Consumentenbond eist korte opzegtermijn telecom

4 jaar later en eindelijk geregeld! 1 maand opzegtermijn per 1 juli.

› reageer

Consumentenbond eist korte opzegtermijn telecom
DEN HAAG - Minister Brinkhorst (Economische Zaken) moet de telecombranche per direct verplichten om een maximale opzegtermijn van een maand te hanteren. Dat stelt de Consumentenbond in een brief die dinsdag naar de bewindsman wordt gestuurd.

Vorige maand kondigde Brinkhorst in een brief aan de Tweede Kamer al aan dat hij volgend jaar iets gaat doen aan de huidige praktijk, waarbij aanbieders van telefonie-, internet- en televisiediensten stilzwijgend contracten verlengen met een of zelfs met twee jaar. De Consumentenbond vindt dat Brinkhorst te weinig haast maakt met het aanpakken van deze bedrijven.

Verder vindt de bond dat er snel een eind moet komen aan de koppelverkoop van digitale diensten als internet en kabeltelevisie door kabelaars. De prijs van kabeltelevisie in zo'n pakket kan namelijk zonder problemen worden verhoogd. De grote kabelaars hebben hun tarieven volgens de Consumentenbond met 50 procent verhoogd in de afgelopen jaren.

De koppelverkoop maakt het vrijwel onmogelijk om tijdens het contractjaar over te stappen naar een andere aanbieder. De Consumentenbond vindt dat " iedere substantiële wijziging -zoals prijsstijging of wijziging van de voorwaarden- betekent dat alle diensten van de kabelaar opgezegd kunnen worden. Ongeacht welke langdurige contracten er nog lopen".

Onlangs pleitte de PvdA ook al voor een opzegtermijn van een maand. De grootste oppositiepartij in de Tweede Kamer bereidt een initiatiefwet voor, waarin onder meer staat dat bedrijven een waarschuwing moeten sturen als een de opzegtermijn nadert.

www.telegraaf.nl

› reageer

Ik zou het erg mooi vinden. Alleen slaat dit natuurlijk nergens op: huidige praktijk, waarbij aanbieders van telefonie-, internet- en televisiediensten stilzwijgend contracten verlengen met een of zelfs met twee jaarEen contract dat stilzwijgend wordt verlengd, wordt voor onbepaalde tijd verlengd, niet voor een of twee jaar.

› reageer

Er zijn zeker contracten die stilzwijgend EN met 1 of 2 jaar automatisch worden verlengd. Zeker bij internetproviders is dit een normale gang van zaken, bijvoorbeeld Wanadoo en Planet volgens mij.

› reageer

Goede zaak dat ze hier wat aan gaan proberen te doen.

› reageer

Dit soort acties zorgt er wel voor dat de lucratieve acties, zoals hier te vinden, steeds schaarser worden.

› reageer

Voor een beetje leuk toestel zul je dan idd wel (veel) moeten gaan bijbetalen
De "gratis" gsm's bij een abo zullen dan eerder van het kaliber Motorola C115 en Nokia 1100 zijn .

› reageer

@sjoerd

idd, laatst wou ik veranderen van internetprovider. Ik wou van HetNet naar Essent maar ik was te laat met het abo opzeggen. ik zit dus weer voor een heel jaar aan HetNet vast!

p.s HetNet en Planet zijn van KPN dus Planet zal wel dezelfde regel gebruiken.

› reageer

Voor mobiele telefoonabonnementen geldt die automatische verlenging niet en het veranderen van de opzegtermijn in 1 maand lijkt me geen reden te stoppen met goede aanbiedingen. Onzin dus.

Internetabonnementen daarentegen worden wel (bijna) altijd met 1 jaar verlengd, asociaal gewoon. Vooral omdat Wanadoo en Casema die wijziging destijds voor alle klanten invoerde zonder goede informatievoorziening of de mogelijkheid om op te zeggen. Nu gaat Casema weer dingen veranderen en staat er in de brief dat ze op basis van de Telecomwet moeten wijzen op de mogelijkheid om het abonnement te beëindigen als de wijziging nadelig is.

› reageer

Terecht, vooral over de automatische verlenging met 1 of 2 jaar!!

Ps. Hoe het met Planet zit weet ik niet, maar ik zit bij xs4all (ook kPN) en die hanteert geen 1jaar verlenging...

› reageer

De Consumentenbond verlengd een lidmaatschap ook stilzwijgend met een jaar:

ARTIKEL 14. OPZEGGING DOOR HET LID
Opzegging van het lidmaatschap door het lid kan slechts schriftelijk dan wel via e-mail geschieden. De opzegtermijn bedraagt een maand voor de vervaldatum; opzeggingen die daarna worden ontvangen kunnen pas per de vervaldatum van het daaropvolgende jaar verwerkt worden.

Na ontvangst van de opzegging stuurt de Bond binnen drie weken een bevestiging daarvan naar de betrokkene. Heeft betrokkene de bevestiging niet binnen drie weken ontvangen dan wordt hij/zij verzocht kontakt op te nemen met de Consumentenbond.

› reageer

Heel erg sterk, en ook helemaal waar!! Enige verschil is dat het lidmaatschap van de CB ook per jaar betaald wordt, en die van je ADSL per maand...

› reageer

Ben het er mee eens dat huidige praktijken niet meer verder kunnen zoals ze gaan.

Internet abo's is al genoemd. Het is dat ik de laatste jaren geen klachten meer heb, maar anders was ik echt weggeweest bij mijn huidige provider.

Wat betreft mobiele abo's vind ik ook minimaal 1 maand en iedereen er van op de hoogte stellen. Je gaat tenslotte een contract aan met iedere klant en niet alleen met de beste!

3 maanden vind ik eigenlijk pikken en zeker als een klant buiten zijn contractsperiode zit.

› reageer

Ben sinds 12 februari 2007 geabonneerd op telefoon en Internet van Tiscali,die op 14 januari 2008 overgenomen door Telfort. Ik heb geen geburik gemaakt van de mogelijkheid tot opzeggen. Er was immers niets veranderd, maar dat zou niet lang op zich laten wachten. Begin dit jaar kreeg ik een mail dat ze de de voorwaarden hadden gewijzigd, dan weer een mail dat ze het abonnement gingen verhogen en nog niet zo lang geleden weer een mail dat ze voor gratis bellen € 0,05 starttarief zouden berekenen. In beide gevallen kon ik binnen vier weken opzeggen. Psychologisch wordt je dan toch voor het blok gezet te blijven want waar ga je zo gauw naar toe? Uiteindelijk werd het me te gortig en ben ik na telefonisch overleg met Tele2 naar hun overgestapt. Mij werd meegedeeld dat ik slechts een maand opzegtermijn had en dat Tele2 het wel zou regelen met Telfort. Daar heb ik op vertrouwd. Wat schetst mijn verbazing? Ik kan pas per 18 februari 2010 opzeggen. Nadat ik Tele2 hierover had gesproken werd mij gezegd dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn kontrakt, dat ze inmiddels in hun voordeel hadden gewijzigd. Op de site van Mijn Telfort staan echter de oude kontrakten en laten ze je een keuze maken waar je onder hoort. Dat zou in mijn geval dan 3 maanden opzegtermijn betekenen(de ouwe garde) maar blijkbaar gaat die vlieger niet meer op! Ik ga dit toch verder uitzoeken en zal blij zijn als de wetgeving veranderd is (hoewel ik begrijp dat die niet meer voor mij geldt omdat ik eind mei al heb opgezegd).

› reageer

Ik heb zelf ook vanwege die reden mijn Telfort ADSL contract opgezegd. Dit duurde slechts 2 weken, voordat het compleet beeindigd. Elke provider/operator is verplicht het contract te ontbinden bij een eenzijdige verandering die ongunstig is voor de consument. Echter moet Tele2 wel aangeven bij de overname dat je weg mag iom Telfort vanwege een eenzijdige wijziging van de voorwaarden.

Sterker nog, als Telfort een eenzijdige wijziging aangaat en je belt naar Telfort is het beste om een notitie daarvan te laten maken en/of een schriftelijke bevestiging.

› reageer

4 jaar later en eindelijk geregeld! 1 maand opzegtermijn per 1 juli.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Dit onderwerp is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.