EU: mobiel bellen buitenland te duur

als buitenlandse providers op een nederlands netwerk komt verdienen ze er veel aan en andersom natuurlijk, maar een nederlandse provider verdient er weinig aan als iemand veel in het buitenland belt. de koste om gebruik te maken van zo'n netwerk is echt belagelijk hoog

› reageer

De Europese Unie wil telecombedrijven dwingen mobiel bellen met het buitenland goedkoper te maken. Volgens de Financial Times komt Europees Commissaris Reding met voorstellen.

Verbindingen
De zakenkrant zegt te weten dat Reding aanstuurt op fors lagere 'roaming-kosten'. Ze wil dat telecomaanbieders voor nationaal en internationaal hetzelfde rekenen. Het gaat zowel om bellen naar het buitenland als het gebeld worden vanuit het buitenland.

Lagere prijzen
Volgens een anonieme EU-functionaris kan de EU niet accepteren dat burgers worden bestraft "alleen omdat ze een grens zijn gepasseerd. We zijn ervan overtuigd dat onze actie tot lagere prijzen zal gaan leiden."

© RTLNieuws.nl

› reageer

dat word ook wel eens hoog tijd dat ze er eens wat aan gaan doen aan dat bellen in het buitenland tel rek van 500 euro of meer is niet leuk meer. een internationale chauffeur

› reageer

Eindelijk hebben ze daar ook door dat dat niet langer kan. Of ik nu met Orange in België (mobistar), in Nederland of Frankrijk bel. Het is toch hetzelfde bedrijf en de extra kosten die je als gebruiker moet betalen, zijn zeker geen afspiegeling van de extra kosten die de operatoren moeten maken.

› reageer

Het is alleen wel te hopen, dat ze met hun pollen van de binnenlandse tarieven afblijven. Daar verbruiken de meeste mensen toch hun belminuten. Ik zie het weer helemaal gebeuren dat de prijzen van belminuten in geheel Europa omhoog gaan.
Zeg Mobia, wil je geen kaart van United Mobile gebruiken ? Die zijn immers speciaal voor internationale chauffeurs bedoeld.

› reageer

Ze wil dat telecomaanbieders voor nationaal en internationaal hetzelfde rekenen
Ik neem aan dat hier bedoelt wordt dat de Nederlandse provider evenveel rekent voor een gesprek binnen NL als voor het Nederlandse deel van een int. gesprek.

Een int. gesprek gaat dan dus het NL tarief kosten plus het mobile terminatie tarief van het betreffende buitenlandse netwerk. Dat zou dus neerkomen op 20-25ct (gem. NL buitenbundeltarief) + 10-15ct (mta tarief).

Dan hoeven alleen nog maar die belachelijk hoge buitenbundeltarieven en MTA tafieven wat naar beneden.....

› reageer

Gepost door joelkers op 22/03/2006 16:18
Europa wil roaming-tarieven reguleren

Woensdag 22 maart 2006, 15:12 - De Europse Comissie wil de tarieven voor het zogeheten roaming mobiel bellen reguleren. Dit moet de concurrentie tussen de telecomproviders bevorderen.

"Consumenten moet niet gestaft worden wanneer ze de grens over gaan", stelt Viviane Reding, Eurocommissaris voor Information Society and Media. Diverse telecomproviders zagen de bui al hangen en hebben hun roaming-tarieven verlaagd. Het gaat daarbij om Ierse belbedrijven.

Eerder heeft de Commissie al een website geopend waar consumenten de verschillende tarieven kunnen vergelijken. Doel van de site is om Europese burgers meer inzicht te geven in de verschillende tarieven die zij moeten betalen als ze mobiel vanuit het buitenland bellen. De Eurocommissaris voor informatiemaatschappij en media Viviane Reding noemde deze roaming-tarieven bij de start van de site 'onvoorstelbaar hoog'.

"De enige manier om in Europa te bepalen of je de grens bent over gegaan, is door te kijken op je mobiele telfoon", zegt een woordvoeder van Reding. Dit tewijl de fysieke grenzen in Europa allang zijn vervallen.

Bron

Reactie:
Ik hoop dat de roaming tarieven snel worden afgeschaft, dan wel lager worden. Want bellen in het buitenland is tegenwoording echt veel te duur!

Gepost door RemcoLeiden op 22/03/2006 17:37
Dit doet me denken aan het "reguleren" van de PINpassen! Geld opnemen moest in alle EU-landen evenveel kosten als in het eigen land. Resultaat: de PINpas kost nu 10 euro per jaar, terwijl ik "vroeger" 4 gulden (EUR 1,82) betaalde die ene keer per jaar dat ik in het buitenland geld opnam.
Ik vrees dat dit best wel eens dezelfde kant op kan gaan: binnenlandse tarieven omhoog!

Gepost door rclahsen op 22/03/2006 17:47 - Laatst gewijzigd op 22/03/2006 17:52
Vreemd, want bij mij zijn de buitenlandse tarieven juist gedaald. De binnenlandse tarieven zijn niet extreem gestegen. Ik vermoed dat de stijging van de kosten van jouw bancaire diensten meer te maken heeft met het feit dat jouw bank niet alles meer voor weinig wil doen. Gezien de kosten van de pas vermoed ik dat jij een rekening hebt bij de Postbank en deze bank heeft een paar jaar geleden gewoon aangegeven dat zij geen filantropische instelling is. Er moet gewoon (meer) geld verdiend worden en dat heeft weinig met de EU te maken

Mijn ABN AMRO Europas kostte 5 jaar geleden 20 gulden (9,08 euro) en ik betaal er nu 3,25 euro per kwartaal voor, in totaal 13 euro per jaar. Dat vind ik opzich nog wel meevallen voor toch een praktische dienst.

[Ontopic]Het lijkt mij een puik plan van de EU om te kijken naar de roamingtarieven. Zeker nadat een aantal jaar geleden een aantal providers besloten heeft om de roamingtarieven te 'vereenvoudigen' en te verhogen (wat minder goed naar voren werd gebracht).

› reageer

De tarieven die de meeste providers rekenen zijn inderdaad niet helemaal in overeenstemming met de kosten die zij betalen; wij zijn geen liefdadigheidsinstelling en toch kunnen we roaming op Nederlandse nummers in de hele EU voor €0,20 aanbieden!

› reageer

Ik zie in dat bericht staan op portablegear.nl dat de marges worden geschat van 10 tot 15 % haha ook lekker dom als je dat denkt... Ze eisen wel een verlaging van 40%...( dat komt nog niet eens in de buurt denk ik...)

› reageer

EU eist fors lager gsm-tarief in buitenland
BRUSSEL - De prijzen van mobiel bellen in het buitenland moeten fors lager. De Europese Commissie, het dagelijkse bestuur van de Europese Unie, legt momenteel de laatste hand aan een wetsvoorstel om de mobiele tarieven over de grens aan banden te leggen.

In de nieuwe plannen van de Europese Commissie wordt de telefoon opnemen altijd gratis, waar de ontvanger zich ook in Europa bevindt. Momenteel moet de ontvanger vaak betalen als hij zich buiten zijn eigen land bevindt.

Verder geldt voor bellers binnenkort mogelijk het 'thuisprincipe'. Wie bijvoorbeeld in Madrid de plaatselijke taxicentrale belt met zijn Nederlandse gsm, moet het lokale tarief betalen. Belt hij naar Nederland, dan geldt het internationale tarief. Een belletje naar een ander land kost hetzelfde internationale tarief.

Momenteel komen zakenreizigers of toeristen die elders in Europa hun mobieltje gebruiken vaak voor onaangename verrassingen te staan. De telefoonkosten zijn opeens vele malen hoger dan in eigen land.

Gesprekafhandeling

Dat komt doordat de telefoonmaatschappij die het gesprek afhandelt, te hoge prijzen doorrekent aan de maatschappij van de beller, vindt de commissie.

Dinsdag presenteert Eurocommissaris Reding (Media) de resultaten van een nieuw onderzoek, die bevestigen dat de internationale tarieven nog altijd zeer hoog zijn.

Wanneer de commissie met de nieuwe wet komt, is nog niet duidelijk. De ambtenaren studeren nog op de mogelijkheden de nieuwe mobiele prijzen aan banden te leggen. Daarom gaan ze in april de bedrijven en andere belanghebbenden raadplegen.

› reageer

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Verder geldt voor bellers binnenkort mogelijk het 'thuisprincipe'. Wie bijvoorbeeld in Madrid de plaatselijke taxicentrale belt met zijn Nederlandse gsm, moet het lokale tarief betalen. Belt hij naar Nederland, dan geldt het internationale tarief. Een belletje naar een ander land kost hetzelfde internationale tarief.
Ik ben benieuwd hoe het dan zit als een ander Nederlands nummer zich op het zelfde moment in bijvoorbeeld Spanje zit als ik. Betaal ik dan ook het internationale tarief terwijl ik toch 'thuis' bel?

Wanneer dit allemaal gaat gebeuren hoop ik dat de tarieven van en naar buiten Europa niet zullen stijgen. Deze zijn al zo torenhoog....

› reageer

Wanneer de commissie met de nieuwe wet komt, is nog niet duidelijk. De ambtenaren studeren nog op de mogelijkheden de nieuwe mobiele prijzen aan banden te leggen.

Prffftt.... wel, voor 2015 moet dat toch wel geregeld zijn !

› reageer

Ik ben blij dat ze nu eindelijk hiermee bezig zijn. Het is toch niet meer dan logisch dat je overal binnen Europa gratis je telefoon kan opnemen. Als je in het buitenland geld gaat pinnen, dan moet je daar toch ook al een hele tijd niets extra meer voor te betalen.

Ze hopen dat het voor de zomer van 2007 geregeld is...

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060328roaming/index.shtml

› reageer

helemaal mee eens, de telecombedrijven verdienen er nog steeds fors aan. Sowieso vind ik dat als je in het buitenland gebeld wordt geen kosten hoeft te betalen, dus ja ik hoop dat ze er snel uit kunnen komen om het goedkoper te maken.

› reageer

Ik denk dat andere tarieven wel zullen stijgen, de winst moet ergens vandaan komen. En zo goed doen sommige operators het nie op moment.

› reageer

laat ze de binnenlandse tarieven dan maar verhogen. Mijn opzegbrief ligt klaar.

› reageer

marteltor ==> Ik ben benieuwd of jouw opzegbrief geldig is als de EU de binnenlandse prijsstijging veroorzaakt... Daar staat vast een kopje "overmacht" voor!

› reageer

je vergeet alleen dat de providers haast geen winst maken op roaming. de meeste winst maken ze natuurlijk als er op hun eigen netwerk gebeld wordt.

› reageer

Ik denk juist dat de provider gruwelijk veel winst maken als er op hun netwerk wordt geroamed. Waar denk je anders dat bellen in het buitenland zo vreselijk duur is ??

› reageer

als buitenlandse providers op een nederlands netwerk komt verdienen ze er veel aan en andersom natuurlijk, maar een nederlandse provider verdient er weinig aan als iemand veel in het buitenland belt. de koste om gebruik te maken van zo'n netwerk is echt belagelijk hoog

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.