KPN Mobile resultaat stijgt door E-Plus

(P7) E-Plus lijkt voorgoed uit de rode cijfers. Het bedrijfsresultaat verdrievoudigde van 13 tot 40 miljoen euro afgelopen kwartaal. Telfort deed de omzet van KPN Mobiel het meest groeien.

Dat heeft KPN vanmorgen bekendgemaakt met een persbericht (pdf), een presentatie (pdf) en een Feiten & Cijfers.

Mede door de stijging bij E-Plus, steeg het totale bedrijfsresultaat van 196 tot 272 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2005, een stijging met bijna 39 procent.

In Nederland steeg het resultaat van KPN Mobile licht, van 156 naar 160 miljoen euro. De winstmarge daalde scherp, gezien het feit dat de omzetstijging met 29 procent (tot 736 miljoen euro) veel groter was dan de winststijging. Van de omzetstijging kwam 22 procent van Telfort, die een jaar terug niet in de cijfers was opgenomen, en 2,2 procent van een overeenkomst met DoCoMo. De groei van KPN Mobile zelf was 4,5 procent.

Ook Base in België verdiende veel minder op de belminuten: de omzet steeg met 31 procent, tot 149 miljoen euro, maar de winst daalde van 29 naar 24 miljoen euro.

De omzet van E-Plus steeg met 7,4 procent in het vierde kwartaal van 2005, tot 755 miljoen euro. Daardoor kwam de totale omzet van de divisie Mobiel van KPN op ruim 1,68 miljard euro, een stijging met 22,3 procent.

Hi boert goed
Financieel bestuurder Eelco Blok gaf vanmorgen tijdens de persconferentie bij KPN Amsterdam, een toelichting op de kwartaal- en jaarcijfers van KPN.
Telfort bracht KPN een kwartaalomzet van bruto 145 miljoen euro. Daar gaat dan 19 miljoen euro af aan verrekening met KPN Mobile, om dubbele omzet te voorkomen, en 33 miljoen met KPN Wholesale, om dezelfde reden. Er resteert dan een netto kwartaalomzet van een kleine 100 miljoen euro. De brutowinst daarop, ebitda, was 35 miljoen euro, maar operationeel bleef er 2 miljoen verlies over voor Telfort. Inclusief Telfort had KPN eind 2005 een marktaandeel van 46,3 procent in omzet. Door Telfort daalde de gemiddelde brutomarge van 38,9 naar 36,1 procent, want Telfort verdient minder aan een klant.

Smit zei dat vooral het merk Hi een 'geweldige klantengroei' had laten zien, terwijl vanaf de zomer van 2005 ook het eigen KPN-merk het mobiel beter is gaan doen dan in het eerste halfjaar. "De focus op postpaid is goed geslaagd. We gingen in één jaar tijd van 36 procent abonnementen van het totale aantal klanten in mobiel naar 46 procent. Dat is een enorme groei."

KPN Mobile The Netherlands eindigde het jaar met 5,7 miljoen klanten en realiseerde in het vierde kwartaal een toename van 116.000 postpaid klanten. Snelle groei van het postpaid klantenbestand gekoppeld aan een daling van het aantal prepaid klanten: een nettoverlies van 77.000 in het vierde kwartaal. Inclusief Telfort heeft KPN in Nederland 8,1 miljoen klanten waarvan 3,3 miljoen postpaid (oftewel 40,4% van het totaal aantal contractklanten.)

Duitsland gunstig
Volgens Smit ging het ook in Duitsland crescendo met E-Plus. Volgens cijfers van GfK haalde E-Plus de meeste nieuwe mobiele abonnementen van alle Duitse mobiele aanbieders in het vierde kwartaal van 2004. Introductie van de nieuwe goedkope merken zoals Base, Simyo en Ay Yildiz en wederverkoop via partijen als Aldi leverde KPN 1,08 miljoen Duitse klanten op tot eind 2005, zei Smits. Het marktaandeel in omzet in Duitsland steeg van 12,1 procent in het derde kwartaal tot 12,4 procent in het vierde kwartaal. Het aantal klanten kwam op 10,75 miljoen, een groei met ruim 600.000 in het veirde kwartaal

Wel heeft KPN in Duitsland de investeringen in UMTS op een laag pitje gezet, wardoor het totaal aan investeringen van het telecombedrijf aanzienlijk lager uitkwam dan was voorzien en daarmee de kasstroom hoger dan verwacht. KPN ontkent dat die rem op de investeringen is ingegeven door de verwachting dat KPN nog zal samengaan met O2, de concurrent in handen van Telefónica, die ook een UMTS-vergunning heeft.

bron: www.planet.nl
Gepubliceerd op dinsdag 07 februari 2006
[Aangevuld met cijfers en de toelichting van financieel bestuurder Blok om 14.26 uur]

› reageer

(P7) E-Plus lijkt voorgoed uit de rode cijfers. Het bedrijfsresultaat verdrievoudigde van 13 tot 40 miljoen euro afgelopen kwartaal. Telfort deed de omzet van KPN Mobiel het meest groeien.

Dat heeft KPN vanmorgen bekendgemaakt met een persbericht (pdf), een presentatie (pdf) en een Feiten & Cijfers.

Mede door de stijging bij E-Plus, steeg het totale bedrijfsresultaat van 196 tot 272 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2005, een stijging met bijna 39 procent.

In Nederland steeg het resultaat van KPN Mobile licht, van 156 naar 160 miljoen euro. De winstmarge daalde scherp, gezien het feit dat de omzetstijging met 29 procent (tot 736 miljoen euro) veel groter was dan de winststijging. Van de omzetstijging kwam 22 procent van Telfort, die een jaar terug niet in de cijfers was opgenomen, en 2,2 procent van een overeenkomst met DoCoMo. De groei van KPN Mobile zelf was 4,5 procent.

Ook Base in België verdiende veel minder op de belminuten: de omzet steeg met 31 procent, tot 149 miljoen euro, maar de winst daalde van 29 naar 24 miljoen euro.

De omzet van E-Plus steeg met 7,4 procent in het vierde kwartaal van 2005, tot 755 miljoen euro. Daardoor kwam de totale omzet van de divisie Mobiel van KPN op ruim 1,68 miljard euro, een stijging met 22,3 procent.

Hi boert goed
Financieel bestuurder Eelco Blok gaf vanmorgen tijdens de persconferentie bij KPN Amsterdam, een toelichting op de kwartaal- en jaarcijfers van KPN.
Telfort bracht KPN een kwartaalomzet van bruto 145 miljoen euro. Daar gaat dan 19 miljoen euro af aan verrekening met KPN Mobile, om dubbele omzet te voorkomen, en 33 miljoen met KPN Wholesale, om dezelfde reden. Er resteert dan een netto kwartaalomzet van een kleine 100 miljoen euro. De brutowinst daarop, ebitda, was 35 miljoen euro, maar operationeel bleef er 2 miljoen verlies over voor Telfort. Inclusief Telfort had KPN eind 2005 een marktaandeel van 46,3 procent in omzet. Door Telfort daalde de gemiddelde brutomarge van 38,9 naar 36,1 procent, want Telfort verdient minder aan een klant.

Smit zei dat vooral het merk Hi een 'geweldige klantengroei' had laten zien, terwijl vanaf de zomer van 2005 ook het eigen KPN-merk het mobiel beter is gaan doen dan in het eerste halfjaar. "De focus op postpaid is goed geslaagd. We gingen in één jaar tijd van 36 procent abonnementen van het totale aantal klanten in mobiel naar 46 procent. Dat is een enorme groei."

KPN Mobile The Netherlands eindigde het jaar met 5,7 miljoen klanten en realiseerde in het vierde kwartaal een toename van 116.000 postpaid klanten. Snelle groei van het postpaid klantenbestand gekoppeld aan een daling van het aantal prepaid klanten: een nettoverlies van 77.000 in het vierde kwartaal. Inclusief Telfort heeft KPN in Nederland 8,1 miljoen klanten waarvan 3,3 miljoen postpaid (oftewel 40,4% van het totaal aantal contractklanten.)

Duitsland gunstig
Volgens Smit ging het ook in Duitsland crescendo met E-Plus. Volgens cijfers van GfK haalde E-Plus de meeste nieuwe mobiele abonnementen van alle Duitse mobiele aanbieders in het vierde kwartaal van 2004. Introductie van de nieuwe goedkope merken zoals Base, Simyo en Ay Yildiz en wederverkoop via partijen als Aldi leverde KPN 1,08 miljoen Duitse klanten op tot eind 2005, zei Smits. Het marktaandeel in omzet in Duitsland steeg van 12,1 procent in het derde kwartaal tot 12,4 procent in het vierde kwartaal. Het aantal klanten kwam op 10,75 miljoen, een groei met ruim 600.000 in het veirde kwartaal

Wel heeft KPN in Duitsland de investeringen in UMTS op een laag pitje gezet, wardoor het totaal aan investeringen van het telecombedrijf aanzienlijk lager uitkwam dan was voorzien en daarmee de kasstroom hoger dan verwacht. KPN ontkent dat die rem op de investeringen is ingegeven door de verwachting dat KPN nog zal samengaan met O2, de concurrent in handen van Telefónica, die ook een UMTS-vergunning heeft.

bron: www.planet.nl
Gepubliceerd op dinsdag 07 februari 2006
[Aangevuld met cijfers en de toelichting van financieel bestuurder Blok om 14.26 uur]

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.