Je aanbieder kiest je mobieltje

Een mobieltje blijft toch een statussysmbool voor velen onder ons. Als je niet op een verjaardag het nieuwste model op de tafel kan leggen, lijkt het wel alsof je niet meer meetelt. Ik heb zelf een Nokia 6230i en een Nokia 6100, met 2 abonnementen, dit kost me elke maand ongeveer 40 euro bij elkaar, dat vind ik meer dan genoeg.
Leuk voorbeeld : ik verdien mijn brood in een telefoonwinkel, en vorige week kwam er een moeder en een meisje van ongeveer 10 jaar binnen, die wilden een MDA Vario o.i.d. kopen. Dus ik vroeg : Goh mevrouw, waarom de keuze voor dat toestel? Tja, zei ze, hij is voor mijn dochter van 10 jaar, die vindt 'm helemaal geweldig ...
Nu vraag ik je! Waar zijn we dan mee bezig?

Maar in mobiele data kan nog een boel verdiend worden, alleen moeten de providers dat inzien (steeds meer zien dat gelukkig) en het mag allemaal niet teveel geld gaan kosten, het is wel een dienst voor Hollanders natuurlijk!

› reageer

Uit de NRC.next van dinsdag 21 maart 2006:

Je aanbieder kiest je mobieltje

Een mobiele telefoon hoeft in Nederland niet meer dan 0 euro te kosten. Compleet met ingebouwde camera, mp3-speler en gelikt design. Zolang de klant belooft veel te bellen, te sms-en en het liefst af en toe een foto te versturen, trek de mobiele aanbieder voor diens mobieltje zijn portemonnee. Alleen beslist de aanbieder wel welk model het moet worden. Wie betaalt, bepaalt.
De inkopers van KPN, Vodafone en T-Mobile kijken met welke modellen ze kunnen zorgen dat de klant hun abonnement neemt in plaats van dat van de concurrent. En ze kijken ook naar telefoons die zorgen dat de bezitter meer videiotelefoneert, muziek downloadt, filmpjes bekijkt en andere geldverslindende diensten afneemt. Want nu de Nederlandse telecommarkt verzadigd is - iedereen belt al mobiel - is het verhogen van de omzet per klant een collectieve obsessie.
Telefoonbedrijven kunnen een mobieltjesfabrikant maken of breken, want als zij een model niet subsidieren, is de kans groot dat het nauwelijks wordt verkocht, zegt Niek van Veen van onderzoeksburo Forrester. Ook belwinkels als Belcompany hebben een machtige positie, want bij abonnementen die zij verkopen, mogen zij zelf bepalen welk mobieltje erbij komt.
Aan de andere kant kunnen mobiele aanbieders en belwinkels het zich niet veroorloven een populair model te missen. Want, zegt van Veen, Europese klanten vinden het veel belangrijker welk merk telefoon ze naast hun autosleutels op tafel kunnen leggen, dan via welk bedrijf ze bellen. Matthijs Zwart, bij KPN verantwoordelijk voor de mobieltjescollectie: "Van de top-5 moet je er minimaal 4 hebben. Ik moet kunnen zien welke dat gaan worden."
Hoe zie je dat? Mobieltjesbezitters houden in ieder geval niet van B-merken, weten de operators. Grote merken zoals Nokia, Motorola en Samsung hebben in Nederland het leeuwendeel van de markt. Boudewijn van Ewijk, die voor KPN-dochter Telfort mobieltjes uitkiest, ziet vooral de opvolgers van succesvolle modellen als kansrijk. "Zoals de D600 van Samsung, een opvolger van de D500. Binnenkort komt de D800, je weet gewoon dat dat een knaller wordt."
Verder moet een mobieltje nog steeds klein zijn en er goed uitzien. Op dingen als gebruiksgemak en batterijduur letten niet-zakelijke klanten volgens van Ewijk niet. Wel moet er een camera opzitten. "Als je straks niet minstens een 2 megapixelcamera biedt, verkoop je niet."
Voor zakelijke klanten gaat dit niet op, vertelt Zwart van KPN. "Werkgevers zitten niet te wachten op allerlei fun" Bij somige klanten, zoals het leger, mogen de toestellen om veiligheidsredenen zelfs geen camera hebben.
Andere snufjes willen mobiele aanbieders er zelf juist graag ophebben. Zo kijkt Harry Oldenhoven, directeur consumentenmarketing van Vodafone " in hoeverre mobieltjes de diensten die wij aanbieden versterken." Dat betekent dat Vodafone, dat televisie via de mobiel als speerpunt heeft, een scherp beeld eist en het liefst een kantelbaar scherm, zodat het meer op een televisie lijkt.
Aanbieders die het downloaden van muziek willen stimuleren, zoals T-Mobile dat bijvoorbeeld doet door samen te werken met zanger Robbie Williams, hebben mobieltjes nodig met veel opslagruimte voor mp3-tjes, zoals de walkmantelefoon van SonyEricsson. Ook wil T-Mobile modellen bieden met een tweede camera, waarmee klanten kunnen videobellen.
Maar ook mobieltjes die alles kunnen moeten mooi zijn. Grote aanbieders zetten daarom pas sinds kort in op deze zgn. 3G-modellen, die geschikt zijn voor mobiel internet (umts). Zwart van KPN: "Hiervoor waren 3G-modellen nog groot en dat had veel invloed op de afzet.Dit jaar zijn al die snufjes voor het eerst geintergreerd."
Aanbieders willen dat telefoons goed aansluiten op hun eigen diensten. Zo wil Vodafone op alle toestellen een Vodafone Live-knop, waarmee klanten in 1 keer op de website zitten waar ze tegen betaling filmpjes en ringtones kunnen downloaden. KPN heeft met een inkoopcollectief de Samsung Z320 laten ontwerpen, die geschikt is voor i-mode. Zwart: "Daarmee verwachten we dat het gebruik van die diensten toeneemt."
het stimuleren van eigen diensten kan ook zorgen dat aanbieders bepaalde modellen niet accepteren. Zo subsidieert KPN geen modellen die de muziekdownloadwinkel van Itunes ondersteunen. KPN heeft hiervoor een eigen winkel, dus daar wordt op ingezet.
Maar de belangrijkste reden om bepaalde modellen niet aan te bieden is de prijs. Volgens van Veen van Forrester geven aanbieders gemiddeld 150 euro uit per telefoon en ze zouden graag zien dat dat minder wordt. T-Mobile vindt bijvoorbeeld de l'Amour-collectie van Nokia te duur. Los kosten die toestellen in de winkel tot 500 euro. Oldenhoven van Vodafone: "Vroeger, 10 jaar geleden was het anders.Nu is de hele industrie kostenbewuster geworden."

Raar vind ik het dat blijkt dat aanbieders nog steeds allemaal functies op hun toestellen zetten die niemand haast gebruikt. Haal eraf die rommel, dan ben je ook kostenbewust bezig. Maar ja, het levert wel meer geld op.
Of de D800 een knaller gaat worden, ik denk het niet. Het toestel is wel lekker plat, maar naar mijn menig is het daarom iets te groot geworden.
Een investering van 150 euro per klant? Dat lijkt me wat weinig. Toevallig weet ik veel inkoopprijzen, en dat klopt niet. Of misschien hebben ze ook de prepaid-modellen meegenomen? Dan komt het aardig in de richting.
Het verhaal dat T-Mobile de l'Amour-collectie niet opneemt omdat ze te duur zijn is onzin. Geen sjeike telefoons weggeven voor een beperkte doelgroep, maar wel lekker iedereen aan de MDA Vario/Pro met PIT ... blijft een rare gedachte.

› reageer

"Alleen beslist de aanbieder wel welk model het moet worden."

"Ook belwinkels als Belcompany hebben een machtige positie, want bij abonnementen die zij verkopen, mogen zij zelf bepalen welk mobieltje erbij komt."

Wat een slecht geschreven artikel zeg! De feiten kloppen misschien wel, maar de verhaallijn klopt voor geen meter.

Ik kan me niet herinneren dat Belcompany of welke telecomaanbieder voor mij gekozen heeft wel toestel ik neem.
De tussenhandel en de providers hebben natuurlijk wel veel invloed op de keuzes van de consument.

› reageer

Ik denk dat wij (TV-ers) niet echt de grote doelgroep zijn ...

› reageer

Ik vond het ook al een raar artikel, vandaar dat ik het even heb overgetypt en het op TV heb gezet. Misschien dat de grote ketens wel eens sturing geven op een bepaald merk of provider, maar dat zij nou bepalen welk toestel erbij hoort? Ja, als je er een duur cadeautje bij krijgt, zoals een PlayStation of Home cinema set, dan kan ik me goed indenken dat je dan ook geen duur toestel kunt kiezen. Bovendien zijn de TV-bezoekers vaak wat beter bekend in telecomland en weten toch de beste aanbieding te scoren.

› reageer

Ik blijf me verbazen dat er nog steeds mensen zijn die zo veel mogelijk ongein op hun telefoon willen hebben..... Bellen vind ik genoeg, SMSsen met die paar knopjes vind ik al te veel werk! Op m'n laptop tik ik ruim 10 aanslagen per seconde, ik heb geen enkele behoefte aan een apparaatje met 9 knoppen voor het maken van tekst...
En televisie op 2 bij 3 cm is al helemaal belachelijk! Als je daar dan het tarief ook nog bij bedenkt, laat maar jongens....

Maar de reclame zal er wel voor zorgen dat mensen het gaan "nodig hebben", net als de manier waarop de hele GSM-markt gecreeerd is! 10 jaar geleden had niemand zo'n ding nodig, nu raken mensen in paniek als ze hun telefoon niet bij zich hebben...

Om het over de prijzen van telefoons maar niet te hebben: 500 euro! Voor die prijs koop je ook een volledige laptop, waar je *alles* veel beter mee kan, behalve dat bellen dan, maar dat lijkt een ondergeschikte functie te zijn geworden.

Telecombedrijven kunnen dan wel een zo hoog mogelijke omzet per klant willen halen, zelf ga ik voor een zo laag mogelijke kostenpost, m'n maandlasten moeten gewoon lager blijven dan een KPN "vast" abonnement, en dat lukt uitstekend.

Lieve telecombedrijven: er is 1 ding dat ik nog wil hebben: een PCMCIA SIMkaart houder, met SIMkaart, en onbeperkt (geen limieten dus!) internet voor in m'n laptop! Daar zit een enorme groeimarkt! Er zijn ondertussen 4 miljoen breedbandgebruikers in Nederland, waarvan de helft de kabel-monopolist moet betalen, en de andere helft moet de KPN-monopolist betalen. Spring in die markt, met een mooi landelijk dekkend netwerk. De helft van de computergebruikers hebben tegenwoordig een laptop, lijkt me ideaal! En ook dit is een "miljardenmarkt". Zodra het qua kosten rendabel is, wil ik zeker ook m'n vaste internet-lijn de deur uit doen.

› reageer

Een mobieltje blijft toch een statussysmbool voor velen onder ons. Als je niet op een verjaardag het nieuwste model op de tafel kan leggen, lijkt het wel alsof je niet meer meetelt. Ik heb zelf een Nokia 6230i en een Nokia 6100, met 2 abonnementen, dit kost me elke maand ongeveer 40 euro bij elkaar, dat vind ik meer dan genoeg.
Leuk voorbeeld : ik verdien mijn brood in een telefoonwinkel, en vorige week kwam er een moeder en een meisje van ongeveer 10 jaar binnen, die wilden een MDA Vario o.i.d. kopen. Dus ik vroeg : Goh mevrouw, waarom de keuze voor dat toestel? Tja, zei ze, hij is voor mijn dochter van 10 jaar, die vindt 'm helemaal geweldig ...
Nu vraag ik je! Waar zijn we dan mee bezig?

Maar in mobiele data kan nog een boel verdiend worden, alleen moeten de providers dat inzien (steeds meer zien dat gelukkig) en het mag allemaal niet teveel geld gaan kosten, het is wel een dienst voor Hollanders natuurlijk!

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.