Veel mobiel bellen kan leiden tot oogproblemen

Als je al eens wist hoeveel soorten stralen er door je lichaam gaan vandaag de dag ongeacht waar je loopt.

Televisie/monitor straling, Radiogolven (dus de complete AM, FM en SSB), verschillende soorten andere golven van mobiele zenders (Zendamateurs, politiezenders, luchtvaartzenders).

Zo kan je er nog wel duizenden andere noemen.

Uiteindelijk zal alles gevaarlijk zijn.

› reageer

Veel mobiel bellen kan leiden tot oogproblemen

Uitgegeven: 8 augustus 2005 11:28

AMSTERDAM - Veelvuldig gebruik van de mobiele telefoon kan leiden tot permanente oogproblemen, en zelfs tot de oogziekte cataract. Dat schrijft The Sunday Telegraph. Sinds de opmars van de gsm, zijn al heel wat waarschuwingen gelanceerd over de gevaren die aan het gebruik ervan zouden zijn verbonden. Zo zou er risico op kanker of hersenschade bestaan.

Tot nu toe bleven echte bewijzen voor de eventuele schadelijkheid van de mobiele telefoon uit, maar wetenschappers van de faculteit medicijnen van het Israëlische Instituut voor Technologie laten weten wel degelijk één gevaar te hebben geïdentificeerd: ernstige oogproblemen. Zij stelden de ooglenzen van jonge kalveren (qua structuur vrij identiek aan het menselijk oog) bloot aan warmte die te vergelijken is met de temperatuurstijging die je krijgt tijdens een lang gsm-gesprek en aan microgolfstraling zoals die door een draagbare telefoon wordt geproduceerd.

Toen de lenzen na twee weken werden vergeleken met de ogen van andere kalfjes, bleek dat het oogweefsel bij de proefdieren een bobbeltje had gevormd, dat sterke overeenkomst vertoont met de eerste fase van de ernstige oogaandoening cataract. Volgens onderzoeksleider professor Levi Schächter "toont dit onomstotelijk aan dat microgolven onherstelbaar oogletsel kunnen veroorzaken en daarom adviseren wij mensen met een gsm daar zo weinig mogelijk gebruik van te maken, tot wij nader onderzoek hebben afgerond".

www.nu.nl

› reageer

En ik altijd maar denken dat je belt met je telefoon aan je oor...
Leuk allemaal hoor, maar ik hecht niet zoveel waarde aan de Sunday Telegraph. Denk dat die wat ruimte over hadden en maar een of ander sensatieverhaaltje hebben verzonnen.
Als het echt zo zou zijn dan zouden er toch al veel mensen moeten zijn die er al last van hebben? Ik ken zat mensen die zo ongeveer met een GSM aan hun oor leven die nog steeds niet kippig zijn. Lijkt me sterk dat die na jaren oeverloos kleppen door dat ding niet het effect hebben opgelopen wat die zgn onderzoekers in 2 weken hebben weten te bewerkstelligen

› reageer

en aangezien het gaat om de temperatuurverhoging die de straling opleverd: hoe (on)veilig is de sauna dan wel niet

› reageer

Die straling levert (want het is 3e persoon enkelvoud) volgens mij maar een minimale temperatuurstijging op.
Conclusie (n.a.v. dit "onderzoek": van de sauna wordt je blind

› reageer

Zie ook hier

Ik had toch nog toe uberhaupt nooit van het woord cataract gehoord, maar het is hartstikke goed te behandelen... En als ik het zo bekijk, dan is cataract op dit moment erg modieus, want het zou ook al iets met computerschermen te maken hebben...

› reageer

"Studies hebben ook aangetoond dat roken het risico tot cataractvorming verhoogt. Ook alcoholverbruik (vooral bier) zou het risico verhogen"

Dus caratact wordt veroorzaakt door bellen, roken en bierdrinken... Dan kan ik je geruststellen, als dit echt zo zou zijn, had ik dat caratact allang gehad, dus ook dit onderzoek kan naar de prullenmand.

› reageer

Toen het roken nog net in de kinderschoenen stond hebben de rokers waarschijnlijk net zo lacherig gedaan over onderzoeken waaruit kwam dat het schadelijk was.
Het zou mij in ieder geval niks verbazen als blijkt over een jaar of 10-20 dat er wel degelijk gevaren aan kleven. Tot die tijd blijf ik iig lekker bellen!

› reageer

@wouter 3, volledig met je eens!

› reageer

Tja ... asbest was vroeger ook niet gevaarlijk ...

› reageer

Als je al eens wist hoeveel soorten stralen er door je lichaam gaan vandaag de dag ongeacht waar je loopt.

Televisie/monitor straling, Radiogolven (dus de complete AM, FM en SSB), verschillende soorten andere golven van mobiele zenders (Zendamateurs, politiezenders, luchtvaartzenders).

Zo kan je er nog wel duizenden andere noemen.

Uiteindelijk zal alles gevaarlijk zijn.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.