Duitse Saturn komt naar NL

20 minuten? Zo dat is nog snel. Soms staan die rijen tot buiten de service ingang.
Misschien hebben ze wel hun eigen personeel ertussen gezet als afschrikbeleid.

› reageer

We krijgen er nog een winkel bij voor al onze telecomaankopen....

"Duits zusje Media Markt opent in Rotterdam

Saturn opent deze zomer haar eerste Nederlandse filiaal in Rotterdam-Zuid. De Duitse keten van elektronicawinkels is een van de grootste van Europa en net zoals Media Markt eigendom van het Duitse winkelconcern Metro.
Het is de bedoeling dat er in de vijftien grootste steden winkels van Saturn komen, schrijft Het Financieele Dagblad.

Tactiek
Saturn hanteert dezelfde tactiek als Media Markt en biedt hetzelfde assortiment. De keten stunt geregeld met aanbiedingen en zorgt er middels marketingcampagnes voor dat ze de naam krijgt de goedkoopste te zijn. Feitelijk zijn Saturn en Media Markt niet goedkoper dan andere winkels."

Publicatiedatum: woensdag 22 februari 2006
Bron: zibb.nl
Auteur: Otto Blaauwgeers

RELATED:

"Dixons-filialen in V&D-warenhuizen

V&D heeft in twee warenhuizen filialen van Dixons ondergebracht. Dixons vervangt de formule Electric City, waar tot dusver alle elektronica stond uitgestald.
De eerste Dixons zijn ondergebracht in de kelderruimtes van de warenhuizen in Groningen en Hilversum. Bij succes is uitbreiding naar andere filialen te verwachten.
Formules
V&D wil meer merkformules in huis halen. Dixons hoort daar ook bij. Hunkemöller, ook een V&D-dochter, bevindt zich al in de vestiging in Hoog Catharijne in Utrecht.
Onder meer Mexx en Benetton zijn van buiten het concern gehaald.

Saturn
Tot vorig najaar leek het Duitse Saturn nog kandidaat om de verkoop van elektronica in V&D-warenhuizen op zich te nemen. Saturn profileert zich net als Media Markt als een prijsvechter.
De gesprekken liepen echter spaak toen duidelijk werd dat het bedrijf te veel vierkante meters nodig zou hebben.

Vestigingen
V&D heeft in totaal zestig warenhuizen. Dixons heeft nu 144 vestigingen."

Publicatiedatum: 20 februari 2006
Bron: ANP




› reageer

OT:

De naam METRO, kwam mij bekend voor; eigenaar van MAKRO namelijk. Dus even uitgezocht of we over dezelfde METRO's praten, en jawel hoor... wat een keten:

METRO Cash & Carry International is de internationale marktleider in zelfbedieningsgroothandel voor professionals. Met meer dan 500 distributiecentra in 28 landen is het de grootste verkoopdivisie van de Duitse METRO Group. De groep is de derde grootste distributieonderneming wereldwijd en realiseerde in 2004 een jaaromzet van 56,4 miljard euro. METRO Group omvat de zelfbedieningsgroothandel METRO/Makro Cash & Carry, de voedingsdetailhandel Real/Extra, de electronica keten Media Markt/Saturn, de doe-het-zelf zaken Praktiker en de warenhuizen Galeria Kaufhof/Inno.

Bron: Google Cache

› reageer

Als het goed is het krantje Metro die je op het station kunt halen ook van hetzelfde Duitse METRO.

› reageer

Beroepshalve weet ik dat die treinen die hier en daar onder de grond rijden, niet van die keten zijn

› reageer

Media Markt heeft maar één doel: De concurrentie killen! Ze proberen een paar euro goedkoper te zijn als de goedkoopste concurrent, maar zodra die failliet is zullen de prijzen aangepast worden aan de volgende concurrent... En er schijn gigantisch veel kapitaal te zitten bij dat Metro... [Kan het vertellen omdat ik er zelf gewerkt heb]

@ pinokkio: dikke lol

› reageer

De keten stunt geregeld met aanbiedingen en zorgt er middels marketingcampagnes voor dat ze de naam krijgt de goedkoopste te zijn. Feitelijk zijn Saturn en Media Markt niet goedkoper dan andere winkels.

Lol

› reageer

De strategie is in ieder geval consequent. Ook bij de Makro zijn de prijzen vaak hoger dan bij de gemiddelde supermarkt.
Echter, het voordeel is dat al die winkels een enorm aanbod hebben, zodat je van alles eens kan bekijken. Vandaar de driestappenstrategie in de telecom:

1. Deskundig, gratis advies inwinnen bij de lokale gespecialiseerde telecomwinkel.
2. Het apparaat bij de Mediamarkt/Saturn of misschien Makro kopen, uitproberen en binnen de 14 dagen weer inleveren voor geld-terug.
3. Het apparaat aanschaffen bij de hier op TV te vinden goedkoopste webwinkel.

De vrije markt is ideaal. Je moet er alleen wel gebruik van weten te maken.
Opgepast met de Makro: die doet misschien (nog) niet aan niet-goed-geld-terug.

› reageer

De vrije markt is ideaal. Je moet er alleen wel gemisbruik van weten te maken.

Kleine nuancering aangebracht

› reageer

Nee hoor vind ik niet; we worden in dit land al meer dan genoeg bestolen en besodemieterd. Dus als de consument wat terugdoet is dat geen misbruik hoor; je brengt alles netjes terug en gaat dan (in NL moet dat helaas steeds noodzakelijker!!) op koopjesjacht.

› reageer

Nee hoor vind ik niet; we worden in dit land al meer dan genoeg bestolen en besodemieterd. Dus als de consument wat terugdoet is dat geen misbruik hoor

Prima, zolang de schuldigen maar worden teruggepakt, niet diegenen die daar ook niets aan kunnen doen. (Maar ik krijg de indruk dat dit mogelijk een hele andere, op TV offtopic, discussie kan worden )

Maar och, ik ben ook geen heilige, en heb met een conglomeraat als Metro (i.t.t. tot veel winkeliertjes 'op de hoek', die toch al het hoofd boven water moeten zien te houden), weinig medelijden, maar ik realiseer me wel dat het eigenlijk misbruik, of voor mijn part oneigenlijk gebruik is, van een extra service die sommigen leveren, aangezien het product immers wél bevalt.
Uiteindelijk worden de extra onkosten toch wel weer doorberekend aan de klant, of wordt die niet-goed-geld-terug garantie zelfs afgeschaft als het de spuigaten uitloopt. (Zaken die zo onfatsoenlijk zijn om die teruggebrachte spullen weer als nieuw aan een onwetende klant door te verkopen buiten beschouwing gelaten.)

› reageer

Wel neen, wel neen, je moet de winkels gebruiken waarvoor ze zijn bedoeld. Saturn/Makro/Mediamarkt heeft een welbekende strategie om bepaalde zaken tegen stuntprijzen te verkopen - vaak verouderde zaken - terwijl de rest ronduit duur is. Daar kan ik mee leven. Ik koop die zaken dus. Vandaag nog een laptoptas van Fellowes gekocht waarvan Fellowes zelf op zijn website zet dat hij niet meer wordt geproduceerd.
Voor wat betreft kleine winkeltjes: als je chance hebt, dan krijg je goed advies over producten. Het is echter als je een product koopt dat je problemen krijgt. Kopers bij kleine winkeltjes krijgen vaak zeer zware problemen als ze om garantie komen. "Neen, de fabrikant wil niet meewerken" (en wij doen dus ook geen kl?t meer). Dat zou nog acceptabel zijn als de prijs goed was, maar met de Nederlandse kleine middenstander krijg je tegenwoordig en hoge prijzen en slechte service !
Ik juich het dus van harte toe, dat de elektronicamarkt wordt overgenomen door aan de ene kant grote, Duitse mediaconglomeraten en aan de andere kant door kleine web[/]winkeltjes (ook een service om te janken, maar in ieder geval lage prijzen). De consument heeft dan een keuze: ofwel goede service van het Duitse conglomeraat (maar soms hogere prijzen), ofwel stuntprijzen (en gedonder met de garantie).
Dat de goede technische kennis van de kleine winkeltjes verdwijnt is te overzien. Daar hebben we immers deze en deze site voor.
Daarom: herzlich willkommn, Saturn !
(Overigens hoeven de conglomeraten niet per sé Duits te zijn; ik ben en zeer grote fan van de FNAC, Carrefour en Darty)

› reageer

Ach ik zie de tegenstelling tussen de 'kleine dure winkelier met de belabberde service', en de 'grote goedkopere winkelreus met goede service', toch wat minder zwart-wit, maar ieder zijn eigen ervaring natuurlijk

› reageer

Als je 20 minuten wachten totdat je aan de beurt bent op de serviceafdeling bij MediaMarkt goeie service noemt

› reageer

20 minuten? Zo dat is nog snel. Soms staan die rijen tot buiten de service ingang.
Misschien hebben ze wel hun eigen personeel ertussen gezet als afschrikbeleid.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.