Navigatie op gewone GSM via GPS.

Kortom: dubbel, dus dicht

› reageer

Nokia introduceert een nieuwe gps-module, type LD-3W. Samen met bijvoorbeeld Wayfinder, maakt dit navigatie mogelijk op eenvoudige mobieltjes als de Nokia 6230i en 6280.

Met de LD-3W wil Nokia locatiegestuurde diensten aanbieden aan een bredere groep gebruikers. Het had al eerder zo'n module voor gebruikers met een smartphone met Symbian Series 60 uitgebracht, de LD-1W. Die module was bovendien als bundel met Route 66 op de markt gebracht. Met deze nieuwe module richt Nokia zich meer op gebruikers van gewone mobieltjes met bluetooth zoals de populaire 6230i en 6280. Navigatie op mobieltjes is daardoor niet langer voorbehouden aan smartphones.
Er zijn mooie pakketten als Route 66 en TomTom Mobile voor smartphones met Symbian of Windows Mobile. Veel meer mobieltjes ondersteunen Java, waaronder de Nokia 6230i en 6280, maar ook de K750i en W800i van Sony Ericsson, de Motorola MPx220 en de Qtek 8020. Wayfinder, een bekende off-board oplossing, is sinds kort omgezet naar Java, zodat het op alle bovengenoemde mobieltjes werkt, en een groot aantal andere mobieltjes van met name Nokia en Sony Ericsson.

Off-board navigeren met Wayfinder
De Nokia LD-3W bluetooth gps-ontvanger in combinatie met Wayfinder, is niet zo uitgebreid als de bekende smartphone pakketten, maar biedt wel de mogelijkheid om naar adressen te navigeren, of naar nuttige plaatsen zoals hotels en restaurants in de omgeving. Een testverslag mag u binnenkort verwachten. Wayfinder werkt off-board, zodat er nauwelijks geheugenruimte op het mobieltje wordt ingenomen. De kaarten worden via het mobiele netwerk (gprs) opgehaald.

Nokia werkt behalve met Wayfinder, ook samen met Telmap. De gps-ontvanger is echter voor een groot aantal navigatieoplossingen inzetbaar. Met de module kunt u de positie tot op vijf meter nauwkeurig bepalen. De LD-3W gps-module komt nog dit kwartaal beschikbaar en zal zo'n €110 kosten.

Bron: TelecomWereld.nl

Weer één reden minder, om een Smartphone te kopen. Inderdaad, qua functionaliteit is er wel verschil, aldus het artikel.

[edit]Ik begreep al niet zo goed wat off-board navigeren inhield. Had ik beter moet lezen; blijkt het te gaan om het ophalen van kaarten via GPRS. Dat is in Nederland niet te doen, vanwege de kosten; dus dat wordt niks.

Is dit dan nog bijzonder nieuws? Of kan ik beter een [MF] aanmaken? (mag een ander ook doen hoor).

Iets anders: Die kaarten kunnen toch prima op geheugenkaarten ofzo, te koop worden aangeboden? Bijna elke normale telefoon heeft nu al zo'n gleuf en java.

› reageer

Je berichtje sluit goed aan op:

http://www.telecomvergelijker.nl/thread/13251

› reageer

Dit kun je dan mooi combineren met dit topic.

Edit : R-OO-B was me voor

› reageer

Kortom: dubbel, dus dicht

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Dit onderwerp is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.