Telfort EDGE (Breedband) voor consument

De zomer voorbij?! Hier is het echt prachtig weer!

› reageer

Telecombedrijf Telfort bindt de strijd aan met KPN en Vodafone met snel mobiel internet.

Aanstaande maandag brengt Telfort het product 'Breedband' op de consumentenmarkt uit, voor een abonnement op het breedbandige mobiele Edge-netwerk.

De vraag is of de claim van 'breedband' terecht is. Edge is ruim de helft langzamer dan UMTS. Op het Edge-netwerk kunnen downloadsnelheden tot 135 kilobit per seconde worden bereikt, iets meer dan een de snelheid van een dubbele ISDN-verbinding, en dat is verre van 'breedband'. Bij UMTS ligt het maximum op 384 kilobit per seconde.

Voordeel van Edge is de landelijke dekking, omdat Egde een aanvulling is op GSM. UMTS kent bij lange na nog geen landelijke dekking en valt ook in gebieden waar (tijdelijk) geen dekking is terug naar GPRS.

Qua prijs zit Telfort, waar het de 'limietloze' data-abonnementen betreft, danig onder de prijzen die KPN en Vodafone berekenen. Voor een abonnement van 1 gigabyte per maand betaalt een Telfort-klant 35 euro. Dit betreft een introductieactie voor het eerste half jaar. In het tweede half jaar geldt een abonnementsprijs van 60 euro per maand. Dat blijkt uit informatie die Planet Multimedia ontving van een doorgaans betrouwbare bron.

Ter vergelijking, Vodafone rekent zijn zakelijke klanten 75 euro per maand voor een data-only UMTS-abonnement met 1 gigabyte als limiet, bij KPN kost een vergelijkbaar flat fee UMTS-product per maand 89,25 euro.

Prijsverhoging Telfort-dataverkeer
Klanten die weinig gebruik maken van Telforts snelle mobiele datanetwerk zijn met de introductie van Edge meer geld kwijt. Waar klanten nu voor 1 megabyte GPRS 1,50 euro betalen, gaat dat vanaf 1 augustus via Edge 5 euro kosten. Telfort rekent Edge-dataverkeer af in blokken van 100 kilobyte en die kosten 50 cent per stuk.

Daarnaast komen er een Edge-databundels van 5 en 20 megabyte. Die kosten respectievelijk 5 en 10 euro, maar in de eerste zes introductiemaanden de helft. Dataruimte die niet wordt opgemaakt, kan naar de volgende maand worden meegenomen. Klanten kunnen databundels los van abonnementen kopen.

Edge is, net als bij UMTS, enkel te gebruiken via daartoe geschikte laptopinsteekkaarten en mobiele telefoons.

Portaaldiensten
Vooruitlopend op de lancering van het Edge-netwerk opende Telfort in april een vernieuwd mobiel internetportaal, Spot. Consumenten kunnen op dat mobiele (WAP-)portaal muziek downloaden, het MSN-'spel' Eccky spelen, het Journaal bekijken en ook live en on demand voetbalbeelden. Die voetbalbeelden betrekt ze van Infostrada Sports uit Nieuwegein. Infostrada Sports kocht eind oktober 2004 voor 1,8 miljoen euro de rechten om KNVB-voetbalbeelden richting mobiele telefoons uit te mogen zenden.

Eind vorige maand deed KPN Mobiel een bod van 1,1 miljard euro op Telfort om het mobiele telecombedrijf over te nemen. Mededingingswaakhond NMa onderzoekt nu of KPN daarmee niet een te groot marktaandeel zou krijgen. Dat onderzoek duurt naar verwachting nog enkele maanden

› reageer

"Op het Edge-netwerk kunnen maximumdownloadsnelheden van 236 kilobit per seconde worden bereikt. Bij UMTS ligt het maximum op 384 kilobit per seconde. In de praktijk liggen de downloadsnelheden van beide technieken betrekkelijk dicht bij elkaar, tussen de 100 en 200 kilobit per seconde. Het is vraag of er echt sprake is van 'breedband', omdat de downloadsnelheden niet significant hoger liggen dan die van een dubbele ISDN-verbinding, wat toch geen breedband is."

Planet

› reageer

UMTS is in elk geval stukken sneller dan inbellen via een gewone telefoonlijn, voor de meeste nederlanders is het dan al snel 'breedband'. En niet zolang geleden (1 à 1,5 jaar?) werden er nog volop 128 en 256 kabel en adsl abo's aangeboden, als dat breedband was zijn umts en edge dat dus ook

Het is natuurlijk geen 4Mbit adsl 'family' (vanaf 22,50 euro/mnd) of zelfs 20Mbit adsl 2+ (vanaf €44 /mnd), maar in vergelijking tot inbellen met je gsm-modem (9,6 kbit) is het wel razendsnel.

› reageer

Versatel garandeert ook bij die ADSL 2+ abonnementen slechts de halve snelheid dan waarmee ze adverteren. Het is ook maar net waarvoor je het wil gaan gebruiken. Voor email is inbellen of GPRS genoeg. Voor grotere mails binnenhalen en verzenden of lekker surfen met dezelfde surfervaring als thuis heb je minimaal EDGE nodig. UMTS lijkt bij surfen net op een ADSL Lite achtig abonnement. EDGE is dan wel snel, maar merkbaar iets trager dan UMTS. Op je gsm is dit verschil volgens mijn ervaringen niet te merken trouwens. Alleen videobellen lukt niet op EDGE. Aangezien ik liever gewoon de minuten uit mijn belbundel gebruik dan dat ik per minuut de prijzen uit de beginperiode van gsm betaal is videobellen toch overbodig. Verder heeft geen hond een videotoestel, dus kan je toch nagenoeg niemand bellen via video. (maar dit geheel terzijde).

Iemand die nu mobiel via PDA of laptop redelijk prettig wil internetten, raad ik absoluut EDGE aan. Vooral onderweg of op de camping etc. wegen de extra kosten van een UMTS flatfeebundel echt niet op tegen het kleine snelheidsvoordeeltje dat UMTS kan geven. Verder daalt de UMTS snelheid als je verder van een mast af komt vermoedelijk nog veel sneller dan de daling die je krijgt als je verder van een EDGE ondersteund basisstation af komt te zitten.

Het zou trouwens wel leuk zijn als de Nederlandse mobiele aanbieders net als in Duitsland modems voor thuis gaan leveren die via het UMTS netwerk en tegen een laag maandbedrag werken.

› reageer

Waarom mijn post van 12:03? Het was mij opgevallen dat er grote overeenkomst is tussen de post van lammie en het artikel uit Planet. Op één alinea na zijn beide vrijwel identiek. Behalve: "De vraag is of de claim van 'breedband' terecht is..... Bij UMTS ligt het maximum op 384 kilobit per seconde." De essentie van deze alinea is in vergelijking met Planet totaal anders. @lammie: kun je dit verklaren?

› reageer

Zo snel als breedband is edge zeker niet. Het gaat wel duidelijk sneller als voorheen en het ophalen van grotere e-mailbestanden gaat stukken beter. Voor onderweg is het dus goed genoeg maar thuis is de kabel of adsl sneller. Ik heb een bundel van 5Mb voor €5 en dat is voor mij net voldoende om onderweg e-mail op te halen en af en toe op internet te kijken. Heel veel kun je daar echter niet mee want je bent er snel doorheen. Voor € 10 een bundel van 20 MB is dan wel beter voor dat doel.

› reageer

Onlangs op een Telfort feestje even met EDGE lopen stoeien en we haalden nog niet eens de 20 kb per seconde

› reageer

Hoeveel mensen gebruikten Edge tegelijk?

› reageer

Hmm ik hoorde mensen eerst nog flink zeuren over de T-Mobile tariven van mobiel internet.
Welja ook telfort heeft nu blijkbaar deze regel 100kb 50 cent (bij t-mobile 22cent).

En dan moet je natuurlijk wel net dekking hebben van telfort, want hoe verder van de mast, des te langzamer je data.

› reageer

De 22cent per 100kb is alleen in T-zones toch? Buiten T-zones is het 1,50 per 100kb...

› reageer

2 Ni-Co>> Zelfde artikel, ben alleen vergeten bron te vermelden.. oeps..

› reageer

Waar is dat data-aanbod voor consumenten dan?
Alleen die paar MB-tjes of kun je als consument ook een
edge abo afsluiten?

› reageer

Het dataaanbod moet nog gepresenteerd worden, dus nog even geduld.

Trouwens: is het al zomer? Volgens Telfort nog niet aangezien de landelijke EDGE dekking vandaag nog steeds geen feit was. (volgens mij eerst in juli en daarna "in de zomer" landelijke dekking beloofd.)

› reageer

@roppie: ik was de enige
en de andere kant was 2 keer een 100 Mbitlijn

› reageer

Snel overgeschakeld dus?

› reageer

Het aanbod voor particulieren is er gewoon hoor:
Ontdek Breedband van Telfort
Mobiel internet tegen transparante en voordelige tarieven

› reageer

het aanbod is er inderdaad al, nu nog wachten op de landelijke dekking. Heb hier (in de achterhoek) tenminste nog geen EDGE ontvangst

› reageer

Hoe weet je dat je geen EDGE dekking hebt? Heb je dat gemeten met de snelheid? Je toestel geeft volgens mij niet met een icoontje aan dat er EDGE beschikbaar is en Telfort werkt vermoedelijk ook in de gebieden die op het dekkingskaartje nog geen EDGE hebben aan het netwerk zodat het ook daar best al zou kunnen werken. Verder geldt: hoe verder je van de mast zit, hoe lager de snelheid, dus daar kan je ook niet zoveel conclusies aan verbinden.

› reageer

Als ik goed geïnformeerd ben moet ik het 3G symbool op mijn 6680 zien als ik EDGE ontvangst heb. En volgens Telfort moet je overal waar je met telfort kunt bellen ook EDGE ontvangst hebben

› reageer

3G is UMTS, niet EDGE. Er is niet te zien of je EDGE of GPRS gebruikt.

› reageer

OK het is dus niet te zien of je EDGE ontvangst heb, maar omdat zelfs Orange World hier beter (sneller) werkt ga ik ervanuit dat ik geen EGDE ontvangst heb.

› reageer

zo lang je het maar op het zelfde toestel vergelijkt. De Nokia 6680 schijnt sowieso al tamelijk traag te zijn in het browsen. (net zoals de eerste EDGE smartphone op het PocketPC platform de HP 6515, die schijnt ook niet vooruit te branden te zijn bij email en surfen).

Zelf gebruik ik nu gewoon een 6230 met Telfort kaart en een PDA. Dit werkt helaas nog altijd beter en sneller dan een connected device. Alleen de Palm Treo 650 schijnt op EDGE echt te voldoen als combi apparaat.

› reageer

Ik ben zelf sinds kort in het bezit van een Telfort EDGE 1GB abo + datacard voor de laptop. Ik moet zeggen: het valt me niet tegen. Je hebt wel te maken met een redelijke vertraging met het opvragen van web pagina's, maar daarna laadt de pagina best vlot. Downloads zijn ong. 15-20 kbyte per seconde. Wat ik wel een beetje jammer vind, is dat je achter NAT zit, en je dus een 192.168.x.x adres krijgt toegewezen. Heb ook het idee dat ICMP (ping) responses worden geblockt. Ik zie nl wel pings aan de andere kant aankomen, maar niet terugkomen. Jammer.

Qua dekking van het Telfort netwerk heb ik nog geen ervaringen, maar bij mij in huis bijv. heb ik vol bereik.

Telfort maakt gebruik van twee typen datacards: de Sierrawireless AC775 en de Sony Ericsson GC85. Ik heb zelf de Sony Ericsson gekregen. De GC85 werkt met wat uitzoekwerk gelukkig ook onder Linux. De Sierrawireless heeft (niet officiele) ondersteuning voor Linux en Mac. Gek genoeg is de Sierrawireless gratis bij het abo, en de Sony Ericsson niet! (terwijl ze even duur zijn) Let dus even op welke datacard je erbij neemt.

› reageer

Als ik het goed bekijk, betaal je via de Telfort-site, als je on-line besteld, voor de gehele contractduur (1 of 2 jaar) 35 euro per maand. Ik zie er i.i.g. geen beperking bij staan dat dit slechts voor een beperkte periode zou gelden o.i.d.

› reageer

Klopt, 35 per maand, icm een jaar (of twee jaar) abo. maar ik geloof dat de aanbieding geldt tot oktober 2005. De normale prijs zou 60 Eur zijn. Ik heb mijn abo+datacard in een Telfort shop gehaald.

Verwacht overigens geen UMTS ervaring. Ik heb nu zowel een UMTS (kpn) en een EGDE kaart in bezit en vind de UMTS echt stukken beter (in UMTS dekkinggebied dan). Geldt ook voor de Vodafone UMTS. UMTS geeft je echt een 'breedband gevoel'.

› reageer

gaat Edge geheel in plaats van GPRS komen?

› reageer

Nee, als jij bv geen EDGE toestel hebt, ga je gewoon via GPRS (met lage snelheid dus). EDGE is een soort uitbreiding van GPRS, geen vervanging.

› reageer

Bij Telfort is het wel de bedoeling dat EDGE over het hele huidige GPRS netwerk heen gelegd kan worden, zodat je overal waar je nu via GPRS online kunt zijn ook via EDGE sneller kunt surfen. Later wordt daar de versnelde UMTS versie HSDPA aan toegevoegd.

NB. de EDGE dekkingskaart op Telfort.nl (zakelijk/netwerk/edge breedband) is weer geupdate. Alle voorheen voor EDGE nog onbedekte (groene) plekken zijn nu of wel met EDGE ingevuld, of de groene kleur is vervangen door lichtblauw zodat de gaten minder opvallen. Vooral Noordoost Nederland is nog slecht met EDGE bedekt (een grote strook tot aan de grens heeft alleen GPRS dekking). Blijkbaar haalt Telfort de beloofde landelijke EDGE dekking pas eind zomer. Wie weet blijft het zelfs zo als het nu is? (zou slecht zijn voor de klanten die ze nu al gelokt hebben met landelijke EDGE dekking).

› reageer

mmm, als ik op het 'blauwe' plaatje klik, verschijnt het oude 'groene' plaatje met beduidend minder dekking...

› reageer

Hmm, ik ben erachter gekomen dat de dekking op sommige plekken te wensen over laat. Op bepaalde plaatsen in Noord-Holland heb ik gewoon helemaal geen ontvangst van Telfort. Het doet me denken aan de begintijd van GSM, waarbij je eerst een paar honderd meter verderop naar ontvangst moet gaan zoeken. Telfort heeft dus nog wel e.e.a. te doen.

Gelukkig ben ik, op de plekken waar ik EDGE nodig heb, gezegend met een Telfort zendmast, waardoor ik bijna de volle bandbreedte kan gebuiken.

› reageer

@deknog:

en als je op het rode (of grijze voor de niet winXP gebruikers) kruisje rechtsboven in je scherm klikt gaatie ook weer weg!

ontopic:
jammer maar 35 euro per maand (ook al is het belachelijk goedkoop in verhouding met de rest) vind ik nog steeds te duur...

maar als je afhankelijk bent van internet is dit een pracht oplossing. voor de gewone consument nog niet...

› reageer

@ Nuff:

KPN begon al heel vroeg met mobiele telefonie, Vodafone (Libertel) volgde ergens in 1994, en in 1999 wilden drie spelers masten bijbouwen... Deze spelers hebben erg veel last (gehad) van bureaucratische gemeentes... Het is dus logisch dat zowel Telfort, als Orange en de roze rakkers nog achterlopen op dekking...

Gelukkig ben je gezegend met Telfort masten...

› reageer

Even een duidelijke PAS OP!!
Als je over de bundel heen gaat, gaat het tarief van buiten de bundel (consument eur 5/Mb; zakelijk eur 2/Mb) GELIJK lopen!!
Ik heb een factuur gekregen, waar ik echt om heb zitten huilen, vanwege bovenstaande, maar hier is het laatste woord nog niet over uit.
Ik heb gelukkig op papier andere info, die nadrukkelijk deel uitmaakt van mijn overeenkomst met Telfort, dus ik verwacht voor deze maand wel een oplossing, maar de vgde maand kijk ik wel uit!!!
WEES GEWAARSCHUWD; houd je aan 1 Gb of neem een tweede bundel van 1 Gb als je denkt meer te gebruiken!!!

› reageer

Als je namelijk al een Telfort abonnement hebt, kan je 1 Gb toevoegen als aanvullende dienst die je met een opzegtermijn van 3 maanden weer op kan zeggen cf. algemene voorwaarden.

› reageer

mmm nog steeds plekken zonder dekking volgens het plaatje op de telfort site. De zomer is toch al bijna voorbij... Heeft iemand een idee of EDGE een beetje aanslaat?

› reageer

De zomer voorbij?! Hier is het echt prachtig weer!

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.