"Veel functies mobieltjes nauwelijks gebruikt "

Ik ben nog altijd heel blij met mijn goeie ouwe 3310, na al die jaren doet-ie het nog steeds prima. Alhoewel de batterij wel wat minder is geworden; hij moet wat vaker worden opgeladen. Nou en? Vind ik niet echt een probleem hoor.
Ik heb ooit een MMS-able toestel gehad, nou dat hoef ik dus echt nooit weer. Niet dat ik het niet snap hoor, of te beroerd zou zijn om de juiste instellingen te programmeren (dat was nog niet nodig ook want die stonden er al in; het was een prepaid mobiel), maar om nou foto's op zo'n klein scherm te bekijken (het is zo KLEIN - foto's zie je toch liever groot, bijvoorbeeld op je computerscherm?), en dan die ingebouwde mp3 muziekspelers (vaak met blikkerig goedkoop geluid, brrrrr),
nou nee, "waar hep dat nou voor nodig?"
Het past, zoals zo veel zaken, heus niet alleen telefoons hoor, precies in het beeld van "meer, meer en nog eens meer!" (materie dan wel te verstaan).
Ik heb inmiddels wel geleerd dat dit "meer" niet gelukkig maakt, of gelukkiger, zoals al die reclames willen doen geloven.
Gehaaide marketing campagnes moeten mensen verleiden tot deze aankopen, en hoe moet dat in de toekomst dan, als de coltan (grondstof voor mobieltjes) in Afrika op is? Op deze manier wordt het er allemaal wel erg snel doorheen gejaagd (natuurlijk kunnen telefoons gerecycled worden, zoals dat nou ook al gebeurt geloof ik, tenminste ik zie in telefoonwinkels wel die recycle-bakken staan).

Ik weet ook wel dat dit soort dingen de economie draaiende houden, maar moet dat nou zo? De aarde is een keer "op!"

› reageer

"Veel functies mobieltjes nauwelijks gebruikt "
14 september 2005 - Door Anton van Elburg
Bron: Emerce

Mobiele telefoons zjin uitgerust met een overstelpende hoeveelheid functies, maar deze worden nauwelijks gebruikt. Zo heeft 49% nog nooit het internet betreden via de mobiel. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau Waleli en TNO onder 500 mobiele bellers.
Dat de mobiele telefoon een onmisbaar hulpmiddel is geworden in het moderne leven laten de volgende cijfers zien uit het onderzoekje:

- 68% heeft zijn/haar mobiele telefoon thuis altijd onder handbereik;
- 35% van de ondervraagden zet hun mobiele telefoon nooit uit;
- Van de personen boven de 45 neemt 84% hun mobiel mee als ze uitgaan, tegen 63% van de jongeren
- 95% van de ondervraagden neemt de mobiele telefoon ALTIJD op.

Ergernissen blijven er niettemin wel. Meer dan de helft van de ondervraagden (52%) vindt hard praten tijdens het bellen zeer hinderlijk. Het niet bereikbaar zijn (9%) en het niet opnemen van de mobiele telefoon (8%) wordt door een klein deel van de ondervraagden als zeer hinderlijk gezien

Internetten, e-mailen, MMS-en zijn allemaal functies die niet of nauwelijks gebruikt worden. Zo heeft 49% internet nooit gebruikt, 57% e-mail nooit gebruikt en 53% MMS nooit gebruikt. Opvallend is ook dat volgens dit onderzoek de klok de meest gebruikte functie is van een mobiele telefoon, meer nog dan het bellen. 58% zegt de klok dagelijks te gebruiken, tegen 52% die zegt dagelijks te bellen.

Waleli is een bedrijf dat zich richt op innovaties rondom de mobiele telefoon, en liet in het onderzoek vragen wat men aan nieuwe functionaliteiten wel en niet zou willen. Een batterij die minder snel opraakt is het belangrijkste verbeterpunt (37%). Op de tweede plaats met 24% komt het op elke plek bereikbaar zijn. 9% van de ondervraagden gaat voor een minder kwetsbaar toestel. Het hebben van meer functies op de telefoon wordt over het algemeen niet belangrijk gevonden. Slechts 3% van de ondervraagden geeft aan dit het belangrijkste verbeterpunt te vinden.

Het verhaal hierboven geeft aan dat bijv. UMTS nog lang nodig zal hebben om geaccepteerd te worden.

Veel van mijn collega's lopen rond met een Nokia 3310 en een Siemens M35i van de werkgever.
Prive hebben vele een nieuwer toestel omdat ze die krijgen bij hun (veelal dure) abbo, maar weten veelal niet wat ze er mee kunnen.
Zelf heb ik een SET610, waarmee ik bel, email en sms. Maar ik ben de enige binnen de organisatie zover ik weet.

› reageer

ik vind dat niet zo raar,

Internetten via mobiel is nog niet snel genoeg. En het kost nog eens wat. Zodra UMTS er is en het goedkoop is verwacht ik er meer van. Desondanks heb je wel een killer appilcatie nodig. Ik verwacht dat messenger zoiets kan zijn. Zeg maar chatten op je mobiel overal en altijd (denk maar op je werk, auto, trein, vliegtuig etc etc.). Dit in combinatie met sneller internetten en downloaden op je mobiel.
Online navigatiesysteem, emailen ipv smsen (stuk goedkoper). Het kan allemaal nu ook wel maar moet wel stuk sneller en makkelijker worden,
en met een permanente (snelle) verbinding

› reageer

Ik vind het wel meevallen, het stelt toch dat vele miljoenen Nederlanders al eens gemmsd, geemaild of geinternet hebt... Als je 5 miljoen potentiele klanten hebt, dan is er niks mis mee...

› reageer

Dit lijkt me meer een onderzoek dat als doel heeft om email en mms te promoten. Dat er in veel mobieltjes te veel functies zitten maar toch geen bal uit? Soms gebruik ik bv de wekker maar soms ook maanden niet. Nou en?
Een mobieltje is primair bedoeld om mee te bellen en dat je er ook nog andere dingen zoals emailen, spelletjes spelen, foto's maken e.d. mee kan doen is mooi meegenomen.
Meer functies in een apparaat dan strikt noodzakelijk komt meer voor denk maar eens aan je stereo apparatuur, auto en PC.

› reageer

hoewel er natuurlijk geen doden vallen door al die door veel mensen overbodige gevonden doch duurbetaalde "functies" die er in nieuwere mobieltjes zitten (camera, spelletjes, email, chat, internet, enz), is het toch wel opvallend dat met name fabrikanten zich blijkbaar erg sterk op de telecommaatschappijen (die iedereen graag dure "content" aansmeren) richten ipv op de gebruiker.

met name dat lijstje van verbeterpunten is wat dat betreft zeer duidelijk: mensen willen een mobiel die vooral goed is in de functies zoals die eind jaren '90 al bestonden (bellen / sms / telefoonboek / klok / alarm), alleen dan kwalitatief beter (betere ontvangst en batterij; kleiner en robuuster toestel, en dat alles liefst zo goedkoop mogelijk in zowel aanschaf als gebruik).

helaas voor velen is de trend omgekeerd: meer ongebruikte maar door aanbieders gepushte functies, en (mede daardoor) steeds slechtere batterij, en kwetsbaarder (hard- en software!) toestellen.

nu is er ongetwijfeld een markt voor al die nieuwe functies, maar het gedeelte van het totale toestelaanbod dat zich daarop richt (> 90%) staat in geen enkele verhouding tot de grootte van die markt (< 40%) ...

› reageer

yamal> waarom verkopen die toestellen met te veel functies dan zo goed?! Er is een groot verschil tussen wat de consument nodig heeft en wat hij wil. De best verkopende toestellen van de afgelopen tijd waren toch echt de 6230, D500, 6230i en de K750i/W800i/D750i, dure toestellen met veel functies en extra's.

edit> en kom nu niet aanzetten dat de 3310 zo goed verkoopt, dat komt omdat dat ding al jarenlang te koop is, niet omdat er per maand zoveel van verkocht worden.

› reageer

Koos Koets yamal> waarom verkopen die toestellen met te veel functies dan zo goed?!
Ze verkopen zo goed omdat je ze bij een abbo krijgt. Zie o.a. de advertentie van gsmshop: een SE 750i + PS2 bij KPN abbo. Veel mensen die zoiets aanschaffen gaan voor de gelikte vormgeving van het mobieltje en de playstation.
Goed, dat je dan 2 jaar aan een duur abbo vast zit en je driekwart van de functies van het mobieltje niet begrijpt neemt men op de koop toe.
Het wordt gewoon opgedrongen.

Pasgeleden kwam ik bij een collega. Hij had een abbo verlengt en had een nieuwe Samsung gekregen. Hij wist de aan en uitknop niet eens te vinden. Ik ben benieuwd of hij met de mp3 speler om kan gaan die er ook op zit. Ik vrees van niet. Maar ja het toestelletje ziet er gelikt uit.

› reageer

bouwtoezicht> hoezo opgedrongen?! er zijn toch zat andere toestellen om uit te kiezen bij een abo.

Maar ja het toestelletje ziet er gelikt uit.
Precies! je collega wou dus een gelikt toestel met gelikte functies (mp3, camera,...) Dat is dus zijn keuze en niet de schuld van de fabrikant of wie dan ook!

› reageer

Dit soort toestellen met (te) veel functie worden je wel opgedrongen. Bij het aanschaffen of verlengen van een abonnement is er over het algemeen een keuze tussen de wat duurdere toestellen die dan "gratis" meegeleverd worden.
Je kunt dan niet eens kiezen voor een Nokia 3310 om maar iets te noemen maar zit dan meteen vast aan een Nokia 6230i met camera, radio e.d.
Dat is niet erg maar dit verklaart wel waarom er veel mensen zo'n toestel hebben en er misschien maar een klein deel van gebruiken omdat ze niet bewust een keus hebben gemaakt voor al die extra's functies.
Het is ook in het belang van de fabrikanten en Telecom bedrijven dat men zo veel mogelijk gebruik maakt van SMS, MMS, e.d.
Dat levert immers het meeste op. Niet iedereen zal het volop gebruiken maar alle beetjes zijn meegenomen.

› reageer

Nee hoor, want via internet zijn er met cashbacks met theoretisch goedkopere abonnementen simpele telefoons te krijgen... En bij Media Markt kan je bijvoorbeeld ook shoppen + simpele telefoon ipv dure telefoon...

› reageer

Ik ga sowieso voor eenvoudige en goedkope mobieltjes, als ik maar kan bellen en sms'en vind ik het allang best, heb eigenlijk een hekel aan al die toeters en bellen, gebruik die toch niet.

› reageer

Ik denk dat de meeste mensen die functies niet zozeer niet gebruiken omdat ze ze niet "nodig" vinden (wat is nodig?), maar vooral omdat ze niet weten hoe ze ze moeten gebruiken, omdat ze of te lui zijn om het uit te vinden of omdat ze niet gebruiksvriendelijk genoeg zijn. Als mensen handmatig hun emailclient moeten configureren door allerlei voor veel mensen nietszeggende strings van tekens in te voeren, haakt 2/3e meteen af, is mijn ervaring (naast het probleem dat het erg veel gebruikte hotmail niet eens een pop3-/smtp-/automatische forward-mogelijkheid heeft).

› reageer

MSN Messenger nu ook op i-mode

Vrijdag 16 september 2005, 08:18 - Na enkele maanden samenwerken is het nu mogelijk om met een i-modetelefoon chatgesprekken te voeren via MSN Messenger.

2 reacties Door Edwin Feldmann
In juli meldde KPN al dat MSN als nieuwe contentprovider was aangetrokken. Dat betekende voor i-modegebruikers dat zij hun Hotmail op hun mobiel konden lezen. Nu is dat uitgebreid met het gebruik van MSN Messenger.

De introductie van MSN Messenger op i-mode zal vanaf 19 september gepaard gaan met een grote reclamecampagne. Dan zal een mannetje, de Chatman, de mobiele internetdienst van KPN proberen aan te prijzen.

De kosten voor het gebruik van de instant messenger op i-mode zijn 2,50 euro per maand, naast de kosten voor het i-mode-abonnement.

www.webwereld.nl

› reageer

Ik ben nog altijd heel blij met mijn goeie ouwe 3310, na al die jaren doet-ie het nog steeds prima. Alhoewel de batterij wel wat minder is geworden; hij moet wat vaker worden opgeladen. Nou en? Vind ik niet echt een probleem hoor.
Ik heb ooit een MMS-able toestel gehad, nou dat hoef ik dus echt nooit weer. Niet dat ik het niet snap hoor, of te beroerd zou zijn om de juiste instellingen te programmeren (dat was nog niet nodig ook want die stonden er al in; het was een prepaid mobiel), maar om nou foto's op zo'n klein scherm te bekijken (het is zo KLEIN - foto's zie je toch liever groot, bijvoorbeeld op je computerscherm?), en dan die ingebouwde mp3 muziekspelers (vaak met blikkerig goedkoop geluid, brrrrr),
nou nee, "waar hep dat nou voor nodig?"
Het past, zoals zo veel zaken, heus niet alleen telefoons hoor, precies in het beeld van "meer, meer en nog eens meer!" (materie dan wel te verstaan).
Ik heb inmiddels wel geleerd dat dit "meer" niet gelukkig maakt, of gelukkiger, zoals al die reclames willen doen geloven.
Gehaaide marketing campagnes moeten mensen verleiden tot deze aankopen, en hoe moet dat in de toekomst dan, als de coltan (grondstof voor mobieltjes) in Afrika op is? Op deze manier wordt het er allemaal wel erg snel doorheen gejaagd (natuurlijk kunnen telefoons gerecycled worden, zoals dat nou ook al gebeurt geloof ik, tenminste ik zie in telefoonwinkels wel die recycle-bakken staan).

Ik weet ook wel dat dit soort dingen de economie draaiende houden, maar moet dat nou zo? De aarde is een keer "op!"

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.