Netwerken weer plat, sms verkeer via internet volledig plat.

[sub]Ach, op 400+ smsjes per maand maken die paar extra ook niet uit [/sub]

› reageer

Zoals gewoonlijk lagen de alle netwerken in de regio van Haarlem plat, maar zijn inmiddels weer bereikbaar. SMS-en wil nog niet erg lukken, vooral de sms-jes die via het internet verstuurd zijn hebben flinke vertraging.

› reageer

Ik kreeg de indruk dat de mobiele netten snel weer op orde waren dit jaar. Bellen ging al snel weer, sms bleef wat langer problemen geven, maar ging wel.

› reageer

De piek lag tussen 0:00 en 0:45, daarna kwam het weer aardig opgang.

› reageer

Geen problemen met Telfort in Almere, maar mijn vader wel met KPN.

› reageer

Omgeving Hoogvliet met Vodafone totaal geen problemen. Bellen/sms, alles ging in 1x.
Telfort daarintegen was een ramp. Om 2uur was er nog steeds geen verbinding mogelijk...

Ach, voorgaande jaren was het stukken slechter.

› reageer

Orange en KPN (Hi) waren hier zwaar overbelast

› reageer

Omg Amersfoort hetzelfde met KPN: geen sms of telefoonverkeer mogelijk. Met Vodafone had ik echter geen enkel probleem om te bellen of te smsen van 12 uur tot 2 uur.

› reageer

Tussen 0:00 en 0:56 kon ik niet smssen met Vodafone. (in Den Bosch) Daarna ging t wel weer. Ik heb echter altijd ontvangstbevestiging aanstaan en het viel me op dat ik deze direct kreeg als ik naar een Vodafone of Hi nummer smste. Op bevestigingen van Orange en T-Mobile nummers moest ik langer wachten. Duurde soms een paar uur. Waarschijnlijk door de vertragingen. Bellen heb ik trouwens niet gedaan.

› reageer

Orange is dit jaar hier gewoon blijven doorwerken. Hebben ze eindelijk door dat er tussen oud en nieuw meer smsjes worden verstuurd

› reageer

KPN: recordaantal mobiele bellers en sms'ers

Uitgegeven: 1 januari 2006 12:08

RIJSWIJK - Een recordaantal mensen heeft elkaar tijdens de jaarwisseling per sms de beste wensen gestuurd. Zo'n 7 miljoen berichtjes werden verzonden via het KPN-netwerk. Daarnaast hebben zo'n 3,2 miljoen mensen elkaar met hun mobieltje 'live' een gelukkig nieuwjaar gewenst, blijkt uit cijfers van KPN.

Gegevens van het telefoonverkeer via vaste KPN-toestellen en van het verkeer via andere telefoniebedrijven zijn nog niet beschikbaar.

Bij de vorige jaarwisseling registeerde KPN nog 3 miljoen bellers en 6,7 miljoen sms-berichten. De afgelopen vier jaar is het aantal sms'jes rond de jaarwisseling verdubbeld. De piek van het KPN-telefoonverkeer lag rond 01.15 uur.

› reageer

Voor het eerst had ik eens geen: "Netwerk bezet", wat ergerde ik me daar aan tijdens die paar uren die we van Vodafone kado kregen omdat ze 10 jaar bestonden.

› reageer

Ik heb met Orange geen problemen gehad. Vorig jaar wel. Nu kon ik gewoon in 1x 15 smsjes sturen om iets na 00:00 uur. Sommige smsjes kwamen wel later binnen dan anderen, maarja geen ramp.

› reageer

De piek van het KPN-telefoonverkeer lag rond 01.15 uur.
Ik zo'n piek 'n uur eerder verwachten

› reageer

Om 00:15 kon er geen piek geregistreerd worden omdat alles overbelast was en de computers vast waren gelopen

› reageer

Orange lag plat.
Kon niet bellen tussen 12 en 1. Smsjes sturen kon wel, maar die hadden een flinke vertraging opgelopen van een uur. Vreemd genoeg kwamen smsjes naar het buitenland wel meteen aan.
Maar ja, iedereen klaagde erover. Hier deed geen enkele provider het. Opa heeft KPN en die kon ook niks. Een vriendin HI en een vriendin met Debitel Telfort. Allemaal hetzelfde.. Niks werkte. Dat is altijd zo met oudjaar. Wel vervelend, maar ja dat weet je van te voren, niks aan te doen.

› reageer

Hier ging alles vlekkenloos, ik heb tussen 23:45 en 1:00 wel 10 gesprekken gevoerd, en zat smsjes gestuurd. Kreeg er reactie op dus het werkte wel bij Orange. Ik kon ook 2 vrienden wel bellen, de 3de niet:S ..

Maar je kan het verwachten, toch is die telefoon al zo normaal geworden dat ik er echt niet aan gedacht had dat er een kans bestond dat hetn iet zou werken. Ik ging er gewoon vanuit, gelukkig werkte alleS :d

› reageer

Nou dan nog meer leuk nieuws:

Mijn sms-jes die via de site van KPN van te voren waren klaar gezet, staan nog steeds in de wachtrij om verstuurd te worden.

De tijd dat ze verzonden zouden moeten worden:

1 januari 2006 om 00:00:30

Dus een halve minuut na 00 uur.

› reageer

TIP voor eind dit jaar, in het kader van liever iets te vroeg dan véél te laat: Stuur je sms-jes enkele minuten vòòr middernacht en je hebt (waarschijnlijk) geen enkel probleem met welk mobiel netwerk dan ook.

De hele nacht door kwamen er bij mij sms-jes binnen die mensen mij tussen 00:00 en 01:00 hadden toegestuurd.

(Gebruikte netwerken aan mijn kant KPN en Orange)

› reageer

Ik heb alléén om 1 uur geprobeerd een MMSsje te versturen. Dit heeft een lage prioriteit op het netwerk, zodoende werkte het dus niet. Netwerk KPN.

› reageer

En jawel hoor, na ruim 18 en een half uur beginnen de eerste SMS-jes langzaam binnen te druppelen.

Ik heb ze wel bij KPN per e-mail op de hoogte moeten stellen.

› reageer

Vanmorgen om 00.45 uur via Orange een sms-je verstruurd naar Vodafone. Om 01.35 kwam hij aan, netjes toch Later hoorde ik dat hij om 03.45 nog een keer binnen kwam, en vanmiddag nog een keer Ik heb voor de zekerheid mijn beltegoed gecontroleerd en als het goed is is ie er maar één keer afgegaan.

› reageer

Telfort en T-Mobile lagen in Nijmegen behoorlijk lang plat.
Gelukkig had kpn nog ergens een fossiel liggen; het vaste analoge net

› reageer

Vanmorgen om 00.45 uur via Orange een sms-je verstruurd naar Vodafone. Om 01.35 kwam hij aan, netjes toch Later hoorde ik dat hij om 03.45 nog een keer binnen kwam, en vanmiddag nog een keer Ik heb voor de zekerheid mijn beltegoed gecontroleerd en als het goed is is ie er maar één keer afgegaan.

Had Orange niet die actie "3 voor de prijs van 1"??

› reageer

Haha ja inderdaad.
Dus ZO wordt die actie bedoeld:

› reageer

In Hellevoetsluis werkten Orange en T-Mobile redelijk, KPN en Telfort lagen helemaal plat...

Misschien zegt dat ook iets over het succes van een provider in een bepaalde regio...

› reageer

Misschien zegt dat ook iets over het succes van een provider in een bepaalde regio...

Dan staan er misschien wel meer masten als de provider een succes is

› reageer

Nu maak je het weer gecompliceerd, want dan worden ook de gemeentes erbij betrokken met het mastenbeleid

› reageer

Had Orange niet die actie "3 voor de prijs van 1"??

Jawel, als je Ready hebt dan is er een actie t/m 15 januari.
Ik heb echter een Free abo

› reageer

Vanmorgen om 00.45 uur via Orange een sms-je verstruurd naar Vodafone. Om 01.35 kwam hij aan, netjes toch Later hoorde ik dat hij om 03.45 nog een keer binnen kwam, en vanmiddag nog een keer. Ik heb voor de zekerheid mijn beltegoed gecontroleerd en als het goed is is ie er maar één keer afgegaan.

Ik heb dus pech want ze zijn wél van mijn beltegoed afgegaan
Gebeld met KS en ze gaan het uitzoeken. Ze bellen me terug met een antwoord, ben benieuwd wat dat zal zijn. Zo ben je wel gauw door je bundel heen

› reageer

Zo ben je wel gauw door je bundel heen
Ja, dat hakt er in die 2 x € 0,22 of minder als je een sms bundel hebt...

› reageer

Ja, dat hakt er in die 2 x € 0,22 of minder als je een sms bundel hebt...

Waren het er maar 2 het zijn er inmiddels een stuk of 5, 6 geworden.... En nee, ik heb geen sms-bundel dus gewoon 0,22 per stuk.

› reageer

Zo ben je wel gauw door je bundel heen

vooral als je daarvoor de klantenservice gaat bellen

› reageer

Tip: bel 08002870728. Das de gratis KS voor Orange klanten.

› reageer

Ik sta echt te kijken van dat er mensen zo telecomvergelijker dedicated zijn dat ze in de nieuwjaarsnacht hun ervaringen delen

Ga feest vieren ofzo haha..

iig.. smsen met T-mo ging redelijk. pas na half 1 had ik last van smsen die niet aankomen. Dit was in de omgeving Ede - Veenendaal.

› reageer

Ik kreeg een sms'je van een vriendin van mij (die met Hi abo belt) 3 keer (met steeds +/- een uur ertussen).
Verder had ik met het bellen met Orange in Nijmegen geen enkel probleem, in tegenstelling tot een aantal vrienden die met KPN/Vodafone/Telfort bellen.

› reageer

Bron: http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/39099

Opnieuw meer sms-berichten verstuurd met Nieuwjaar

Maandag 2 januari 2006, 16:03 - Nederlanders hebben met de jaarwisseling meer sms-berichten verstuurd dan in 2005. KPN en Vodafone spreken beide van een recordaantal.
Geen reacties Door Edwin Feldmann

KPN zag het aantal nieuwjaars-sms'jes in een jaar tijd stijgen met bijna 4,5 procent. Tussen tien uur 's avonds en zes uur 's morgens registreerde KPN 7,7 miljoen sms-berichten. Het aantal gesprekken over het KPN-netwerk rond de jaarwisseling steeg van 3 tot 3,2 miljoen met in totaal zes miljoen belminuten.

Vodafone zag het aantal sms-berichten rond Nieuwjaar met ongeveer 20 procent toenemen. Volgens woordvoerder André van der Elsen werden er tussen middenacht en vier uur 's morgens meer dan tien miljoen berichten verstuurd. Via het Vodafone-netwerk werden rond Nieuwjaar ongeveer negen miljoen gesprekken gevoerd. Ook dat is meer dan vorig jaar.

Dat het aantal sms-berichten dit jaar hoger ligt dan vorig jaar verbaast de Vodafone-woordvoerder niet. "De capaciteit van het netwerk is uitgebreid waardoor er meer berichten tegelijk verwerkt kunnen worden. Ook maken steeds meer mensen gebruik van sms om elkaar gelukkig Nieuwjaar te wensen."

T-Mobile verwerkte tussen negen uur 's avonds en drie uur 's morgens zo'n elf miljoen berichten. Op het hoogtepunt, tussen middenacht en één uur 's morgens, werden er 4,3 miljoen berichten via T-Mobile verstuurd.

Van Telfort en Orange waren maandagmiddag nog geen gegevens bekend. [eind]

› reageer

Opvallend dat KPN maar 8 Miljoen SMSjes heeft verzonden en T-Mobile 11 Miljoen.

Ergens lijken de getallen me niet te kloppen.

› reageer

Verschillen zullen zitten in de verschillende tijden waarop gemeten is, en ik denk ook dat T-Mobile veel meer jongeren als klanten heeft dan KPN, alhoewel je met Hi wel anders zou verwachten.

› reageer

KPN meet van 21-22 inderdaad niet. Maar wel van 3-6.

Ik vind de verschillen opvallend. Cijfer van KPN lijkt me erg laag. Ik heb zelf in die periode 20+ SMSjes verzonden via KPN.
Gemiddeld zou het minder dan 1 per gebruiker zijn.

› reageer

Ook opvallend: Vodafone: 9 miljoen gespreken. Kpn 3 Miljoen.

› reageer

En jawel hoor, het laatste sms-je wat verstuurd was via de website van KPN op 1 januari 2006 om 00:00:30 kwam op 2 januari om 01:09:28 bij mij binnen. Ik had als test het laatste en het eerste sms-je naar mijn eigen telefoon gezonden voor het geval er wat mis zou gaan.

› reageer

Ik had heel veel gesprekken waarbij de telefoon wel een paar keer overging maar daarna kreeg te horen dat de telefoon niet bereikbaar was. Als Vodafone die gesprekken meerekent en KPN niet dan komen de tellers ook heel anders uit. Of misschien rekent Vodafone inkomende + uitgaande gesprekken, en KPN alleen uitgaande gesprekken.

› reageer

Ik neem aan alleen de geslaagde gesprekken, die ook echt tot stand kwamen?

› reageer

Als ze nu die cijfers even gebruiken + 10% dan hebben ze nog een heel jaar om ervoor te zorgen dat ze volgend jaar wel genoeg capaciteit hebben.

Tegenwoordig lijkt het allemaal wel normaal dat je geen stroom hebt als er 5 cm sneeuw valt, of geen telefoon omdat het toevallig nieuwjaar is. Dat zijn toch dingen waarvan je verwacht dat ze er altijd zijn

› reageer

Als ze nu die cijfers even gebruiken + 10% dan hebben ze nog een heel jaar om ervoor te zorgen dat ze volgend jaar wel genoeg capaciteit hebben.

Tegenwoordig lijkt het allemaal wel normaal dat je geen stroom hebt als er 5 cm sneeuw valt, of geen telefoon omdat het toevallig nieuwjaar is. Dat zijn toch dingen waarvan je verwacht dat ze er altijd zijn

Ben je nu serieus ? Sorry hoor, maar voor dat uur per jaar dat men niet kan bellen gaan ze toch geen dure netwerkuitbreidingen doen ?

› reageer

Ze kunnen niet voor die max. 6 uur per jaar dat het even wat langer duurt voordat je kunt smsen of bellen hun gehele netwerkcapaciteit verhogen... Dat zou nergens op slaan, dan heb je de andere 364.75 dag een groot overschot.

› reageer

Volgens mij bouwt bijvoorbeld Vodafone nu wel meer UMTS capaciteit op de plaatsen waar nu gsm zwaar overbelast is geweest. Dat zijn dan toch al de plekken waar het drukker is geworden en waar een uitbreiding en finetuning met UMTS loont. De UMTS bellers maken vervolgens weer capaciteit op de gsm kanalen vrij.

Verder is het natuurlijk ook zaak of de netwerken van de gebelden en de centrales voldoende capaciteit hebben voor dit soort pieken. KPN wordt ook als mobiel noodnet gebruikt, dus zij moeten het zeker uitbreiden. (of capaciteit reserveren exclusief voor dit noodgebruik). De rest doet dit vermoedelijk alleen als er het hele jaar door pieken optreden op die plaatsen.

Bel jij vanaf Vodafone naar Telfort en was Telfort overbelast, dan geven de meeste bellers de schuld aan Vodafone en andersom. Als je er niet doorkomt weet je als beller doorgaans niet wat nu de bottelneck is. De zwakste schakel bepaalt of je er al of niet doorkomt. Een net kan ongeremd uitbreiden. Als de rest niet mee doet heeft dat nog steeds weinig nut. (nog afgezien van de kosten van een grotendeels leegstaand net).

› reageer

Stel dat het betalingsverkeer 1 uur zou platliggen... Daar wordt het netwerk berekend op de piekcapaciteit. De rest van het jaar werkt het netwerk misschien maar op 10% van die capaciteit. Ik denk dat het voor telecomoperatoren juist een goede test is van hun capaciteit. Die acties van goedkopere sms rond nieuwjaar zijn er echt niet zomaar hoor. Dat is net om zoveel mogelijk mensen een smsje te laten versturen en de capaciteit maximaal te testen

› reageer

....of om meer geld te verdienen: veel mensen sturen anders helemaal geen sms. En als je er een ontvangt, dan stuur je al snel weer een antwoord, wat later mogelijk weer gevolgd wordt door een sms tegen de gewone prijs.

› reageer

Zoals ik al aangaf:

En jawel hoor, het laatste sms-je wat verstuurd was via de website van KPN op 1 januari 2006 om 00:00:30 kwam op 2 januari om 01:09:28 bij mij binnen. Ik had als test het laatste en het eerste sms-je naar mijn eigen telefoon gezonden voor het geval er wat mis zou gaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat de diverse netwerken ruim een dag plat gelegen hebben.

› reageer

Hebben jullie ook gemerkt dat smsjes vaak dubbel aankwamen, of dat je deze dubbel ontving?

› reageer

Dat heb ik met 2 smsjes gehad ja.. Maar dat zegt niets verder en eigenlijk heel logisch.

Wanneer je een sms ontvangt, gaat er een signaal naar het netwerk wat inhoudt dat een sms ontvangen is. Dan zal het netwerk dezelfde sms niet weer aanbieden.

Soms zit daar vertraging in en wordt het wederom aangeboden.

Dit euffel komt ook weleens voor als je roamt.

@auryon: Volgens mij hebben we in 2005 toch een aantal keer gehad dat er een storing zat in het betaalverkeer.

› reageer

Heel veel mensen kregen mijn smsje dat ik voor 12 uur had verzonden meerdere malen, sommige mensen zelfs 4x Nu maar hopen dat ie niet 4x in rekening is gebracht .

› reageer

Dat zal niet voorkomen.. tenzij je het zelf 4x echt verstuurd hebt.

› reageer

[sub]Ach, op 400+ smsjes per maand maken die paar extra ook niet uit [/sub]

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.