GSM licentie KPN en Vodafone ter discussie voor 2010

Tja, maar als straks iedereen met een flatfee UMTS abo gaat skypen met z'n pocket pc phone (kan dat eigenlijk, skype via umts?), wat heb je dan nog aan GSM? Niet iedereen zal willen overstappen, maar als de helft van de markt dat wel doet, is er dan nog wel behoefte aan 5 grote netwerkaanbieders?

› reageer

Ik zag net een in mijn ogen interessant stukje over een mogelijke nieuwe veiling van de als eerste uitgegeven GSM frequenties van KPN en Vodafone. Leuk discussiepunt nu KPN en Telfort samen verder gaan (kan er nu 1 net afgestoten?) Het zou erg bijzonder zijn als de bestaande frequenties opeens geveild zouden worden in in handen van een andere partij zouden komen. Dan heb je net als in het buitenland opeens een mobiel net leeg staan.

bron: planetmultimedia

GSM-vergunningen KPN en Vodafone ter discussie

Gepubliceerd op maandag 14 november 2005

(P7) Wat te doen met de GSM-licenties van KPN en Vodafone als die in 2010 aflopen? Minister Brinkhorst vraagt dat de markt.
Op Frequenties.minez.nl stelt de minister van Economische Zaken de licenties van KPN en Vodafone letterlijk ter discussie, met een consultatiedocument.

Uiterlijk begin 2007 dient de minister aan te geven of deze GSM900 vergunningen na afloop (in 2010) verlengd kunnen worden en zo ja onder welke voorwaarden. Zo zal er een prijs voor bepaald moeten worden.

In de wet staat de mogelijkheid om de vergunningen eenmalig met vijf jaar te verlengen. Het gaat om twee blokken van elk 25MHz aan frequentieruimte.

Indien de vergunningen niet worden verlengd, bijvoorbeeld omdat KPN en Vodafone dan toch grotendeels op UMTS zijn overgestapt en derden het mogen proberen met GSM, dan komt er nieuwe veiling voor het vrijgekomen spectrum, eventueel met de uitbreiding van UMTS-frequentieruimte.

› reageer

Interessant idd want UMTS zal in 2010 wel prima in orde zijn dus waarom ook nog een GSM netwerk met alle bijbehorende kosten? Voor de gebruikers die geen UMTS toestel willen, maar hoeveel zullen dat er nog zijn? En zijn er dan nog wel andere partijen geinteresseerd in een oude GSM licentie? Blijven GSM toestellen wel in productie? If so, dan kan die GSM aanbieder bellen en sms'en vast goedkoper aanbieden dan de UMTS aanbieders.

Tot wanneer lopen de GSM licenties van Orange, Telfort en T-Mobile? Uitgegeven in 1998 volgens mij en dan voor 15 jaar?

› reageer

Umts zou de toekomst kunnen worden ja. In japan draait Vodafone alleen maar op umts en is er geen GSM meer.

› reageer

Het lijkt mij dat de introductie van een landelijk dekkend umts-netwerk nog wel enkele jaren op zich zal laten wachten gezien het vele aantal protesten door mensen die in de directe nabijheid wonen van de reeds geplaatste masten. Ook zijn er veel mensen in het verweer momenteel om nog te plaatsen masten tegen te houden en aangezien veel gemeenten en andere overheden nog niet overtuigt zijn van eventuele gezondheidsrisico's welke eea met zich meebrengt zal het allemaal nog lang gaan duren schat ik zo.

› reageer

Ik denk dat er best belangstelling is voor gsm-frequenties. Want niet iedereen hoeft zo nodig een umts toestel met alle toeters en bellen. Zo brengt Vodafone niet voor niets simply abo's en toestellen op de markt. Er zijn nog heel veel mensen die alleen willen bellen en sms-en.

@ ATB Voor de gebruikers die geen UMTS toestel willen, maar hoeveel zullen dat er nog zijn?
Nou ATB ik moet je zeggen, 80% van mijn collega's lopen nog met een oer Nokia 3310 rond. En hoeven nog geen umts toestel zeggen ze zelf.

› reageer

Ik verwacht dat je vanaf 2007 bijna geen gewone toestellen zonder UMTS zal vinden in het aanbod voor nieuwe toestellen. Waarom zou je geen UMTS toestel kopen? Alle UMTS toestellen werken ook op gsm. Tzt krijg je bij de aankoop de UMTS frequentie er gratis bij.

@Cris17: Japan heeft nog nooit GSM gehad!

› reageer

ik denk dat er in 2007 nog wel degelijk niet-umts toestellen worden verkocht. 2007 begint al over 14 maanden!

De waarde van de frequenties zal wel dalen, omdat GSM natuurlijk wel een verouderende techniek is. Maar aan de andere kant is het bereik van van 1 UMTS mast erg klein, en is juist GSM900 (meer dan 1800) een waardevolle techniek om dekking te garanderen in landelijke gebieden (veluwe, wadden, drenthe,...)

› reageer

Nu zijn er nog veel meer GSM gebruikers maar we praten over 2010 in dit geval...

› reageer

ATB> dat is waar,
maar aangezien er in 2007 naar alle waarschijnlijkheid nog redelijk wat GSM-toestellen verkocht worden, sommige mensen meer dan 3 jaar met een toestel doen en dat meestal de zelfde mensen zijn (oud model kopen en er lang mee doen), leidt dit er toe dat er in 2010 nog redelijk wat mensen zijn die geen UMTS toestel hebben.

Anders gezegd, pas nadat de meeste providers (in europa, ivm productie aantallen) een redelijk dekkend UMTS-netwerk hebben, begint de grote overstap. Pas neemt het verkoopvolume van UMTS-toestellen toe, en dan pas gaat de prijs omlaag. Pas als UMTS toestellen even goedkoop zijn als gsmtoestellen (nokia 11** serie) stappen alle mensen over, en drie tot vijf jaar later zakt het GSM-gebruik tot een negeerbaar niveau.

Maar los daarvan denk ik dat het onderliggende GSM-netwerk nog lang een noodzakelijke of op zijn minst erg handige aanvulling blijft op UMTS, simpelweg omdat het erg duur is om een UMTS netwerk aan te leggen met een dekkingsgraad van >99% van NL (oppervlakte%, niet inwoners).

› reageer

Absoluut, als er ook basis UMTS toestellen komen zal het overstappen grote vormen aannemen. Maar waarschijnlijk willen ze in UMTS toestellen allemaal 2 camera's, bluetooth, MP3 speler etc. hebben en dat maakt het er niet goedkoper op. Of zullen er ook gewoon Nokia 1100-achtige UMTS toestellen komen? Als die volgend jaar al komen, in grote aantallen, kan het overstappen snel gebeuren.

› reageer

zonder 1100/2600-achtige UMTS toestellen blijft en flink deel van de bellers (30%?) op GSM zitten, niet alleen omdat de UMTS toestellen dan te duur zijn of ze de functies niet willen, maar ook omdat ze toestellen met veel functies simpelweg niet (willen leren) snappen.

Maar als er ivm de binnen- en veluwedekking toch naast/onder elk UMTS netwerk een GSMnetwerk moet liggen, is het helemaal niet onvoordelig voor de provider dat een deel van de klanten alleen met gsm belt, dat verlicht de druk op de UMTS alleen maar.

Als die volgend jaar al komen, in grote aantallen, kan het overstappen snel gebeuren Nokia produceert nog massaal nieuwe gsm-modellen dus die blijven ze ook nog wel even verkopen, lijkt mij

› reageer

Motorola en SonyEricsson hebben al budget UMTS toestellen ontwikkeld die in 2006 op de markt gaan komen. Daarnaast wordt UMTS in abonneevorm en als prepaid momenteel veel zwaarder gesubsidieerd dan de gewone GSM toestellen en abonnementen. Wat nu niet door een lagere basisprijs van je toestel gepushed wordt wordt wel door extra subsidie van de operator gepushed. In omliggende landen gaat dit m.i. harder dan in Nederland. Ik denk dat het hier pas echt gaat lopen als alle NL operators UMTS in de steden hebben uitgerold. (en dan nog zullen hele volksstammen en bedrijven budget nokia 1100's blijven kopen. Ik ken nog steeds bedrijven die de Nokia 5110, 6110 en 6150 intensief gebruiken. Zij kopen liever voor kapitalen aan nieuwe vervangende accu's etc. dan een paar tientjes voor een nieuw toestel + carkit te kopen. Laatst nog iemand gesproken waarvan het bedrijf nog een stapel Nokia's 6310i had gekocht voor de komende 5 รก 6 jaar. (die krijg je dus voorlopig niet naar UMTS)

› reageer

Tja, maar als straks iedereen met een flatfee UMTS abo gaat skypen met z'n pocket pc phone (kan dat eigenlijk, skype via umts?), wat heb je dan nog aan GSM? Niet iedereen zal willen overstappen, maar als de helft van de markt dat wel doet, is er dan nog wel behoefte aan 5 grote netwerkaanbieders?

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.