De banken rekenen op dit moment kapitalen aan winkeliers voor de pintransacties. Zo'n goudmijn willen ze natuurlijk niet kwijt. Als ik KPN of Vodafone was zou ik het nu maar in eigen hand gaan verder ontwikkelen eventueel in samenwerking met buitenlandse banken of een bedrijf zoals Bibit wat betalingen regelt.
› reageerTelecombedrijven ruziën met banken over mobiel betalen
Uitgegeven: 28 september 2005 16:56
AMSTERDAM - De ontwikkeling van betalen via een mobieltje ligt nagenoeg stil doordat de banken dwarsliggen. Volgens de twee grootste mobieletelecombedrijven van Nederland, KPN en Vodafone, vrezen de banken dat zij hun grip op het betalingsverkeer voor een deel zullen verliezen.
"De banken zeggen: 'het betalingsverkeer hoort bij ons", zei Vodafone-directeur Alexander Schuit woensdag. Volgens hem zullen betalingen via een mobieltje "de komende jaren" geen gemeengoed worden door deze defensieve houding.
Spanningsveld
KPN rept van een "spanningsveld" tussen telecombedrijven en banken. "Het betalen van een ringtone geeft geen problemen, maar zo gauw je je op andere terreinen begeeft, krijg je met de banken te maken", aldus woordvoerder Steve Hufton.
De telecomsector geeft al enkele jaren hoog op van de mogelijkheden die een mobiele telefoon biedt voor het doen van kleine betalingen. Sony en Philips hebben de chips ervoor beschikbaar, maar verder dan enkele proeven zijn de meeste telecombedrijven nog niet gekomen.
Japan en Finland
In Japan en Finland, twee landen die voorop lopen op het gebied van mobiele telefonie, doen al wel miljoenen consumenten betalingen via hun mobieltje. Een standaardbetalingssysteem ontbreekt echter ook daar nog. Het Japanse NTT DoCoMo moest zelfs een belang in een bank kopen om efficiënt transacties te kunnen afwikkelen.
Volgens KPN en Vodafone zien banken een portemonneefunctie van de mobiele telefoon niet zitten. Vodafone heeft al diverse keren gesprekken hierover gevoerd. Volgens directeur Schuit, die de Nederlandse tak van het Britse concern leidt, zijn de banken bang dat zij het contact verliezen met de klant als de mobieletelefoniebedrijven een deel van het betalingsverkeer gaan regelen. "Maar wij willen dat contact ook", aldus de Vodafone-topman.
KPN vindt dat moet worden gesproken over een duidelijke afbakening van de activiteiten. "Die ontbreekt nu nog", aldus KPN-zegsman Hufton. Vodafone-directeur Schuit: "Er moet ergens een uitweg zijn. Mobiel betalen genereert uiteindelijk ook meer opbrengsten voor de banken."
Een woordvoerster van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) stelt dat de banken niet dwarsliggen bij de ontwikkeling van mobiel betalen door telecombedrijven. Inhoudelijk wilde zij niet op de uitspraken van Vodafone en KPN ingaan.
Topictitel aangepast --> leesbare tekens.
Topictitel aangepast --> leesbare tekens.
volgens mij is ruzieën ook fout >
De banken rekenen op dit moment kapitalen aan winkeliers voor de pintransacties. Zo'n goudmijn willen ze natuurlijk niet kwijt. Als ik KPN of Vodafone was zou ik het nu maar in eigen hand gaan verder ontwikkelen eventueel in samenwerking met buitenlandse banken of een bedrijf zoals Bibit wat betalingen regelt.
› reageer