Europa wil roaming-tarieven reguleren

Dubbel

Closed.

› reageer

Europa wil roaming-tarieven reguleren

Woensdag 22 maart 2006, 15:12 - De Europse Comissie wil de tarieven voor het zogeheten roaming mobiel bellen reguleren. Dit moet de concurrentie tussen de telecomproviders bevorderen.

"Consumenten moet niet gestaft worden wanneer ze de grens over gaan", stelt Viviane Reding, Eurocommissaris voor Information Society and Media. Diverse telecomproviders zagen de bui al hangen en hebben hun roaming-tarieven verlaagd. Het gaat daarbij om Ierse belbedrijven.

Eerder heeft de Commissie al een website geopend waar consumenten de verschillende tarieven kunnen vergelijken. Doel van de site is om Europese burgers meer inzicht te geven in de verschillende tarieven die zij moeten betalen als ze mobiel vanuit het buitenland bellen. De Eurocommissaris voor informatiemaatschappij en media Viviane Reding noemde deze roaming-tarieven bij de start van de site 'onvoorstelbaar hoog'.

"De enige manier om in Europa te bepalen of je de grens bent over gegaan, is door te kijken op je mobiele telfoon", zegt een woordvoeder van Reding. Dit tewijl de fysieke grenzen in Europa allang zijn vervallen.

Bron

Reactie:
Ik hoop dat de roaming tarieven snel worden afgeschaft, dan wel lager worden. Want bellen in het buitenland is tegenwoording echt veel te duur!

› reageer

Dit doet me denken aan het "reguleren" van de PINpassen! Geld opnemen moest in alle EU-landen evenveel kosten als in het eigen land. Resultaat: de PINpas kost nu 10 euro per jaar, terwijl ik "vroeger" 4 gulden (EUR 1,82) betaalde die ene keer per jaar dat ik in het buitenland geld opnam.
Ik vrees dat dit best wel eens dezelfde kant op kan gaan: binnenlandse tarieven omhoog!

› reageer

Vreemd, want bij mij zijn de buitenlandse tarieven juist gedaald. De binnenlandse tarieven zijn niet extreem gestegen. Ik vermoed dat de stijging van de kosten van jouw bancaire diensten meer te maken heeft met het feit dat jouw bank niet alles meer voor weinig wil doen. Gezien de kosten van de pas vermoed ik dat jij een rekening hebt bij de Postbank en deze bank heeft een paar jaar geleden gewoon aangegeven dat zij geen filantropische instelling is. Er moet gewoon (meer) geld verdiend worden en dat heeft weinig met de EU te maken

Mijn ABN AMRO Europas kostte 5 jaar geleden 20 gulden (9,08 euro) en ik betaal er nu 3,25 euro per kwartaal voor, in totaal 13 euro per jaar. Dat vind ik opzich nog wel meevallen voor toch een praktische dienst.

[Ontopic]Het lijkt mij een puik plan van de EU om te kijken naar de roamingtarieven. Zeker nadat een aantal jaar geleden een aantal providers besloten heeft om de roamingtarieven te 'vereenvoudigen' en te verhogen (wat minder goed naar voren werd gebracht).

› reageer

Dubbel

Closed.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Dit onderwerp is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.