KPN wil ook blinden laten bellen

Misschien dat er wel een headset bij zit...?

› reageer

KPN wil ook blinden laten bellen

Uitgegeven: 31 januari 2006 16:13

DEN HAAG - KPN wil ook blinden en slechtzienden aan zich binden voor mobiele telefonie. Het telecombedrijf meldde dinsdag een samenwerkingsverband te hebben gesloten met enkele belangenbehartigers van deze groep.

Voor de nieuwe dienst heeft KPN twee geavanceerde Nokia-telefoons uitgekozen die zijn uitgerust met spraaksoftware. Menukeuzes, namen van bellers en de inhoud van sms-berichten worden daardoor hardop voorgelezen door de mobieltjes. Beeldbellen is ook mogelijk, om de andere beller te kunnen laten meekijken. Dit bevordert de zelfstandigheid en mobiliteit voor blinden en slechtzienden, aldus KPN.

Het telecombedrijf laat de telefoons donderdag voor het eerst zien tijdens een beurs voor visueel gehandicapten in Houten. Het bedrijf spreekt zelf van een mobiele geleidetelefoon. Eerder werd al een speciale mobiele telefoon ontwikkeld voor doven en slechthorenden.

Bron

goed idee, maar met Nokia's? >

› reageer

Ben benieuwd welk modelletje het is/wordt....

› reageer

Ik vind het wel een goed initiatief.

› reageer

Nokia is een van de voorlopers op het gebied van usability (engineering) en zet regelmatig de standaarden waaraan de andere fabrikanten zich een tijdje later dan min of meer conformeren door middel van een ander naampje en net iets andere implementatie van dezelfde techniek.

Dat er dus voor Nokia gekozen is op dit gebied is zeker geen rare keuze .

› reageer

ik vind bellen voor blinden om een of andere reden een stuk minder spectaculair dan bellen voor doven

wel weer super-ingewikkeld, smartphone met spraakherkenning etc.... Als je op een willekeurig toestel de opdruk op de toetsen vervangt door braile kunnen blinden toch ook gewoon bellen, hoeven ze alleen maar hun nummers in braile in hun agenda te hebben staan (en dat lijkt me vrij logisch)
en zet regelmatig de standaarden waaraan de andere fabrikanten zich een tijdje later dan min of meer conformeren heb je een voorbeeld, ik heb nokia nog nooit als innovatief ervaren

› reageer

Misschien is het nooit iemand opgevallen, maar op vrijwel elk telefoontoestel (zowel vast als mobiel) zit op of rond de toets 5 een voelbaar kenmerk in de vorm van bijvoorbeeld een puntje, ribbeltje, enz. enz.

› reageer

casper> wist ik al
ik dacht dat dat was om als je bv. aan het smsen bent je weet waar je bent op het keypad (toetsenborden hebben namelijk ook altijd van die herkenningspunten op de f en de j).

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.