Een landelijk telefoonnummer in de maak

lijkt me voor particulieren vrij oninteressant.

Het enige dat ik wil weten is of deze nummers binnen mijn mobiele bundel vallen.

› reageer

DEN HAAG - Particulieren kunnen begin volgend jaar een landelijk nummer aanvragen voor hun vaste lijn. Bij verhuizing naar een andere stad is het dan niet meer nodig om een nieuw nummer aan te vragen.

Het landelijke netnummer wordt 085, zo blijkt uit een voorstel van het ministerie van Economische Zaken. Het plan ligt nu bij de telecomaanbieders.

Het 085-nummer is nu nog niet in gebruik. Onduidelijk is of er kosten aan een overstap zijn verbonden. ‘Dat hangt van de telecomaanbieders af’, aldus een woordvoerder van telecomtoezichthouder Opta.

Ook is nog niet duidelijk hoe hoog de gesprekskosten naar 085-nummers zullen zijn. Door het nieuwe nummer vervalt het onderscheid tussen lokaal en landelijk bellen. Mogelijk komt er een maximumtarief voor het bellen naar een 085-nummer, zei de woordvoerster van EZ. Het ministerie heeft verder niets te zeggen over de tarieven.

Een overstap naar een 085-nummers is overigens niet verplicht. Wie zijn huidige telefoonnummer wil behouden, kan dat gewoon doen. Het ministerie van EZ verwacht dat particulieren volgend jaar niet al massaal een nieuw nummer gaan aanvragen.

Bron: volkskrant.nl

› reageer

RTLnieuws:

Wie overstapt naar een nieuw 085- of 091-nummer behoudt dat nummer altijd, in elke plaats in Nederland. Het plan wordt nog met de telefoonaanbieders besproken. De invoering van het 085-nummer staat gepland voor volgend jaar.

Netnummer
Overstappen is niet verplicht, want de gewone netnummers blijven bestaan. De gesprekskosten liggen waarschijnlijk tussen die voor lokale en landelijke gesprekken in.

Vooral dat laatste verbaast me niet, laat me raden... KPN?

Enne, <zeurmodus> het is geen landelijk telefoonnummer maar landelijk netnummer >

› reageer

als ze me willen bellen dan doen ze dat maar mobiel, en die 3 scheten die mijn vaste lijn hebben zijn er zo weinig dat daar nog wel zicht op te houden is zodra ik verhuis.

gebeld worden op vaste lijn kan gratis/goedkoop via voip, maar wie zegt dat ik gratis of goedkoop gebeld wil worden ? Met zo'n mobiel nummer weet je tenminste dat het enigszins belangrijk is, anders betaalt men geen 10 tot 30 cent per minuut om mij te kunnen spreken.

Ik vind het wel prima zo !

› reageer

Het is met name bedoelt voor bedrijven, de tarieven worden er niet overzichtelijker op.

Er zijn al enkele duizenden nr's afgenomen, de rabobank neemt 2/3e van dat aantal voor zijn rekening.

Mijn excuses ik ben in de war met 084 nr's (dit gaat over 085) het wordt er allemaal niet inzichtelijker op!

› reageer

En waarom moet je daar speciaal een ander nummer voor aanvragen? Als ze er gewoon voor zorgen dat de huidige telefoonzones worden losgekoppeld van geografische gebieden, dan is het probleem toch ook opgelost.

› reageer

ja, maar er is tegenwoordig nog een verschil in beltarieven lokaal <-> interlokaal. Dat maakt het moeilijk om huidige zaken los te koppelen, aangezien je dan onvermijdelijk komt te zitten met hoe de administratie dan te doen!

› reageer

lijkt me voor particulieren vrij oninteressant.

Het enige dat ik wil weten is of deze nummers binnen mijn mobiele bundel vallen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.