ja die optie had ik al gezien maar het is weer betalen per mb dat is niet tedoen heb zelf een smartphone dan haal je zo 1 mb, ze moeten gewoon zorgen dat je voor een vast bedrag onbeperkt kan gprsen betalen per mb werkt gewoon niet bij mij
› reageerBron: de Telegraaf
Bond pleit voor open mobiel internet
door onze redactie
AMSTERDAM - Consumenten moeten via een mobiele telefoon net zo vrij kunnen surfen als via een computer. De Consumentenbond wil dat de telefoonbedrijven een einde maken aan de kunstmatige beperkingen die zij opleggen aan mobiel internet.
Om ‘open mobiel internet’ mogelijk te maken hebben de meest populaire websites op het mobiele internet de krachten gebundeld. De partijen die het voortouw hebben genomen in deze discussie zijn: ABN Amro, beleggersbank Alex, ANWB, BelCompany, Consumentenbond, Endemol, Meteo Consult, MTV, NS, Rabobank, Reed Business Information, Speurders.nl, Spits, Sports Plaza en Telegraaf. Zij nodigen binnenkort ook andere bedrijven uit om zich bij dit initiatief aan te sluiten.
Het 'opengooien' van mobiel internet is nodig om het een succes te maken. Tot nu toe slaat het in Nederland niet aan. Een van de oorzaken zijn de beperkingen die telefoonbedrijven hun klanten opleggen. Wie via een mobiele telefoon op internet surft, komt uit bij de 'portal' van het eigen telecombedrijf, zoals I-mode van KPN en Vodafone Live!. Daar wordt de gebruiker naar de sites geleid die de telecombedrijven toelaten. Het is lastig om naar andere sites te gaan. Het is bovendien vaak prijzig om buiten de portal te surfen.
De Bond vindt dat consumenten via álle mobieltjes (waarmee je kunt internetten) bij álle websites moeten kunnen komen, net als bij gewoon internet.
Het is niet eens mogelijk om via alle mobieltjes op Internet te komen, en dan bedoel ik echt het Wereld Wijde Web. Ik vind het wel goed dat er eens iemand gaat kijken naar wat je bij een provider betaald als je eens niet via Vodafone Live, I-Mode, Orange World, T-Zones of wat dan ook voor provider-site mobiel gaat internetten. Ook voor de smartphonegebruikers lijkt me dat je toch eindelijk eens echt wilt internetten op je telefoon, zonder dat je achteraf een torenhoge telefoonrekening krijgt. Dit met uitzondering van T-Mobile met PIT. Het lijkt me wel goed voor de marktwerking als er meer aanbieders komen voor mobiel internet, hetzelfde als met ADSL via de vaste lijn.
› reageerT-Mobile heeft met PIT een stap in de goede richting gezet lijkt me...
› reageerUMTS is nog bij geen één provider in heel Nederland dekkend, dus misschien iets te hard gebrul uit die hoek vandaan.
(ABN Amro, beleggersbank Alex, ANWB, BelCompany, Consumentenbond, Endemol, Meteo Consult, MTV, NS, Rabobank, Reed Business Information, Speurders.nl, Spits, Sports Plaza en Telegraaf.)
Internet over GPRS is traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag, dus niet voor dat soort bedrijven aantrekkelijk.
Tuurlijk hebben allerlei bedrijven die er niets mee te maken hebben zogenaamd het voortouw genomen in deze discussie, het zou alleen maar beter voor hun zijn terwijl ze er amper iets voor hoeven te doen, het dient nl alleen maar indirect ook hun klanten!
Dit dan exclusief Belcompany, die heeft nog wel wat van doen met mobiele telefonie, maar is ook geen echt betrokken partij in het mobiel internet verhaal.
Het artikel is niet helemaal correct. Wanneer je Telfort hebt dan is er wel een portal, maar daar met alleen links naar andere sites. Zelfs google en nu.nl
Daarnaast kost het niks extra's als je buiten de portal surft.
Beetje vreemd van de consumentenbond dat ze dit niet beter hebben onderzocht.
Ik denk ook dat het niet zozeer de 'beperkingen' zijn, want die zijn met andere instellingen eigenlijk niet al te moeilijk op te heffen, maar meer de belachelijk hoge prijs voor dataverkeer (buiten de bundel). Telfort vraagt bijv. 5 euro/MB, en die is nog niet eens de duurste. Even mobiel 8 uur journaal kijken -> 200 euro ofzo :
Ik denk dat T-Mobile dat in beginsel inderdaad goed begrepen heeft, met een onbeperkte bundel voor niet al teveel geld. Maar voor wat de 'Consumentenbond' uit bovenstaand bericht zou willen is wel een heel wat snellere (EDGE/UMTS) verbinding nodig. En die prijzen moeten nog wel omlaag
Op zich is flat fee Edge bij Telfort voor 17,50 per maand wel ok.
› reageerIk wíst wel dat er iemand nou weer net die enige uitzondering zou opnoemen
Maar in theorie die 17,50 slechts een tijdelijke aanbieding. De prijs zonder korting zou 35 euro zijn, en zelfs dat is een aanbieding tot 1 juni. De 'normale' prijs zou nog hoger moeten liggen
Bovendien is dit een specifieke databundel voor 'grootverbruikers', en een belabonnement komt daar nog bovenop. 'Kleinverbruikende' consumenten die bijv. slechts 10 MB verbruiken betalen dan excessief meer. Ik denk dat het verschil tussen 5 euro/MB en 17,50/GB te groot is voor die mensen. Een tussentarief zou wenselijk zijn (en een veel lager bodemtarief bij de andere providers ).
Ik kom met mijn M3000 ongeveer op 45 a 50 Megabyte per maand uit....dit heb je behoorlijk gauw binnen moet ik zeggen. Ze zouden gewoon eens moeten ophouden met elke keer zelf het wiel uit te vinden en hun eigen diensten door te drukken (met gevolg dat elke dienst net te klein of te traag is om echt door te breken). Betaalbaar, betrouwbaar en landelijk dekkend UMTS.....maar dan voor iedereen. Zou het er ooit van komen??
› reageerOh, uiteindelijk zal het er zeker van komen hoor. Maar hopelijk dit jaar nog :
Het lijkt nu dan toch echt te gebeuren.... zou het komen door deze lobby of hebben de telecombedrijven gewacht totdat umts beter uitgerold was?
KPN, Vodafone, nieuwe Orange bundel....
voor prepaid klanten is het pas echt duur, dat is gewoon niet normaal meer een opwaardeerkaart van 20euro is binnen een paar minuten op daar zou de consumentenbond naartoe moeten kijken
› reageerHad je deze prepaidoptie al gezien? 1 euro per MB.
› reageerja die optie had ik al gezien maar het is weer betalen per mb dat is niet tedoen heb zelf een smartphone dan haal je zo 1 mb, ze moeten gewoon zorgen dat je voor een vast bedrag onbeperkt kan gprsen betalen per mb werkt gewoon niet bij mij
› reageer