[Qtek S200] HTC Prophet (Qtek S200) een feit!

Ik heb sinds de aankoop van mijn Qtec S200 problemen met de wifi-verbinding. Soms maakt hij verbinding, maar meestal niet. (Max 10% vd tijd dat ik binnen bereik van een router ben.) Ik heb het toestel al eens omgeruild voor een ander (nieuw), maar ook dit nieuwe toestel slaagt er niet in verbinding te maken. Hij meldt wel dat er een router binnen bereik is en tracht verbinding te maken, maar het lukt zelden. Zelfs niet na een soft of hard reset. Ook bij de technische support van Q-tec kunnen ze het probleem niet onmiddellijk oplossen. Zijn er nog anderen die hiermee problemen hebben ondervonden?
Ah, nog een ander vraagje. Weet iemand of het toestel kan ingesteld worden zodat dit bij inkomend SMS-bericht een geluidje blijft herhalen tot het SMSje is gelezen? Mijn vorige GSM kon dit wel. Nu heb ik vaak binnengekomen berichten zonder dat ik deze heb opgemerkt doordat ik het geluidje niet heb gehoord.

› reageer

Eindelijk staat hij op de 'home' site van www.qtek.nl.
Wie gaat hem als eerste verkopen? >

Andere namen voor dit zelfde toestel:
- I-mate JAMIN,
- O2 XDA Neo
- Orange SPV M600

› reageer

Da's wel een geinig toestelletje (een soort compacte versie van de M3000 zeg maar qua specs)... een soort PPC-Phone in Smartphone formaat.

› reageer

Klopt, het is kortweg de MDA Vario (Qtek 9100/Orange M3000) zonder toetsenbord. Een moeilijke keuze

› reageer

tja, ik heb zelf sinds december 2005 een M3000 en ik wil niets anders meer (het is werkelijk waar het beste toestel dat ik ooit heb gehad....ik hoop dat ze hem nog lang zullen produceren ).

De Qtec S200 is wel handig voor mensen die hem vooral voor bellen gebruiken en minder voor data-invoer (bijv. MSN'en is met zo'n toetsenbordje zoals bij de M3000 of M5000 echt perfect).

› reageer

Dan koop je een bluetooth opvouwbaar toetsenbordje erbij. Das als je echt veel wil dataen nog veel makkelijker. Dit apparaat lijkt me juist super. Het feit dat er ook wifi op zit is een grote plus.

› reageer

Dat opvouwbaar toetsenbordje is uitgeklapt bijna 30 cm., ben ik onlangs tot mijn schrik achtergekomen. Da's te groot voor mobiel gebruik zonder tafel, zoals trein, auto of wachtkamer. Wat ik daarom wil gaan gebruiken is dit bluetooth duimtoetsenbordje. Hopelijk komen hier ook snel WM5 drivers voor.

› reageer

Gepost door taag op 15/02/2006 10:59
Dan koop je een bluetooth opvouwbaar toetsenbordje erbij. Das als je echt veel wil dataen nog veel makkelijker. Dit apparaat lijkt me juist super. Het feit dat er ook wifi op zit is een grote plus.

Wifi is inderdaad een grote plus. Dit zit op de zojuist besproken HTC Wizard (i-mate K-JAM/Qtek 9100/MDA Vario/M3000) echter ook.

Het verschil zit dus in het toestenbord en de camera.

› reageer

Als je sowieso een toetsenbord wilt gaan gebruiken, dan zou ik voor een MDA Vario achtig device gaan. (Imate K-Jam/Qtek 9100 zijn de simlockvrije versies er van). Zelf gebruik ik met veel plezier een Qtek S110: dit is de opvolger van de Qtek S100 (=hetzelfde apparaat als de MDA compact), maar dan met dubbel geheugen van 128MB waardoor hij veel sneller is en meer aan kan. De Qtek S200 is ook weer identiek aan de S110 alleen dan met Windows Mobile 2005 erop en WiFi erbij.

T-Mobile komt binnenkort met de MDA compact II. Dit is hetzelfde device als de Qtek S200, al weet ik niet 100% zeker of ook de compact II WiFi heeft.

Voordeel van de MDA CompactII en de nieuwe S200 is dat het apparaat een heel stuk dunner is dan de MDA vario. De Vario vond ik veel te dik om aan je riem te hangen. Voor een dunner apparaat moet je het toetsenbord wel opofferen. Echt bezwaarlijk vond ik dat niet aangezien je bij de devices zonder extern toetsenbord de lettertoetsen gewoon op het scherm geprojecteerd krijgt. Daarbij is het MDA vario toetsenbord niet heel hoog van kwaliteit waardoor ik daarop nog wel eens mistikte.

NB. heb je gezien dat het hierboven genoemde bluetooth toetsenbord in Engelse Ponden wordt afgerekend? (59,95 Pond is een fors bedrag als je het naar Euro's omrekent).

› reageer

Koen, je maakt twee fouten:
- op de HTC Prophet zit geen Windows Mobile 2005 maar Windows Mobile 5 vaak ook aangeduid als WM5.
- HTC-toestellen zijn hardwarematig allemaal gelijk aan elkaar (mits van dezelfde serie). Je kunt er dus zeker van zijn dat er Wifi (WLAN) op zit.

Nog een opmerking:
In het eerste deel spreek je passief over de HTC Wizard (i-mate K-JAM/Qtek 9100/MDA Vario/M3000) In het laatste deel laat je overkomen dat je deze ook hebt gehad...

Daarbij is het MDA vario toetsenbord niet heel hoog van kwaliteit waardoor ik daarop nog wel eens mistikte
Elke motivatie of goede reden zal hiervoor ontbreken.

Dit is absoluut niet het onderdeel waarop de Wizard afhaakt!

› reageer

@Koen
Als je sowieso een toetsenbord wilt gaan gebruiken, dan zou ik voor een MDA Vario achtig device gaan.

Tja voor dat ingebouwde toetsenbord krijg ik hopelijk al een MDA Pro. Maar die is weer te lomp om altijd mee te nemen of tegen je oor te duwen om te bellen, dus een compacte Windows of Symbian telefoon erbij zou niet verkeerd zijn (en overkill is fijn ). Maar de Vario is daarvoor inderdaad weer te dik, vandaar is een S200-achtige (of de Nokia N80 binnenkort) wel interessant. En dat bluetooth thumbboardje heeft ook drivers voor WinXP, dus ook erg handig i.c.m. TabletPC's.

NB. heb je gezien dat het hierboven genoemde bluetooth toetsenbord in Engelse Ponden wordt afgerekend? (59,95 Pond is een fors bedrag als je het naar Euro's omrekent).

Yep, vandaar ook dat ik 'm waarschijnlijk hier ga kopen

De Qtek S200 is ook weer identiek aan de S110 alleen dan met Windows Mobile 2005 erop en WiFi erbij.

Ik dacht dat de S200 ook een andere processor had dan de S110, die zelfs (mede door WM5) wat langzamer is dan de S110. Zoek ik straks even op

Edit: Ik geloof dat ik nu jouw review op pdashop zit te lezen? Maar gevonden, de S110 heeft een 416 MHz Intel processor, terwijl de S200 een TI 200 MHz dual core processor heeft.

@Fotograaf2004: Ik heb smalle piano-handen

› reageer

Het enige probleem dat ik met de M3000 wat het toetsenbordje betreft wel eens heb, is dat ie af en toe niet werkt (dan werkt alleen de touchscreen). Maar ik moet zeggen dat 'ie meestal perfect werkt en dat het zelfs voor mensen met grote handen wel te doen is. Verder is het feit dat de toetsen verlicht zijn erg handig.

En ja, uiteindelijk is het voornamelijk een GSM en geen volwaardige Laptop (alhoewel.....voor kleine, korte teksten is 'ie net zo goed denk ik).

@REC,

Hmmmm.....ik vind persoonlijk de M3000 zeker niet te groot of te dik....ik heb zelf redelijk grote handen en vind hem perfect in de hand passen . Hetzelfde geldt bijv. voor Digitale camera's....die heb ik liever iets forser dan te klein (je moet em nl. wel lekker kunnen vasthouden m.i.).

› reageer

Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Voor mij zijn de 9100 en de 9000 echt veel te dik/lomp om even in de zak te stoppen. Ik gebruik zelf al sinds het begin de S100 en de S110. Deze bevallen mij zeer goed. De 9100 en 9000 heb ik beiden geprobeerd maar vallen dus af wegens bovengenoemde reden.

De snelheid van de S200 heb ik nog niet getest maar deze krijg ik van de week in handen, dus kunnen we even spelen. Als ik kijk naar de 8300 en de 8310 dan denk ik dat het dubbele geheugen van de S200 veel zal uitmaken. De 8300/8310 zijn nl niet echt snel.

› reageer

@RTC
Ik dacht dat de S200 ook een andere processor had dan de S110, die zelfs (mede door WM5) wat langzamer is dan de S110.

Dit vond ik inderdaad ook vreem. Dus hierover een mail naar Qtek gestuurd:
Ter verduidelijking: De Qtek 9100 heeft dezelfde processor als de Qtek S200.
Onderwerp: Processorinformatie Qtek S110 / 9100
Vraag:
Geachte heer/mevrouw,
Ik ben van plan om een Qtek 9100 aan te schaffen. Nu zag ik dat de processor (maar) 200MHz is. Dit terwijl de Qtek S110 ouder is en een 412MHz processor heeft! Hoe komt dit? Is de Qtek 9100 dus langzamer dan de Qtek S110?

Antwoord van Qtek:
De fabrikant van de processor is een andere dan van de s110. Ook beschikt de 9100 over Windows Mobile 5.0 (tov WM 3.0 van de s110) waardoor de snelheid van beide toestellen vergelijkbaar is. Een voordeel van een minder vermogende processor is dat de batterij levensduur hierdoor langer is.

› reageer

Wat een nietszeggend antwoord van Qtek, ik baal altijd van dat soort antwoorden die kant noch wal raken, en alleen gericht op het snel verkopen van een nieuw toestel. Dus omdat de fabrikant een andere is, is de snelheid van beide toestellen vergelijkbaar Lekker onderbouwd ook

En WM5 is zeker niet sneller dan WM2003(SE), eerder een beetje langzamer, omdat WM2003 alles in (het snellere) RAM opslaat en WM5 dit in het wat tragere Flash-ROM doet (om gegevensverlies bij een lege batterij te voorkomen).

De snelheid zal in theorie uiteindelijk wel vergelijkbaar zijn, aangezien de 9100 (en S200) een dual core processor heeft en die andere niet. Dát is het antwoord wat Qtek (Dangaard) had moeten geven!

Of ze in de praktijk ook even snel zijn, zullen gebruikerservaringen op de diverse fora moeten uitwijzen

› reageer

@Martino's: als jij mij het verschil tussen windows Mobile 5 en Windows Mobile 2005 kan uitleggen...volgens mij worden die benamingen namelijk door elkaar gebruikt en is WM 5 puur een afkorting voor Windows Mobile 2005.

Verder kennen weinig normale eindgebruiker de HTC namen van de verschillende devices. (volgens mij beseffen veel gebruikers niet een hoeveel modellen van de diverse merken GSM's, PDA's en Smartphones bij 1 fabrikant geproduceerd worden).
In diverse draden is er dan ook verwarring over de benamingen van de toestellen vooral bij de personen die de HTC namen niet kennen (for the record: MDA Compact = HTC Magician, MDA Vario=HTC Wizard, De S200 =zoals in de titel genoemd de HTC Prophet en de opvolger van de MDA Vario wordt de HTC Hermes met UMTS en HSDPA UMTS versnelling en komt uit als Qtek 9600).

Ik heb inderdaad zelf ook de MDA vario gebruikt naast mijn Qtek S110. De Qtek S110 werkt duidelijk sneller dan de MDA Vario als je tenminste voldoende programma's wegschrijft naar een geheugenkaart in plaats van je gehele 128MB werkgeheugen vol te proppen met software. De MDA Vario heeft inderdaad een dualcore processor. Ik heb begrepen dat het ene deel de Windows taken uitvoert en dat het andere deel voor de telefoon functies gereserveerd is. De grootste snelheidswinst behaal je dan dus bij gebruik van je device met PDA en telefoonfuncties tegelijk.

Voor wat betreft WiFi op de T-Mobile MDA Compact II: ik weet nog niet of de MDA compact II een kloon van de Prophet wordt of dat dit bij wijze van spreken een Qtek S110 is met WM 5 erop. Technisch werkt WM 5 ook op de S110, maar verkooptechnisch brengen de diverse merken geen officiële upgrade voor de S110 uit. Het is veel voordeliger als de gebruikers een nieuw device kopen natuurlijk. Als de MDA compact II inderdaad een Prophet is, dan zit er ongetwijveld ook WiFi op.

› reageer

Quote Koen:
De Qtek S110 werkt duidelijk sneller dan de mda Vario als je tenminste voldoende programma's wegschrijft naar een geheugenkaart in plaats van je gehele 128MB werkgeheugen vol te proppen met software.

Kun je misschien het bovenstaande voor mij verduidelijken?
-Wegschrijven naar geheugenkaart: wat wegschrijven en hoe doe je dit?
-Waar kan ik mijn werkgeheugen vinden?

› reageer

Dit toestel is inmiddels (beperkt) leverbaar via de debitel Shops alleen op klantbestelling!

› reageer

Ik snap niet waarom hij hier op TV nog niet te selecteren is?
(moet toch gebeuren zodra de eerste winkel hem in de verkoop neemt?)

› reageer

Oeps vergeten de aanbieding te posten De Imate Jamin kost bij een 2-jarig Vodafone 27.50 abonnement nog slechts 12 euro. Je hebt dan een simlock- en logovrij toestel, bovendien betaal je geen aansluitkosten en krijg je het abonnement 6 maanden voor de helft van de prijs. Deze aanbieding geldt alleen bij debitel Shop!

› reageer

Ik volg zelf sinds december de ontwikkelingen rond de HTC Prophet, omdat ik de Wizard (vario/m3000/9100 etc.) net iets te dik vond vanwege het toetsenbord. In Duitsland en Engeland is de MDA Compact II al een tijdje terug gelanceerd, in het grijs en roze: duitsland
engeland
Dit is echter niet (!!) de HTC Prophet, maar de htc Charmer, voorzover ik weet is deze nagenoeg gelijk aan de HTC Prophet, maar dan zonder Wlan, en met 1,3 Mp camera, maar wel met WM5. Het is dus een S110 met WM5.
ik geloof dat de charmer via t-mobile in duitsland en engeland als sinds december te koop is, en daarom betwijfel ik of hij wel in Nederland uitkomt, want het is niet echt iets nieuws. Wel is bekend dat Orange ook de Htc Prophet als SPV M600 uitbrengt. De grote vraag is of t-mobile nederland Of de Htc Prophet introduceert, Of de Htc Charmer net als DE en UK, Of geen van beide en wacht op de Htc Hermes als opvolger van de Vario. ik denk het laatste omdat de komst van de prophet al langer bekend is, en voorzover ik weet t-mobile daar niet op heeft gereageerd. Dat wordt dus wachten totdat Orange 'm heeft :
Weet iemand overigens of de prijzen in de online orange shop gelijk zijn aan de prijzen in de Orange shops in de steden. Of verschilt dit ook weer per vestiging?

edit2: nog even een linkje naar de Imate jamin: Jamin

› reageer

Leuk kleurtje, dat roze een smartphone for the ladies die eens wat anders willen als een E530

› reageer

te laat voor nog een edit, maar ik kom net dit tegen:
Prophet op tweakers
ze hebben er een nieuw topic voor geopend, m.i. zijn de topics op gathering tweakers de beste nederlandse sources voor htc toestellen, voor wizard/vario/m300 zijn er geloof ik 7 topics geweest vol met tips en etc.
zij vermelden echter wel de Prophet ook als Mda Compact II wat ik zojuist tegensprak. misschien in nederland toch de prophet als compact II? zie trouwens nu ook dat de startposter van dit topic ook al daar heeft gepost :

› reageer

Hmmm, idd ook een mooie post daar (valt me sowieso op dat er vaker een soort cross-link tussen Tweakers en Telecomvergelijker ontstaat wat betreft GSM-toestellen _/-\o_). Ik hoop dat we nog meer informatie zullen krijgen mbt gebruikers-ervaringen, maar ook over de problemen e.d.

Verder hoop ik dat we informatie kunnen vinden over grafieken mbt de snelheid van de processor en batterijverbruik (maw: welke nadelige gevolgen heeft het gebruik van al dan niet snellere processoren, of tragere processoren met een effectievere inzet van rekenkracht op de autonomie van het apparaat?).

Het lijkt mij achteraf gezien wel wat om op den duur evt. de SPV M500 weg te doen en deze als 2e toestel te vervangen met de S200 (of weer een ORANGE versie van de S200).... Aan de andere kant...het kan ook overkill zijn als ik em naast de M3000 gebruik....

› reageer

Misschien wat offtopic, maar misschien toch niet helemaal:

Ik het de T-Mobile MDA Pro met abonnement gekocht, maar heb hem op dit moment nog niet in gebruik.

Hij is wat aan de grote kant, maar zeker niet onhandig. Bijna alles zit er op en er aan, maar volgens mij mist het apparaat een radio wat soms best handig kan zijn.

Houd wel in de gaten dat de T-Mobile MDA Pro een UMTS toestel is dat een kruising tussen een laptop een telefoon is. (een soort mini kantoor)

› reageer

Tja, ik heb gisteren die MDA Pro ook binnengekregen, en ik weet het nu zeker: Het is een heerlijke PocketPC, ideaal voor mobiel kantoor- (agenda/notities) en data/internet/terminalgebruik, maar om te bellen heb ik toch echt liever een ander toestel. Hoewel bellen in principe natuurlijk wel ermee mogelijk is, ga ik die MDA Pro echt als mobiele (internet)PC gebruiken, en ben dus weer op zoek naar een nieuwe telefoon

Maar wat ik wat vreemd vind: Die Qtek S200 is bijna even zwaar (148g) als de 9100/Vario (150g, maar met toetsenbord)?

› reageer

Quote Koen:
De Qtek S110 werkt duidelijk sneller dan de mda Vario als je tenminste voldoende programma's wegschrijft naar een geheugenkaart in plaats van je gehele 128MB werkgeheugen vol te proppen met software.

Quote Gijs MDA:
Kun je misschien het bovenstaande voor mij verduidelijken?
-Wegschrijven naar geheugenkaart: wat wegschrijven en hoe doe je dit?
-Waar kan ik mijn werkgeheugen vinden?

Tot nu toe werd op PocketPC's het werkgeheugen gedeeld met het geheugen voor de opslag van documenten en toepassingen. Alle programma's die je installeert op de oudere PocketPC's komen dus zegmaar standaard in het werkgeheugen terecht. Kortom: hoe meer programma's je installeert hoe minder werkgeheugen je over houdt voor de bewerkingen en hoe trager je apparaat wordt.

Oplossing is dus om een geheugenkaart te kopen en alle programma's die ook vanaf een geheugenkaart werken op die geheugenkaart te zetten in plaats van in het geheugen van je apparaat. Daardoor blijft werkgeheugen bijna totaal vrij voor windows Mobile toepassingen en de bewerkingen die je device moet uitvoeren.

Terzijde:

bij Windows Mobile 5 PocketPC's zit er standaard een veilig deel ROM geheugen van 128 MB waar de programma's op komen.(dit deel werkt dus niet mee aan de nodige taken en is puur een opslag plaats voor programma's). Daarbij hebben deze devices nog een apart deel werkgeheugen (meestal 64MB). De S110 is de WM 2003 variant en heeft alleen 128MB gedeeld geheugen voor bewerkingen en programma's.

Als er op je device nagenoeg geen enkel programma geïnstalleerd is aangezien je die veilig op een geheugenkaart hebt staan, dan heb je dus nagenoeg al het geheugen beschikbaar voor de bewerkingen.
Op de nieuwe WM 5 PocketPC's is je start niet 128 MB werkgeheugen, maar heb je slechts 64 MB beschikbaar voor de bewerkingen en een processor die half zo snel is. Kortom: besturings systeem is vernieuwd en de device specificaties zijn op papier dus schijnbaar weer terug bij af en zijn nu weer gelijk aan de devices van jaren terug.

Voordelen van WM 5 is dat de processor bewerkingen voor de telefoon en je device nu blijkbaar gescheiden worden uitgevoerd, waardoor deze processen elkaars snelheid niet meer negatief beïnvloeden als die tegelijkertijd worden uitgevoerd. Ook heeft WM5 minder werkgeheugen nodig om soepel alle bewerkingen te kunnen doen, dus is een tragere processor in de meeste gevallen voldoende. De tragere processor zou daarnaast ook energie besparen.

Dan de praktijk in mijn geval: WM5 mag dan wel sneller zijn maar door deze 2 huidige beperkingen kan makkelijk verklaard worden waarom dus de Windows Mobile 2003 (SE) Qtek S110 sneller kan werken dan de nieuwe WM 5 devices. Pas als er meer software komt die optimaal met WM5 en de dualcore processor samen werkt zal WM5 gaan knallen.

› reageer

De SPV M600 is nu leverbaar:

http://shop.orange.nl/proddet.asp?productbundel=7375

› reageer

Hmmmm, leuk toestelletje...... maarre,...ik denk dat je toch meer hebt aan de M3000 eigenlijk (vanwege dat toetsenbordje). Iedereen die veel MSN'd op zijn M3000 zal wel begrijpen wat ik bedoel ghehe....

Wat nog belangrijker is: ik vind em nogal duur voor wat ie levert (de M3000 is maar ietsje duurder).

Aan de andere kant: voor diegenen die nog niet zo'n soort toestel hebben is het wel leuk (en: hoe minder bewegende delen, hoe minder kans op gebreken).

Ik hoop dat de SPV-M5000 er gauw komt....ben erg benieuwd hoe de nederlandse versie zal bevallen (en aangezien ik in december weer een nieuw toestel bij verlenging kan krijgen.....).

› reageer

Ik heb hem aangeschaft en ik ben er zeer tevreden over,
in het begin had ik mijn twijfels toen ik hem in mijn handen had.
Het bellen werkt goed, WIFI is een uitkomst en bluetooth werkt ook prima, allemaal makkelijk gemaakt via de comm manager.

MSN is wat lastiger zonder toetsenbord, maar dan msn ik ook niet
zoveel via mn pda, ik gebruik het puur als quick information source.
Even snel iets opzoeken, en meer niet.

Verder vond ik de snelheid een stukkie trager dan mn vorige pda,
Ik heb hierna trouwens ook SBP Pocket Plus geinstalleerd (een must in mijn ogen).

› reageer

Ik heb sinds de aankoop van mijn Qtec S200 problemen met de wifi-verbinding. Soms maakt hij verbinding, maar meestal niet. (Max 10% vd tijd dat ik binnen bereik van een router ben.) Ik heb het toestel al eens omgeruild voor een ander (nieuw), maar ook dit nieuwe toestel slaagt er niet in verbinding te maken. Hij meldt wel dat er een router binnen bereik is en tracht verbinding te maken, maar het lukt zelden. Zelfs niet na een soft of hard reset. Ook bij de technische support van Q-tec kunnen ze het probleem niet onmiddellijk oplossen. Zijn er nog anderen die hiermee problemen hebben ondervonden?
Ah, nog een ander vraagje. Weet iemand of het toestel kan ingesteld worden zodat dit bij inkomend SMS-bericht een geluidje blijft herhalen tot het SMSje is gelezen? Mijn vorige GSM kon dit wel. Nu heb ik vaak binnengekomen berichten zonder dat ik deze heb opgemerkt doordat ik het geluidje niet heb gehoord.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.