Telecombedrijven blijven geloven in mms

ik heb ooit 1 keer een MMS'je gestuurd en die is goed aangekomen. Daarna heb ik nooit meer een MMS'je gestuurd want ik geef er niet zoveel om

› reageer

Telecombedrijven blijven geloven in mms

Uitgegeven: 14 november 2005 15:36
AMSTELVEEN - Iedereen wil een camera op zijn mobiele telefoon, maar tot grote frustratie van de mobiele operators worden daar geen foto's mee verzonden. Toch blijven de belbedrijven geloven dat het versturen van foto's (mms) een positieve stimulans is op de omzet, net als het downloaden van muziek en games. Dat blijkt uit het maandag gepubliceerde onderzoek Mobinet 2005 van consultantbureau A.T. Kearney.

Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd inmiddels meer dan de helft van de mobiele telefoons een camera heeft. Deze vinden gretig aftrek bij met name de mensen onder de 44 jaar. Toch worden er niet veel foto's verstuurd en gedownload. In West-Europa doet ongeveer 18 procent van de mobiele telefoonbezitters dat minstens een keer per maand. Vorig jaar was dat 14 procent. Voor Japanners is foto's versturen en downloaden wel gangbaar, 42 procent doet dat minstens één keer per maand.

Downloaden

De mobiele operators zetten hoog in op het downloaden van muziek, daar moet de omzetgroei gerealiseerd worden. Vorig jaar had eenvijfde van de eigenaars van een mobiele telefoon wel eens een liedje op de telefoon gezet, dit jaar was dat 33 procent. West-Europa blijft iets achter met 24 procent dit jaar.

Japan, China en Zuid-Korea voeren de lijst aan met landen waar het meeste muziek wordt gedownload. Opvallend is dat Rusland en Oost-Europa daar direct achter zitten. 42 procent van de inwoners zet minstens eens per maand een nieuw liedje op de mobiele telefoon.

In 2004 was het downloaden van games voor de mobiel een echte trend, maar deze lijkt dit jaar echter niet door te zetten. In Europa had 10 procent van de mensen minstens een keer per maand een spelletje gedownload, tegenover 14 procent vorig jaar.

Tv kijken

Tv kijken op de mobiele telefoon is een trend die eraan zit te komen, zo blijkt uit het onderzoek. Vooral als snel mobiel internet, zoals umts, breed is ingevoerd, is dat mogelijk. In het onderzoek staat dat met name jonge mensen bereid zijn om te betalen voor tv op de mobiele telefoon. Vooral voor nieuws en sport willen ze geld neerleggen.

"Het wereldkampioenschap voetbal komt er aan in 2006, ik denk dat telecombedrijven rondom dat evenement veel nieuwe diensten gaan lanceren", zegt Rune Aresvik vice president van A.T. Kearney. Hij denkt dan aan bijvoorbeeld alle goals van het team naar je keuze als videoclip ontvangen op de mobiele telefoon.

Hoewel consumenten wel interesse hebben in nieuwe diensten, zijn ze niet bereid om daar veel voor te betalen. 57 procent van de mensen wil niet meer dan 5 dollar extra per maand betalen voor datadiensten. Vorig jaar was dat 53 procent. Slechts 7 procent wil meer dan 25 dollar betalen voor bijvoorbeeld mms, sms en videoclipjes.

Bron

› reageer

Het probleem wat ik ondervind is dat MMSjes met foto's heel vaak NIET aan of TE LAAT aankomen. Ik zie dus af van het versturen van MMSjes omdat het niet betrouwbaar werkt. Als ze dat nou eens zouden verbeteren en een standaard hanteren, dat zou ik er meer gebruik van maken. Iemand gelukt van T-mobile een MMSje te versturen naar Orange ?

› reageer

Ik heb Orange, die claimen dat je MMS'jes (moet het zo volgens de nieuwe spelling ) tot 100 KB kunt versturen. Bij mij lukt dat niet en de helft van de MMS'jes die ik probeer te versturen worden niet eens verzonden. T is gewoon rommelen tot het lukt .

› reageer

Het werkt dus nog gewoon te ruk, te omslachtig en te hoge kosten..

› reageer

ik vind mms ook niet handig, omdat je dat eerst speciaal moet activeren. Voor sms hoef je verder niks te doen, werkt gewoon. Ik denk dat als de providers de toestelen klaarmaken door de mms instellingen op de simkaart worden gezet, dat er dan veel meer gemmst zou worden.

› reageer

Daarbij komt ook nog eens de veel te hoge prijs...

› reageer

Vooral te duur.

› reageer

Het is te duur en dan werkt het ook nog eens niet goed... Van een MMS van € 0,50 verwacht ik wel dat 'ie aankomt, van een MMS van € 0,05 ook wel maar daar maak ik me minder druk om.

› reageer

Ten eerste werkt het van de ene naar de andere provider soms niet of komt het niet aan.
Ten tweede is het ook nog eens zo dat de ene telefoon een geluidsbijlage verstuurd in AMR formaat, terwijl de ontvangende telefoon dit bijvoorbeeld weer niet ondersteund en het dus niet kan afspelen.
Dit is ook het geval bij de groote van de berichten, de ene provider ondersteunt 300kb (Vodafone) en Orange ondersteunt maximaal 100kb, in dit geval zal een 300kb groot bericht van Vodafone dus niet aankomen bij iemand van Orange.

Kortom er zijn nog te veel verschillen in mms, er is geen vaste standaard.

› reageer

Ik kan voor KPN (abonnees) melden dat de limiet op 300kb ligt, dit is veel hoger dan de meeste providers. Dit is echter vaak nog te weinig. Als ik een foto schiet is die 400~450kb. ik kan dan wel op mijn toestel (k750) wel de kwaliteit terug brengen. Maar dan houd ik een foto van nogeens postzegelformaat over (50/<~100kb)

Gepost door juliusvandermeer op 14/11/2005 17:46
ik vind mms ook niet handig, omdat je dat eerst speciaal moet activeren. Voor sms hoef je verder niks te doen, werkt gewoon. Ik denk dat als de providers de toestelen klaarmaken door de mms instellingen op de simkaart worden gezet, dat er dan veel meer gemmst zou worden.

En daar zit nu juist het probleem. Waarbij bij SMS de instellingen (sms-centrale) op de SIMkaart zijn/worden opgeslagen; gebeurt dit bij MMS op het telefoongeheugen! Voor iedere telefoon met het gebruik van dezelfde SIM zal je alles opnieuw moeten instellen.

Leuk detail is dat Vodafone automatisch je de instelling toestuurt, als ze merken dat je simkaart in een ander toestel zit (IMEI-check). Echter, kan je de instellingen al op je telefoon hebben, het is een automatische inschatting. Dit systeem is dus ook niet super en zorgt voor een schrik-ervaring bij de consument; "nieuwe instellingen ontvangen, nu instaleren?"* Ofwel ongevraagde SPAM! Zie voor meer info: Vodafone Uitleg

*Je ontvangt eerste een sms, met de vermelding van een internetsite voor meer info. Enkele seconden later krijg je de instellingen. Echter met een toestel als de k750i die een set-up wizzard kent, krijg je tijdens de wizzard wel de vraag maar niet de sms met uitleg voorgeschoteld. Dit zorgt voor verwarring? BT hack maybe?! etc..

› reageer

t-mobile stuurde trouwens ook standaard gprs en mms instellingen naar je nieuwe mobiel, dus als je je sim in een nieuwe telefoon stopt krijg je automatisch mms en gprs instellingen toegstoord. Niet alleen bij VF dus...

› reageer

ik mms ook niet meer! het is al te vaak voorgekomen dat ik er 1 heb verstuurd en dat deze niet aankomt, terwijl je wel betaald. je moet dan ook steeds hannissen met het formaat mms en zo!

› reageer

Het vervelende is vaak dat je niet weet of degene die een bericht stuurt wel mms-instellingen heeft; zoniet, dan krijgt diegene zo'n irritante link en moet hij/zij op internet checken wat het bericht is.
Dan is natuurlijk de hele zin van een mms weg.

› reageer

Of dat je een bewegende MMS met geluid stuurt en dat de ander dan alleen een stilstaand beeld krijgt zonder geluid

› reageer

Ik heb laatst een mms-je verzonden van Orange Prr Naar: Telfort Prr

Werkte maar: Telfort naar Telfort lukte me niet

Misschien instellingen verkeerd maarja...

Dan moet je weer op InterPret en dan ontvang je 1000enden Berichtjes

En het werkt dan niet

Dus in Prr moet het nog groeien [b]

› reageer

Ik heb de moed ook opgegeven Alles netjes ingesteld, geactiveerd, mms-je verstuurd van Orange Free naar Ready. Yes, hij kwam aan. Moest dan wel via internet kijken, maar oké. Dat was ook gelijk de laatste keer dat er een mms, waar dan ook, was aangekomen. Paar keer geprobeerd en toen maar eens met KS gebeld. Nee, alles was goed ingesteld, dan moest het aan het toestel liggen Ik stop ermee 0,50 betalen voor een mms die niet aankomt is me een beetje te duur. Ik haal de foto's er wel via m'n usb af en stuur ze per mail. Dan weet ik tenminste zeker dat ze aankomen > (en in een hogere resolutie )

› reageer

De telecombedrijven moeten gewoon de grootte van een MMS gezamelijk vastleggen, bv 100kb of 200kb zodat iedereen ongeacht welk netwerk die heeft een MMS kan onvangen van die grootte. Daarnaast moeten ze natuurlijk de prijs omlaag doen, een paar jaar geleden kostte een SMS ook nog 0,23 EURO-cent totdat HI met smsjes van 9 cent kwam...

› reageer

Het niet doorkomen van MMS is belangrijker om het nooit meer te doen dan de kosten denk ik. Soms is het leuk genoeg om toch even wat beeld en geluid door te sturen, ookal kost dat dan wat. Vooral als het uit je bundel gaat is de "pijn" niet zo groot. Wel groot is de frustratie als het bericht niet aan komt. (ook geen link in een SMS). Verder kon ik de links die T-Mobile mij stuurde sowieso nooit openen (kreeg altijd een foutmelding in het script op de T-Mobile website).

Bij mijn Vodafone abonnement bel ik Vodafone altijd even om de kosten van niet aangekomen MMS berichten terug te claimen. Dat wordt dan ook altijd keurig verrekend. Het enige is alleen dat je niet altijd hoort of een MMS al of niet is afgeleverd.

› reageer

MMS is gewoon erg onbetrouwbaar. Als ik bijv. stuur van Vodafone naar Telfort of Orange dan krijg ik al nooit een afleverbevestiging. Vaak blijkt ook dat t bericht niet is aangekomen. Al met al genoeg reden om het niet te gebruiken. T is veel handiger om de foto's te mailen via een computer of evt. met een ingebouwde mailclient.

› reageer

Ik denk dat het misschien nog wel toekomst heeft, ik stuur bijna nooit een mms, maar als de camera telefoons zich blijven verbeteren zie ik wel toekomst. Vaak is de foto zo slecht dat er de grap niet in zit. Je kan wel een mms sturen van ik sta hier in New York, maar als de foto zo slecht is dat je het niet kan zien is er niks aan. Zelfde geld met sneeuwval en gekke dingen.

Zodra de foto kwaliteit (vooral s'nacht's ) verbeterd wordt ga ik er wel meer sturen. Binnen het Orange-netwerk werkt het nagenoeg perfect. Het duurt minder dan een minuut voordat ze aankomen. Het kost alleen nog een belletje of 3 smsjes om er bij te vertellen wat er op de foto stond :S.

Verder speelt een Nokia de MMS'jes af. Dit snap ik echt niet, kan iemand me vertellen hoe het werkt.

En verder moeten ze idd af van 100 kb, maakt er maar 1 mb van. Voor je het weet heb je 4 megapixel camera's in je nieuwe telefoon zitten.

› reageer

Ja als je 1 foto wilt versturen dan ist al groter dan 100 kb, dus heb je nu weinig aan. Balen is dat. een MMS kaart is wel weer leuk. Dit hebben ook meerdere providers, dan wordt de foto op een kaart per tpg post bezorgd.

› reageer

ik heb ooit 1 keer een MMS'je gestuurd en die is goed aangekomen. Daarna heb ik nooit meer een MMS'je gestuurd want ik geef er niet zoveel om

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.