Bijna één op tien jongens spiekt met mobieltje

@ciao: Als al die technologieën zo door blijven gaan, dan kun je straks, door al die breezer, SMS- en 1337 H4XOR-dialecten zelfs niet eens meer lezen, wat ze getypt hebben

@Modbreak: Zover was ik ook al, maar zelfs dán kom ik er nog niet uit

› reageer

Bijna één op tien jongens spiekt met mobieltje

Uitgegeven: 12 januari 2006 13:14

AMSTERDAM - 9 procent van de jongens en 3 procent van de meisjes in de laatste twee klassen van de havo en vwo zegt wel eens te hebben gespiekt met behulp van de mobiele telefoon. Onder jongens met het profiel Economie & Maatschappij zat het grootste percentage ‘mobiele’ spiekers, 11 procent. Dit blijkt uit de TKMST Monitor 2005 .

Meisjes zijn op deze leeftijd wel aanzienlijk vaker in het bezit van een mobieltje dan jongens (93 procent versus 82 procent bij de jongens). Ook verschillen ze in telefoongebruik; jongens houden zich naast bellen vaker bezig met de technische mogelijkheden van een mobieltje zoals MMS, foto’s, agenda, internet en games. Meisjes bellen en sms-en voornamelijk.

Van de scholieren die een mobieltje hebben, sms-en zowel jongens als meisjes veelvuldig: 98% van de meisjes en 95% van de jongens. 57 procent van de jongens en 45 procent van de meisjes heeft een mobiel met fotocamera erop, deze wordt door 70 procent van de jongens en 68 procent van de meisjes gebruikt.

Jongens en meisjes besteden maandelijks ongeveer gemiddeld evenveel aan hun mobieltje; jongens 16,52 euro en meisjes iets meer, 16,92 euro. 68 procent van de scholieren betaalt de telefoonrekening zelf, bij 19 procent betalen de ouders de hele rekening. De overige scholieren delen de rekening met de ouders.

Bron

Bij ons op school heeft iedereen een grafische rekenmachine voor wiskunde en daar kun je tekst in zetten Die wordt volgens mij vaker gebruikt dan het mobieltje

› reageer

Dingen in het programma gedeelte van je GR (Grafische Rekenmachine) zetten is legaal en gewoon toegestaan. Het wordt dan ook vaak gebruikt om dingen erin te zetten met bv. wiskunde of economie. Handig als je punten moet leren of berekeningen.

Maar door mij persoonlijk word vooral het mobieltje vaak gebruikt. Van te vore even een smsje maken en dan vervolgens opslaan in je outbox. Werkt perfect, niemand die het doorheeft. Ja, ik heb aan mijn telefoontjes heel wat te danken!

NB, ik doe 5 gymnasium, dit jaar (helaas) voor de 2e keer.

› reageer

Dingen in het programma gedeelte van je GR (Grafische Rekenmachine) zetten is legaal en gewoon toegestaanLegaal impliceert dat iets niet bij wet verboden is, dat klopt zeer waarschijnlijk, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook is toegestaan bij een specifieke toets. Het lijkt mij dat elke docent voor elk toets (tentamen/proefwerk/...) zelf mag bepalen wat er wel en niet is toegestaan.

Vroeger (voor de 2e fase en de GR) was bij het eindexamen wiskunde A (kansrekenen) niet toegestaan dat je rekenmachine een lineaire regressie functie had.

Maar laten we het weer over telefoons gaan hebben...

› reageer

@mcjmeijer:

Tja...,dat komt er nu van als je teveel met je mobieltje speelt!

› reageer

Off-Topic
Ach, zo lang de wiskunde zelf ook toegeven dat het mag, vind ik alles best.
On-Topic

› reageer

Spieken met je mobiel? Nou dan heb je als docent toch echt wel een bril nodig. Snap niet dat dat niet opgemerkt wordt.

› reageer

ciao> wat ik mij herinner van de middelbareschool is dat er veel gespiekt werd (op proefwerken, niet op examens), maar er werd (bijna) nooit iemand betrapt.

› reageer

Ja dat weet ik, heb ik heel lang geleden ook aan mee gedaan
maar met een mobieltje??????
Zelf zorg ik ervoor dat leerlingen deze moeten opbergen en dan
valt het heel goed op als iemand 'moeilijk' gaat doen om deze te kunnen gaan gebruiken

› reageer

*Leerling pakt telefoon, legt hem op z'n tafeltje, en opent achter de rug om van de leerling voor hem het berichten menu als de docent even niet kijkt.*

En nu maar hopen dat er geen docent van mijn school verdwaald is op het internet en deze site bezoekt.

› reageer

het is allemaal wel leuk en aardig maar ik hou het maar gewoon bij mijn gr super makkelijk was net ook bezig voor mijn aankomende wiskunde(B1,2) tentamen, ik zie mijzelf nog niet echt met mijn gsm spieken onder mijn aankomende tentamen maar wie het voor elkaar krijgt heeft dat goed gedaan!! ik ga niet eens een poging wagen gr 4-life

› reageer

@mcjmeijer:Ja, ik heb aan mijn telefoontjes heel wat te danken!
NB, ik doe 5 gymnasium, dit jaar (helaas) voor de 2e keer

› reageer

Ja, ik heb aan mijn telefoontjes heel wat te danken!

NB, ik doe 5 gymnasium, dit jaar (helaas) voor de 2e keer.

Je hebt er blijkbaar niet genoeg aan te danken als je bent blijven zitten...

› reageer

Jawel, hij bedoelt met heel wat een jaar extra!

› reageer

Volgende keer een gsm met groter beeldscherm gebruiken, dan kan je met je 10-en waarschijnlijk meteen door naar de universiteit >

› reageer

Ach, één keer blijven zitten valt toch mee, zijn ergere gevallen bekend bij mij.

› reageer

Tsk tsk, al die nieuwerwetse fratsen ook tegenwoordig... Wat is er mis met het goede oude spiekbriefje?

› reageer

@REC: door alle technologieën zijn mensen niet meer gewend te schrijven en kunnen ze hun eigen handschrift niet meer lezen

› reageer

ciao> ik kan mijn eigen handschrift altijd lezen, maar anderen hebben daar blijkbaar soms moeite mee

btw ik schrijf gwn snel omdat ik sneller kan typen dan schrijven

› reageer

btw ik schrijf gwn snel omdat ik sneller kan typen dan schrijven

Over deze zin zit ik nu al 5 minuten te piekeren, maar nee... de logica ontgaat me
Misschien kan je beter iets minder snel typen, dan heb je bovendien ook meer tijd voor de klinkers :

› reageer

haha het toont lef als je onder een toets spiekt dmv je telefoon.

› reageer

@ciao: Als al die technologieën zo door blijven gaan, dan kun je straks, door al die breezer, SMS- en 1337 H4XOR-dialecten zelfs niet eens meer lezen, wat ze getypt hebben

@Modbreak: Zover was ik ook al, maar zelfs dán kom ik er nog niet uit

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.