KPN[KPN] HI rekening

Hallo,

Kan kpn achteraf periodieke kosten navorderen?
Ik heb enige tijd geleden een studentenabo v 40=>32 euro voor studenten aangeschaft , dwz een bedrag van 65 euro op de factuur ..lekker logisch en er worden tot nu toe nog geen periodieke kosten in rekening gebracht.

› reageer

ik hang net op met de ks (betaald)van HI en ze kunnen mij niet uitleggen hoe de rekening in elkaar zit!
het volgende, ik heb een HI 30 abo (incl btw) hiervoor krijg ik 45,38 (ex btw)beltegoed.
de tarieven op de HI site zijn 13ct belmin, en 7 ct sms, de tarieven op mijn fact zijn 20/10 ct,omdat de tarieven hoger zijn op de fact krijg je dus ook meer beltegoed, als je over je bundel heen gaat betaal je 24/12 ct, ik ben dus over mijn bundel heen gegaan, maar nergens staat is het tarief voor buiten de belbundel gebruikt.
1) hoe kan ik mijn factuur narekenen of ie klopt?
2)zijn er mensen die het tarief voor over de bundel vermeldt hebben staan op de specs? (tel online)

ps, ik kreeg niet de indruk dat Hi dit gaat veranderen in de toekomst.

› reageer

Beetje een raar verhaal moet ik zeggen, ik snap ook wel een beetje waarom de KS van Hi zelf je ook niet direct een antwoord kan geven. Ik bezit zelf geen Hi abonnement, dus weet ook niet precies hoe het zit. Het verschil tussen inclusief BTW en exclusief BTW kan volgens mij nooit zo'n groot verschil zijn. BTW is maar 19%. Het verschil wat jij noemt is 50%.

Het lijkt er op dat ze op je factuur het tarief hanteren behorende bij een Hi 15 abonnement (20/10). Je zou volgens dat tarief 45 euro moeten betalen voor 225/450 minunten/SMS welke bij je Hi 30 horen.

Ongeacht welk tarief ze hanteren voor BINNEN de bunder, het tarief voor minuten/sms BUITEN de bundel is voor alle abonnementen 24/12 cent inclusief BTW. Dat houdt in dat elke minuut of SMS boven je bundel dat bedrag boven op je 30 euro abo komt.

Bereken dus alsvolgt zou ik zeggen. Reken alle minuten-eenheden om naar SMS-eenheden (Elke minuut = 2 sms dus 1:2), trek van dit totaal de 450 ingekochte sms-eenheden af. Het resterende aantal sms-eenheden moet je buiten de bundel betalen a 12 cent.

Stel je hebt 200 minuten en 100 smsen gebruikt. Dan heb je in totaal 200 * 2 + 100 = 500 SMS-eenheden verbruikt. Je krijgt er 450, dus je moet er nog 50 afrekenen. Totaal betaal je dus 30 + 50*12 = 36 euro inclusief BTW.

Dit is wat mijn boerenverstand er van maakt, misschien heb je er wat aan.

› reageer

het lijkt veel lastiger dan het is. Je moet gewoon het aantal verbruikte eenheden maal het buiten de bundel tarief doen. Qua facturatie lijkt kpnnl. puur met het buiten de bundel tarief te werken. Vandaar dat je zoals je zelf ook al aangeeft meer tegoed hebt dan je hi 30 bundel. En wat betreft die 20/10 cent, dat is het buiten de bundel tarief excl. btw. Hou bij je berekening of het klopt ook rekening met het feit dat je bij kpn altijd je eerste minuut volledig betaald.

› reageer

Beetje een raar verhaal moet ik zeggen, ik snap ook wel een beetje waarom de KS van Hi zelf je ook niet direct een antwoord kan geven.zit.

Ok, niet direct antwoord kan ik nog wel inkomen, maar ik ga er wél vanuit dat TS uiteindelijk dat antwoord alsnog krijgt, of ben ik nu te naïef? Anders is het natuurlijk belachelijk, als ik dat met mijn klanten zou doen, hoor ik binnen de kortste keren van hun geen Hi meer, maar Bye

Edit: De rest is overbodig geworden na de uitleg van Jordan. Wel gek dat de Hi helpdesk je dit niet kon vertellen, dan

› reageer

het tarief van 20/10 wordt bij mij altijd gehanteerd, daarom krijg ik ook meer beltegoed voor mijn bundel, het moeilijke is de terugrekenfactor, dus de vergelijking tusssen 20/10 cent icm het hoger beltegoed, tov de normale bundel van 30 euro icm de 13/7 ct tarief!!

› reageer

Het tarief van 20/10 wordt inderdaad altijd gehanteerd, omdat de btw pas op een van de laatste regels erbij wordt geteld. Het tarief 20/10 is dus gewoon het 24/12 tarief. En het 13/7 tarief heb je in feite niks mee te maken, want dat is niets meer dan een theoretisch tarief ( wat je omgerekend betaald binnen de bundel). Wat ik eerder schreef zou dus gewoon altijd moeten kloppen ( je verbruik maal het buiten de bundel tarief)

› reageer

@ REC:

een HI 30 abo (incl btw) hiervoor krijg ik 45,38 (ex btw)beltegoed.

Hi 30 = 225 minuten. 225 X 24 cent = EUR. 54,-- (incl)
Als je dit deelt door 1.19 = 45,38 (excl)

Het buitenbundeltarief is 24 cent incl, dit is dus agerond 20 cent excl. Het aantal minuten wat je krijgt bij je bundel moet je vermenigvuldigen met het buitenbundel tarief.

› reageer

ik snap nu de tariefsberekening, alleen zou ik op een bepaald moment duurder uit kunnen zijn,dan als ik 13/7 ct had icm 30 euro belbundel?
op een bepaald moment moet er toch een overslagpunt zijn?

› reageer

Er is geen omslagpunt, want 13/7 staat tot 30 is dezelfde verhouding als 24/12 staat tot 54.. minimale afrondingsverschillen uiteraard daargelaten ( 24 / 13 is ongeveer 1.8 en 54.xx / 30 is ook ongeveer 1.8)

› reageer

het is me nu helemaal duidelijk, maar vind de tarieven op hi site dan nogal misleidend!

› reageer

Het is net hoe je het bekijkt eigenlijk.. Op de site rekenen ze met lagere tarieven, maar ook met een lagere bundel.. Zie het als dat je salaris gehalveerd wordt, maar alle prijzen ook.. dat maakt dan ook per saldo niks uit!

› reageer

D'r is niets misleidends aan hoor. Het is alleen dat de factuur wat onduidelijk kan zijn.

Aangezien KPN blijkbaar geen zin heeft om op de factuur met twee verschillende tarieven te moeten gaan werken (binnen bundel / buiten bundel) en met verschillende tariefplannen (dus verschillende minuuttarieven per abo) hebben ze besloten om op de factuur - alleen op papier dus - ALLES om te rekenen naar de buiten de bundel tarieven.

Je bundel wordt dus omgerekend naar het buiten de bundel tarief, vervolgens wordt je belgedrag berekent in het buiten de bundel tarief en dan kijken ze wat er onder de streep overblijft. Wat ze doen is niets meer en niets minder dan een soort boekhoudkundige truc om de facturatie voor hunzelf overzichtelijk te houden. De klant merkt er echter niets van; je betaalt precies wat je hebt afgesproken met KPN en geen cent meer (of minder).

› reageer

Ik had je al antwoord gegeven in nl.telecom. Volgens mij zitten jullie er allemaal naast een provider zal in mijn beleving nooit een ander tarief op de factuur laten zien de klant heeft toch immers getekend voor 13cent? Hoe kan je een leek dan vertellen op zijn factuur 24 cent is, er zijn mensen die daarvoor mijn winkel komen verbouwen :s

De PDF van Hi zelf

EDIT je kan zien dat ik gelijk heb want het voorbeeld is ook een Hi 30

Kijk is op je contract in het midden hoeveel minuten je gratis hebt iets van "Hi30 +600min" staat er dan, dan heb je 6 maanden lang 100min gratis.

Het zit nl zo:

Ik geloof je van harte maar het lijkt me enigzins vreemd ik reken alleen IN
btw ofwel 54 euro min je bundel van 30 = 24euro

Elke startende Hi klant krijgt de eerste 2 tot 8 maanden 100 minuten extra
in zijn bundel omdat hij NIEUWE klant is. Ofwel 24/0.24 =100minuten extra.

En als je na die ACTIEmaanden erbuiten belt zal het gewoon zijn 30e plus
15*.24=3,60= 33,60 bij het geval van 15 minuten bellen erbuiten.

ELKE provider rekent in de bundel altijd met het echte tarief hier dus
13.3cent, anders zou je het nooit kunnen verkopen, of wel maak gebruik van
je actie en bel die 100 min op!!!

Ik leg dit vaak aan klanten uit maar ik heb nog geen klant gehad met de
100min/permaand actie maar (gezien me zaterdag baantje) toch dat ik gelijk
heb

› reageer

ik heb geen actiekorting of databundel of iets dergelijks gewoon een Hi euro 30, waarbij altijd het tarief van 24/12 (incl btw) wordt gerekend, zij doen dit omdat als je over de bundel gaat er makkelijker mee kan rekenen. om op het Hi euro 30 tarief te komen, krijg ik een waardebundel van 54 euro (incl btw)!

› reageer

Ik geloof er geen reet van, van wie heb je dit van de KS ?

› reageer

Volgens mij zitten jullie er allemaal naast een provider zal in mijn beleving nooit een ander tarief op de factuur laten zien de klant heeft toch immers getekend voor 13cent?

Gebeurt wel vaker hoor, dat op de factuur een ander tarief vermeld staat, en dat er dan via kortingen en dergelijke uiteindelijk het juiste totaalbedrag berekend wordt. Bij Pocket Internet Totaal van T-Mobile bijv. wordt 50 euro vermeld, waarna er via een korting van 42 euro uiteindelijk het afgesproken bedrag van 8 euro (ex) uitrolt. Maakt mij niet uit, zolang ik maar niet teveel betaal

Ik geloof er geen reet van, van wie heb je dit van de KS ?

Nee, want zoals TS schreef:

ik hang net op met de ks (betaald)van HI en ze kunnen mij niet uitleggen hoe de rekening in elkaar zit!

Ik snap niet dat ze daarmee weg kunnen komen

› reageer

Hallo,

Kan kpn achteraf periodieke kosten navorderen?
Ik heb enige tijd geleden een studentenabo v 40=>32 euro voor studenten aangeschaft , dwz een bedrag van 65 euro op de factuur ..lekker logisch en er worden tot nu toe nog geen periodieke kosten in rekening gebracht.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.