Rampenalarm via mobiele telefoon

Ik kan mij herinneren dat "Cell broadcasting" wel degelijk aan of uitgezet kan worden op je gsm. Vroeger gebruikte Libertel deze functie omdat je voordeliger binnen de regio kon bellen. Je zag dan in je scherm regio 070 bijvoorbeeld. Ik heb de functie toen zelf moeten aanzetten in mijn gsm. Ook op mijn huidige gsm kan ik 'm aan of uit zetten. Deze nieuwe techniek kan natuurlijk een andere versie zijn...

› reageer

Rampenalarm via mobiele telefoon

Uitgegeven: 24 januari 2006 07:54

AMSTERDAM - Mensen worden binnenkort via de gsm op de hoogte gebracht van een ramp of andere calamiteit bij hen in de buurt. Het is de bedoeling dat deze vorm van alarmering in het hele land wordt ingevoerd, maar eerst wordt een proef gehouden in de regio Amsterdam. Deze begint eind voorjaar/begin zomer.

Een woordvoerder van de Amsterdamse brandweer heeft dinsdag een bericht hierover in De Telegraaf bevestigd. Het sms-bericht wordt via de gsm-zendmasten verzonden en komt zo binnen op alle mobiele telefoons in het gebied. Het bevat informatie en advies.

Bron

› reageer

Ik vind het echt super! Erg clever. Zijn wij het eerste land met zo'n systeem?

› reageer

He wat leuk ... een SMS-je waarin staat dat er weer ergens een trein is ontspoord, een bom is afgegaan of andere ellende. Maar aan de andere kant zie ik er ook wel weer het nut van in. Het zal ook wel weer een probleem worden met oud en nieuw

› reageer

Leuk, totdat een of andere multinational een zak
geld voor deze nieuwe manier van adverteren over
heeft die groot genoeg is, dan
krijgen we spam sms'jes, met de laatste aanbiedingen
van de plaatselijke Albert Heyn...

› reageer

Moet je daarvoor Cell Broadcast aanzetten? Dan zal het waarschijnlijk geen groot succes worden...

› reageer

Je hoeft er niets voor aan te zetten, het smsje komt namelijk van de zendmast waarmee je verbonden bent.
Ze selecteren bepaalde zendmasten die dit bericht versturen. Ben je niet verbonden met deze zendmast, krijg je ook niets.

De ontvangst van zo'n SMS zal overigens ook niet netwerk gebonden zijn als ze dit goed doen. Of je dit uit kan zetten is wel netwerk afhankelijk, maar ik denk dat geen enkel netwerk dit uit wil/mag zetten.

Geld betalen voor adverteren op dit systeem is, hoeveel je ook betaald, illegaal. Soort inbruik op de privacy.

› reageer

Hotel ontruimd met alarmeringsservice via sms

Het wordt dus nu getest

› reageer

Ik kan mij herinneren dat "Cell broadcasting" wel degelijk aan of uitgezet kan worden op je gsm. Vroeger gebruikte Libertel deze functie omdat je voordeliger binnen de regio kon bellen. Je zag dan in je scherm regio 070 bijvoorbeeld. Ik heb de functie toen zelf moeten aanzetten in mijn gsm. Ook op mijn huidige gsm kan ik 'm aan of uit zetten. Deze nieuwe techniek kan natuurlijk een andere versie zijn...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.