[Samsung E340] Welke rechten bij een kapotte Samsung E340

[qoute] volgens de shop wijzigt het IMEI nummer niet bij Samsung in het geval van een SWAP waardoor ze niet kunnen zien of er een SWAP heeft plaatsgevonden.[/quote]

Grootste onzin.
1 ding staat vast, bij een swap krijg je altijd een nieuw toestel of binnenwerk.

Pas als je toestel na elke reparatie(minimaal 3) dezelfde klachten blijft vertonen kun je bij en shop aanspraak maken op een nieuw toestel (in doos).

Trouwens altijd verstandig om ook een belletje met samsung te plegen!

› reageer

Heb inmiddels redelijk wat vragen kunnen beantwoorden, maar zit dan nu toch ook zelf met een probleem:

Bij een normale telecomshop een simlock-vrije Samsung E340 gekocht voor een kleine E 300,-
Binnen 3 dagen houden de beltonen er mee op, bellen is niet meer mogelijk ( andere kant niet hoorbaar ) en afspelen mp3-speler kan ook niet !
Conclusie: Speaker stuk

Terug naar de winkel die vermeldt het toestel te moeten opsturen ter reparatie. Commentaar over dat dit toestel blijkbaar bij aankoop al niet goed werkte werd weggewuifd. Probleem bleek vaker voor te komen bij dit type, software-update zou helpen.

Na 2 weken toestel terug gekregen, waar het 1 !!! dag goed gewerkt heeft. Nu weer exact hetzelfde probleem. Reparatie dus niets geholpen.
Shop gebeld, moet weer langskomen en moet weer opgestuurd worden.

Mijn vraag nu: Wat zijn mijn rechten hierin?

Reparatie heeft in 1e instantie niet geholpen, hoezo nu dan wel ?
Moet ik dit toestel weer per reparatie aanbieden of mag ik ook een nieuw toestel eisen ( of geld terug ) ?
Wat kan ik doen met de onkosten die ik elke keer maak ( rijden naar de shop )?

Er is in een 3 a 4 weken tijd nog geen dag van dit toestel genoten en nu moet ie alweer minimaal 2 weken weg!!! Graag jullie advies !

› reageer

Na één reparatie recht op een nieuw toestel? Nee.
Recht op een onkostenvergoeding? Nee, natuurlijk niet.

› reageer

Dank je voor je reactie ATB

Maar ik vroeg niet alleen wat ik NIET mag / kan doen.
Ik wil graag ook nog weten wat ik WEL mag / kan !

› reageer

Na 1 reparatie heb je nog geen recht op een nieuw toestel of geld terug. Ik heb zelf ook zoiets gehad met een Nokia, pas na 4 of 5x opsturen kreeg ik een 'nieuwe' (een refurbishede volgens mij). Deze hield er na een half jaar ook mee op...

› reageer

Daar ging ik eigenlijk ook niet vanuit.

Vind nog wel dat er een verschil zit tussen een toestel dat al een tijd gebruikt is en een praktisch nieuw toestel... Deze heeft het gewoon geen moment fatsoenlijk gedaan.

Daarnaast, hoe vaak ter reparatie aanbieden is dan wel genoeg ?

Ik koop geen toestel om 'm continu bij de fabrikant te hebben liggen... Daar moet toch wat in mogelijk zijn !

› reageer

Binnen 7 dagen mag je gewoon ruilen!
Dus gewoon eisen dat je een andere krijgt!

› reageer

Een nieuw toestel eisen. Daar heb je natuurlijk ook recht op.
(Vanaf het begin niet goed geweest).
Dreig desnoods met rechtsbijstand enz. enz.

› reageer

Binnen 7 dagen ruilen gaat niet op volgens mij.
Ik weet echter niet helemaal zeker hoe sterk ik sta met mij eis voor een nieuwe in dit geval.

Hij is stuk binnen 3 dagen, wordt ter reparatie aangeboden, software update, nu binnen 1 dag weer stuk.
In totaal 5 dagen in mijn bezit geweest... minimaal 2 1/2 week weg geweest inmiddels.

Waar ik nog het meest bang voor ben is dat samsung bij een evt. 2e keer aanbieden ter reparatie gewoon met het standaardverhaal aankomt zetten -> waterschade ... dat zou ook niet voor het eerst zijn.
Daar hij meer bij samsung is geweest dan ik 'm heb gehad is dit natuurlijk onzin, maar jah...

Wie is er zeker van zijn zaak wat dit betreft ???

› reageer

Vrij simpel. Ze hebben je een ondeugdelijk toestel geleverd. Daar moeten ze wat aan doen. Spreek dus af wanneer je een werkend toestel hebt "over 2 weken" is niet voldoende. "Dus uiterlijk op xx-november heb ik een werkende E340?" "Ja".

› reageer

Samsung is erg krom met garantie, een toestel kan volgens een DOA procedure omgeruild worden mits het niet ouder is dan 3 werkdagen, het toestel onbeschadigd is en verpakking compleet en al.

Het probleem met de speaker is bekend bij de E340, heb er meerdere mee meegemaakt. En als het de handsfreespeaker niet is, dan is het de gewone speaker wel.

Ze komen niet met het excuus vochtschade, dit wordt alleen vermeld als er oxydatie op de printplaat zit. Aangezien vrijwel alle Samsungs gerepareerd worden bij Dynafix, kun je daarvan een foto opvragen (Dynafix maakt standaard foto's van oxydatie).

Een reparatiedienst krijgt drie kansen om een toestel te repareren. Hebben die drie keren niet geholpen en gaat het elke keer om dezelfde klacht dan moeten zij het toestel omruilen voor een nieuwe (swap), dit zal wel weer een E340 zijn.

Als de winkel waar je het gekocht hebt goede service verleend, dan wordt het misschien eerder omgeruild, maar aangezien je het in een internetshop heb gekocht, kun je er vanuitgaan dat dit niet zal gebeuren.

Overigens kun je bij een internetshop binnen twee weken altijd iets ongedaan maken, mits het pakket onbeschadigd is.

[EDIT] Excuses, verkeerd begrepen dat het via een internetshop gekocht is

› reageer

Je kunt het proberen bij de winkel. Goed duidelijk maken dat je de winkel niet verlaat zonder een nieuw toestel helpt vaak.

7 dagen omruilen is niet mogelijk, die rechten heb je alleen bij een internet-shop (of via telefoon/deur).

› reageer

Policy van Samsung is dat het toestel pas wordt 'geswapt' (omgeruild) bij een vierde reparatie van dezelfde klacht.
Dus voordat je dat gehaald hebt is het goed je best doen om bij de shop iets gedaan te krijgen.

› reageer

7 dagen omruilen is niet mogelijk, die rechten heb je alleen bij een internet-shop (of via telefoon/deur).

Nee hoor, je hebt omruilgarantie van 8 dagen. Vrijwel overal. Het is toch niet normaal dat als je een toestel koopt en je moet 'm al na drie dagen terug laten sturen

› reageer

Pfff. 4 keer laten opsturen... dan zijn we al weer een half jaar verder.
Moet morgen weer naar de shop, maar geloof dat die weer van plan zijn dat ding op te sturen.
Zal proberen wat meer los te krijgen van ze, maar als er geen echte rechtsbasis voor is zal dat een flinke klus worden :S
Mijn grootste angst is dat ze het de 2e keer gewoon op waterschade gaan gooien. Met de huidige mobieltjes is condensatie bijna onmogelijk tegen te gaan waardoor elk toestel dat je openmaakt volgens mij de markeringen bevat.
Dat wil niet zeggen dat ie daarom kapot is gegaan, maar voor de fabrikant natuurlijk makkelijk, want dat kun je dan altijd aandragen.
Mocht iemand nog een fantastisch idee hebben, dan hoor ik dat graag.
Anders hopen we het er morgen maar het beste van !

› reageer

welke winkel heb je het gekocht? ik heb zelf (als verkoper) een e340 meegemaakt die drie keer voor t probleem wat je noemde is opgestuurd, zonder vochtschade...

› reageer

Ik kan alleen maar bevestigen dat je hem binnen 7 dagen gewoon moet kunnen ruilen omdat hij niet functioneerd.

Bereid je vast voor op het volgende "we kunnen hem niet ruilen want NU us hij ouder als 7 dagen" die hoor je ook regelmatig terwijl jij hem niet eens hebt gehad.

› reageer

@roppie

Heb 'm gekocht bij een belpunt-shop in doetinchem
3x zonder waterschade... da's al mooi, maar hij is uiteindelijk wel gerepareerd???

wat me uiteindelijk misschien ook wel het meeste tegenstaat is dat ik niet van te voren ben gewaarschuwd door de verkoper. Had hij me van te voren verteld dat er met dit type fabrieksfouten bestaan, dan had ik misschien wel voor een andere gekozen.
Bij andere types weet ik d'r van, maar van deze wist ik 't niet en heb ik 't ook nooit ergens gelezen ( ook hier niet ).

› reageer

Vochtschade ontstaat echt niet zomaar... Ook ik wist niet dat dit probleem vaker voorkomt, je bent de tweede die ik er over hoor, maar ik leg nu wel de link...

Waarschijnlijk is het ook voor de reparatiedienst daardoor niet zo erg bekend dat ze nog geen juiste oplossing van Samsung hiervoor hebben...

Het toestel wat ik meemaakte kwam de eerste keer terug als NFF (geen fout gevonden), het speakertje deed het wonderbaarlijk ook weer, daarna kwam het terug omdat de normale speaker het niet deed, en daarna weer vanwege de handsfreespeaker... Die twee keer gerepareerd onder garantie..

› reageer

@nielsengel: vaak weet een verkoper dit ook niet, zeker als een toestel nog betrekkelijk nieuw is, zoals deze Samsung. Dergelijke dingen komen vaak pas na enkele maanden aan het licht, en zodra het bekend wordt gaat de fabrikant er iets aan doen zodat het bij nieuwere series niet meer voorkomt.
Bovendien kan het zo zijn dat het bij die shop nog niet of niet vaak eerder is voorgekomen.

Maar goed, het blijft natuurlijk vervelend.

› reageer

okey.
Toen ik dus de 1e keer ( vorige keer ) bij de verkoper kwam met het verhaal dat zowel de microfoon ( niet te verstaan bij bellen ) de ringtone en de mp3 waren uitgevallen was zijn reactie : "Ja, da's een bekend probleem bij dit type". --> blijkbaar wist hij het dus wel !?!?!?!

Op het reparatieformulier staat vermeld dat ze een software-update hebben uitgevoerd...
Het nieuwe toestel heeft het 3 dagen goed gedaan. Bij terugkomst van reparatie deed alles het dus weer en leek het dus ook gerepareed.. Na 1 dag echter was het probleem er weer... ( niet opgelost dus ), of wederom verkeerd gegaan...

Vervelend is het idd... Vooral omdat hij van de 3 weken nu precies 5 dagen in mijn bezit is geweest en nu waarschijnlijk weer minimaal 2 weken weg zal zijn.

› reageer

Even een update.
Ben naar de shop geweest, maar zij weigeren nog steeds om het toestel te vervangen. Verhaal van hun kant: Zij zijn afhankelijk van Samsung.

Heb aangegeven hier verder niets mee te maken te hebben aangezien ik 't toestel niet bij Samsung heb gekocht, maar bij hen.
Toestel wordt nogmaals ter reparatie opgestuurd ( nu met speciale attentie, wat dat ook moge zijn ). Heb wel aangegeven dat dit wel de laatste keer zal zijn. Mocht hij nu terugkomen en het probleem is niet opgelost, dan accepteer ik geen reparatie meer en zal ik eisen dat het toestel vervangen wordt en/of geld terug wordt gegeven. Dat heb ik hen ook aangegeven.

Het blijft wel frustrerend zo. Weer toestel 2 weken pleite !

› reageer

Geen enkele winkel ruilt een toestel om na een keer het toestel ter reparatie aangeboden te hebben...

› reageer

Aangezien vrijwel alle Samsungs gerepareerd worden bij Dynafix, kun je daarvan een foto opvragen (Dynafix maakt standaard foto's van oxydatie).
1. foto's van Dynafix zijn heel erg slecht (tenminste die ik gezien heb).

2. de E530 heeft ook last van dit soort problemen, maar dat terzijde.

3. De belangrijkste: er zit drie maanden garantie op de reparatie.

Dus bewaar de reparatiebon van Dynafix goed, want daarop staat wat ze precies gedaan hebben plus de vermelding dat ze het onder garantie hebben 'verholpen'. Dan is het onmogelijk om het de volgende keer op waterschade te gooien. Anders hadden ze het meteen moeten melden. Alle reparatiebrieven etc. bewaren, totdat de klacht goed verholpen is.

Het is vervelend, maar de enige manier is toch blijven opsturen.
May the force be with you...en je geduld oneindig groot.

› reageer

Ik kwam pas een Consumentenbond-onderzoek tegen, waaruit bleek dat de meeste "reparaties" aan GSM's zo slecht zijn, dat het probleem blijft bestaan... Mijn ervaring met m'n Nokia 3310 was: 4 keer opsturen, toen waren ze er pas achter (wat in m'n brief stond) dat software vervangen geen hardwareproblemen oplost.......
Bij een 3 dagen oud toestel is het wel HELE slechte service om hem niet gewoon om te ruilen.....

› reageer

Tja, maar als verkoper sta je op zo'n moment ook met je rug tegen de muur. Het is natuurlijk lullig, maar de verkoper kan niets met een gebruikt toestel, hij krijgt van de fabrikant namelijk ook geen nieuwe.
Op een gegeven moment is het na een paar keer natuurlijk wel een soort van ondernemersrisico, en moet de verkoper dat verlies maar op de koop toe nemen, maar ik kan me voorstellen dat ze het toestel niet zomaar omruilen.

› reageer

Dat verhaal is bullshit, minder dan 10% van reparaties zijn repeat repair (zelfde klacht, meerdere keer aangeboden ervoor)... Multiple repair komt wel iets vaker voor, maar dat hangt zelden samen (andere klacht, opnieuw ter reparatie aangeboden)

Dat neemt niet weg dat bepaalde reparatiediensten er een grote knuddezooi van maken...

› reageer

Als de fabrikanten zouden zorgen dat er zo min mogelijk fouten zouden zitten in hun apparatuur, dan zou er geen mogelijkheid voor de reapairies zijn om knudde te zijn!

› reageer

Gepost door shin-chan op 22/10/2005 22:03
...Dus bewaar de reparatiebon van Dynafix goed, want daarop staat wat ze precies gedaan hebben plus de vermelding dat ze het onder garantie hebben 'verholpen'. Dan is het onmogelijk om het de volgende keer op waterschade te gooien. Anders hadden ze het meteen moeten melden. Alle reparatiebrieven etc. bewaren, totdat de klacht goed verholpen is.
Dus met andere woorden wil jij zeggen dat het niet mogelijk is dat tussen 2 reparaties, een telefoon vochtschade oploopt? Kans is uiteraard klein, maar niet uit te sluiten!

@tellies
Tja, dat is met alle producten natuurlijk zo..Maar helaas onmogelijk.

› reageer

Mee eens dat de kans op waterschade ook in de tussentijd aanwezig is.

ECHTER:

als van de totale tijd het toestel van de 5 weken in totaal, maar 5 dagen in mijn bezit zijn en de rest van de tijd of bij de winkel of bij de reparateur ligt... Wie is dan schuldig aan de waterschade ... ( vooropgesteld dat die er is, dit is natuurlijk nog niet zo ) Oftewel, kan er dan geconcludeerd worden dat evt. waterschade aan mij ligt ???

› reageer

Het zat erin natuurlijk, maar het toestel afgelopen zaterdag na 'm weer 2 weken te zijn kwijtgeweest ( nu in totaal 6 dagen in bezit, 9 weken weg geweest ) weer teruggekregen. 'gerepareerd'

Wederom houdt ie 't maar 3 dagen vol en het probleem is er weer !!!! Ik word er helemaal niet goed van en ben dan ook verschrikkelijk boos geworden.

Morgen moet ik er weer heen. Iemand die mij nog advies kan geven over hoe dit aan te pakken ??? Even voor de duidelijkheid: Nog een keer aanbieden ter reparatie is GEEN optie meer. Ben al het vertrouwen in zowel de telefoon als Samsung ( en inmiddels ook de shop ) verloren !!!

› reageer

Zelf samsung bellen ? Want een shop kan niet swappen want dit komt uit eigen voorraad en kan alleen in overleg met de Rayon manager ( alleen situatie dat je met een blik benzine en een doos lucifers het pand binnen stapt ) <-grapje.

Dus Samsung die moet een swap regelen maar die swappen alleen binnenwerken, is je IMEI nog hetzelfde ?

Heb niet heel het topic gelezen dus misschien iets achterhaalde info...

› reageer

IMEI is hetzelfde.
Ze beweren elke keer een software update te hebben gedaan en dit getest te hebben ( Samsung, volgens het reparatiebewijs ).

volgens de shop wijzigt het IMEI nummer niet bij Samsung in het geval van een SWAP waardoor ze niet kunnen zien of er een SWAP heeft plaatsgevonden.

Ik was eigenlijk niet van plan om met een fabrikant contact op te nemen ! Ik heb het toestel gekocht bij de shop en het is dus hun verantwoordelijkheid het op een goede manier op te lossen. Wat de shop met Samsung regelt is hun verantwoordelijkheid, niet de mijne !!!

› reageer

Indien ik jou was zou ik toch echt een brief schrijven naar Samsung. In de brief aangegevn wat er gebeurt is en alles duidelijk uitleggen. Brief ook naar de shop sturen (met begeleidend schrijven natuurlijk)zodat alle betrokken partijen van elkaar afweten. Indien mogelijk wel je brief richten aan een persoon en niet aan een afdeling, want dan wordt je van het kastje nar de muur gestuurd. Blijf niet volharden in feit dat de winkel jou dient te helpen; hoewel je misschien wel in je recht staat schept draagt dit niet bij aan het vinden van een oplossing voor jou. En dat is toch net wat je wilt..

Stuur de brieven zowel aangetekend met ontvangstbevestiging als per separate post op. (kunnen ze nooit zeggen dat ze niets hebben ontvangen)

Mocht het hierna nog niet opgelost worden naar tevredenheid, ga ze niet zelf in gebreke stellen maar doe dan een beroep op je rechtsbijstandsverzekering. Dit schepr geen oplossing op korte termijn doch echter misschien wel op lange termijn.

› reageer

[qoute] volgens de shop wijzigt het IMEI nummer niet bij Samsung in het geval van een SWAP waardoor ze niet kunnen zien of er een SWAP heeft plaatsgevonden.[/quote]

Grootste onzin.
1 ding staat vast, bij een swap krijg je altijd een nieuw toestel of binnenwerk.

Pas als je toestel na elke reparatie(minimaal 3) dezelfde klachten blijft vertonen kun je bij en shop aanspraak maken op een nieuw toestel (in doos).

Trouwens altijd verstandig om ook een belletje met samsung te plegen!

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.