KPN mag Telfort overnemen van NMa

ik ga dan ook mijn telefoon op kpn zetten als telfort wegvalt

› reageer

DEN HAAG - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft geen bezwaar tegen de overname van Telfort door KPN. De NMa liet dinsdag weten dat er op de markt voor mobiele telefonie nog voldoende concurrentie overblijft met de aanwezigheid van grote internationale bedrijven als T-Mobile, Vodafone en Orange (France Télécom).

KPN kondigde eind juni aan Telfort te willen kopen voor 980 miljoen euro. Door de overname wordt het telecomconcern in Nederland de onbetwiste marktleider in mobiele telefonie met bijna negen miljoen klanten.

Volgens de NMa krijgt KPN echter in economische zin geen "aanmerkelijke marktpositie". Daarvoor zijn er te veel mogelijkheden om met de gecombineerde onderneming te concurreren. "Nederland is een van de weinige landen in Europa waar vijf netwerkoperators actief zijn in de mobiele telefonie", stelt de mededingingswaakhond vast.

Consumenten

Bovendien wisselen consumenten relatief vaak van telecomaanbieder. Daarnaast stellen telecomaanbieders hun netwerk open voor andere bedrijven die mobiele telefonie willen aanbieden, zoals Albert Heijn en de Hema, waardoor meer concurrentie ontstaat.

De NMa zegt het besluit in samenspraak met telecomtoezichthouder Opta te hebben genomen. De Opta zou ook geen bezwaar hebben tegen de krachtenbundeling.

www.nu.nl

[sub]Oorspronkelijke post door Acgjong[/sub]

› reageer

Een paar dagen naar bekendmaking dat KPN Telfort wilde gaan overnemen, kwam NMa naar buiten met het bericht dat per 1 januari een abonnement bij KPN op de vaste lijn niet meer hoeft, de gebruikers van het vaste netwerk hebben dus vanaf die datum de keuze om hun abonnementskosten + gesprekskosten bij een andere aanbieder onder te brengen (bv.: Tele2, Scarlet of nog bij KPN)

Waarschijnlijk heeft dit er mee te maken, KPN mag Telfort overnemen maar moet daar wel iets voor overhebben (hun monopoliepositie op het vaste net).

Telfort zal er duurder door worden (dit is bij de laatste wijziging al te zien) en Telfort zal als goedkope partij verdwijnen, het verschil met T-Mobile is erg klein.

› reageer

Jammer dat de mededingingsautoriteiten accoord zijn gegaan. Natuurlijk is het zo dat met 4 partijen meer dan genoeg concurrentie plaatsvindt in de telecommarkt. Maar doordat KPN zich nu zo kan versterken in deze markt, ben ik bang dat er op korte termijn voor Orange en T-Mobile geen droog brood meer te verdienen is. Als zij verdwijnen houden we weinig tot geen keuze over

› reageer

Ik denk dat het voor ons consumenten wel eens goed kan uitpakken. Orange, Tmobile en Vodafone zullen door speciale akties klanten aan zich binden. KPN kan omdat ze groot zijn hier onder gaan zitten en dit vrij lang volhouden totdat de andere partijen in financiele nood komen en ophouden met bestaan of overgenomen worden. In het slechtste geval gaat de markt zich stabiliseren en is er maar heel weinig verschil in prijzen en aanbiedingen. Het komt dan op neer wie de beste service verleent. Dus, wij als consument gaan dan niet meer zoeken naar de beste prijs, maar naar de beste service en als je eenmaal je draai hebt gevonden switch je niet meer zoveel.

KPN begint op het vaste net ook de hete adem van de internet telefonie te voelen en is naarstig opzoek naar ander bronnen van inkomsten.

› reageer

na ja, ik denk niet dat t-mobile, vodafone en orange snel in financiele nood zullen komen. naar mijn weten zijn deze buitenlandse aanbieders stuk voor stuk groter (dan niet veel groter) dan KPN. een overname zit er dan eerder in! maar ik vind het wel goed dat KPN nu meer gewicht in de schaal kan leggen tegenover de buitenlandse giganten

› reageer

Vandaar dat Telfort Super Saterdays organiseert. Alles weg voor de halve prijs.

› reageer

Tmobile, Orange en vodafone zijn internationaal misshien wel groot, maar in NL niet. Het ligt aan het moeder bedrijf of deze geld willen pompen om hun markt aandeel behouden. Bijv TMobile NL heeft volgens de KS geen binding met TMobile De. Ooit was Telfort onderdeel van O2 en dit is een grote speler internationaal, maar ze hebben de NL tak (Telfort) toch verkocht voor weinig.

› reageer

Natuurlijk heeft T-Mobile NL een binding met T-Mobile DE. Alle beslissingen worden in overleg met T-Mobile International genomen. Zo geldt dat ook voor Orange en Vodafone.

› reageer

op zich zou het voor de consument geen slechte ontwikkeling zijn als Orange NL en/of T-Mobile NL worden afgestoten door hun moederbedrijven. Want iedereen weet vast nog wel wanneer Telfort een prijsvechter werd. Precies, toen O2 NL werd afgestoten.

› reageer

Vind dit wel een spannende ontwikkeling! Hoop dat Telfort goedkoop blijft, mijn Samenbellen 500 bevalt me uitstekend; is prima van kwaliteit en zonder meer veel value for money op dit moment.
(5 mobiele telecom providers in zo'n relatief klein land als Nederland, waar op de wereld vind je dat (nog) meer? en hoe lang nog?)

› reageer

Vind ook dat Telfort, oa door z'n Samenbellen500, een aparte plaats inneemt/innam. Vaak zie je dat als het aantal aanbieders daalt, de prijzen stijgen. Hoop dat KPN zich ver houdt van monopolistische neigingen op de NL-markt en Telfort z'n eigen positie laat houden.

› reageer

Hmm, betekent dit dat je straks met een Telfort abonnement via het KPN-netwerk kan bellen? (en andersom, maar dat is minder interessant)

› reageer

Andersom is ook interessant, want Telfort heeft bijna een landelijk dekkend EDGE netwerk.

Het is even afwachten.....de verkoop is nog niet eens officieel gedaan.

› reageer

Hmm, betekent dit dat je straks met een Telfort abonnement via het KPN-netwerk kan bellen? (en andersom, maar dat is minder interessant)
Dat is een afzonderlijke beslissing die los staat van de overname. Daar valt dus nog niets over te zeggen

› reageer

KPN heeft gezegd de 2 netwerken te gaan samenvoegen. Dit is natuurlijk logisch. Dubbele masten = dubbele huur + anderere kosten.

› reageer

Tja, het gaat KPN natuurlijk alleen om de klanten van Telfort. Telfort krijgt natuurlijk een bepaald bedrag per abonnee, daarom die SS om extra klanten te trekken. Maar ik denk niet dat KPN de masten van Telfort gaat weggooien, het is flink kapitaalvernietiging als ze dat doen.

› reageer

als kpn edge gebruikt, dan hoeft imode toch niet meer gesteund te worden?
imode was toch al niet zo spectaculair

› reageer

Imode werkt ook prima via EDGE natuurlijk.

En kapitaalvernietiging? Wat denk je wat het kost om een plekje op een flat te huren? Paar honderd euro per maand. Maal duizenden masten.....dat is ook kapitaalvernietiging.

› reageer

Als de KPN antennes 3 meter boven/onder Telfort in de mast hangen is de keuze snel gemaakt denk ik...

› reageer

KPN moet 140 miljoen meer betalen als Telfort bepaalde prestatiedoelen heeft behaald, dit verklaart de Super Saturdays wel. Paar duizend keer toestellen dumpen die ze zelf voor zo'n 100 euro kopen, levert ze 140 miljoen op. Heel slim

› reageer

Misschien dat ze daarom ook zo stunten met 90% korting op abonnementen

› reageer

Hehe, het hoge woord is eruit

Daarom heb ik ook hard gelachen om de opmerking van "debaas" in de thread "Super Saterdays":
Het is niet voor niets dat Telfort die toestellen voor zo weinig weg doet. Denk je nu echt dat het liefdadigheid is?? Het is broodnodig om klanten binnen te halen. Zonder deze acties zit Telfort binnenkort aan de grond! Dus juist bij deze acties is klanttevredenheid een must!!!!

› reageer

Ben eigenlijk wel benieuwd of dit iets te maken heeft met het openstellen van de grenzen. Naar wat ik ongeveer anderhalf jaar geleden begrepen heb moesten de grenzen (europees) gaan vervallen. Voor de handel is dit gebeurd, voor telefonie nog niet.

Op het moment dat de grenzen (verplicht) opengaan betekend het dat de mobiele operaters geen roamingskosten meer in rekening kunnen brengen. Hooguit de verschillen tussen gebruik binnen eigen netwerk en andere netwerken.!

Door de overname van telfort door KPN kunnen wel afspraken gemaakt kunnen zijn met het internationale O2, wat Europees gezien best goed draait.
Ook is er ooit sprake geweest dat KPN de NL tak van T-mobile over zou nemen, als ik me niet vergis, maar dan graaf ik in mijn geheuggen naar goed anderhalf jaar geleden. Deze overname was toen verre van mogelijk!

Verder doet KPN het leuk in Belgie(met BASE) en in Duitsland hebben ze goede afspraken met bijv D2 (ondanks E-plus eigendom is van KPN)

Misschien even een heel andere kijk op de overname, maar heb het gevoel dat we veel verder moeten kijken dan alleen de NL overname en positieversterking ten opzichte van concurrenten (NL)

› reageer

@ Giel, dat had ik ff goed door, he
Het is zo duidelijk; ze dumpen voor een paar honderduizend of een miljoen aan telefoons en krijgen er 140 miljoen voor terug. Ik vind het een geniale zet _/-\o_

› reageer

nu ook reactie op Telfort.nl:
LINK
Telfort is verheugd over de positieve berichtgeving van de NMa. Nu kunnen Telfort en KPN doorgaan met de voorgenomen overname. Beide partijen werken actief toe naar Completion Date – dat is het moment van de aandelenoverdracht. De verwachting is dat dit enige weken gaat duren. Telfort zal daarna onder de vleugels van KPN verder groeien.

› reageer

Die SS is een win-win situatie!! De aandeelhouders worden nog rijker als ze die 140 milj krijgen en wij consumenten kunnen op de goedkoopst mogelijke manier een nieuwe telefoon scoren. Geniale actie.

Ben trouwens wel heel erg benieuwd of er dingen gaan veranderen. De abo's gooien ze vast niet om, net gebeurd. Bellen via KPN netwerk?? Wie weet er meer?

› reageer

Bellen via het Kpnnetwerk zit er niet in kijk bij het klantenservicegedeelte op de website van Telfort men heeft een eigen netwerk en je bent klant van Telfort zo zegt men

› reageer

Over een jaar of twee zit KPN weer met haar oude aantal klanten, verwacht ik.
Vooral T-Mobile en Vodafone zullen daarvan profiteren.
Orange zal echter de huilende vierde blijven, verwacht ik.

› reageer

T-Mobile is vooralsnog de enige provider die krimpt (terecht in mijn ogen....) KPN is heel hard aan de weg aan het timmeren en dat doen ze slim!!! Over een paar jaar is het Voda of KPN...

› reageer

Ik denk ook dat het over een tijdje KPN en Vodafone (ze waren ook de eersten) zijn die als grootste achterblijven. T-Mobile gaat ook wel goed, maar die zal nooit zo groot worden, en Orange zal meer moeten doen voor nieuwe klanten.

› reageer

kan trouwens wel zo zijn dat als je geen dekking hebt met telfort dat je dan wel op het kpn netwerk mag en omgekeerd ook. Hoe ze dat gaan doen weet ik niet, maar neem aan dat dit uiteindelijk wel gaat gebeuren.

› reageer

Ik denk dat KPN zo veel als mogelijk klanten van telfort af gaat snoepen, en dan het netwerk opnieuw in de verkoop zet!

› reageer

@ Roel

Die opmerking vind ik een beetje vreemd. Als je klanten wegsnoept bij Telfort en het netwerk daarna weer verkoopt, levert het helemaal niks op. Dit zal nooit gebeuren!

Wat denk je van de volgende strategie:
KPN lekker gebruiken voor conservatieve mensen en de zakenlui.
Met Telfort via het KPN netwerk lekker goedkoop laten bellen. Waarom zouden klanten dan nog T-Mobile of Orange afsluiten.

› reageer

Wat ik hoorde van een KPN iemand (die NIET dicht op het vuur zit, dus kan in twijfel getrokken worden) dat men Telfort aan KPN wil laten roamen op het moment dat er geheel GEEN dekking is van Telfort. Dus één streepje telfort is geen KPN

Want het lijkt me zeer onwaarschijnlijk als mensen met een supergoedkoop (oud) Telfort abo hun netwerk handmatig kunnen zetten op KPN en zo bijvoorbeeld net het laatste tijdslot op een site pakken. Dan krijgt de zakelijke gebruiker die (veel) voor KPN betaald "netwerk bezet"

Dat is iets waar je heel goed overna moet denken want als zoiets fout gaat heeft Vodafone er over een paar jaar heel veel zakelijke klanten bij.

› reageer

Nou kan ik jou bericht bijna bevestigen.

Pas volgend jaar wordt er gedacht aan de netwerken op 1 of andere manier te laten roamen of zelfs samenvoegen. Ik heb meerdere dingen gehoord. De managers Bij de Primafoon kunnen je meer vertellen, althans ik ken er 1.

› reageer

wat ik in mijn eerdere post al zei klopte dus gewoon, een dat was alleen gissen wat ik deed, ik zal hem dan zodra het kan wel altijd op kpn zetten als ik slecht bereik heb

› reageer

KPN rondt overname Telfort af; Telfort-top is opgestapt

4 oktober 2005 18:22 uur

AMSTERDAM (Dow Jones)--Telecombedrijf KPN heeft de overname van Telfort afgerond. De voltallige top van Telfort heeft het bedrijf verlaten, waaronder ook CEO Ton aan de Stegge.

De overname werd in juni van dit jaar al aangekondigd. KPN had 980 miljoen euro voor Telfort over.

www.debeurs.nl

› reageer

Maar heeft KPN die 140 miljoen extra nog betaald?

› reageer

ik ga dan ook mijn telefoon op kpn zetten als telfort wegvalt

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.