Buitenlandse bellers in Frankrijk te duur uit

het word inderdaad hoog tijd dat de roaming tarieven worden aangepast en er misschien ook wel een europese markt moet worden gebouwd. Maakt het wel een stuk spannender omdat providers dan in iedere lidstaat vertegenwoordigd moeten zijn maar het komt de concurrentie ten goede.

En ik vind het niet erg om een regionaal en europees tarief te betalen als het maar duidelijk is en ik niet allemaal gezeur krijg over voorkeursnetwerken voicemails die me geld kosten etc.

› reageer

Buitenlandse bellers in Frankrijk te duur uit

Uitgegeven: 17 december 2005 10:52
Laatst gewijzigd: 17 december 2005 10:54

BRUSSEL - Franse telecombedrijven vragen drie tot vier keer de kostprijs voor grensoverschrijdende mobiele telefoongesprekken. Dat heeft de Franse telecomtoezichthouder Arcep becijferd.

Buitenlandse toeristen in Frankrijk die naar het thuisfront bellen of daardoor gebeld worden, betalen bijzonder hoge tarieven aldus Arcep.

Arcep vroeg vrijdag de Europese Commissie een maximum in te stellen voor deze zogeheten roaming-tarieven. De Franse toezichthouder is niet bij machte de grote Franse telecomoperators SFR, Orange en Bouygues Télécom te dwingen deze tarieven te verlagen. Volgens Arcep vormen deze telefoniebedrijven een oligopolie.

De Europese Commissie vindt de buitensporige hoge tarieven echter een zaak van Frankrijk zelf. Wel bereidt de commissie een onderzoek voor naar de Europese regels omtrent roaming-tarieven. In 2006 zal deze studie worden gepubliceerd. Mogelijk wordt dan het toezicht op de roaming-tarieven overgeheveld naar Brussel.

Bron

› reageer

Het wordt wel eens tijd dat die hoge roaming-tarieven worden aangepakt. Als je in het buitenland met je pinpas betaalt, dan hoef je toch ook geen extra kosten te betalen. Waarom kan dat ook niet voor telecomtarieven.

› reageer

Ja, die roaming tarieven zouden ze idd eens moeten aanpakken. Ik snap ook niet waarom je € 1,15 per minuut in Duitsland betaalt als je belt naar een ander Nederlands mobiel nummer die nog geen kilometer van je weg is

› reageer

Wat ook zo vreemd is dat als je ergens in het buitenland bent en gebeld wordt door een plaatselijk lokaal nummer je eigen provider zegt dan dat het zo duur is omdat het gesprek via Nederland gaat.

Terwijl in werkelijkheid er hooguit een simpele routerings route aanwezig is:

-Vanuit buitenland bellen naar NL 06-nummer
-NL-netwerk meldt dat SIM zich op buitenlands netwerk bevindt en verbindt door
-Buitenlands nummer heeft verbinding met NL 06-nummer.

Als het gesprek daadwerkelijk via Nederland zou gaan dan zou de provider ook gelijk dezelfde maand de gesprekskosten daarvan moeten hebben, en niet pas na 3 tot 4 weken. Klantenservice zegt niet voor niks: we zijn afhankelijk van ons buitenlandse partner netwerk.

› reageer

@chris17: weet je dat wel zeker? Ik weet niet anders dan dat het gesprek vanuit het buitenland daadwerkelijk via een Nederlandse centrale weer naar het buitenland doorgezet wordt.

Voor steeds meer prepaids (vooral voor Orange) werkt het volgens mij bij uitbellen intussen zo dat als jij je nummer intoetst, dat de simkaart dit volgens het "Camel" systeem naar een Nederlandse centrale doorstuurt die een ongemerkte "call back" naar jouw mobiel doet en dan jouw mobiele verbinding weer verbind met het gekozen nummer. Bij niet Camel compatible operators in het buitenland kan je of alleen gebeld worden of je moet zelf een call back initiëren door een code met steretjes en hekjes te gaan verzenden.

› reageer

het word inderdaad hoog tijd dat de roaming tarieven worden aangepast en er misschien ook wel een europese markt moet worden gebouwd. Maakt het wel een stuk spannender omdat providers dan in iedere lidstaat vertegenwoordigd moeten zijn maar het komt de concurrentie ten goede.

En ik vind het niet erg om een regionaal en europees tarief te betalen als het maar duidelijk is en ik niet allemaal gezeur krijg over voorkeursnetwerken voicemails die me geld kosten etc.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.