Trojaans paard JAVA redbrowser.jar

Nu zelfs al java based virusen... ik ben wel benieuwd naarhoe dit programma geschreven is, ik heb overal al gezocht om aan dit zogenaamde bestand redbrowser.jar te komen maar ik kan het nergens vinden. Als iemand die het bestand wel heeft zo vriendelijk is om het naar redbrowser@ischa.info te sturen

› reageer

"Trojaans paard verstuurt dure sms-berichten

Er is een nieuw Trojaans paard in omloop dat zich richt op mobiele telefoons met Java-functionaliteit. Indien de telefoon eenmaal geïnfecteerd is, verstuurt het Redbrowser-paard dure sms-berichten.

Gebruikers worden verleid de software te installeren door de belofte dat zij wap-sites kunnen bezoeken zonder een wap-verbinding. Dit zou mogelijk zijn door het versturen van gratis sms-tekstberichten. In werkelijkheid verstuurt het Trojaanse paard sms-berichten naar speciale nummers, waardoor de kosten op kunnen lopen tot vijf à zes dollar per bericht, zo waarschuwt antivirusfabrikant Kaspersky.

De kwaadaardige code komt binnen via Bluetooth of een wap-site. Redbrowser is een Java-applicatie genaamd redbrowser.jar. Opvallend genoeg kan de applicatie verwijderd worden door de standaardprocedure van de telefoon te volgen."

Bron:
http://www.webwereld.nl/ref/rss/40031
Dinsdag 28 februari 2006, 11:51

› reageer

Ik heb dit al wel eens gezien op Symbian-toestellen, maar nog niet voor Java-toestellen, oppassen dus!

› reageer

Wie gaat dit nou van een wapsite halen, website (en dan overzetten en installeren!) of via bluetooth accepteren?! Voor BT moet je een pincode instellen, en meeste n00bs zetten toestel niet op onzichtbaar...

Volgens mij is er trouwens maar 1 variant en stuurt dat niet in elk specifiek land naar een duur nummer (bv 2020 voor veel tv-prijsvragen werkt niet buiten nederland).

Gezond verstand gebruiken; je laat een vreemde aan de deur toch ook niet een willekeurig nummer op je vaste telefoon intoetsen?

Risico loop je toch bij elke gratis jar-file die je via p2p of via-via binnenkrijgt...

/edit: maar ja, wie dacht dat iedereen vroegah die 'iloveyou.exe' ging starten

› reageer

@spambam:

Je hebt altijd mensen die overal op drukken/klikken/etc. als het maar gratis is en iets leuks beloofd. Ook in dit geval ...

› reageer

Ach, al die bangmakerij. Gewoon niet bang zijn en overal op blijven klikken. Meestal loopt het toch wel met een Sasser af :

› reageer

Het bestand heeft altijd 1 naam? Net alsof het zo moeilijk is het bestand een andere naam mee te geven

› reageer

Nu zelfs al java based virusen... ik ben wel benieuwd naarhoe dit programma geschreven is, ik heb overal al gezocht om aan dit zogenaamde bestand redbrowser.jar te komen maar ik kan het nergens vinden. Als iemand die het bestand wel heeft zo vriendelijk is om het naar redbrowser@ischa.info te sturen

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.