@Koen: Ooops... zat te slapen, dat moet inderdaad T-Mobile zijn. Wat heb ik toch deze week, in gesprek met de klantenservice haalde ik ze ook al door elkaar
› reageerT-Mobile eerste met razendsnel mobiel internet
T-Mobile klanten kunnen zeer binnenkort razendsnel mobiel internetten. Het telecombedrijf zal hiervoor nog deze maand de zogenoemde HSDPA-technologie in gebruik nemen volgens Webwereld.
Vanaf half november vorig jaar is T-Mobile een test gestart onder zakelijke gebruikers. HSDPA (High-Speed Downlink Packet Access) is een snelle UMTS variant, waardoor de ervaring van televisie, radio en internet op laptops en de mobiele telefoon nog beter wordt.
De operator wil klanten mobiel breedband internet bieden dat vergelijkbaar is met wat men thuis of op kantoor gewend is. Daarom heeft T-Mobile besloten om het UMTS-netwerk direct te voorzien van HSDPA-technologie waarmee een dergelijke breedbandervaring geboden kan worden.
In eerste instantie zal de datasnelheid 1,8 Mbps bedragen, wat later opgevoerd kan worden tot 3,6 Mbps. Uiteindelijk zijn zelfs snelheden van 7,2 Mbps en hoger mogelijk. Om van het snelle internet gebruik te kunnen maken, moeten abonnees beschikken over een speciale HSDPA-insteekkaart voor laptops. Mobiele telefoons die met HSDPA overweg kunnen, worden niet voor het derde kwartaal verwacht volgens Webwereld. Op de 3GSM beurs in Barcelona heeft vrijwel elke grote fabrikant wel een HSDPA telefoon laten zien.
Ook Vodafone en Telfort hebben serieuze plannen met deze technologie en gaan er waarschijnlijk nog dit jaar mee van start.
en dan te bedenken dat orange nog steeds geen UMTS aanbied !!
› reageerMag ik vragen waar het artikel en met name de laatste alinea verdaan komt?
Telfort heeft namelijk recent bekend gemaakt dat het de invoering van UMTS (en waarschijnlijk ook HSDPA) op een laag pitje zet.
Dan gebruik ik toch liever de Sierra Wireless Card 850; is Quadband en ondersteunt Egde, GPRS, UMTS en HSDPA.
Ik gebruik hem nu met de T-M UMTS flatfee en wacht geduldig af tot HSDPA online gaat. Geen datalimiet en dekking waar ik tot nu nog niet over te klagen heb (Randstad).
Telfort heeft inderdaad geen harde datalimiet, maar ze kunnen de aansluiting wel buiten gebruik stellen bij 'excessief' gebruik (art. 11)
Overigens heb ik thuis (Den Haag) beneden geen UMTS-dekking met T-Mobile, daarvoor moet ik naar boven. Maar erger is dat-ie dan niet automatisch overschakelt op GSM.
@robert-jan: Mag ik vragen waar het artikel en met name de laatste alinea verdaan komt?
Telfort heeft namelijk recent bekend gemaakt dat het de invoering van UMTS (en waarschijnlijk ook HSDPA) op een laag pitje zet.
Je had deze zelfde aankondiging, incl. de Telfort opmerking vorige week al gepost in het T-mobile HSDPA topic. Webwereld was jouw bron (en eigenlijk is dit topic dubbel)
Maar idd. tegenstrijdig met de eerdere berichtgeving over Telfort.
@REC: ik neem aan dat je T-Mobile in plaats van Telfort bedoelt met de provider zonder harde datalimiet?
› reageer@Koen: Ooops... zat te slapen, dat moet inderdaad T-Mobile zijn. Wat heb ik toch deze week, in gesprek met de klantenservice haalde ik ze ook al door elkaar