@Rob.: Jij kijkt naar de materiele schade.
Wat denk je van een trauma of de schrok die je geestelijk kan krijgen als je een fietser aanrijdt?
Dat moet je niet vergeten!
Handen aan het stuur en alleen handsfree bellen. Bestuurders van auto's zijn op straffe van een fikse boete van minimaal 140 euro bekend met deze regel. Fietsers bellen er al slingerend nog altijd vrolijk op los. Minister Peijs van Verkeer gaat bekijken of dat terecht is.
Rondrijden in de auto of op de fiets en bellen tegelijk is gevaarlijk. Buiten het feit dat deze bestuurder een hand tekort komt om richting aan te geven of te schakelen, dwaalt de aandacht van het rijden af naar het telefoongesprek. Weliswaar in verschillende mate gelden deze gevaren voor fietsers bestuurders van auto's, erkende Peijs in woensdag een brief aan de Tweede Kamer.
Omdat de risico's van het mobiel bellen op de fiets nog nooit zijn onderzocht, zal de minister in kaart laten brengen bij hoeveel ongelukken de bellende fietsers jaarlijks betrokken zijn. Kamerlid Slob (ChristenUnie) had deze kwestie aan de kaak gesteld in het debat over de verkeersbegroting voor 2006.
Of fietsers straks net als autobestuurders op de bon gaan wanneer zij betrapt worden op het niet-handsfree bellen, weet de verkeersminister nog niet. ,,We gaan eerst kijken wat er aan de hand is.'' Aan de hand van dat onderzoek zal Peijs besluiten of maatregelen nodig zijn. Op dit moment is het niet bij wet verboden met mobieltje aan het oor door het verkeer te fietsen.
Bron: @Home
Wat vind jij? Moet bellen op de fiets gewoon kunnen of moet het zo snel mogelijk verboden worden?
Ik had het ook gelezen ja
Ik moet zeggen, ik heb vaker 2 handen aan mn fietsstur dan aan die van de auto ondanks dat ik in de auto handsfree bel.
Ik vind het onzin, in de auto heb je meer handelingen dan op de fiets.
ja zeker onzin, autorijden is heel wat anders dan fietsen
Als ik mijn hand uit moet steken op de fiets dan haal ik gewoon de telefoon weg bij mijn oor. Zo moeilijk is fietsen met een hand toch niet...
ik vind het echt onzin, fiets ook zo vaak zonder handen. dan kan je btw net zo goed roken verbieden op de fiets
Hmmm, ik heb al vaak zat door t bellen op de fiets dusdanig in gedachten verzonken gezeten dat k geluk heb nog nooit een ongeluk gehad te hebben... Er zijn dus wel degelijk risicos aan verbonden!
En ja, fietsen zonder handen kan ik risicoloos
Ja dat over dat roken is ook een goeie! Ik heb daar vaak moeite mee om te schakelen, af te tikken, hijs te nemen, richting aangeven, ruitenwissers aan, raampje open, verwarming hoger... Hopelijk verbieden ze het niet! Maar bellen op de fiets moet gewoon kunnen! Kom op! Dat kan toch makkelijk??
› reageerIn sommige landen hebben ze 1 term voor alle 'overtredingen':
RECKLESS DRIVING:
operation of an automobile in a dangerous manner under the circumstances, including speeding (or going too fast for the conditions, even though within the posted speed limit), driving after drinking (but not drunk), having too many passengers in the car, cutting in and out of traffic, failing to yield to other vehicles and other negligent acts.
Bron: dictionary.law.com
Telefoneren valt dan waarschijnlijk onder 'other negligent acts'?
in Duitsland krijg je een boete voor niet-handsfree bellen op de fiets
› reageerVandaag nog invoeren!!!
› reageerIk kan me de campagne van een aantal jaren nog herinneren: fietsen met een walkman (headset) is levensgevaar want je hoort het verkeer om je heen niet.
Lijkt me onzin om bellen op de fiets daarom te verbieden... Of je moet gaan bellen met een carkit op de fiets???? :-S
Het grote verschil is dat je bij autorijden altijd 2 handen nodig hebt en bij fietsen alleen bij extreme maneuvres.
En een carkit maakt telefoneren eenvoudiger, terwijl op de fiets te telefoon uit je binnenzak (ivm draadje) moeten friemelen om iemand te bellen veel lastiger is dan hem simpelweg uit je broekzak te halen.
Daarnaast ga je op de fiets veel langzamer en is het dus veel minder erg als je reactietijd afneemt, terwijl dat in de auto wel link is.
edit> Maar goed, ieder zijn mening, mijn mening is in elk geval dat dit nooit door de 2e kamer komt.
Over dat roken, in Noorwegen is het volgens mij al tijden verboden te roken in de auto binnen de bebouwde kom.
ik vind het maar onzin om handsfree te bellen op de fiets. Maar; soms heb je weleens van die idioten die bellen tijdens het fietsen en dan niet opletten als ze oversteken zodat je in de auto nog moet uitkijken dat je geen fietser tegen je voorbumper aan hebt.
Een carkit op de fiets lijkt me geen optie, dan moet je hem er steeds af halen anders wordt ie gejat. En handsfree met een headsetje lijkt me ook niks, gewoon onzin handsfree bellen op de fiets
Het is niet moeilijk om met een hand te fietsen.. wat wel het geval is dat het telefoneren zelf de aandacht op het verkeer afleid.. en dat kan ook het geval zijn als er gebeld wordt mèt een handsfree-set. Er is uit onderzoek gebleken dat handsfree telefoneren in de auto bijna net zoveel afleid als zonder.. paar keer mee gemaakt dat iemand vaag reed.. waarvan ik dacht dat ie wel met de gsm in de hand aan het bellen was.. en bleek dat ie netjes handfree belde maar zover in het gesprek zat dat ie niet meer bewust aan het verkeer deelnam!
Ik ben zowel per auto als op de fiets deelnemer aan het verkeer: in de auto is bellen (zowel handsfree als hands) al een tijdje een grote 'no-no'. Al ben ik wel blij dat mijn bijrijder vaak de telefoon heeft
Op de fiets ben ik echter regelmatig met de telefoon in de hand te vinden, al is het maar om een beetje te internetten.
Maar... mijn rijstijl en reactievermogen wordt er duidelijk slechter van. Dus: als ze het verbieden zal ik er niet om treuren maar nu maak ik me nog wel eens schuldig... terwijl ik eigenlijk weet dat het verkeer het niet meer toe staat. Misschien moet ik mezelf nog eens echt tegenkomen?
Te internetten op de fiets???
Ik heb een keer bijna een stadsbus ondersteboven gereden met mijn fiets omdat ik niet zat op te letten i.v.m. een live uitzending op de radio, ik had het bovenste groene licht niet gezien.
Gelukkig toeterde die bus, dus heb ik die niet met mijn fiets omver gereden.
Ik denk dat zo'n headzetje wel zin heeft, maar was het niet zo dat je met een koptelefoontje met walkman op niet mag fietsen?
@cia: mijn SPV in combinatie met Orange World en het gaat goed hoor. Alleen het laden duurt soms wat langer... waardoor ik dus ook minder op het verkeer let
Ik denk niet dat bellen op de fiets zoveel meer afleidt dan praten met degene die naast je fietst...
› reageerbijna een stadsbus ondersteboven gereden met mijn fiets
Dan ben ik benieuwd naar jouw fiets...
Goede zaak om hier eens onderzoek naar te doen!
Fietsers letten sowieso al nauwelijks op, omkijken is te veel moeite... En met GeenSnoerMeer aan het oor is dat nog veel slechter.
Misschien moeten ze gewoon al die fietsers afschaffen
Het is toch een achterhaald concept
Fietsen tijdens het bellen moest verboden worden
Of je nu auto rijdt,motor rijdt of fietst ik vind dat dat niet uit moet maken.Alles mag in de auto zoals cd's wisselen,iets uit je dashboard kastje halen en nog veel meer gevaarlijke dingen alleen bellen mag niet.
Nee in het verkeer moet voor iedereen (ook fietsers) gelden dat je handsfree moet bellen of helemaal niet.Zeker op de fiets want fietsers zijn 99 van de 100 keer dat ze brokken maken ZELF de schuldige en worden dan nog beschermd ook.
Hmm, er zit toch wel een overduidelijk verschil tussen iets uit t dashboardkastje pakken en een uurtje chatten aan de foon, handsfree of niet...
› reageerBen ik het niet mee eens... ongeluk komt vaak uit 1 seconde niet opletten... terwijl de rest van de rit zonder problemen gaat.
› reageerAlles mag in de auto zoals cd's wisselen,iets uit je dashboard kastje halen en nog veel meer gevaarlijke dingen alleen bellen mag niet.
Dit is niet waar: 'gevaarlijk rijgedrag' mag sowieso niet!
Er is altijd nog zoiets als artikel 5 van de Wegenverkeerswet ... dit kan bijvoorbeeld toegepast worden als je als bellende fietser een verkeersongeval veroorzaakt (maar natuurlijk ook als je als CD wisselende automobilist een verkeersongeval veroorzaakt)
Artikel 5 van de Wegenverkeerswet luidt:
Het is verboden zich zodanig te gedragen dat hierdoor:
- gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt;
- het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Deze bepaling verplicht dus iedereen zich zodanig te gedragen dat geen gevaar kan worden veroorzaakt.
Bron: http://www.infopolitie.nl/verkeer/rvv/index.php
Fietsen met het mobieltje aan het oor blijft toegestaan. Dat heeft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat besloten. De minister van het CDA had laten onderzoeken of mobiel bellen op de fiets verboden moet worden. Ze ziet geen reden voor een wetswijziging. In Duitsland riskeren fietsers al wél een boete als zij mobiel bellen. Duitsland vormt daarmee een uitzondering ten opzichte van de rest van Europa. De boete daarvoor is €25, wat een stuk lager is dan de boete van €40 voor mobiel bellen in de auto.
Volgens Peijs kan mobiel bellen tijdens het fietsen voor gevaarlijke situaties zorgen. Fietsers letten volgens de bewindsvrouw veel minder goed op als ze ondertussen aan het telefoneren zijn . Er vallen echter weinig verkeersslachtoffers als gevolg van bellen op de fiets. Dit in tegenstelling tot de jaarlijks honderden doden en gewonden die het gevolg zijn van bellen tijdens het autorijden. Bovendien kost het volgens Peijs erg veel geld om de politie te laten controleren of fietsers netjes een headset gebruiken.
Bron: Telecomwereld
Fietsen is wat anders dan autorijden ja.. maar dat maakt het bellen en fietsen tegelijk zeker niet minder gevaarlijk.
Als je fietst, moet je ook aandacht hebben voor het verkeer. Zelfs als je wandeld op straat, moet je dat hebben. Een telefoongesprek ondertussen maakt dat je minder aandacht hebt voor je omgeving. Dus gevaarlijker is in het verkeer.
In het verkeer ben je ALTIJD afhankelijk van wat een ander doet. Ook al zeg je zelf te denken dat je tijdens het bellen wel goed je aandacht bij het verkeer kan houden.
Ik wil het niet als een overtreding zien, maar ik kan me er prima in vinden om het te verbieden.
Bellen in de auto kost honderden doden in het verkeer. Naar mijn weten zijn er paar jaar ongeveer 800 doden in het verkeer. Lijkt me toch stug dat de helft daarvan door bellen komt!
› reageerWeet iemand waar je, voor mijn Nokia, een oplader kan krijgen voor de dynamo
Wat denk ik niet vergeten moet worden is de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Als iemand in een auto belt brengt hij niet alleen zichzelf, maar ook andere weggebruikers in significant groter gevaar. Indien een autobestuurder niet goed oplet en een aanrijding veroorzaakt is de schade namelijk gemiddeld veel groter dan wanneer een fietser een aanrijding veroorzaakt.
Een fietser die belt let misschien minder goed op dan wanneer hij niet belt, waardoor de kans op een aanrijding groter is, maar de hoeveelheid schade zal gemiddeld een stuk minder zijn. Wellicht is het nodig om een fietser tegen zichzelf te beschermen, net als bij een brommerhelm, maar mijns inziens kan dat ook aan de verantwoordelijkheid van de fietser zelf overgelaten worden.
Kortom: mijn mening is dat niet handsfree bellen op de fiets niet verboden moet worden.
En, je hand uitsteken kan ook met een mobieltje in die hand. Is in het donker nog zichtbaarder ook, door een oplichtend scherm. Misschien moet het juist verplicht worden om in het donker je hand uit te steken met oplichtend mobieltje, is volgens mij veiliger
Fietsen is wat anders dan autorijden ja.. maar dat maakt het bellen en fietsen tegelijk zeker niet minder gevaarlijk.
Zeker niet! Zoals dirk ook al aangeeft veroorzaakt een fietser die ergens tegenaan rijdt nauwelijks schade, tewijl een auto die iets raakt bijna altijd veel schade en letsel veroorzaakt.
En dat is trouwens ook het voornaamste argument van de minister
Zelf vind ik bellen op de fiets nog wel te doen, maar SMS-en wordt al lastiger... Heb toch al het nodige stoeprandje geraakt, eerlijk gezegd.
OK, zal het niet meer doen!
En, je hand uitsteken kan ook met een mobieltje in die hand. Is in het donker nog zichtbaarder ook, door een oplichtend scherm. Misschien moet het juist verplicht worden om in het donker je hand uit te steken met oplichtend mobieltje, is volgens mij veiliger
Sterker nog: je krijgt dan een boete wegens het voeren van onjuiste verlichting! Net als met lampjes die om je arm zitten, op je tas i.p.v. op je fiets, knipperlichtjes, en alle andere onzin die niet voldoet aan de verlichtingseisen op de fiets...
@Rob.: Jij kijkt naar de materiele schade.
Wat denk je van een trauma of de schrok die je geestelijk kan krijgen als je een fietser aanrijdt?
Dat moet je niet vergeten!