wat meer info, half juli gaan waarschijnlijk de tarieven in, maar de provider krijgen dan nog 1 maand de tijd om de klanten op de hoogte te stellen. Dan pas gaan de tarieven bij de meeste providers werkelijk in, mits je dat aangeeft. Dus op zijn vroegst half augustus en op zijn laatst half november! Zo is het voor de meeste Nederlanders op vakantie net te laat.

Ook was de derde alinea in mijn krant anders geformuleerd. Mensen met een speciale bundel voor het buitenland behouden hun tarieven en profiteren niet automatisch mee. In denk dat hiermee op Vodafone's Passport gedoeld wordt. Wie weet er meer?

Dus nog veel regeltjes, en alleen de telecom diehards weten het weer het eerst...

› reageer

Dat betekent feitelijk hetzelfde. Als je een speciale bundel hebt (maar ook als je hem niet hebt) dan gaan deze tarieven alleen in als je er uitdrukkelijk om vraagt. Je [í]hoeft[/í] dus niet om te schakelen en dat kan interessant zijn voor klanten die nu al een voordeliger formule hebben. Vodafone Passeport is toch interessanter dan dit EU-voorstel?

› reageer

Ik heb passport, maar ga me toch maar aanmelden.

› reageer

De Europese Raad is nu ook overstag! Bellen gaat maximaal 60 cpm kosten, gebeld worden 30 cpm. Bovendien krijgen de telecomoperators 1,5 jaar de tijd om iets te doen aan de SMS en internettarieven, anders wordt ook hier ingegrepen.

› reageer

Telegraaf: "Op tijd reageren nodig voor goedkoop buitenland"

"Mobiele bellers krijgen in juli een aanbod van hun gsm-aanbieder voor lagere buitenlandtarieven. Daar moeten zij voor 30 juli op reageren, om een maand later goedkoper te kunnen bellen in andere EU-landen. Wie niet reageert, krijgt het lage tarief op zijn laatst op 30 september."

Overigens staat er een reaktie onder van ene Dennis die waarschuwt er niet in te trappen en geen gebruik te maken van dit aanbod. Ik kan er geen touw aan vastknopen. Beweert hij nou dat de tarieven nog meer gaan dalen en dat je vast zit aan hogere tarieven als je nu al kiest? Het lijkt mij sterk.

› reageer

Volkomen idioot verhaal van die Dennis. Je moet alleen even oppassen als je huidige formule goedkoper zou zijn dan het standaard tarief van 60 cpm. Genre Vodafone passport als je lange gesprekken houdt en zelf belt.

› reageer

Weet iemand of deze beslissing alleen geldt voor landen in de Europese Unie?
Ik kan mij voorstellen dat de commissie geen bevoegdheid heeft om te bepalen wat de tarieven in de rest van de wereld moeten zijn.

› reageer

@gsmdude:
Ja, alleen binnen de EU.

› reageer

Inderdaad, alleen in de EU en uitsluitend voor EU-burgers. Amerikanen en Chinezen op bezoek zullen fors meer mogen betalen. Niet dat dat een probleem is...

› reageer

T-mobile past als eerste de tarieven aan:
Internationaal bellen wordt stuk goedkoper.

AMSTERDAM - T-Mobile Nederland gaat voor bellen vanuit elk EU-land naar een vast of mobiel nummer € 0,58 per minuut rekenen. Voor het ontvangen van een gesprek in het buitenland (EU) wordt het tarief € 0,29 per minuut. Dat meldt het telecombedrijf vrijdag.

De nieuwe tarieven van T-Mobile gaan in op 12 augustus 2007, in navolging van de nieuwe regels die de Europese Unie onlangs heeft ingevoerd voor bellen en gebeld worden in het buitenland. [..] De nieuwe tarieven zijn tot 30 procent lager dan de huidige tarieven.

Bron: nu.nl

Belangrijk voor T-mobile klanten:
Voor specifieke informatie; hoe aan te melden voor de tarieven zie deze thread.

› reageer

jammer dat ze dat niet per 1 juli doen.Ik ga namelijk volgende week naar Spanje. Nou ja volgend jaar kan ik in ieder geval een stukje goedkoper bellen dan nu het geval is. (is er trouwens ook bekend of mobiel internet goedkoper wordt?)

› reageer

Ik vind het nog steeds behoorlijk duur. Het is jammer dat Easymobile niet meer bestaat in Nederland want die rekende vorig jaar al 14 cent per minuut voor het ontvangen van gesprekken in de meeste Europese landen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.