Linksys (Sipura) SPA 3000 (deel 1)

Deze wordt te lang, graag verder in deel 2

› reageer

Vanaf 27 maart 2006 tot 4 april 2006 heeft de MediaMarkt landelijk de Linksys (Sipura) SPA 3000 in de aanbieding voor €49,95.
Officieel is het een Abel Internet Bellen Startpakket, daar is het apparaat ook op voorgeconfigureerd, maar na een simpele factory reset kan het apparaat naar behoeven worden ingesteld. Koopje dus.

Garantie
Nog even ter info, op het moment dat je je Sipura reset heb je alleen nog fabrieksgarantie schat ik zo, je moet iig niet meer simpel bij de Mediamarkt aan willen kloppen, die verwijzen je nl. naar Abel Telecom, welke je moet bellen op een 0900nr zodat ze het apparaat bij je komen ophalen en dan hem eerst checken.

In principe heb je garantie bij de Mediamarkt omdat je hem daar gekocht heb, dus zal je ze daarvan moeten overtuigen!

Het is dus aan te raden de werking van het apparaat goed te checken voordat je hem reset.

Een factory reset voer je als volgt uit:

1. bel ****
2. toets 73738#
3. toets 1#

Algemene informatie
Sipura SPA-3000
Linksys SPA-3000
Callvoip

Configuratie SPA-3000
VoipBuster
Op http://www.tijdhof.com/docs/sipura/SipuraSPAUserGuidev2.0.9.pdf is een engelstalige handleiding van de Sipura 3000 te vinden. Op http://www.tijdhof.com/ is meer informatie over de Sipura 3000 te vinden!

Credits opwaarderen bij voipbuster via een 0900 nummer, daarna GRATIS en onbeperkt* bellen met voipbuster naar (o.a.) alle vaste nummer in Nederland. Verder krijg je ook een vast telefoonnummer bij Voipbuster, wanneer je opwaardeert via het 0900 nummer.

*na 60 minuten bellen wordt de verbinding verbroken.

Lijstje met codes voor het interactieve voice response systeem:
**** enter menu
3948 exit menu
100 check dhcp
101 enable/disable dhcp
110 check IP address
111 set static ip adress (* is punt)
120 check netmask
121 set netmaks
130 check gateway adres
131 set gateway adres
140 check mac adres
150 check firmware version
160 check primary dns server setting
161 set primary dns server
170 check spa web server port
7932 enable/disable web server (1 = enable)
732668 manual reboot
877778 user factory reset (1 confirms, * cancels)
73738 facturoy reset (1 confirms, * cancels)

Zet na elke code een # om de code te bevestigen.

Uitleg over het dialplan van birdie via de mail:
Ik mail je ff over dat dialplan, nu heb ik hier een SPA staan waar alleen maar VoipBuster op komt, dus ik heb die bij subscriber staan en met vooralsnog het volgende ik begreep dat je daar goed in bent:
(<:003133>[2-8]xxxxxxxS0 | <0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0 | <0:0031>800xxxx. | 06xxxxxxxxS0! | 08[24578]xxxxxxxS0 | 090[069]xxxx.! | 00xxx.S0 | 11xS0! | <#:>xxxxxxxxxxS0 | <*:>xxxxxxxxxxS0 )

( <:003133>[2-8]xxxxxxS0 | <0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0 | <0:0031>800xxxx. | 06x! | 08[24578]xxxxxxxS0 | 090[069]x! | 00xxx. | 11x! )

Deze onderste is de correcte versie van jouw voorstel:
-Je hebt bij de lokale nummers een x teveel staan
-Als je ! gebruikt kan dat direct, het hoeft niet na 10 cijfers en de . erachter is vrij zinloos dan
-trouwens, als je pstn via KPN (gateway 0) hebt, kan je beter bv de 11x veranderen in 11xS0<:@gw0>

Nu zou dus als ik 288xxxx (033288xxxx is het VB-nr van mn vriendin) bel hij er 003133 288xxxx van moeten maken, maar dat doet hij niet, dat werkt niet. Nu heb ik al aardig de handleiding door zitten lezen, maar ik kom er maar niet uit. Als ik nl 033 288xxxx draai op de telefoon, dan werkt het gewoon. Maar als ik dus 288 xxxx draai, doetie het niet.

zie hierboven, je hebt een x teveel

Ook staat in jouw post op TV het volgende:
"Ik woon binnen 030, dus verander de 30 in je eigen netnummer. Als je netnummer uit 3 cijfers bestaat, moet je 1 x weghalen!"

Nu woont zij dus in 033, dus dat is van een 0 een 3 maken en verder geen verschil, maar dan nog klopt wat je zegt volgens mij niet (ik begrijp het anders niet), want jij hebt juist een netnummer van 3 cijfers en om dan in totaal 10 cijfers te hebben moet je wel 7 keer "x" hebben staan. Juist als je een 4-cijferig netnummer hebt, moet je een x weghalen right?!?!?!

Ik liet de begin-0 buiten beschouwing, dus in mijn redenering heb ik een 2 cijferig netnummer :-)

En waarom staat er eigenlijk [2-8], kan dit niet gewoon [1-9] worden?

Omdat nummers die beginnen met een 1 gereserveerd zijn voor bv 112 en 118 ed, en nummers beginnend met een 9 niet bestaan. Dit en bv welke 08x nummers bestaan heb ik gebaseerd op de nummerplangegevens van het ministerie van economische zaken.

Goed hopelijk antwoord op mijn vragen, dan zal ik ze verwerken op TV in de startpost.

-----------------------------------
Mini-handleiding:

Dialplans voor de sipura (alle modellen) én de PAP2 van Linksys (maar ook de andere modellen zoals de RT31P2) zijn precies hetzelfde.
Omdat er zoveel vragen over strings zijn hierbij een handleidingkje.

De basis van het dialplan is:

( en ) is de start en het einde van de string
| is het scheidingsteken tussen de verschillende regels
* staat voor de toets *
# staat voor de toets #
1 staat voor de toets 1 (2 voor 2, enz....)
x staat voor een willekeurig cijfer
[2-8] staat voor: 2, 3, 4, 5, 6, 7 of 8. ([1-9] is dus onzin, dan kan je ook x neerzetten)
[135] staat voor: 1, 3 of 5
<0:0031> staat voor: bij het indrukken van een 0, vervang dit door 0031
. (punt) staat voor: er mogen nog meer getallen ingedrukt worden, hetzelfde als het voorgaande symbool
S0{spatie} staat voor: wacht 0 seconden met bellen na het indrukken van de laatste toets
! staat voor dat het geblokkeerd wordt
, geeft een toon alsof er een buitenlijn is

voorbeeld: xx3.
twee willekeurige cijfers, een 3 en eventueel meer 3-en mag gebeld worden.
Dus 243 mag, 133 mag, 123333333 mag enz.

voorbeeld: xx.
je mag 2 of meer willekeurig getallen indrukken, dus 12, 1399, 1489828838, 323 enz.

voorbeeld: 0[134-6]0xxxxx
het nummer bestaat uit 8 cijfers (niet meer, niet minder!), waarvan de 1e en de 3e een 0 is en de 2e een 1, 3, 4, 5 of 6 en de rest willekeurig

voorbeeld: <9:33>xxxS0
Je mag 4 cijfers ingedrukken waarvan de 1e een 9 is. Nadat de 4 cijfers zijn gekozen start het apparaat direct met bellen, waarbij de 9 door 33 is vervangen.

voorbeeld: 06!
het getal 06 mag niet gebeld worden

voorbeeld: 06xxxxxxxx!
06 nummers, bestaande uit 10 cijfers mogen niet gebeld worden

voorbeeld: 09x.!
09x nummers, bestaande uit 3 of meer cijfers mogen niet gebeld worden

voorbeeld: *xx
Je mag een code indrukken bestaande uit een * en 2 willekeurige cijfers

voorbeeld: <9,:> 0xxxxxxxxx
De gebruiker is verplicht een 9 te draaien voordat hij/zij een 10 cijferig nummer draait die begint met een 0. Er klinkt een toon na het indrukken van de 9, de 9 wordt niet doorgegeven door de ATA

De correcte situatie voor Nederland icm Voipbuster en consorten is dus:
(ik woon in Utrecht, dus er staat 30, let op dat als je een netnummer met 3 cijfers hebt, je dus een x minder achter de [2-8] moet zetten!!!!)

<:003130>[2-8]xxxxxxS0 voor lokaal bellen
<0:0031>[1-7]xxxxxxxxS0 voor interlokaal bellen
<0:0031>800xxxx. voor 0800 nummers (4 cijfers of langer)

Deze strings moet je ergens tussen de rest van de strings zetten, maakt niet uit waar.

Als je ALLEEN met Voipbuster NAAR NEDERLAND belt, zijn ze genoeg, dan wordt de string dus met de verplichte haakjes eromheen:
( <:003130>[2-8]xxxxxxS0 | <0:0031>[1-7]xxxxxxxxS0 | <0:0031>800xxxx. )

Als je ook naar andere landen wilt bellen komt daar nog bij:
00xxx.
dat betekent dus: het nummer wat je intypt bestaat minimaal uit 5 cijfers, waarvan de 1e 2 een 0 zijn, en verder mag het willekeurig meer cijfers zijn dan 5.
Hier staat géén S0 achter, omdat je niet weet hoeveel getallen je precies gaat intypen, omdat dat bij elk land anders is. Het toestel moet dus de standaard aantal seconden blijven wachten om te "luisteren" of je nog meer cijfers intypt

De string wordt dan:
( 00xxx. | <:003130>[2-8]xxxxxxS0 | <0:0031>[1-7]xxxxxxxxS0 | <0:0031>800xxxx. )

Als je een Sipura 3000 hebt en je hebt voipbuster op gateway 1 staan en bv budgetphone bij de standaard subscriber komt er voor elk telefoonnummer dat je via Voipbuster wilt laten lopen <:@gw1> achter de string: In het volgende voorbeeld kan je dat zien.
Ook laat ik in dit voorbeeld 06, 090x, 08x en 11x nummers via de standaardsubscriber (budgetphone) lopen

( 00xxx.<:@gw1> | <:003130>[2-8]xxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>800xxxx.<:@gw1> | 06xxxxxxxxS0 | 08[24578]xxxxxxxS0 | 090[069]xxxx. | 11xS0 )

Als je je oude kpn analoge lijn op de pstn ingang van de sipura 3000 hebt staan, wil je wellicht 112 ed via kpn laten gaan.
Je gebruikt dan gateway 0:

11xS0<:@gw0>

Een andere leuke truuk bij de sipura met voipbuster en budgetphone en KPN is om zelf aan te kunnen geven met welke provider je belt:

<#:>xxxxxxxxxxS0 Als je een # draait voor je 10 cijferige nummer belt ie met de standaardsubscriber (budgetphone)
<*0:0031>xxxxxxxxxS0<:@gw1> Als je een * draait voor je 10 cijferige nummer belt ie automatisch met de provider op gateway 1 (voipbuster)
<9:>xxxxxxxxxxS0<:@gw0> Als je een 9 draait voor je 10 cijferige nummer belt ie automatisch met KPN

dus:

( 00xxx.<:@gw1> | <:003130>[2-8]xxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>800xxxx.<:@gw1> | 06xxxxxxxxS0 | 08[24578]xxxxxxxS0 | 090[069]xxxx. | 11xS0<:@gw0> | <#:>xxxxxxxxxxS0 | <*0:0031 >xxxxxxxxxS0<:@gw1> | <9:>xxxxxxxxxxS0<:@gw0> )

› reageer

Had em zien staan, maar wat voor voIP diensten kun je hier dan mee gebruiken, ik vond abel a 10 euro per maand duur, leek mij. gezien @home telefonie maar 5,95 euro kost (ondanks dat ik er nog steeds op aan het wachten ben )

Welke voIP aanbieders kun je hier dus mee gebruiken en wat kost t?
En kun je dan gewoon bereikbaar blijven door je vaste netnummer van kpn mee te nemen zoals dat bij @Home telefonie gaat

› reageer

VoIPBuster bijvoorbeeld, daarmee bel je gratis naar vaste nummers

› reageer

En je kpn nummerbehoud?

› reageer

Is bij VoIPBuster niet mogelijk.
Deze ATA heeft de mogelijkheid om je gewone PSTN lijn te bundelen met VoIP. Het is zelfs mogelijk het apparaat zo in te stellen dat bijv. voor uitbellen naar vast er gebruikt wordt gemaakt van VoIP en voor uitbellen naar mobiel van de vaste lijn.

› reageer

Topictitel verduidelijkt.

› reageer

Hoeveel bandbreedte heb je nodig voor dit soort bellen?
voldoet 32kb/sec up en 128kb/sec down?

› reageer

Wel leuke tip. Heb toevallig net zo´n VOIP hoorn van het ABNAMRO Young professional pakket ontvangen en dat werkt mooi vanaf de computer. (plug je gewoon in in plaats van een headset, eigenlijk een headset in de vorm van een telefoonhoorn. Heel simpel dus, maar werkt goed. Zouden deze ook ergens los verkocht worden?) Die moet dus aan blijven om te bellen of gebeld te worden.

Kortom: Kan dat apparaat van de Mediamarkt je wel verbinden zonder dat je PC aan staat?

› reageer

Jazeker, daar zijn ze voor gemaakt

› reageer

Het voordeel van deze ATA is dat je met budgetphone voor 10,- per jaar een NL nummer kan aanvragen en daar ook je KPN naar toe kan porteren, en je kan vervolgens uitbellen met Voipbuster en co.

Kan je 'm echt aanschaffen zonder dat je een contract bij Abel aan gaat?

› reageer

Yep, heb ik vanmiddag gedaan. Op de telecom afdeling in Utrecht hadden ze er nog meer dan genoeg. Kwestie van een doos van de stelling pakken, naar de kassa lopen, thuis de doos uitpakken, Abel papieren trashen, ATA resetten en klaar :

Ik heb trouwens ook een nummer van BudgetPhone en bel uit via VoIPBuster, werkt perfect.

› reageer

Op de site van mediamarkt staat het ding in de nationale folder. Ze zouden ze dus overal moeten hebben.

btw, staat er niet toevallig een gaar extra logo op de buitenkant van het ding van abel telecom?

› reageer

Noop, is niks van te zien. Alleen op de verpakking staat Abel.

› reageer

Net twee gekocht (een voor een kennis). Nog niet uitgepakt maar op de sample in de winkel zat geen extra logo (en anders who cares, dat ding verdwijnt toch in de meterkast).

Je houdt gewoon je kpn nummer en zet het terug naar bel-budget. Kost nauwelijks meer als wanneer je adsl hebt zonder voice (tenzij je internet via de kabel hebt), en geen problemen met nummerportering of zo als je ergens anders naar toe wilt.

De SPA3000 kan inkomende calls van de vaste lijn doorgeven naar je tel. terwijl je uitbelt via Voip. Bij stroomstoring verbindt de SPA je tel aan de analoge lijn als fallback. Verder zijn er twee Voip Providers mogelijk.

› reageer

He dit is een supertip!!

› reageer

Yup, zojuist ook ene aangeschaft.
Is er ook een VoIP service met goedkope mobiel tarieven?
En wat is de bandbreedte die je nodig hebt?

› reageer

Bandbreedte die je nodig hebt is afhankelijk van de gebruikte codec, maar is niet al te hoog hoor. Met jouw verbinding moet je prima kunnen bellen over VoIP.
De tarieven van budgetphone voor mobiel zijn redelijk laag: 15,5cpm piek en 15cpm dal met een starttarief van 4ct.

› reageer

ik zie bij budgetphone staan 25 c/pm waar haal je die tarieven vandaan?

› reageer

Dat is het PrePaid tarief inderdaad, de kosten die ik noemde zijn voor abonnee's.

› reageer

Algemene informatie
Sipura SPA-3000
Linksys SPA-3000
Callvoip

Configuratie SPA-3000
VoipBuster

Credits opwaarderen bij voipbuster via een 0900 nummer, daarna GRATIS en onbeperkt* bellen met voipbuster naar (o.a.) alle vaste nummer in Nederland. Verder krijg je ook een vast telefoonnummer bij Voipbuster, wanneer je opwaardeert via het 0900 nummer.

*na 60 minuten bellen wordt de verbinding verbroken.

› reageer

Ik weet niet precies wat je wil aangeven met die link? Linksys heeft Sipura overgekocht, en verkoopt de de Sipura's nu onder haar eigen naam. Het uiterlijk van de kastjes is ook veranderd, zodat deze aansluit bij de typische Linksys-lijn.
Op de site van Sipura is nog wel interessante info te vinden in het support onderdeel

Er is ook een nieuwe firmware beschikbaar

› reageer

voor VoIP buster moet je toch betalen? anders kun je niet langer dan 1 minuut bellen, dat is toch ook vervelend?

› reageer

@.

Ik was nog niet klaar met mijn post

› reageer

@DeBruin >> Ok, dat was mij niet duidelijk Die PDF is wel handig! Ik kan helaas de startpost niet meer aanpassen, anders had ik de links er in opgenomen.

@jaromir >> Je moet inderdaad beltegoed kopen, 5 euro minimaal op dit moment. Je kan dan 120 dagen lang onbeperkt bellen naar vaste nummers in Nederland voor 0ct/min. Na 120 dagen moet je je beltegoed weer opwaarderen, je oude blijft dan staan en je kan weer 120 dagen vooruit. Enzovoort.

› reageer

., hoe koop ik voor eur 5 beltegoed. Ik dacht dat dit alleen met eur 10 ging...

› reageer

Via de reseller optie (VoIP resellers) in het Buy credit scherm.

› reageer

Voor de mensen die voor het eerst iets doen met dit ding:
Als je een telefoon aansluit moet je meteen iets horen (een onderbroken pieptoon). Bij mij werkte het in eerste instantie niet omdat klaarblijkelijk de meegeleverde kabel geen goed contact maakte.

› reageer

Even voor de goede orde. Bij Voipbuster delen ze even geen nummers uit. Ze zijn op.
Verder is siphol.nl ook een hele goedkope aanbieder.

› reageer

SPA3000 gisteren gekocht. Voipbuster redelijks snel aan de spraat gegkregen. Hoe voeg ik nou Budgetphone toe als 2e lijn?

› reageer

Weten jullie hoe zit met ISDN? Kan ik dit kastje daar ook voor gebruiken?

› reageer

Zojuist die SPA-3000 aangesloten, maar kom niet op het systeem als 'admin' zonder password. Het voicerespons systeem **** werkt ook niet zoals het zou moeten. Ik krijg geen stem te horen iig. Dat wordt lastig resetten, of zie ik iets over het hoofd?

:-(

Don

› reageer

Werkte bij mij prima! Telefoon in de normale telefoon uitgang. Electra er op en ik kreeg een soort van ingesprek tone te horen. Voor de rest de aanwijzing van de eerste post gevolgd.

Inmiddels werkt ie prima op Belbudget en Voipbuster. DialString nog niet helemaal geperfectioneerd en moet voor elk voipbuster gesprek #1 intoesten.

Iemand een tip voor de Dialplan?

› reageer

( <:003130>[2-8]xxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0<:@gw1> | 00xxx.<:@gw1> | <0:0031>800xxxx.<:@gw1> | 06xxxxxxxxS0 | 08[24578]xxxxxxxS0 | 090[069]xxxx. | 11xS0 | xxxxxxxxxxxxxxx. )

Deze dialstring gaat ervan uit dat je budgetphone als subscriber hebt en voipbuster oid op gateway1. Ik woon binnen 030, dus verander de 30 in je eigen netnummer. Als je netnummer uit 3 cijfers bestaat, moet je 1 x weghalen!

Zoals je ziet gaan via:
voipbuster: 00 internationale nummers, nummers binnen 030, interlokale nummers, 0800 nummers
budgetphone: 06 nummers, 08x nummers, 090x nummers, 11x nummers

edit: correcties

› reageer

Wat is de URL van zo'n voIPbuster reseller waar je maar 5 euro credit kan kiezen, ik vind er geen

› reageer

Birdie de dialstring werkt perfect! Bedankt daarvoor. Nu kan de mail naar Budgetphone er uit dat ik wil overschakelen naar prepaid ipv abonnement.

› reageer

Gaat dit ook werken met een oude draaischijftelefoon als ik daar de stekker van vervang ? Denk zelf van wel. Iemand die dit kan bevestigen ?

Wel wat sneu voor Abel eigenlijk.

› reageer

Nee Bassie, er moet een 'touch phone' aangesloten worden.

› reageer

Oude telefoons met draaischijf kunnen alleen maar pulse. Tegenwoordig is het overal tone. Kan dus niet gebruikt worden.....

› reageer

Oh, bedankt voor jullie snelle antwoorden !
Jammer dat het niet gaat werken

› reageer

Hoe stel je de ATA PAP2 3000 zo in dat die uitbelt naar mobiel via KPN, en vaste nrs.via Voipbuster?

Alvast bedankt

› reageer

Check deze link voor instructies..

› reageer

Inmiddels heb ik ook een SPA3000 bij MM gehaald Nu vraag ik mij af of het volgende mogelijk is. Mijn uitgaande gesprekken zou ik graag via Voipbuster laten lopen. Bij Talkin2ya (Budgetphone) Heb ik een telefoonnummer voor inkomende gesprekken, is het mogelijk om beide te combineren ?

Alvast bedankt !

› reageer

Ja dat kan.
log in en ga naar admin en dan advanced
Line 1 budgetphone instellen
en gateway1 (ook onder het tabje line1) voipbuster instellen

vervolgens het dialplan van Birdie (bedankt)
( <:003130>[2-8]xxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0<:@gw1> | 00xxx.<:@gw1> | <0:0031>800xxxx.<:@gw1> | 06xxxxxxxxS0 | 08[24578]xxxxxxxS0 | 090[069]xxxx. | 11xS0 | xxxxxxxxxxxxxxx. )

(lees zijn post voor kleine aanpassingen)

en bellen maar

› reageer

Gisteren succesvol de spa 3000 geinstalleerd, tijdens het instellen, kom ik er nu niet meer in , het ip adres is plotseling gewijzigd in 192.168.6.10, en deze kan ik niet op vragen. Heb de fabr.instellingen gereset, maar het ip adres blijft gewijzigd. Gisteren werkte het perfect.

› reageer

Stel je netwerkkaart even zo in dat je in dezelfde range zit (192.168.6.*). Dan zal je de Sipura wel moeten kunnen bereiken.

› reageer

Ik heb verder weinig verstand van router instellingen ed. zou je even kunnen uitleggen hoe dat precies werkt? Want ik kom er helaas niet uit.

Alvast Bedankt

› reageer

Ik neem aan dat je het IP-adres wat de Sipura krijgt gecontroleerd hebt door **** te bellen en dan 110# te kiezen? Het is vreemd dat de Sipura een IP krijgt in die range, na een factory reset staat de Sipura zo ingesteld dat deze een IP krijgt van de DHCP van in dit geval je router!

Ik ga er even vanuit dat je Windows XP hebt. Ga naar het configuratiescherm (start => instellingen => configuratiescherm), en kies netwerkverbindingen. Klik met de rechtermuisknop op de betreffende LAN-verbinding en kies eigenschappen. Op het tabblad algemeen selecteer je in de lijst 'Deze verbinding heeft de volgende onderdelen nodig' de optie 'Internet-protocol (TCP/IP'. Druk op de knop eigenschappen. In het scherm dat dan verschijnt kies je voor de optie 'Het volgende IP-adres gebruiken' i.p.v. de optie 'Automatisch een IP-adres laten toewijzen' die nu waarschijnlijk geactiveerd is. Vul bij IP-adres 192.168.6.2 in en bij subnetmasker 255.255.255.0 (dit gebeurt waarschijnlijk automatisch). Standaard gateway en de velden voor DNS kan je leeglaten. Bevestig nu alle schermen met OK.
Als het goed is kan je nu verbinding maken met je Sipura. Controleer of deze op DHCP staat ingesteld (inloggen als admin, en dan kijken bij het tabblad System). Verander dit indien nodig en sla de instellingen op. Vergeet niet de instellingen van je netwerkkaart weer op automatisch te zetten!

› reageer

Ik heb ip adres statisch ingevoerd, echter ik krijg dan de melding "the IP adress is already in use on the network, please reconf. a diff."
Tevens heb ik geprobeerd met de code 101 "to enable DHCP" dit is ook niet gelukt. Ik had het kastje prima aan het werk met Voipbuster, ik heb alleen een code ingevoerd om geprobeerd met mobiel via de KPN te bellen. Waarschijnlijk niet helemaal goed. Ik ben niet echt een computer man, maar heb tot nu toe alles via internet uitgevogeld. Het kastje gekocht bij MM. Heb je nog een tip. Het eerste ip adres was 213.211.160.23
Bij voorbaat dank.

› reageer

Doe nog eens een factory reset, en controleer het IP adres nogmaals met de optie 110#
Stel het IP-adres van je netwerkkaart in op 192.168.6.99 (of iets anders in de range 192.168.6.*), er vanuit gaande dat de Sipura nog steeds een adres in deze range krijgt.

Dat 213.211.*.* adres dat je noemt, is geen intern IP-adres, daar had je de sipura zeker direct op je modem aangesloten of iets dergelijks? Hoe ziet je netwerkconfiguratie er überhaupt uit? Je zit met al je computers achter een router, en deze krijgen (normaal gesproken) een IP van de router?

› reageer

plug de spa3000 eens in een andere uitgang van de router.

› reageer

Ik het het ip adres statisch gewijzigd met 99 op het eind, nu kwam ik erin, echter de instelling stond op DHCP. Heb de SPA 3000 in zijn geheel weer gereset. Het de instellingen van Voipbuster ingesteld, een andere poort op mijn router geprobeerd. Maar krijg Voipbuster niet aan de praat.
Ik heb een speedstream router, van mijn provider. Zitten twee computers op en nu dus de SPA3000. Heb nooit geen problemen (3 jaar) met dit systeem, en of internet. Kan er misschien een poort op slot zitten? Ik vind het alleen vreemd dat het gisteren allemaal perfect werkte, waar is zelf nog al trots op was. Ik heb het ip adres weer op aut. gezet. Dus kan nu niet meer ik de router komen.

› reageer

Het feit dat je de melding kreeg dat het IP-adres 192.168.6.2 reeds in gebruik was, doet mij vermoeden dat de DHCP van je router IP-adressen in die range loopt uit te delen. Welk IP-adres krijg jij zelf van de router toegewezen op je computer wanneer de instellingen van de netwerkkaart staan op het automatisch verkrijgen van een IP-adres? Je kan dit bekijken van de status van je netwerkverbinding, of door start => uitvoeren => cmd [enter] te doen, en vervolgens in de dos-prompt: ipconfig /all [enter].

Je schrijft nu dat je je router niet meer kan benaderen, bedoel je nu echt de router, of je Sipura?
Wanneer je toch in je router kan komen, controleer dan de instellingen van de DHCP-server, in welke range worden er IP-adressen uitgedeeld? Het lijkt me zo sterk dat je Sipura een IP krijgt in een andere range dan de rest van apparaten in je netwerk. Kent je router misschien een log waar je e.e.a. uit kan afleiden?

› reageer

Ik kan niet in de router komen, heb mijn zoon gevraagd om assistentie, en volgens hem lukt dit alleen als het internet er uitlicht. We hebben van alles geprobeerd.
Ik bedoelde inderdaad de Sipura ipv de router. Mijn ip adres is 213.211.160.12 Op de laatste 2 cijfers na het ip adres waar de SAP eerst wel op werkte.

› reageer

De SPA-3000 werkt ondertussen prima, maar ik heb nu al twee keer binnen 24-uur gemerkt dat uitgaande gesprekken via VoipBuster niet lukken.

Is het mogelijk het dialplan te overrulen met een code, voordat je belt zodat je gewoon via PSTN kunt bellen, mocht het via VOIP niet lukken?

› reageer

@Diking >> De ATA heeft een PSTN fallback functie. Wanneer het niet lukt om over VoIP een verbinding tot stand te brengen, gebeurt dit over PSTN. Er is wel een code om direct via de PSTN lijn te bellen, helaas kan ik het overzicht waarin ik die code tegenkwam zo 1-2-3 niet meer vinden.

@AJettema >> Het lijkt erop dat je router niet helemaal functioneert als router. Zoals ik het nu begrijp krijgen beide pc´s binnen je netwerk een IP van je provider (volgens mij Telebyte). De Sipura lijkt in tegenstelling tot je computers een IP-adres van de router te krijgen, in plaats van van de provider. Was het zo dat beide computers aanstonden terwijl je aan het 'spelen' was met de Sipura? Mogelijk dat je provider (max.) 2 IP-adressen uitdeelt per aansluiting (dat gebeurde vroeger nog wel eens, zie je tegenwoordig eigenlijk nooit meer vanwege de beschikbaarheid van routers, vaak alleen nog op aanvraag). Het feit dat je slechts in de router kan komen 'wanneer het internet eruit ligt' wordt hier ook mee verklaard. De router heeft waarschijnlijk het IP 192.168.6.1, dat ligt in een compleet andere range dan het IP wat je krijgt van je provider. Wanneer het internet eruit ligt, krijgt je computer geen IP van de provider, maar van de router, en dan kan je deze opeens wel benaderen omdat je in dezelfde range zit..

Ik moet wel zeggen dat ik dit een vreemde situatie vind, ééntje die ik nog niet eerder ben tegengekomen, maar het is best mogelijk dat dit het geval is. Kan je eens proberen of je Sipura wel een IP van de provider krijgt wanneer er slechts 1 PC aanstaat? En kan je eens kijken naar het IP van de andere computer binnen het netwerk om te controleren of mijn theorie klopt?

› reageer

@., ik weet dat er een fallback functie is, maar ik vraag me af wanneer die 'aanslaat'. Wellicht is er wel link, waardoor de fallback niet werkt.

› reageer

@Diking >> hier staat nuttige informatie

› reageer

Heb het geprobeerd met één computer, deSPA gereset enz. maar het helpt allemaal niets. Het kan niet aan de SPA liggen? het ligt eerder aan de router?

› reageer

Het zou aan de SPA kunnen liggen, maar ik betwijfel het. Misschien kan je hem er bij de buren bijv. even inprikken, weet je het snel genoeg lijkt me

Hoe zit het nou met de IP-adressen van de computers, krijgen ze inderdaad beide een IP in de range 213.211.160.*?

› reageer

Het ip van de computer boven is 213.211.160.22, en die van beneden eindigd op 12 ipv 22. Dus het ligt aan de router, of aan de provider.
Ik heb babyxl van telebyte. Wat stel je voor dat ik het beste kan doen.

› reageer

@.>Super thanks! <#0,:><:@gw0> toevoegen werkt.

› reageer

Ik kan wel gebeld worden, maar niet uitbellen. Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen?
Ik maak gebruik van Budgetphone. Ik heb budgetphone.nl en sip.budgetphone.nl en bijbehorende accountmaam en wachtwoord ingevoerd.
Ik gebruik het volgende dialplan: ( 00xxx. | <:003113>[2-8]xxxxxx S0 | <0:0031>[1-7]xxxxxxxx S0 | <08:00318>xxxxxx. | <09:00319>xxxxxxx.)

› reageer

@Dking >> Graag gedaan

@Ajettema >> Blijkbaar krijg je direct een IP-adres toegewezen van je provider, zoals ik eerder al zei verklaart dat ook waarom de router slechts toegankelijk is wanneer het internet down is, blijkbaar deelt de router dan opeens wel IP-adressen uit.

Wat je kan doen is kijken of je de router echt als router kan laten fungeren (nu is het meer een veredelde switch). Ik weet niet of je een modem/router in één combinatie hebt, of een los modem en een losse router. Als je het exacte typenummer noemt van je modem/router kan ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

Een andere optie is contact opnemen met Telebyte om te vragen hoe het zit met het krijgen van extra IP-adressen. Mogelijk is dit dus beperkt op 2 stuks per aansluiting. Dat je Sipura geen IP-adres krijgt wanneer slechts één computer aanstaat kan te maken hebben met de leasetijd van het IP-adres. Je zou eens kunnen proberen om, voordat je de tweede pc uitzet, het commando ipconfig /release uit te voeren in de dos-prompt (start => uitvoeren => cmd [enter]). Het IP-adres wordt dan vrijgegeven. Ik denk dat je Sipura dan wel een IP van Telebyte krijgen zal, maar durf het je ook niet te garanderen.

.edit:
@evdm >> Probeer het eens met dit dialplan:

( 00xxx. | <:003130>[2-8]xxxxxx S0 | <0:0031>[1-7]xxxxxxxx S0 | <08:00318>xxxxxx. | <09:00319>xxxxxxx.)

Ik gebruik deze op mijn Sipura 1001 i.c.m. Budgetphone.

Hmm, wacht, volgens mij gebruik jij die ook nu Wat krijg je te horen wanneer je probeert te bellen? Als je op de info pagina kijkt van je Sipura, staat daar dan iets bij Last called number?

› reageer

Bedankt voor je zeer snelle reactie.
Ik krijg dan die slecht verstaanbare dame, die in het engels zegt dat de verbinding zal worden verbroken.
Last called number op de Info-pagina is inderdaad het laatst door mij gebelde nummer maar nu met 0031 ervoor (00316xxxxxxxx).

› reageer

Lijkt me dat het probleem dan bij budgetphone ligt? Kan je wel bellen via budgetphone met hun softphone?

› reageer

>>> .:
Ik denk dat mijn telefoonnumer is verlopen. Toevallig was het vorige week een jaar geleden dat ik dit bij Budgetphone heb besteld. Volgens de FAQ van Budgetphone hoor je na ongeveer een jaar een e-mail van hun te ontvangen over hoe het verder gaat met het telefoonnummer, maar dat heb ik niet ontvangen. Ik heb intussen alweer een ander telefoonnummer besteld. Kijken of het dan wel werkt...

› reageer

Echt hele goede tip! Heb hem zojuist aangeschaft en aangesloten, gelijk voor Speedlinq internetbellen (aanbieding 9,95 internet per maand voor 1e jaar en 5 euro onbeperkt bellen per maand). Zit dan dus een speciaal bel-router bij maar dan staat in de handleiding dat je voor je KPN en internetbellen aparte telefoons nodig hebt, niet echt handig dus.....

Ik had eerst ook problemen met het configureren, ik kwam niet in het voice menu waardoor ik dus niet een reset kon doen. Oplossing: * in blijven drukken, ook na ingesprek toon, dan gaat het vanzelf werken en krijg je dus het voice menu.

› reageer

lijstje met codes voor het interactieve voice response systeem:
**** enter menu (werkte bij mij pas toen ik de kpn kabel losmaakte)
3948 exit menu
100 check dhcp
101 enable/disable dhcp
110 check IP address
111 set static ip adress (* is punt)
120 check netmask
121 set netmaks
130 check gateway adres
131 set gateway adres
140 check mac adres
150 check firmware version
160 check primary dns server setting
161 set primary dns server
170 check spa web server port
7932 enable/disable web server (1 = enable)
732668 manual reboot
877778 user factory reset (1 confirms, * cancels)
73738 facturoy reset (1 confirms, * cancels)

› reageer

Ik heb via dit forum de linksys (MM) geconfigureerd
KPN en voipbuster werken perfect.
Alleen nog een vraagje.
Ik heb een nummer bij voipbuster alleen gaat mijn telefoon niet over als je dit belt.
Kan ik dit ook progammeren???

› reageer

Gewoon gratis doorverbinden naar je vaste lijn.

› reageer

Op http://www.tijdhof.com/docs/sipura/SipuraSPAUserGuidev2.0.9.pdf is een engelstalige handleiding van de Sipura 3000 te vinden. Op http://www.tijdhof.com/ is meer informatie over de Sipura 3000 te vinden!

› reageer

@ johnnysat

Ik heb dit probleem ook. Maar als je er naar toe belt met bijvoorbeeld je mobiel, hoor je dan wel die toon van het overgaan? Hier is het namelijk zo dat als ik het nummer bel, ik wel de toon hoor, maar de telefoon gaat niet over.

› reageer

Chris17>>

Ja Chris ik heb hetzelfde probleem

john

› reageer

Ik heb een account bij voipdiscount (zelfde bedrijf als voipbuster/internetcalls) en wil graag weten of deze ook precies hetzelfde werkt qua instellingen als voipbuster. Wil namelijk ook de SPA 3000 aanschaffen.

› reageer

Ik heb ook een vraag! Naar aanleiding van dit topic heb ik ook een sipura aangeschaft, alleen vraag ik mij af of ik deze wel juist heb aangesloten. Ik heb het apparaat als volgt aangesloten:
De binnenkomende telefoonlijn heb ik aangesloten gelaten op de splitter. Van de splitter gaat er 1 draad naar de Speedtouch home voor internet en 1 telefoondraad naar Sipura. Van de router (Draytek 2200E) gaat een utp kabel van een vrije port naar de Sipura. De telefoon is aangesloten op de Sipura.

Ik heb het apparaat succesvol gereset, maar nog niets ingesteld. Ik ben ervan uitgegaan dat zonder instellingen minimaal pstn moet blijven werken, daar ik nog geen sip provider heb. Wanneer ik echter bel krijg ik geen kiestoon en wanneer ik naar mijn huidige kpn nummer bel, gaat deze over zonder dat de telefoon geluid maakt.

Ligt dit aan verouderde apparatuur (eerste versie van de speedtouch) of heb ik een aansluitingsfout gemaakt?

› reageer

Dit zou indien goed aangesloten moeten werken zelfs zonder dat er stroom op het linksys kastje zit.
Ik had echter ook een getting started probleem. Het lijkt erop dat de telefoonkabels niet zo goed zijn.

Als je je telefoon aansluit op de linksys en de spanning aanzet moet je na het opstarten (duurt een seconde of 10) als je de tel opneemt een onderbroken toon horen (als je geen buitenkabel aangesloten hebt).
Met **** kom je dan in het config menu.

› reageer

Maybe slightly offtopic, but figured out there might be an expert who can help me.

I've bought the SPA3000. Now if I understand things correctly I can e.g. with voipbuster call other voipbuster (or maybe even people with a VoIP account with another provider) free of charge. Correct?

Also I would be interested in the following config:
I want to have my phone on the SPA3000 and have the PC in the attic running Voipbuster. Idea is that I can call from the phone to the PC (e.g. to trigger my kids that dinner is ready). Is this feasible? Any pointer is appreciated.

› reageer

Ik heb hetzelfde probleem johnnysat en chris17. Ook mijn SPA 3000 werkt prima maar ik hoor de telefoon aangesloten op de FXS poort niet overgaan. Wanneer ik met mijn mobiel bel hoor ik wel gewoon de toon dat hij aan de andere kant over gaat. Als ik op de webserver kijk zie ik wel dat hij ringing is met het nummer waar ik vandaan bel. Dat wil dus zeggen dat het gesprek zonder problemen bij de SPA aan komt. Lijkt mij dus een instelling. Weet iemand toevallig hoe ik ervoor kan zorgen dat het gesprek wat binnenkomt op Line 1 er ook voor zorgt dat de telefoon ook daadwerkelijk gaat rinkelen?

› reageer

Nog even voor de duidelijkheid ik heb het dan over wanneer ik bel naar het voip in nummer van voipbuster waarbij ik dan de telefoon niet over hoor gaan op mijn FXS poort.

› reageer

Het werkt nu bij mij maar hoe zie ik de gegevens over het bellen in mijn voip account?
Alleen als ik op voipin gebeld wordt gaat de telefoon op de pc over en niet mijn handset,hoe verander ik dat?
Als ik voipbuster op de pc op offline zet krijgt de beller te horen dat ie offline is.Dus uitbellen lukt wel alleen inkomend dus niet.

› reageer

Je kunt maar 1x ingelogd zijn bij voipbuster. Als je dus met je account ingelogd bent op je PC zal je niet met hetzelfde account in kunnen loggen met je SPA. Kijk maar eens op de info pagina van de SPA webserever. Wanneer hij geregistreerd kun je dat op de info pagina al zien. In jou geval zal die hoogstwaarschijnlijk op failed staan. Even uitloggen op de PC applicatie en je SPA even opnieuw aan laten melden.

› reageer

Je kan maar op 1 plek ingelogd zijn op voipbuster (itt budgetphone). Dus als je op je pc bent ingelogd, en je logt die uit dan is ie niet automatisch aangemeld op je SPA 3000.

Dit kan je enigszins verhelpen door het volgende:
Verander op tabblad Line 1 de optie Register Expires en Proxy Fallback Intvl in 300 ipv 3600. Dit is 300 seconden, dus 5 minuten.
Dus als je uitlogt op je pc, ben je dan altijd binnen 5 minuten bereikbaar via je SPA.

Als je daar niet op wilt wachten, kan je natuurlijk even de stroom van je SPA afhalen en weer erin doen, dan logt ie opnieuw in.

Rbak, 2 zielen...

› reageer

Probeer eens sip1.sipdiscount.com als server ipv sip1.voipbuster.com.
Bij mij werkte het toen.

› reageer

@RBak
@johnnysat
@chris17

Probleem: Telefoon gaat niet over, wanneer er gebeld wordt naar LINE 1 (bv VOIPBuster telefoonnummer).

Oplossing:
1) open de configuratiewebpagina van de SPA 3000 (login als admin, advanced).
2) open tabblad PSTN Line.
3) verander onder FXO Timer Values (sec) de instelling VoIP Answer Delay van 0 naar 10.

Doelgroep: Gebruikers welke de SPA 3000 NIET aan een PSTN gekoppeld hebben.
Oorzaak: VoIP Answer Delay staat op 0, daardoor verbindt hij automatisch door naar de PSTN lijn, welke bij deze gebruikers niet gekoppeld is.

› reageer

Of zet Line Enable op NO
da's sowieso verstandig als je het PSTN deel niet gebruikt.

› reageer

@DeBruin:

gaat dit ook werken als je wel gebruik maakt van het PSTN gedeelte? Ik heb namelijk hier ook de PSTN lijn aangesloten, en ik heb dit probleem dus ook.

› reageer

De sipura's staan standaard niet ideaal voor NL telefoons ingesteld.

Omdat er veel mensen zijn die niet precies weten hoe je de sipura moet instellen heb ik hierbij mijn configuratie gepubliceerd, welke perfect werkt.

Kenmerken:

- Budgetphone én voipbuster zowel in als uit
- Nederlandse kiestonen
- correcte Dtmf InBand werking (in menu's zoals girotel werken de toetsen)
- correcte flash INFO werking voor aannemen 2e gesprek
- gebruikt ntp timeservers om de tijd en datum in te stellen, incl zomertijd
- packet size en jitter correctie voor beter geluid en weinig echo
- correcte instellingen voor NAT en STUN (voor achter routers)
- Ring voltage en Ring frequency en FXS Port Impedance op Nederlandse situatie
- Nummerherkenning op DTMF(Denmark) <- let op: sommige telefoons moeten echter op ETSI DTMF With PR
- Registratie elke 300 s
- aanpassing codecs
Dialplan:
voipbuster: 00 internationale nummers, nummers binnen 030, interlokale nummers, 0800 nummers
budgetphone: 06 nummers, 08x nummers, 090x nummers, 11x nummers, 444 (prepaid saldo)
- Dialplan heeft een truuk voor als je wilt afwijken van de standaardkeuzes: draai # voor het nummer om via budgetphone te bellen, en * om via voipbuster te bellen
(- PSTN staat bij mij uit)

Mochten er vragen zijn, post hier of mail me.
HIER vind je de configuratie.

[sub]Schaamteloze crosspost met GoT [/sub]

› reageer

algemeen: sorry dat ik gisteren in het engels gepost heb. Ik denk dat ik op teveel verschillende fora zit ...

birdie, rbak, ik weet dat 2x contact maken via hetzelfde voipbuster account niet werkt, dus eigenlijk wilde ik twee accounts nemen (maar die komen dan wel van hetzelfde IP adres af), en zo ook intern te bellen.

Wat ik eigenlijk wil doen is op mijn NSLU2 asterisk installeren en configureren, maar daar ben ik nog even niet aan toegekomen.

› reageer

Ik was zaterdagochtend bij de Mediamarkt in Breda. Ze hadden daar 2 pallets staan met Abeldoosjes. En een jong iewat verlegen jongetje die probeerde de dingen te verkopen. Gisterenmiddag weer geweest. Het eerste dat me opviel was dat er hooguit een handjevol doosjes was verdwenen. Iets later hoorde ik een gesprek van 2 Mediamarkt medewerkers die over de actie spraken. Het kwam er op neer dat het niet echt een succes was maar dat het jongetje van zaterdag wel z'n best had gedaan.
Tegelijkertijd vraag ik me ook af hoe dom ze bij Abel zijn. Je moet wel heel veel lokaal/interlokaal bellen wil je er de aanschafprijs van E 49 + E 10 per maand uithalen. Daar trapt bijna niemand in. En de slimme mensen kopen het ding om het te resetten en er vervolgens voipbuster op te zetten.
Ik weet niet wat die dingen inkoop kosten per pallet (+ natuurlijk distributie, een marge voor Mediamarkt etc) maar ik denk dat ze er voor E 49 geld bij moeten leggen. Dat zal ze leren ;-)

› reageer

dimitriv, de besparing hoeft niet alleen uit je abonnementskosten te komen. Als je je kpn opzegt bespaar je 17 eur/mnd aan abo (tenminste als je dit via de kabel doet, via adsl gaat je abo omhoog).

maar de meeste mensen vinden dit gewoon te ingewikkeld. Zelfs iets als 1649 vinden de meeste mensen maar lastig.

Overigens is dat een andere use case voor dit ding: je kunt via de dial rules ook gewoon je favoriete carrier select code gebruiken bij die providers die geen preselect hebben (je kunt zelfs afhankelijk van bestemming een carrier kiezen).

Zelf ben ik inmiddels van 1609 via 1649 bij 1643 terechtgekomen. Het enige vervelende is het steeds herprogrammeren van de dect telefoon.

› reageer

Kan ik ook faxen via Voipbuster?

› reageer

Ja dat gaat prima

› reageer

Ik zie door de bomen het bos niet meer ik zit op de kabel via caiw nu heb ik op mijn router 1 poort open.Ik wil van de kpn af wat is nu het beste goedkoopste? met abel en met mijn huistelefoon,of andere hardware?groetjes allen

› reageer

Ik heb het belkastje samen met viopdiscount goed draaien. Bedankt voor alle tips. Nu is alleen nog mijn vraag wat het beste dialplan is om in te voeren. Nu heb ik gedeeltelijk de string van: http://www.callvoip.nl/technotes/voip-spa3000_voipbuster.pdf overgenomen.
Alleen moet je elk gratis land toevoegen, wil ik graag dat het automatisch gaat.

› reageer

Dat gaat helaas niet vanzelf. Als je voipbuster alleen wilt gebruiken voor de gratis landen dan zal je de site van voipbuster dagelijks in de gaten moeten houden. Het verandert namelijk regelmatig.
Waarom wil je voipbuster trouwens alleen voor de gratis landen gebruiken ? Ik heb hier vaker iets dergelijks gelezen maar ik snap het niet helemaal. Ook voor de landen die niet gratis zijn is voipbuster interessant. Zo gebruiken wij het om naar Rusland te bellen voor 1,7 cent per minuut. Bij telediscount kost het 3 cent per minuut, en bij kpn 48 cent. Bedenk daarbij dat gratis ook bij voipbuster niet bestaat. Voipbuster kan dat gratis alleen aanbieden zolang ze ergens anders wel wat aan verdienen.

› reageer

Gisteren heb ik ook de SPA 3000 bij de mediamarkt gekocht en met succes ingesteld zodat ik via mijn VoipBuster account kan bellen.

Weet iemand ook of ik kan bellen naar een VoipBuster contact die ik in mijn huidige VoipBuster lijst heb staan?

En weet iemand of je zonder VoipBuster tel.nummer gebeld kan worden door iemand die VoipBuster gebruikt?

› reageer

Jappie=> Je hebt me zondag geholpen met mijn ip conflict, is nu opgelost.
Mijn DHCP liep van 192.168.6.10 tot 192.168.6.20. Heb het ip adres statisch ingesteld buiten deze range (192.168.6.3) in de SPA, nu werkt het weer.

› reageer

@Ajettema >> Fijn om te horen Toch een probleem met de router dus

@mitchuhl >> Je kan niet bellen naar een persoon in je contactlist met de ATA, tenzij die persoon een vast nummer heeft. Je kan ook niet gebeld worden door een persoon die jou in zijn lijst heeft staan, tenzij jij een vast nummer hebt..

› reageer

Prima configuratie. Ik heb alleen nog een flink echo probleem met de PSTN lijn. Ik heb flink zitten zoeken en heb wel wat aan het lage volume kunnen doen (GAIN verhogen). Weet iemand hoe ik de PSTN kan optimaliseren?

› reageer

Is er ook iemand die dit gebruikt in combinatie met Voipstunt. Ik heb daar namelijk al een abbo. Zo ja wat zijn dan de instellingen die ik nodig heb.
Ik ga morgen namelijk ook een setje aanschaffen bij de MM. En dan maar bellen

› reageer

zelfde als met voipbuster, alleen dan sip.voipstunt.com.

Het zijn echter allemaal aliassen van dezelfde servers, dus sip1.voipbuster.com werkt ook

› reageer

Nog iets aardigs: Je kan in het voipbusterprogje je automatisch laten forwarden naar een ander telefoonnummer als je client offline is, bv je budgetphone nummer of je kpn. Dit is de ideale oplossing voor als de sipura (tijdelijk) niet ingelogd is op voipbuster, dus offline. Het werkt, én het is gratis!

› reageer

Bedankt voor alle tips! Ik heb ook de Sipura geinstalleerd en Voipbuster werkt als een trein.
Ik had zelf al InternetPlusBellen van KPN, maar daarmee is bellen helaas niet altijd gratis, nu kan ik met mn VOIPBusternummer wel gratis bellen.
Het Experia modem dat hoort bij IPB is helaas goed beveiligt, ik kan dan ook maar moeizaam poorten doormappen. De techniek van IPB voip en de Sipura is volgens mij gelijk, dus in principe zouden de Voipbuster instellingen ook direct in het Experia modem moeten kunnen. Helaas krijg ik dat nog niet voor elkaar (kan geen hack vinden voor de Experia).

Een ander probleem wat ik had met de Sipura is dat deze op een gegeven moment een ander IP adres had gekregen van mijn Experia router. Dit had tot gevolg dat ik de Sipura niet meer via het IP adres kon bereiken en ook geen enkel signaal meer kreeg via de hoorn.
Dit probleem heb ik opgelost door een paar resets van de Sipura, nog meer mensen met dit probleem?

› reageer

@.Op http://www.voipuser.org/forum_topic_3936.html las ik een bericht dat een voipbuster contact aan de speed dials toegevoegd konden worden. Ergens anders las ik dat dit pas werkte na een firmware update.. die heb ik nog niet uitgevoerd want die is nog niet in zijn release fase (?). Ik ben benieuwd of iemand dit al werkend heeft gekregen.

› reageer

@mitchuhl >> Ik kende die speeddial optie niet, op die manier is het blijkbaar wel mogelijk (maar niet echt ideaal natuurlijk).

› reageer

birdie: Ik heb mijn Sipura geconfigureerd zoals je beschreven had op http://www.snapthetooknietzogoed.nl/sipura.htm maar het werkt niet helemaal zoals ik zou willen.
Uitbellen lukt zowel met budgetphone als met voipbuster perfect. Gebeld worden op het budgetphonenummer werkt ook prima. Gebeld worden op nummers van accounts vermeld bij Gateway-accounts werkt echter niet. Ik heb daar naast mijn voipbusternummer nog een extra budgetphonenummer staan maar ze werken geen van beide. Is dat een beperking van de Sipura ? Ik meende namelijk uit jouw post op te maken dat het bij jouw voor beide nummers zowel in als uit wel werkt.

› reageer

Ik zie op die site alleen maar het kruisje van een afbeelding die niet geopend kan worden. Ben ik de enige die dat op dit moment ziet?

› reageer

Nee hier ook een wit vlak met een kruisje. En als je op de afbeelding klikt, word je gelinkt naar deze site

› reageer

Als je de link bedoelt die ik net gepost heb; Bij mij werkt het, alhoewel het behoorlijk traag is.

› reageer

let op! eigen risico!

Firmware versie
3.1.7g, release notes
3.1.5b, release notes
3.1.3a, release notes

› reageer

@koen en H-W: Bij mij werkt de link gewoon, maar hij duurt idd lang omdat het een heel groot html bestand is, dus gewoon proberen

@sjeeseend: Ja, dat is bij de gateway providers inderdaad een probleem, ze loggen pas in als je er mee belt, en dan kan je gebeld worden totdat de registratietijd afgelopen is.
De oplossing is om even in het voipbuster programma een forward naar je 1e budgetphonenummer te zetten. uitloggen uit het voipbusterprogje, stroomstekker van de 3000 eruit en er weer in en het werkt (is gratis omdat NL nummers gratis zijn).

Budgetphone kan je een mailtje sturen met het verzoek of ze inkomende telefoontjes (gratis) willen doorzetten naar je andere budgetphone account.

Wat dat betreft is de sipura 1001 of de pap2 (al dan niet als sipura 1001 geflasht) net iets handiger, omdat ie op 2 providers kan inloggen. Maar die hebben weer geen extra gateways of pstn.

› reageer

ik heb ook een box aangeschaft, werkt erg leuk!
alleen ik ben er nog steeds niet achter hoe die dialplans werken

ik wil graag zelf ook wat instellen, kan iemand mij in duidelijk nederlands aangeven hoe ik dit stap voor stap kan doen?
in de engelse handleiding vind ik het niet duidelijk staan....

wat het eerste cijfer inhoudt, de haakjes, de komma's en dergelijke?

› reageer

Heb ook een setje gehaald. Inmiddels werkt het. Alleen die dialstring is wel even lastig. Moet ik nog eens goed mee aan de slag.
Toppie deze aanbieding. Ps. Bij de MM in Hengelo staat nog meer dan een half pallet.

› reageer

Ik heb er gisteren een in Utrecht gehaald. Ook daar waren er nog maar enkele over (...een heel pallet dus!)

› reageer

@ placemaster

waar haal jij de kennis vandaan om dit goed te doen?
ik kom er niet uit, ook niet met de voorbeelden heo ik nu zelf eentje kan maken...

› reageer

@ bakker789
gewoon van dit forum of van dit Tweakers
In deze fora vindt je genoeg hulp. Ik heb nu gewoon even een dialplan gecopieerd (voorbeelden genoeg). Wel even je eigen kengetal invullen.

› reageer

Voxilla
Even aanmelden en dan kan je inloggen. Dan staat er bij Voip tools Device config wizards. Kies hier de Sipura 3000 en de rest wijst zich vanzelf.

› reageer

Dial plan is lastig maar Ctrl C , Ctrl V op de juiste plek en het netnummer vervangen door je eigen netnummer en het werkt.

› reageer

voor mensen die nog wat anders zoeken: ik heb nog een fritz!box te koop, werkt perfekt met 2 analoge telefoons met elke willkeurige voip aanbieder

s-kerkhoff@home.nl

› reageer

Ik heb een programmatje geinstalleerd om vanaf je system tray te kunnen zien wat de SPA allemaal doet.
Het programma is te downen via Sipura 3000 system tray monitor
Nu geeft die bij mij aan dat alleen Line1 geregistreerd is.
De PSTN niet. Klopt dit of heb ik wat fout zitten. Bellen lukt wel gewoon.
Ik gebruik Voipstunt en KPN.

› reageer

@Birdie

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Mijn probleem was, dat ik mn sipura niet meer kon bereiken via het ipadres niet meer en ook niet via een telefoon. Na een paar resets is dit probleem opgelost.

Mijn IPB telefoonnummer gebruik ik nu gewoon niet meer. Dat hoeft ook niet, want niemand heeft dat nummer. Ik zou mn IPB nummer nog kunnen opgeven als PSTN nummer, maar volgens mij is dat vragen om problemen.

Het allermooiste zou zijn als ik de VOIPinstellingen van mn Experia modem kan aanpassen. Dan heb ik de hele Sipura niet meer nodig en zet ik mn Voipbuster settings direct in de Experia modem. Is er toevallig al iemand die dit gelukt is?

› reageer

De manuals op tijdhof.com zijn niet (meer) te downloaden.
Waar kan ik ze nog vinden?

Of zou iemand mij de manuals kunnen emailen:

harmdelaat AT gmail DOT com

› reageer

Ws. ligt de server er tijdelijk even uit, even geduld hebben vermoed ik. Verder heb ik de startpost uitgebreid met dialplan uitleg en meer.

› reageer

Voor binnenkomende telefoontjes via de SPA-3000 heb ik CID op ETSI DTMF with PR gezet. Hiermee werkt caller ID zowel op mijn telefoon als mijn nummermelder.

Alleen zien mensen bij uitgaande telefoontjes via Voipbuster mijn nummer niet. Is dat normaal, of kan ik dat nog aanpassen?

› reageer

mijn eerste bericht.
alhoewel mijn SPA3000 werkt (ik kan bellen en ook de andere kant horen) is mijn microfoon niet werkend. Ik heb zowel de telefoon en de tussenkabel vervangen om zo defecten uit te sluiten. Weet iemand wat ik ben vergeten of is de SPA3000 gewoon defect?

Bedankt!
Piet

› reageer

Topic-starter .. hartelijk dank voor het posten .. ik wilde volgende week al een 'dure' linksys pap2 kopen met porto .. maar dit is natuurlijk nog mooier

ik heb 'm makkelijk aan de praat gekregen .. ik heb alleen 2 problemen:

1. als ik bel naar iemand krijgt de andere kant mijn nummer niet te zien
2. mensen kunnen mij niet bellen

iemand enig idee?

› reageer

Ben vandaag verder gegaan met het aanpassen van het dialplan. Het lukt nu aardig. Wel heb ik nog het volgende probleem:
Wanneer ik gebeld wordt (op de PSTN-lijn) en we spreken tegelijk dan wordt valt het geluid van de andere persoon bijna helemaal weg. Iemand een idee?

Verder loopt ie perfect.

› reageer

@Amien
Wanneer je een firewall hebt (voor de Sipura) dien je poort 5060 (of je aangepaste SIP Port) te openen. Probeer verder eens de optie "Register Expires" onder het tabblad "Line 1" in de Sipura te veranderen naar bv 5.

Nadat ik de firmware van mijn speedtouch 546 vernieuwd had naar versie 5.4.0.13 kreeg geen incoming lines meer. Nadat ik de optie "Register Expires" op 5 had gezet gaat alles oke.

@razor_harm
zie startpost kopje "Configuratie SPA-3000"

› reageer

Is er ergens een tutorial over hoe ik VoipBuster moet instellen met Sipura?

› reageer

ok .. bedankt! .. alles werkt nu ..

ik heb alleen nog 1 vraag .. kan iemand voor mij dialplan maken?

hoe zorg ik ervoor dat alles via voipbuster loopt .. dus ook 06 en alle andere internationale nummers

› reageer

Een leuke dialplan Wizard is te vinden op : Dial Plan Wizard

Hopelijk zijn jullie net zo gelukkig als ik met dit tooltje.

@razor_harm
Op de site van Tijdhof is deze te vinden. Hier dus!!

› reageer

Zo, ik heb ook mijn eigen dialplan nu samengesteld. Het heeft even geduurd, maar ik deel hem toch met jullie. Bewaar ik hem ook voor mezelf als het een en ander vastloopt

Mijn setup:
1. Tiscali telefonie
2. KPN Belbudget

Ik wil in principe alle telefonie via Tiscali lopen, behalve:
- 112;
- 0800- en 090x-servicenummers
- 06

Volgens mij klopt ie nu wel. Ik houd het nog even beperkt. Ik kan later altijd nog kijken of ik VB via gateway 1 er nog in kan sleutelen

(
112S0<:@gw0>|0800xxxx.S0<:@gw0>|
090xxxxx.S0<:@gw0>|06xxxxxxxx<:@gw0>|<:050>[2-9]xxxxxxx|
0xxxxxxxxxS0|<#0:>xx.<:@gw0>
)

Als ik nu een nummer binnen de regio bel, zou ie er automatisch 050 voor moeten plaatsen. Mochten er fouten inzitten, dan hoor ik het graag

› reageer

geweldig programma die wizard! .. tnx

› reageer

Ik begrijp juist weer helemaal niets van die wizard, maar dat kan aan mij liggen, ik vond het makkelijker om de taal van het dialplan wat uit te vogelen.

› reageer

Startpost weer wat verduidelijkt.

› reageer

Heb van de week ook zo'n spa3000 van ABELTELECOM gekocht bij MEDIAMARKT voor €49,- en inmiddels al een hoop gratis gesprekken (via VOIPBUSTER) gevoerd met een maat die een tijd in belgie verblijft.
Omdat ik ook graag gebeld wil kunnen worden op mijn spa3000 (en VOIPBUSTER geen nummers meer uitgeeft) heb ik gister bij BUDGETPHONE een nummer aangevraagd (€ 10,- per jaar) en betaald via PAYPAL, groot was heden morgen mijn verbazing toen ik een telefoontje kreeg van VISA om mijn transactie te verifieren, of het klopte dat ik gister een bedrag van € 10,- had overgemaakt aan ABELTELECOM.
Op mijn bevestiging van PAYPAL staat toch duidelijk dat ik € 10,- heb overgemaakt aan BUDGETPHONE.

Dus jullie raden het al BUDGETPHONE = TALKIN2YA = ABELTELECOM

Bel ik toch mooi voor €59,- met een kastje en een nummer van ABELTELECOM via de service van VOIPBUSTER
Dit zal nooit de bedoeling van ABEL geweest zijn

› reageer

?? Vreemd, zou het dan een dochter zijn wellicht? Of reseller?
Budgetphone zit nml in Leiderdorp en Abel in Heerenveen, dus ze zijn niet hetzelfde.

› reageer

weet iemand of een nederlands telefoonnummer (bv van BUDGETPHONE) ook in belgie werkt
een maat van mij verblijft momenteel voor langere tijd in belgie en wil nu dat ik voor hem ook een spa3000 haal bij MEDIAMARKT
als een nederlands nummer ook in belgie werkt betekend dat dat mensen vanuit nederland (met een conventionele telefoon) hem op dat nummer kunnen bellen tegen nederlandse kosten

› reageer

heeft iemand nummerweergave aan de praat? ik krijg het niet voor elkaar .. Caller ID Method: .. daar heb ik alle instellingen van geprobeerd

Het gaat er dus om dat mensen mij nummer niet zien .. als ik gebeld word zie ik wel een nummer verschijnen

enig idee?

› reageer

@bolle-ed >> Uiteraard werkt dat Nederlandse nummer ook in Belgie, sterker nog, het werkt overal waar je je ATA aan het internet hangt En mensen vanuit Nederland bellen altijd tegen de in Nederland geldende tarieven voor bellen naar een vast nummer, er wordt immers gewoon naar een vast Nederlands nummer gebeld. Dat het gesprek via internet naar een aansluiting in Belgie loopt doet niet ter zake, dat is één van de voordelen van VoIP.

@Amien >> Er zijn meer mensen met dit probleem. Jij belt uit via VoIPBuster toch? Als je hun programma gebruikt, en daarmee belt, zie je je nummer dan wel? Zo nee, kijk even in de instellingen van dit programmatje, daar kan je ergens aan- en uitvinken dat je nummer onderdrukt moet worden (Hide my number when I call someone). Mogelijk dat dat iets oplevert

› reageer

@Japie .. helemaal gelijk! ... hide number stond nog aangevinkt in voipbuster programma .. uitgevinkt .. spa3000 weer inloggen .. en nu zie ik wel een nummer .. top!

tnx again

› reageer

Ik heb mijn mini handleiding voor Linksys / Sipura dial plans, die Sjoerd in de openingspost heeft geplaatst, nu ook online gezet.

Mini Handleiding Linksys / Sipura Dial plan

› reageer

birdie: Bedankt! Dat maakt het weer wat duidelijker. Het enige dat niet klopt is 090[069]xxxx. via budgetphone. 0900 nummers werken niet via budgetphone (of voipbuster). Voorbeeld: 0900-1765 geeft een bitcherige stem die zegt dat het niet kan. Zijn er voipaanbieders waarbij dit wel werkt ? Het gaat me niet zozeer om de sexlijnen maar meer om bv via telediscount.nl internationaal te kunnen bellen. Voipbuster valt internationaal naar sommige bestemmingen kwalitatief erg tegen. En budgetphone is internationaal zeker niet altijd goedkoop.

› reageer

kan iemand mij de juiste instellingen voor de spa3000 geven om mijn inkomende gesprekken via mijn BUDGETPHONE nummer te laten lopen uitgaand loopt via VOIPBUSTER

› reageer

http://www.voipbuster.com/nl/faq.html#34
Vraag: Kan ik VoipBuster gebruiken om nederlandse 0900/0800 nummers te bellen?
Antwoord: Helaas niet.

Hetzelfde geldt voor:
www.voipstunt.com
www.voipdiscount.com
www.netappel.fr
www.internetcalls.com
www.sparvoip.de
www.voipcheap.co.uk

Tot zover ik weet zijn er geen abonnementloze VOIP aanbieders die naar 090x nummers kunnen bellen.

› reageer

Zijn er ook VOIP providers die het bellen naar mobiele nummers goedkoper maakt? Ik ben namelijk woonachtig in Belgie, maar bel vooral veel naar Nederlandse mobiele nummers... Met voipbuster kost dat zo'n 25 eurocent p/m. Dat is vergelijkbaar met de provider die heb ik belgie via de gewonee PTSN lijn.
Any ideas?

› reageer

Bellen met de service van voipbuster werkt alleen uit-en inkomend op de vaste lijn werkt niet.Moet ik omdat ik via de kabel bel nog wat anders instellen soms?

› reageer

Zijn er ook VOIP providers die het bellen naar mobiele nummers goedkoper maakt? Ik ben namelijk woonachtig in Belgie, maar bel vooral veel naar Nederlandse mobiele nummers... Met voipbuster kost dat zo'n 25 eurocent p/m. Dat is vergelijkbaar met de provider die heb ik belgie via de gewonee PTSN lijn.
Any ideas?
Internetcalls is 15 cent (wel vooraf betalen per hele minuut).

› reageer

@bolle-ed:
Instellingen SPA 3000 met budgetphone en voipbuster

› reageer

op kun je makkelijk de goedkoopste voipaanbieder voor iedere bestemming vinden. Prijzen in $ en €.

› reageer

Nog even ter informatie. Het feit dat met mijn SPA 3000 de telefoon niet overging kwam pas voor na de firmware upgrade naar versie 3.1.7g. Ik heb de firmware weer gedowngrade naar 2.0.13g en alles draait als een zonnetje!

› reageer

Ik heb nog steeds problemen met een echo. Heb dit al wel wat kunnen verbeteren. Nu zit ik nog met het volgende: als beide partijen praten valt de er 1 weg. Hoe is dit op te lossen.

› reageer

Hallo allemaal,

Heb nu met twee SPA 3000's het zelfde probleem: bellen lukt via voipbuster (andere account bij voipstunt lukt ook) maar gebeld worden op het voipstunt account lukt niet, en op het voipbuster account maar af en toe. Regelmatig hier de melding dat de gebruiker niet online is.

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken? Gebruik sip1.voipbuster.com en sip.voipstunt.com. Geen uitgaande proxy/stun. Overigens: bij beide accounts een voip-in nummer.

Voor de duidelijkheid: ze hangen niet beide op een verbinding.. eentje bij mijzelf, de ander bij een vriend. De SPA geeft 'registered' aan en heb de 'register expires' op 60 seconden staan.

Vast bedankt!
Dennis.

› reageer

Ikzelf het voipstunt en heb het voipnr doorgeschakeld naar mijn KPN nr. Dit werkt perfect. Dit doorschakelen moet je doen in het programma voor de pc. Dit is natuurlijk gratis aangezien het naar het Nederlandse vaste net is.
Als je naar het voipnr. belt wat krijg je dan te horen?

› reageer

Maak alleen gebruik van voip in beide situaties. Bij mij thuis is het wel een paar keer gelukt te bellen, maar daar was het vreemde dat na een gesprek de verbinding naar de voip-server er kennelijk uit lag.

Wanneer je dan opnieuw belt gaat de lijn aan de kant van de beller gewoon over en wordt op een gegeven moment de verbinding verbroken. Bel je dan een tweede keer dan hoor je: "Deze gebruiker is momenteel niet online, probeer het later nogmaals.'

› reageer

@birdie
thanx voor de instellingen zou nu alleen graag nog mijn 06 gesprekken via VOIPBUSTER willen laten lopen (moet mijn tegoed toch ergens aan opmaken) met dit dialplan lukt dat niet

› reageer

@ddgelder: heb je voipbuster op een gateway of op de subscriber? Als je 'm op een gateway hebt staan is het probleem dat ie niet ingelogd blijft. Wat een goede (omweg)truuk is, is dan voor 10,- per jaar een nummer aanvragen bij budgetphone, en in het voipbuster progje instellen dat ie als je offline bent forwardt naar je budgetphone nummer.

@bolle-ed: Als je voipbuster op gateway 1 hebt ingesteld kan je 06xxxxxxxxS0 in het dialplan weghalen en in de string <0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0<:@gw1> de 5 weghalen, zodat je ook 06 nummers belt via voipbuster.

› reageer

ik gebruik voipbuster als subscriber...

› reageer

Ben nog even teruggegaan naar firmware 2.0.13(GWg) (had eerst 3.1.7(GWg)) maar ook met deze firmware lukt het gebeld worden niet.. Het lukt eenmalig om naar het VOIP-in nummer te bellen, daarna houdt het op..
uitbellen lukt nog steeds.

Het enige dat ik heb ingesteld is de proxy, username, password, IP Dialing enabled en de PSTN line disabled.

› reageer

@BIRDIE
alle uitgaande gesprekken gaan nu zoals ik het wil werkt prima
alleen wanneer ik gebeld word op mijn BUDGETPHONE nummer duurt het een hele tijd voordat de telefoon "overgaat" het nummer van van de beller word wel direct in mijn display weergegeven
ook gebeur er soms helemaal niks en word de beller gelijk naar mijn BUDGETPHONE voicemail doorgeschakeld
is hier wat aan te doen en kan ik die BUDGETPHONE voicemail ook uitschakelen

› reageer

bolle-ed: Hoe de voicemail uit te schakelen staat in de faq:
http://www.budgetphone.nl/index.php?page=faq&q=41
Maar volgens mij is het uitschakelen van de voicemail symptoonbestrijding en moet je het toch ergens anders zoeken.
Worden de door jouw genoemde problemen misschien veroorzaakt door een router ? Ik heb zelf de instellingen op http://www.snapthetooknietzogoed.nl/sipura.htm letterlijk overgenomen en bij mij werkt alles stabiel.
Je zou het misschien ook eens met een andere telefoon kunnen proberen.

› reageer

@DIMITRIV
heb exact dezelfde instellingen allemaal geknipt en geplakt, in mijn router staan alle benodigde poorten open
ga voorlopig die voicemail maar ff uitzetten want nu bel ik gratis maar kost het de mensen die mij willen bellen extra geld omdat ze naar de voicemail worden doorgeschakelt
de bedoeling van voip is toch om kpn minder te laten verdienen ?

› reageer

Hallo,
Ik heb afgelopen maandag ook een spa-3000 bij mm gehaald.
Installeren ging goed, heb alleen net als veel andere mensen moeite gehad met inkomende gesprekken via het voipbuster IP nummer op line 1.
Ben de hele week bezig geweest om de juiste instellingen te vinden, en vanmiddag eindelijk resultaat. Hieronder de instellingen zoals ik ze nu heb staan.

Onder het SIP tabje:

Handle VIA received: yes Handle VIA rport: yes
Insert VIA received: yes Insert VIA rport: yes
Substitute VIA Addr: no Send Resp To Src Port: no
STUN Enable: yes STUN Test Enable: no
STUN Server: stun.voipbuster.com

Onder het LINE 1 tabje:

NAT Settings
NAT Mapping Enable: yes NAT Keep Alive Enable: yes

Proxy and Registration
Proxy:sip1.voipbuster.com Use Outbound Proxy: no
Outbound Proxy: Use OB Proxy In Dialog: yes
Register: yes Make Call Without Reg: no
Register Expires:60 Ans Call Without Reg: no
Use DNS SRV: no DNS SRV Auto Prefix: no
Proxy Fallback Intvl:3600 Proxy Redundancy Method: Normal

Succes ermee

Cruzer

› reageer

Spa3000 gekocht alles werkend binnen een halve dag. Abel bedankt voor de korting. Thanks to .en tijdhof. Eén vraag. Mijn KPN nummer wordt afgeschermd. (VOIP nummer heb ik nog niet; wel account). Oplossing zoals bij Amien helpt niet. Het vakje is al "uitgevinkt" en ook "grijs" dus niet aan/uit te klikken. Niet heel erg maar toch.
Niek

› reageer

De nieuwe firmware 3.1.10 is uit en staat hier op de sipura site.

› reageer

heb je de nieuwe firmware al geladen. Werkt het naar behoren?

› reageer

yep

› reageer

Heb ook een poging gedaan om firmware 3.1.10 te laden. Het lijkt goed te werken.
Iemand als iets ontdekt aan de nieuwe firmware. Wat kunnen we er meer mee dan met de oude?

› reageer

Wel Sipura is in Linksys veranderd. Verder nog niets ontdekt. Bij eerdere upgrade zou caller_ID voor Nederland en Denemarken moeten zijn opgelost. Met deze laatste versie bij mij nog niet opgelost. Voor downloaden eerst even een poort in je router open zetten.
Niek

› reageer

Ik probeer erachter te komen hoe ik via mijn mobieltje naar de SPA kan bellen die me vervolgens doorverbindt naar een willekeurig nummer (buitenland) Schijnbaar kun je dat doen maar ik heb niet ontdekt hoe. Weet iemand het? Liefst op een manier dat je net als bij teledump gewoon een lang nummer in je gsm programmeert.

› reageer

@niekvalk. Het ligt aan wat voor een telefoon je hebt. Als nummerherkenning op DTMF(Denmark) niet werkt, probeer dan eens ETSI DTMF with PR

› reageer

Ik heb gisteren ook een SPA 3000 gekocht, maar wil niet zelf aan de slag met al die instellingen. Heb een contractje afgesloten met Abel. Maar dan kun je vrijwel niets zelf instellen. Weet iemand het admin wachtwoord van Abel?

En voor het geval ik toch zelf wil gaan proberen via VOIPbuster... Kan ik de instellingen van Abel ergens opslaan om ze eventueel later weer compleet terug te kunnen zetten? Hoe moet dat dan?

› reageer

"Weet iemand het admin wachtwoord van Abel?"
wat denk je zelf....
jouw keuze om niet in te willen vullen heb je afgekocht met een abo. Vragen om admin ww is not done in een forum. Is toch niet bekend, Abel zou wel gek zijn...
Resetten bij aankoop voor registratie was mi de enige optieom er blijvend in te komen. Als je nu een reset voor elkaar zou krijgen verlies je inderdaad waarschijnlij Abel zonder backup.... je zou Abel kunnen mailen dat je een backup wilt maken... maar of ze daar aan mee werken...

› reageer

Spa 3000 gekocht, geïnstalleerd en direct werkend gekregen. Op het eerste gezicht een uitstekend apparaat.

Nummerweergave van inkomende gesprekken werkt via de SPA 3000 bij mij helaas niet. Ik heb onder het tabblad "regional" instellingen gewijzigd in dtmf (denmark). Werkt niet. Ook etsi dtmf with pr werkt niet. Mijn toestel is een KPN Boston 500.

Firmware update naar 3.1.10 gedaan. Ook dit had geen effect.

Heeft iemand nadere aanwijzingen?

› reageer

egel, caller id op pstn werkt volgens mij alleen als je ook een kpn abbo hebt voor deze service (eur 2.5/mnd as ik me niet vergis)

› reageer

Een KPN-abo op nummerweergave heb ik al, en deze werkt ook goed als je niet via de linksysje pstn-lijn hebt, maar gewoon direct aangesloten op het toestel.

Maar ook bij inkomende gesprekken via mijn voipbuster-nummer is er geen nummerweergave.

Is er iemand bij wie de nummerweergave wel werkt? En hoe heb je dan je instellingen?

› reageer

Ik heb het wel werkend. Dit zijn mijn instellingen bij regional:

Category : Miscellaneous
Set Local Date (mm/dd):
Set Local Time (HH/mm):
Time Zone: GMT+01:00
FXS Port Impedance: 270+750||150nF
Daylight Saving Time Rule: start=3/-1/7/2;end=10/-1/7/3;save=1
FXS Port Input Gain: -3
FXS Port Output Gain: -3
DTMF Playback Level: -16
DTMF Playback Length: .1
Detect ABCD: yes
Playback ABCD: yes
Caller ID Method: ETSI DTMF With PR
FXS Port Power Limit: 3
Caller ID FSK Standard: bell 202
Feature Invocation Method: Default

› reageer

Nog iets voor de startpost: Van http://www.sipura.com/support/spa3000faq/Section_3.html#4

Je kunt het beste als je een reset wilt doen en de sipura is nog niet ingesteld de line uitgang nog niet aangesloten. Anders gaan alle toetsaanslagen direct naar de PSTN

› reageer

Is er al iemand in geslaagd om vanuit een ander voipbuster account naar de sipura te bellen?

En wat moet je doen om vanuit de sipura naar een voipbuster account te bellen (ik kan wel via voipbuster naar een vast nummer bellen)

[edit}
nog een vraagje:
als mijn credit vervalt omdat de tijd voorbij is, kan ik dan nog wel langer dan 1 min naar gratis nummers blijven bellen?

› reageer

nog een vraagje:
als mijn credit vervalt omdat de tijd voorbij is, kan ik dan nog wel langer dan 1 min naar gratis nummers blijven bellen?

Nee

› reageer

Werkt dit ook met ISDN of alleen analoog?

› reageer

alleen analoog

› reageer

Met een gewone aangesloten analoge telefoon heb ik kiestoon van de SPA-3000. Als ik een gigaset 2011 aansluit heb ik geen kiestoon.
Weet iemand de oplossing?

René

› reageer

nog een snippet info

om naar een andere sip telefoon (b.v. van een kennis met ook een spa3000) te bellen kun je onder een speeddial (tab user1) instellen dat je contact moet maken met
<username>@<ipadres>
username moet de username zijn die in de sipura van de tegenpartij zit. Dat kan b.v. gewoon een voipbuster naam zijn.
ip adres is het (publieke) ip adres van je tegenpartij.
Die tegenpartij moet dan wel poort 5060 naar zijn spa forwarden

een speeddial kies je met <digit># waarbij digit het nummer is van de speeddial waar je je buddy's adres aan gekoppeld hebt.

aanvulling: ivm de usernaam kun je zo'n nummer niet direct via een telefoon kiezen (tenminste ik weet nog even niet hoe).
Wel kun je natuurlijk als je uit de speed-dials loopt e.e.a. via een dial rule oplossen. bv 11 naar kennis 1, 12 naar kennis 2 etc.

› reageer

Al Voipdiscount.com geprobeerd (Gratis) en geen problemen met 1 min
pas op bij voipdiscount na 130 dagen credit weg of je moet bij betalen

› reageer

sorry voipbuster 120 dagen Credit

› reageer

Ik zit met de volgende situatie:

Chello Easy
Draadloos router
Laptop met voipbuster, Werkt allemaal perfect!

Ik heb géén vaste (KPN) telefoonaansluiting.

Nu heb ik de SPA3000 bij MM gekocht en aangesloten, heb hem even werkend gehad met een inkomend gesprek op een analoge telefoon (ik heb een nummer bij voipbuster). Nu kan ik alleen niet uitgaand bellen. Volgens mij moet dit aan mijn ingevoerde dial-plan liggen welke ik gekopieerd heb uit de handleiding in de SP.

Iemand misschien een tip, of moet ik me gewoon beter verdiepen in het dial-plan??

Dit moet toch gewoon te gebruiken zijn zonder vaste telefoon aansluiting of zit ik helemaal verkeerd?

@Jelte: ik heb idd ook vaste nummers geprobeerd, en internationaal (0049).

› reageer

Bel je naar een mobiel nummer? Staat in dat diaplan niet alleem vaste nummers omdat alleen die bij voipbuster gratis zijn.

› reageer

Weet iemand of je met een PC zonder faxapparaat een fax kan versturen middels de SPA3000? Software emulatie o.i.d?

› reageer

Nou, lang aan gewerkt nog, maar ik kan nu wel nummers draaien (typen). Het lag inderdaad aan de dial-plan. Ik moet 't nog even perfectioneren, maar voor de meeste uitgaande gesprekken werkt 't nu.

Nu alleen nog hetvolgende: het lijkt erop dat de SPA3000 na een korte tijd (30 minuten ofzo) op standby gaat. Ik kan dan geen gesprekken ontvangen, de beller hoort 'm dan drie keer overgaan terwijl ik niks hoor en na die drie keer komt de bezettoon. Als ik dan zelf een gesprek start (misschien een soort van "wakker-schudden" dan kan ik wel weer gebeld worden. In die tussen tijd heeft de computer gewoon uitgestaan.

› reageer

Ik ben er nog steeds niet uit wat nu het beste dailplan is, maar kom wel steeds een stuk verder met alle goede tips. Ik vond zojuist deze site waar ook veel uitleg staat over het invullen van het menu:
http://www.voipconfig.de/

Ik gebruik overigens alleen voipdiscount

Is het absoluut niet meer mogelijk dat je kunt zien wie je belt?

› reageer

Ik heb het apparaat thuis perfect aan de praat gekregen achter een Draytek 2200E router, volgens mij nog zonder poorten te forwarden. Echter heb ik de SPA nu bij m'n vriendin geïnstalleerd die achter een Edimax 6104 router zit (aardig oude router) en daar valt telkens de verbinding/registratie weg. Als ik de SPA rechtstreeks aan internet hang werkt het perfect, achter die router niet.

Nu heb ik al poort 5060 geforward naar het ding, ook al de DMZ naar de SPA laten wijzen, ook de hele firewall (waar de DMZ in zit) uitgezet. Het maakt allemaal niets uit. Als ik het stroom bij het modem, router en SPA er uit haal en er weer in steek werkt het een minuut of 10 en dan niet meer .

› reageer

@Sjoerd

Ik heb hetzelfde probleem. andere firmware zorgde ervoor dat de register een schijnbare time-out kreeg.

verander Register Expires: onder Line 1 eens naar waarde 5, kijken of je dan nog steeds het probleem hebt.

[EDIT]
Probeer eens een log te maken van de sipura:
log server draaien

› reageer

Dit is wat ik krijg:

syslog server(port:514) started on Mon Apr 03 12:48:33 2006
RSE_DEBUG: reference domain:sip1.voipbuster.com
RSE:GetServerAddrErr(sip1.voipbuster.com,0)=-101
TPTx->0
RSE_DEBUG: unref domain, sip1.voipbuster.com
RSE_DEBUG: last unref for domain sip1.voipbuster.com
TPTx->0
DNS fail -1; stun.voipbuster.com
TPTx->0
[0]RegFail. Retry in 30
TPTx->0

Het lijkt er dus op dat hij het ipadres van sip1.voipbuster.com niet kan vinden oid.
Ik vraag me af wat die stun.voipbuster.com er af en toe tussen doet. Ik ga even handmatig de DNS-server invullen, kijken of dat helpt.

Die registratiewaarde naar 5 veranderen (was 300) maakt overigens niets uit, behalve dat hij dus de bovenstaande meldingen volgens mij heel snel achter elkaar gaf.

› reageer

Nou ik heb nog wat getweaked, in de zin van handmatig DNSserver invullen bij system en daar de dns server order dus ook op manual zetten, die logserver goed gebruiken (System -> debug op 3 en bij Line 1 -> Sip debug op full) en nu werkt het gewoon.

Ik ga nog proberen die DMZ uit te zetten, want die wil ik ergens anders voor gebruiken. Nu dus kijken of poort 5060 genoeg is .

› reageer

Never fix something that ain't broke

› reageer

Moet je nog iets speciaals doen om inkomende gesprekken door te geven? Bij mij werkt het niet. De bel gaat niet over bij een inkomend gesprek (de extra bel die voor de sipura op de analoge lijn zit gaat wel over, maar de telefoon bel niet en ik kan het gesprek ook niet beantwoorden).

› reageer

@Sjoerd .. ik heb het zelfde probleem

na een x-aantal minuten hangt de modem en router ... geen internet meer .. en moet ik alles resetten ..

heeft jouw debug = 3 en op full geholpen?

› reageer

Ja als je dat loggen aanzet, zie je binnen no-time waar het probleem zit, zoals bij mij dat hij het adres van sip1.voipbuster.com niet kon vinden omdat hij geen DNS-server ter beschikking had omdat de router die blijkbaar niet doorgaf.

› reageer

@Sjoerd

Je moet niet alleen je poort 5060 forwarden naar de Sipura in je router maar ook de RTP poort range zoals die ingevuld staat onder het SIP gedeelte als je als admin inlogt. Standaard staat die range op poort 16384 t/m 16482.

› reageer

Ik heb die poorten dus niet geforward en het werkt gewoon, het zou me niets verbazen als het ook gewoon werkt als ik die poort 5060 ook niet forward, waarom weet ik niet precies, maar ik vermoed door de ingestelde stunserver.

› reageer

Sjoerd

syslog server(port:514) started on Mon Apr 03 12:48:33 2006

daar blijft ie op staan .. ik krijg voor de rest geen output

› reageer

ik kon eerst ook alleen maar bellen en niet gebeld worden
heb de reg time voor voipbuster nu op 300 sec gezet en nu blijft het goed gaan

als je in het oude voipbuster progje kijkt op de pc zie je dat ik gewoon ingelogd ben, ook al ben ik niet softwarematig met een programma ingelogd.... hij ziet dus ook als je ingelogd met de ATA box bent

wel grappig

› reageer

Welke versie van de software (voipbuster) gebruik je dan. Het is volgens mij namelijk zo dat je wanneer je met je ATA inlogd je uitgelogd bent met de pc. Als het anders is hoor ik het graag.

› reageer

Als je dmv. SIP ingelogged bent, dan zie je dat idd. staan in het voipbusterprogrammaatje (de mensen die jou als contact hebben zien dat dmv. icoontje).

@Amien, je moet bij System en bij Line 1 de logfuncties aanzetten en de logservers opgeven, zie ook de post op het forum waarnaar eerder gelinkt werd.

› reageer

Maar het icoontje geeft niet aan dat je online bent (bij mij althans niet). Ik ben wel ingelogd d.m.v. de ATA. Heb ook internetcalls er even opgezet om te kijken. Je ziet een icoontje maar met een uitroepteken.

› reageer

die error krijg ik

ik heb bij DNS de dns van mijn provider ingevuld .. en ook geprobeerd met 192.168.1.1

order heb ik zowel op manual als op dhcp geprobeerd

wat doe ik fout ? de foutmelding blijft

› reageer

Is er iemand in geslaagd om inkomende PSTN calls door te geven naar de telefoon aan de SPA?

En is het mogelijk om vanaf een PC met voipbuster te bellen naar een SPA (of omgekeerd met de telefoon naar een voipbuster account).

Mij is dit nog niet gelukt. Alle tips zijn welkom.

› reageer

Voor diegene die de Daylight Savings Rule nog op de juiste manier in willen stellen bij deze zoals ik hem bij mij het ingevuld:

start=3/-1/7/2:0:0;end=10/-1/7/2:0:0;save=1

Dit werkt prima. Voor de werking maakt het uiteraard niets uit. De informatie hoe dit in te stellen heb ik uit de Sipura FAQ.

http://www.sipura.com/Documents/faq/Section_5.html#1

› reageer

@effem

Ik heb wat geexperimenteerd met mijn SPA en twee voipbuster accounts als ik in mijn dial plan een zelfgekozen nummer vervang voor het volgende:

<username>@<public ip address>:<SPA port number>

Dan kan ik van de SPA prima bellen naar een voipbuster account zonder een voip in nummer. Daarbij is de user name de gebruikersnaam van het voipbuster account waar je naartoe wilt bellen, het public ip address het ip address zoals waarop de gebruiker vanaf het internet te bereiken is en het port nummer de port waar je voipbuster gebruiker gebruik van maakt (meestal dus 5060).

Dit werkt dus wel alleen met vast IP nummers. Dus als je met je laptop op een willekeurige plaats inlogd en je dus een andere public IP address krijgt werkt dit niet.

Ik weet niet of er ook nog een andere manier is om dat probleem te omzeilen. Als dat zo is hoor ik het graag van iemand.

› reageer

@RBak

Dit is een directe IP to IP call. Dat heb ik ook voor elkaar gekregen.
Wat ik eigenlijk zou willen is bellen naar iets als effem@voipbuster.com, maar dat is weer niet gelukt.

› reageer

@effem

Klopt maar je wilde ook van de telefoon naar een voipbuster account bellen. Dat kan dus wel door in je dialplan shortcodes te programmeren. Het nadeel blijft dat het een fixed IP address moet zijn of een domein naam (wat dan weer wel dynamisch kan zijn).

Ik begrijp wat je bedoeld met je antwoord. Dat heb ik ook nog niet voor elkaar gekregen. Je zou toch zeggen dat dat ook mogelijk moet zijn zonder voipin nummer.

› reageer

@effem

Net nog even geprobeerd. Met <user name>@sip1.voipbuster.com gaat het prima. Het enige nadeel is wel dat mijn telefoon waar ik naartoe bel blijft rinkelen ook als ik de hoorn aan de andere kant er op leg (bel met de ene SPA naar de andere SPA). Als ik de telefoon opneem hoor ik niets (logisch want ik heb aan de andere kant al neergelegd...) Daar moet ik nog even naar kijken.

In ieder geval zorgt dit ervoor dat je niet meer aan een vast ip address vast zit en dat je dus iered voipbuster account kan bellen zonder voip in nummer.

› reageer

als iemand jou belt op je voip nummer, gaat je telefoon dan gewoon over ? Ik heb vernomen dat dit niet altijd goed gaat namelijk.

› reageer

Gaat prima. Net nog even geprobeerd van SJphone naar SPA en andersom en ook dat gaat goed. Wanneer je overigens van SIP naar SIP belt zit er geen restrictie op van 1 minuut voor gebruikers zonder beltegoed (ik heb twee gebruikers waarvan één zonder beltegoed)

De telefoon gaat dus gewoon over. Het maakt niet uit of ik over VoIP bel of via mijn (nog)aangesloten KPN PSTN lijn.

› reageer

probleem: Alles werkt maar ander kant kan me niet horen (getest met diverse telefoons/kabels):

config: athome internet met(al) telefoondienst. Netgear 314 router met 5060 port forewarded. Bij testen was de inkomende telefoonlijn niet gebruikt. De SPA3000 is bij andere gebruiker getest en is 100% operationeel.

› reageer

Heb je je RTP poort range ook geforward in je router?

› reageer

@RBak

Ik heb dat @sip1.voipbuster.com niet aan de praat gekregen.
Bel je dan naar een PC van iemand anders of naar een PC op je eigen netwerk? Als ik vanaf de PC naar mijn SPA bel zegt ie dat ik wel online ben, maar de tel. aan de spa gaat niet over en wat later krijg ik op de PC een melding dat er een netwerk probleem is.

Als bij jou de PC en SPA in hetzelfde netwerk staan, wat heb je dan gedaan mbt firewall, nat en/of stun?
Bij mij zit dus alles in hetzelfde netwerk en ik krijg het op dit moment niet voor elkaar. Ik heb wel een keer tussen 2 SPA's (beiden in mijn eigen netwerk) gebeld via user@ip.

› reageer

@effem

Ik bel toevallig wel van twee adapters en/of SIP clients (SJphone) vanaf hetzelfde netwerk. Echter dit maakt niet echt heel veel verschil aangezien ik als gebruiker <user>@sip1.voipbuster.com gebruik wat wel buiten mijn netwerk ligt.

Voor mijn SPA 3000 heb ik in mijn router de poorten geforward naar mijn SPA (zowel poort 5060 als de RTP port range). Ik heb ook een stunserver geconfigureerd staan.

Als PC softphone client om te proberen gebruik ik SJphone. Daar heb ik een SIP via proxy profiel aangemaakt en als proxy gebruik ik dan ook sip1.voipbuster.com om te registreren. Ik heb om te testen wel even een tweede voipbuster account aangemaakt.

› reageer

Ik heb ff onderzoek gedaan naar de "verschillende" (gratis)voip aanbieders.
(eigenlijk is het een en hetzelfde bedrijf - betamax.de)

http://troep.com/voip/

conclusie is dat je het beste met een combinatie van:
Voipdiscount + Internetcalls (voor vaste nummers + internationaal)
en
Voipplanet (voor nederlandse mobiele nummers)

Zijn er nog meer aanbieders die interessant zijn en niet in mijn vergelijking zijn meegenomen?

› reageer

RBak, thanks.

Ik heb steeds geprobeerd met de standaard voipbuster client. Zal het nog eens proberen met jouw client.

@jimbolino
Je kunt ook de SPA gebruiken om carrier preselect te maken voor kpn providers die dat niet hebben (1609,1643,1649) en dan alleen voip te gebruiken voor inbound en outbound calls van andere voipers.

Dan heb je niks met de 120 dagen van voipbuster etc te maken. (ik krijg die 10 euro in 4 maanden never nooit niet op, bel weinig naar mobiel en nooit naar het buitenland, maar als je > eur 5 overhoudt kun je niet eens bijstorten en vervalt je tegoed en evt nummer).

jimbolino, merk ook op dat als je bij drie leden van de voipbuster groep iets doet je ook drie accounts moet hebben en ook 3x 10 euro/4 mnd gaat betalen.....

› reageer

De standaard voipbuster client werkt inderdaad nog niet met P2P SIP. Ze zijn er wel mee bezig begrijp ik.

› reageer

als je carrier preselect heb kan je weer niet downgraden naar belbudget en betaal je dus ook al bijna 10 euro meer per maand aan de KPN....

dan liever 10 euro per 3 maanden aan voipbuster

› reageer

Ook een SPA gehaald bij MM, factory default gemaakt:
1. bel ****
2. toets 73738#
3. toets 1#
en nu doet ie het niet meer, status lampje knipperd, en ik heb geen kiestoon meer.
wie weet raad?

ik heb het zelf al opgelost, alleen een telefoon aansluiten en geen ethernet en power off/on.

› reageer

Ik gebruik geen PSTN, alleen een tfn in de phone uitgang.
Bellen naar buiten gaat perfect en ook de ingaande komen aan.
Alleen als ik hem een tijd niet gebruik en het nummer (voipbuster) wordt gebeld zegt een vriendelijke meneer dat de gebruiker op dit moment niet on line is.
Hoe krijg ik de de SPA3000 continu on line?

› reageer

@Renoman

Heb hetzelfde probleem. Krijg de PSTN ook niet aan de praat. Jou tip werkt goed, helaas bij mij alleen maar van korte duur. Is jouw kastje toevallig ook afkomstig van een pallet in Amsterdam?

Hebben anderen ook problemen met de aansluiting van PSTN? Lijkt me wel een minimale vereiste dat de PSTN fallback ook echt werkt........

› reageer

@RBak

Net geprobeerd met SJphone. De telefoon aan de ATA gaat wel over als ik via SJphone naar de ATA bel, maar als er opgenomen wordt is er geen geluid. Ook bij bellen naar een vast nummer gaat de telefoon wel over, maar geen geluid (in beide richtingen).

Ik heb in sjphone voor stun stun.voipbuster.com:0
use discovered addres in SIP is off
proxy is sip1.voipbuster.com:0
domain is voipbuster.com

Is er iets anders wat ik in moet stellen?

@willemm

Er is iets hiervoor in te stellen. Ik weet zo niet wat (ben nog niet zover) maar heb in deze thread of in gathering of tweakers hierover iets gelezen.

@Snotje
Ik begrijp niet precies wat voor probleem je hebt, maar het is belangrijk om in Regional in te stellen dat FXS Port Impedance 270+750||150NF is.
Diezelfde warde heb ik ook bij PSTN line in het veld FXO Port Impedance gekozen.
Misschien dat dat je helpt.

› reageer

@rbak
Forwarding RTP 16384-16482 1024-1030 5060-5065 in router gaf geen resultaat voor de microfoon. alles lijkt verder gewoon te werken provider=voipbuster.Weet niet exacte eis voor voipbuster.

› reageer

@snotje
fallback via PSTN werkt goed. Ik ben nu nog aan het uitvogelen hoe ik verkeer kan gaan scheiden, 06, 0900, 112 etc. via PSTN de rest via voipbuster.
Ik heb de instellingen overgenomen van: http://www.snapthetooknietzogoed.nl/sipura.htm.

Wat ik helemaal mooi vind, ik heb sinds kort een experiabox van KPN, ik maakte altijd gebruik van een Asterisk-server (PBX onder linux), deze gooide mijn experia onderuit. Zelfs een SIP softphone werkte niet, maar nu met deze SPA3000 geen problemen meer. En hij is nog in ruime voorraad aanwezig in de MM te Groningen. Ik haal er zo nog een paar.

› reageer

als je 06, 112 en zo via KPN wilt laten gaan moet je achter de string <:@gw0> zetten, bv 11xS0<:@gw0>. Zie ook mijn handleiding in de startpost of op www.snapthetooknietzogoed.nl/dialplan.htm

› reageer

Ik heb een probleem met voipbuster in combinatie met de SPA 3000. Als ik uitbel met voipbuster (naar een gewoon vast nummer in Nederland) en ik hang na een aantal seconden op dan blijft de telefoon waar ik naar belde gewoon doorrinkelen. Als ik met voipbuster bel naar dat vaste nummer in Nederland en ik hang op dan stopt die telefoon gewoon met rinkelen.
Schijnbaar geeft de spa dus niet aan voipbuster door dat er is opgehangen.
Weet iemand in welke richting ik het moet zoeken ?

› reageer

kan je eigenlijk ook aan je uitgaande voipbuster telefoontje je caller-id van je KPN nummer hangen.....

dat het dus net lijkt alsof je vanaf je vaste lijn belt van KPN terwijl het via Voipbuster is?

› reageer

bakker789: Dat zou natuurlijk een zootje worden. Dan hang ik jouw nummer aan mijn voipbuster om vervolgens allemaal rottigheid uit te halen. Waarvan ik dan kan garanderen dat jij er de schuld van krijgt ;-)

› reageer

Ik kan mijn orginele brichtje niet meer editen maar er stond iets geks in dus hier opnieuw..
Ik heb een probleem met voipbuster in combinatie met de SPA 3000. Als ik uitbel met spa+voipbuster (naar een gewoon vast nummer in Nederland) en ik hang na een aantal seconden op dan blijft de telefoon waar ik naar belde gewoon doorrinkelen. Als ik met voipbuster (het voipbuster-programma dus) bel naar dat vaste nummer in Nederland en ik hang op dan stopt die telefoon gewoon met rinkelen.
Schijnbaar geeft de spa dus niet aan voipbuster door dat er is opgehangen.
Weet iemand in welke richting ik het moet zoeken ?

› reageer

Moet je zoeken in de honderden cijfermatige instellingen die je kan maken , dus als je dat uit wilt zoeken ergens, be my guest .

› reageer

@birdie

hier heb ik wat aan, bedankt!
http://www.snapthetooknietzogoed.nl/dialplan.htm

› reageer

@sjoerd; Ik dacht dat jij als moderator hier was om mensen te helpen (lees; om mij het juiste antwoord te geven ;-)

› reageer

Ik ben bezig mijn bevindingen met (en bronnen over) de SPA3000 te verzamelen in mijn wiki:
Stekje Wiki over de SPA3000. Helaas kan ik 't antwoord op mijn eigen probleem niet vinden:

Ik kan niet bellen naar 'buiten' (PSTN), wel gebeld worden op de gewone KPN lijn.
Ook als ik mijn SPA reset, ook als ik de instellingen van Birdie letterlijk over neem, wat voor Dial Plan ik ook gebruik: zodra ik ook maar íets op gw0 kies krijg ik de "reorder" toon. Op de webpagina staat dan:
Call 1 State: Invalid
Call 1 Tone: Reorder

Dit is bij voorbeeld wat ik bij "Call 1 Peer Phone" krijg: @gw0 (als ik hoop op een kiestoon van buiten) of 06mijngsmnummer@gw0... aan mijn Dial Plan zou 't dus volgens mij niet kunnen liggen. Iemand nog een idee? (Wat hoort er trouwens te gebeuren als iets niet aan 't Dial Plan onder 'Line 1' voldoet? Hij blijft bij mij op Dialing staan dan)

› reageer

die error krijg ik

ik heb bij DNS de dns van mijn provider ingevuld .. en ook geprobeerd met 192.168.1.1

order heb ik zowel op manual als op dhcp geprobeerd

wat doe ik fout ? de foutmelding blijft

nog steeds hetzelfde probleem

› reageer

@Amien: Wie zegt dat 't een error is?
Ik krijg 't ook maar heb nergens problemen mee. Als ik google kom ik er ook achter dat het waarschijnlijk niets kwaads is

› reageer

dat zou kunnen .. ik probeer alleen maar een oorzaak van mijn probleem te vinden .. en kreeg de tip op de debug te laten zien .. en deze error kwam eruit

› reageer

Is deze correct?
(112xS0<:@gw1>|0[689]xx.<:@gw>|<:0031313>[1-9]xx.|<0:0031>[1-57]xxxx.0033xx.|0049xx.|00xx.<@gw1>

Op: sip1.voipbuster.com

› reageer

Weet iemand eigenlijk of ze deze dingen nog hebben liggen bij de Mediamarkt totdat ze op zijn, of zijn ze nu gewoon weg?

› reageer

Bij de MM in Groningen lagen er vandaag nog zo'n 150 van die doosjes op een pallet.

› reageer

wat is gw? gw1 is de kpn lijn bij mij, en geen verwelding de voip lijn. Maar gw verwijst naar?

› reageer

112xS0<:@gw1>|0[689]xx.<:@gw>|<:0031313>[1-9]xx.|<0:0031>[1-57]xxxx.0033xx.|0049xx.|00xx.<@gw1>
Je eerste stukje wil een 112x, is 112-en-dan-nog-één-cijfer. De x weg halen, of de 2 (zodat je 118 ook kan bellen.)
<:@gw> moet waarschijnljik <:@gw0> zijn (PSTN)
Je netnummer is 0313?
xxxx.0033xx.is een telefoonnummer waar èrgens, minstens na 3 cijfers, een stukje 0033 zit, en daarna nog minstens 1 getal. Ik kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt :-)

› reageer

@JoeDiJoe:
gw1 de lijn van KPN? Als in: je PSTN lijn? Lijkt me niet... volgens de handleiding wordt @gw0 naar de PSTN lijn (FXO) gestuurd. gw1 is de "Gateway 1" die je instelt, gw4 de laatste gateway die je in stelt onder "Gateway Accounts".

› reageer

Er zijn nog 150 sipura's te koop bij de mediamarkt rotterdam centrum.
Inmiddels heb ik de modem aangesloten, gereset, gebeld worden gaat wel via mijn losse toestel, maar zelf bellen via voipbuster gaat helaas nog niet via mijn eigen telefoontoestel.
Wel via mijn pc/headset kan ik wel bellen maar daar wil ik natuurlijk van af;-)
Ik heb ook via de instellingen van de sipura admin website mijn IP, subnetmask enz in gesteld maar kan nu die site niet meer op....
Wanneer ik via mijn eigen foon uitbel krijg ik stilte of een ingesprek toon.

Kan iemand mij helpen?

elintje

› reageer

deze dialplan werkt goed. ik bel 'gratis' via voipbuster en alle
betaalde gesprekken (06, 0900 en 112) gaan via KPN (@gw0)

(00xx[123457890]x.|<:0031592>[2-8]xxxxxS0|<0:0031>[12345789]xxxxxxxxS0|
<0:0031>800xxxx.|11xS0<:@gw0>|06xxxxxxxxS0<:@gw0>|
00316xxxxxxxxS0<:@gw0>|0900xxxx.<:@gw0>|0031900xxxx.<:@gw0>

let op: wel eindigen met een haakje ), dit forum maakt er een smilie van

› reageer

nog een vraagje:
die haakjes waarmee je dialplan begint, waar zitten die op mijn telefoon?
ik zie alleen hekje of sterretje.
doe ik dit met mijn eigen toestel?
alvast bedankt
elintje

› reageer

dit vul je in via de webinterface van de SPA3000, onder het tabblad Line1 onderaan en dan het veld Dialplan

› reageer

voorbeeld:
http://www.smilde.it/sipura.html

› reageer

nog een klein vraagje....
moet ik dan de andere velden leeglaten (username/password/enz enz)?
alvast weer bedankt,
elintje

› reageer

Ik kom nl niet meer op die inlog pagina van sipura, ik heb het waarschijnlijk ergens verkeerd gedaan;-((
Ik heb screenshots van je voorbeeld gemaakt renoman, bedankt voor de info.
Maar hoe kom ik die pagina weer op.
elintje

› reageer

Ik heb wat instellingen van het forum gekopieerd en in mijn SPA3000 ingevoerd. Ook heb ik het programma Sipura SPA3000 Monitor geinstalleerd op de computer.

Als ik nu vanaf een andere telefoon bel naar mijn Voip nummer, dan zie ik in het Monitor programma staan Ringing en daarbij dan mijn mobiele nummer. Maar het vreemde is dat ik op mijn mobiel te horen krijg dat de user offline is.

Het gebeurt ook dat er helemaal niks in het programma komt te staan en dat ik hoor dat de user offline is.

Als ik zelf net een Voip gesprek heb gevoerd en dan direct daarna het Voip nummer bel met mijn mobiel dan gaat alles wel goed. Ik heb poort 5060 TCP geopend. Of moet 5060 UDP ook nog worden geopend?

› reageer

Ook ik heb de Linksys ingesteld voor voipbuster. Alles werkt correct (inkomend en uitgaand via voipbuster, geen pstn) echter als na een 10 min. inactiviteit kan ik niet meer bellen (hoor geen kiestoon meer). Pas na stroom uit/aan van de spa3000 werkt het weer goed. Weet iemand of dit een instelling is en welke?

› reageer

joepie!
Hij doet het, geweldig geholpen hier, bedankt.
Alleen hoe weet je of je via voip belt nu?
het doet het tegek verder, nogmaals dank.

› reageer

@Chris17 @Raymondvw

Was ook mijn probleem heb toen bij
-Line
-Proxy and Registration

de kolom Proxy Fallback leeg gemaakt, bevestigd en nu werkt
het bij mij.

› reageer

Line 1 natuurlijk

› reageer

@Willemm: tnx voor je snelle reactie, helaas helpt het niet bij mij. Als ik het Ip van de SPA3000 intik krijg ik in het info scherm bij line 1 status: Registration State: Failed, lijkt er dus op dat er na 10 min geen activitiet niet aangemeld kan bij voipbuster ofzo. Iemand nog suggesties?

› reageer

de registratietijd op 300 seconden zetten.
Register Expires: 300

› reageer

Aangezien ik geen PSTN gebruik heb ik bijna onderaan in Line 1
bij VOIP Fallback to PSTN no ingevuld en op de blz PSTN Line bovenaan bij Line enable ook no.

› reageer

willemm,

er is ook een veld voor nat keepalive. Dat zou je ook eens kunnen proberen

› reageer

Is het ook al iemand gelukt om een modem connectie over voip via de SPA3000 op te zetten. Ik bel uit naar vaste nummers via VoipStunt, dit werkt allemaal prima. Echter als ik probeer op Girotel in te bellen dan lukt het hem niet om succesvol de connectie te leggen. Heeft iemand een oplossing?

› reageer

alle bovengenoemde instellingen had ik al aanstaan. Erg vaag. Deze thread al helemaal doorgespit. Ga nog nog wel even zoeken, lijkt me toch een instelling. Waarschijnlijk een time out denk ik. Dit krijg ik te zien:
Hook State: On
Registration State: Not Registered
Last Registration At:
Next Registration In:
Message Waiting: No
Call Back Active: No
Last Called Number:

› reageer

btw, ik zit op sip1.voipbuster.com, weet niet of het daar aan kan liggen en dat ik beter een alternatief kan gebruiken?

› reageer

Ik volg dit topic al een poosje en mijn SPA 3000 werkt inkomend zowel met voip-in nummer als "vaste "nummer,uitgaand werkt hij ook alleen als mijn kabeltelefoonstekker er uit is dan werkt het niet.Dit zo dus betekenen dat ik uitgaand niet voip bel.
Is er verschil in instelling tussen kpn en kabeltelefoon?
Is er niet iemand die alles werkend heeft en de instellingen en uitleg in één verhaal kan zetten?

› reageer

Zijn de SPA 3000's op dit moment nog te krijgen bij de mediamarkt? Zo ja, nog steeds voor 50 euro?

› reageer

Vanmiddag stond er nog een hele pallet in Utreg, weet niet of ze elders ook nog op voorraad zijn.

› reageer

groningen, plenty

› reageer

ok, niet slecht, 50 euro nog steeds?

› reageer

€ 49,xx

› reageer

Het lijkt erop dat een firmware update baat heeft gehad bij mij, de SPA is nu al 30 min ingelogd, waar die normaal al na zo'n 10 min. registred failed gaf. S/W nu is 3.1.7 oude was 2.0.13

› reageer

Met deze string betaal ik nog steeds tikken aan KPN !!!!

(00xx[123457890]x.|<:0031313>[2-8]xxxxxS0|<0:0031>[12345789]xxxxxxxxS0|
<0:0031>800xxxx.|11xS0<:@gw0>|06xxxxxxxxS0<:@gw0>|003106xxxxxxxxS0<:@gw0>
|0900xxxx.<:@gw0>|0031900xxxx.<:@gw0>

Ik snap er geen houta meer van

› reageer

Inmiddels ruim 1 week met de SPA3000 via voipbuster gewerkt.

Dagelijks is de telefoon een aantal malen slechts 1 keer spontaan gaan rinkelen. Verder o.k.

Sinds vandaag echter probleem dat de andere zijde geen geluid ontvangt. Meerdere telefoons lokaal getest, ligt niet aan de toestellen of bekabeling.

Inkomende gesprekken (via PSTN en SPA) gaan wel met geluid full duplex.

Firmware inmiddels 3.1.10 en zelfde probleem.

› reageer

Ik lees overal dat het telefoonnummer bruikbaar blijft voor inkomende gesprekken als de 7 dagen voorbij zijn. Klopt dit?

› reageer

@Hellrider: Ik weet niet waar je het gelezen hebt... Bij mijn weten is het bij voipbuster zo dat als je saldo 0 is het hele account na een tijdje vervalt.

› reageer

Ik ga binnenkort denk maar eens proberen of mijn inkomende Voip gesprekken wel goed gaan als ik de modem (speedtouch) in bridge mode zet waardoor er geen NAT/UPNP plaats vindt.

› reageer

In tussen heb ik een nieuw XS4all Speedtouch ADSL modem ontvangen. En wat blijkt: daarop kan je met de juiste instellingen gewoon Voip bellen. Je plugt je vaste KPN lijn in het modem en sluit je toestellen aan via het modem. Je kan nu kiezen of je een gesprek via Voip voert of via de gewone vaste lijn. 0900 en 112 kan dus gewoon aangezien dat dan via de vaste KPN lijn gaat. Enig nadeel: mijn nummerweergave is weg. Maar weer eens even gaan rommelen... en daarna dan mijn voip kastje maar aan mijn ouders geven...

› reageer

Weet iemand hoe ik de nummerherkenning van mijn Siemens giga 3010 met de SPA-3000 kan laten werken? Inkomende gesprekken via de KPN lijn waar ik normaal altijd nummerherkenning op heb geven nu geen nummerherkenning meer. Ik heb al DTMF (het door KPN gebruikte systeem) geselecteerd maar helpt niet. Worden binnenkomende gesprekken via de KPN lijn niet dom doorgeschakeld naar de telefoon, dus zonder tussenkomst van de SPA-3000? Ik hoor immers een relais schakelen als de voeding uitgeschakeld wordt.
Feitelijk wil je toch dat standaard de KPN lijn doorgeschakeld wordt tenzij je zelf gaat bellen. Graag reactie.

› reageer

Je moet ff de verschillende opties proberen: DTMF (denmark) of DTMF ETSI with PR of anderen

› reageer

Ik heb die instellingen zonder succes geprobeerd. Moet er niet ergens anders iets ingesteld worden?

Kan ik ook een willekeurig nummer, als ik via VOIP bel, meegeven?

› reageer

Volgens mij hoef je verder niets in te stellen. Bij mij werkt het met deze instellingen:

Je kan geen willekeurig nummer meegeven. Dan zou het een beetje een zooitje worden, iedereen zijn eigen nummer bedenken. Je voipnummer wordt standaard meegestuurd.

› reageer

De volgende regel kom ik in mijn versie niet tegen:

Ik heb versie: 2.0.13(GWg)

Is dat soms het probleem?

› reageer

geen idee of dat het probleem is. Ik heb Software Version: 3.1.10(GWd)

› reageer

Ik heb de nieuwe software gedownload (ver. 3.1.10(GWd)) van de Sipura site en in mijn SPA-3000 gezet. Geen instelling gewijzigd. Het werkt nu. Bedankt voor de software versie melding.

› reageer

Waar kun je die downloaden?

› reageer

@cent: Ik heb de nieuwe software gedownload (ver. 3.1.10(GWd)) van de Sipura site
Als je hem nou nog niet vindt:
software

› reageer

Het bellen en gebeld worden gaat goed, ik bel via voipbuster en wordt gebeld via KPN.
Ik heb alleen een raar verschijnsel, een paar keer per dag gaat mijn telefoon 1 x over, terwijl mij niemand belt. Dit is 's nacht aardig vervelend. Wie weet hiervoor een oplossing.
Heeft dit met gevoeligheid van de inkomende lijn te maken en is dit in te stellen?

› reageer

Hallo Allemaal:

Ik heb een adapter Spa 3000 bij de Media markt gekocht waarin de instellingen voor Abel zitten. Omdat ik geen gebruik wens te maken van Abel maar voipbuster wil ik de instelingen wijzigen. Bij de poging daarvan vraagt het systeem naar een gebruikersnaam en wachtwoord voor de spa 3000. Kent iemand het Abel-wachtwoord en gebrukersnaam voor de spa 3000.
Deze vraag is ook al eerder gesteld heb ik gelezen, maar ik heb geen antwoord op gezien. Vandaar dat ik de vraag nogmaals stel.
Wie kan mij hiermee helpen, svp??

Rudie

› reageer

@Rudie10: De eerste pagina, de eerste post geeft min of meer het antwoord op jouw vraag. Resetten van het ding zorgt ervoor dat je geen inlognaam en wachtwoord meer nodig hebt.
Ik kon hem trouwens pas resetten nadat ik de meeste kabels uit het ding had verwijderd. Ik geloof alleen de telefoon + power, rest van de stekkertjes eruit.

› reageer

Ik ben bang dat ik morgen moet proberen dat ding terug te brengen
Zoals ik een twintigtal berichten terug zei, lukt 't me niet om 'uit' te bellen via PSTN. Niemand reageerde, dus ik denk niet dat er een softwarematige oplossing is.

Probleem is natuurlijk: zal MediaMarkt 'm terug nemen nu ik 'm gereset heb?
(bijkomend probleem is dat ik de kassabon kwijt ben Wie weet heb ik er dan wat aan dat ik met creditcard betaalde?)

› reageer

weet iemand hoe je het zo kan instellen dat als ik bel via VOIP en er komt een inkomende lijn via PSTN, dat deze een ingesprek gaat geven, nu gaat hij gewoon over bij degene die belt. Wat ik dan wel kan doen is een wisselgesprek, maar dat wil ik eigenlijk niet.

› reageer

tot nu toe werkt de voip adapter goed, en het blijft kicken om te weten dat je voor nop belt.
Echter, is nummerherkenning ook in te stellen of gaat dat niet lukken.
Een andere vraag:
een vriend van mij heeft isdn met 3 lijnen. Kun je zonder kpn en via voip iets aanvangen met isdn?
Ik vond vorige week op de site van abel een handleiding over de aansluiting met isdn.
ik kan de link niet plaatsen omdat ik niet hem even niet kan vinden.
het lijkt een beetje op apple devices op een pc aansluiten voor me tot nu toe..

› reageer

@dwizzy: Heb je de ring voltage (70) en -frequentie (50) CWT freq (425@-19) en port impedance (250+750||150nF) goed gezet? dat kan nog wel eens een probleem geven. Verder natuurlijk de pstn line aan zetten en zet eens in de dailplan de volgende toevoeging: <9,:>[*#x].<:@gw0>

Hiermee draai je een 9, krijgt vervolgens een kiestoon, en alles wat je daarna draait gaat via je pstn lijn.

suc6!

› reageer

@birdie:
Kun/wil je misschien voor de digibeten onder ons een compleet overzicht van menu's(tabbladen) van de SPA 3000 geven? Ik bel (nog) via Abel omdat ik het niet aandurf om de instellingen naar fabrieksdefault te zetten, omdat ik dan mijn entree bij Abel kwijt ben.
Wanneer ik echter een compleet ingevuld voorbeeld heb van alle schermen, zou ik toch bij Abel weggaan. Scheelt toch 10 euro per maand...
Zou je de moeite willen nemen om alles te publiceren? Wanneer het een probleem is om dat hier in dit forum te doen, zou je dan misschien wel via de e-mail je schermen aan me willen sturen?
Namens veel meelezers in dit forum: alvast bedankt!

NB Van de eerder geposte schermen (d.m.v. hyperlink) werkt bij mij consequent alleen het onderste scherm, maar het bovenste wordt niet geladen. Wanneer ik klik op het bovenste scherm, kom ik uit bij de site van de leverancier.

› reageer

Birdie, hartelijk dank voor je antwoord!
Ik zie in de configuratie die ik opgeslagen heb de ring frequency op 25 staan, de rest precies zoals jij zegt. Met een verkeerde ring frequency zou ik toch ook eventueel niet gebeld kunnen wòrden? Dat lukt bij mij wel, het gaat om naar buiten bellen. Wat meer in detail heb ik mijn probleem beschreven op Voxilla (moet ingelogd zijn om attachments te kunnen zien: instellingen en debug log)

› reageer

@hansvdh
deze zou toch moeten werken: http://www.smilde.it/sipura.html

› reageer

@ renoman
Met de SPA 3000 heb ik nog geen ervaring, maar met de Draytek Vigor 2510 V, al +/- 9 maanden. Deze heb ik na de ADSL splitter met de PSTN - ingang, parallel op mijn kleine huiscentrale ingang aangesloten. Op de telefoon aansluiting v. d. Vigor zit mijn Dect zender. Indien ik nu gebeld wordt (analoog), rinkelen zowel de huistelefoons (3 stuk) als ook de twee Dect telefoons. Altijd een foon dichtbij!
Verder is het testen van het geheel nu erg makkelijk, daar ik via het internet, mezelf kan bellen. Dit min of meer gratis met voipbuster.
Dit was handig omdat bij de overgang van voipbuster van Finarea (Zwitzerland) naar Betamax (Duitsland) er een paar keer niet gebeld kon worden.
Het parallelaansluiten kan maar beperkt!

› reageer

@renoman
Helaas ook van deze pagina zie ik alleen maar de onderste helft. Nu heb ik door dat je op de tabs moet drukken om de rest te zien ;-)... Alleen de tabs rechts van line 1 werken niet als je erop klikt.

Zijn die tabs niet interessant, wil je ze niet tonen of is er iets anders aan de hand?

› reageer

@hansvdh
ik heb de pagina iets aangepast, nu werken wel alle tabs.

› reageer

Zou iemand even zo aardig willen zijn om me de instellingen te zeggen (dialscript enzo) Als ik budgetphone gebruik voor inkomende gesprekken (vanwege geporteerde KPN vaste nummer), en www.voipdiscount.com (sip.voipdiscount.com) voor alle uitgaande gesprekken. Er is dus geen bestaande telefoonlijn meer aanwezig, alles gaat over het @home kabelmodem

› reageer

Het lukt mij niet om de flash toets op het toestel te activeren, ik heb het nodig om met mijn ISDN centrale door te verbinden.
Mijn nummerherkenning heb ik net werkzaam gekregen door mijn SPA3000 te updaten naar versie 3.1.10

› reageer

@jaromir:
Je budgetphone instellen als SIP provider, dan voipbuster op gateway1, vervolgens (wil je echt àlles via VoipBuster doen, zelfs mobiel?) als dial plan:

(S0<:@gw1>

› reageer

@Jaromir:
Hier staat alles wat je wilt weten:
www.snapthetooknietzogoed.nl/dialplan.htm

› reageer

birdie, mag ik vragen hoe je eigenlijk aan al je wetenschap bent gekomen, dingen als impedantie etc. op Nederlandse lijnen?

Jouw standaard configuratie is niet bedoeld om van de FXO gebruik te maken, toch?
Ik heb nu bij MediaMarkt een nieuwe SPA 3000 gehaald, heb twee maal wel een (soort van) verbinding gehad maar als ik met de zelfde instellingen dan nogmaals probeer te bellen krijg ik wéér een fouttoon.

› reageer

heel vreemd, ik heb al bij diverse mensen de spa geinstalleerd, en nooit jouw problemen gehad.
Het enige dat bij mijn standaard config anders is, is dat ik de pstn line op off heb en de pstn fallback ook.

De kennis over impedantie heb ik gegoogled en kwam op een technisch document over europese en amerikaanse systemen, voltages, frequenties, impedantie's ed. KPN en het nederlandse systeem stond daar expliciet bij. Ik heb helaas geen link meer, het was ongeveer een jaar geleden, toen ik mijn PAP2 kocht. Ook heb ik toen het nummerplan van het ministerie van Economische Zaken bestudeerd en een hoop forums en wiki's over voip, dtmf en fsk. Alles erg interessant als je tijd over hebt.

› reageer

Ik zou iedereen met evt. problemen willen aanraden eerst de nieuwste firmware op de spa te zetten (3.1.10). Dit heeft mijn probleem opgelost (i.t.t. de firmwarupdate naar 3.1.9) zodat de spa nu al een paar dagen onafgebroken verbinding heeft met voipbuster.

› reageer

He birdie

Kloppen de instellingen op
http://www.snapthetooknietzogoed.nl/sipura.htm
nog?

Want volges mij kan iedereen ze zo editen, en heb volges mij af en toe bij jou geklikt ipv bij mij

› reageer

@jaromir:
Doe niet zo gek, als je op verzenden drukt krijg je een foutmelding.

@birdie: ik vind 't zelf ook vreemd ;-) Ik heb al geprobeerd om een vieraderige ipv twee aderige lijn in het ISRA punt te steken, de SPA voor de ADSL splitter te zetten... Nu ik weet dat 't niet aan de SPA zal liggen wil ik toch nog proberen bij iemand mijn SPA aan te sluiten.

Hulde aan jou voor 't opzoeken van die gegevens overigens! Maar de enige manier waarop je die informatie hebt opgeslagen is die voorbeeld instellingenpagina?
Je hebt op die instellingenpagina trouwens, zo lijkt het, niets veranderd aan de "International Control" instellingen op de PSTN Line pagina.

› reageer

klopt, omdat ik al een jaar geen pstn lijn meer heb (kabel = byebye KPN )
Ik heb de site ff geupdate, nu staan de instellingen standaard voor pstn/kpn gebruikers.

www.snapthetooknietzogoed.nl/sipura.htm

[sub]update:
software version 3.1.10
Hook Flash Timer Min: .06 - 1.5 ondersteuning oudere telefoons
Auto PSTN Fallback: yes
PSTN Line Enable: yes
Warn Outgoing PSTN Call: yes
PSTN Ring Thru Line 1 Ring Settings: 3

div settings PSTN Line tab analoog aan Line 1 tab

Toegevoegd: fwd.pulver.com gateway voor het freeworlddialup netwerk

Dialplan aangepast:
* laat je bellen via fwd
9 geeft nu een kiestoon en laat je bellen via je PSTN lijn
11x, 090x en 08x nummers standaard via je PSTN lijn
06 nummers via voipbuster (om je beltegoed echt te gebruiken )
[/sub]

Als je *613 belt krijg je de echotest van fwd, waarmee je kan horen of je verbinding goed werkt.

› reageer

Ik was nog op zoek naar een manier om 0900 betaalnummers te bellen (niet mogelijk via voipbuster en budgetphone en schandalig duur met mijn gsm) en ik denk dat ik het heb gevonden. http://www.voipplanet.nl bied dit aan. Voorzover ik het heb begrepen is het postpaid. Site ziet er verder netjes uit, kreeg ook snel antwoord op mijn vraag. Iemand positieve of negatieve ervaringen met deze provider ? Site geeft verder ook wel interessante mogelijkheden, weer goed voor een dagje prutsen en experimenteren Byebye KPN, dit was het enige waar ik nog geen oplossing voor had gevonden

› reageer

Start aub. een nieuw topic over een nieuw voip concept. Dat het hier over VOIP gaat, betekend niet dat alles wat met VOIP te maken heeft hier moet komen te staan!

› reageer

Gaat het over mij ? Eigenlijk was dat bellen naar 0900 nummers een vervolg op waar we het in deze thread al eerder over hadden gesproken. Alhoewel ik het met je eens bent dat het wel een hele lange thread wordt op deze manier...

› reageer

IK krijg het niet helemaal naar wens aan het werk.
Het volgende:
PSTN= KPN vaste lijn
Standaard sip account = Voipbuster
Gateway 1= voipdiscount

DIALPLAN:
(11xS0<:@gw0>|<#0S0,:><:@gw0>|<*1S0,:><:@gw1>|<:003153>[1-9]xx.|
<0:0031>[1-57]xxxx.|0[689]xx.<:@gw0>|0032xx.|0044xx.|0034xx.)

<#0S0,:><:@gw0> dit gedeelte in het dialplan zegt dat als ik #0 draai ik de kiestoon van de KPN krijg, dat gaat goed!!!

Aangezien ik <*1S0,:><:@gw1> in mijn plan heb staan zou het dus zo moeten zijn dat als *1 kies ik de kiestoon zou moeten horen van de sipprovider op gateway 1, in dit geval dus voipdiscount. Dit gebeurd dus niet, ik krijg dan een in gesprek toon.

00xx.<:@gw1> ook als ik dit gebruik in het dialplan met als bedoeling om bv naar duitsland te bellen via mijn account op gw1, en ik dus gewoon 0049562....... intik op mijn telefoon, gaat het niet goed en belt ie gewoon uit met het standaard sip account voipbuster.

Iemand een oplossing voor dit probleem?

› reageer

Ik heb 2 problemen:
1. Mijn dialplan. Het ziet er als volgt uit: (112xS0<:@gw0>|0842xxxS0<:@gw0>|0[689]xx.<:@gw0>| <:0031174>[1-9]xx.|<0:0031>[1-57]xxxx.|0033xx.|0041xx.|0044xx.|0049xx.|00xx.<:@gw0>

Het stukje 0842xxxS0<:@gw0> zou moeten regelen dat als er 0842333 (voicemail KPN) of 0842300 (voicemail Tele2) gedrukt wordt dat dit naar buiten gaat via de PSTN. Echter als ik via mijn Line1 ga bellen, dan krijg ik de 'ingesprek'-toon en op de statuspagina 'Call 1 state: Invalid'. Iemand een oplossing/verklaring?

2. Mijn inkomende telefoontjes (tot nu toe alleen mobiele oproepen) via de PSTN lijn naar de gewone telefoon klinken echt beroerd. De kwaliteit is op zich wel goed, maar het geluid 'hikt'. Er vallen simpelweg stukjes weg. De Line1 en PSTN verbindingen zijn ingesteld op G711a maar worden opgebouwd als G711u, dit ter info. Iemand hier een verklaring oplossing voor?

› reageer

@Biite: zelfde probleem hier, althans: ik krijg die melding bij welk telefoontje dan ook. Wat staat er op de statuspagina als gebeld nummer zodra je die toon krijg van "Invalid"?

› reageer

iets te doen aan echo van mezelf bij binnenkomend gesprek? kan het het te maken hebben met lange lijn tussen splitter en spa3000? bij langer uitgaand gesprek valt de andere kant soms kortdurend weg.

› reageer

@Dwizzy: bij mij staat er dan 0842300@gw0

› reageer

Sinds vandaag kan ik plotseling niet meer uitgaand bellen (ingesteld via VOIPstunt.com). Ik krijg de in gesprekstoon. tot op heden ging het perfect.
Mijn gebruikte dial plan is:
(112xS0<:@gw0>|0[689]xx.<:@gw0>|<:003179>[1-9]xx.|
<0:0031>[1-57]xxxx.|0033xx.|00351xx.|0090xx.|00xx.<:@gw0>

Wat kan er fout zijn? Ik heb niets veranderd aan mijn instellingen.

Als ik Voipstunt gebruik op de computer gaat het perfect.

› reageer

Dat heb ik sinds vandaag ook! Als ik in het log kijk zie ik bij uitgaande pogingen 'invalid' staan. Inkomend gaat prima, en via voipbuster's PC applicatie bellen gaat ook goed..

Geen instellingen gewijzigd en in de afgelopen week uitstekend ermee kunnen bellen..

Update: Opgelost door servernaam te wijzigen, rebooten en weer terug te wijzigen naar sip.voipbuster.com...

› reageer

Bij mij is het spontaan "overgegaan":}

› reageer

Ook ik kan sinds vandaag niet meer bellen. Ook niet via het programma. ik krijg een foutmelding: "The other party ended the call due to an unknown error" Iemand een idee? ik heb de customer service al gemaild ben benieuwd wanneer ik antwoord krijg.

› reageer

Vraagje, ik wil graag een factory reset uitvoeren op de SPA-3000 die ik bij MM heb aangeschaft, maar ik zit met het volgende. Wanneer ik alle kabels aansluit dus: RJ-45 naar mijn router (ASUS WL-500G), RJ-11 (line) gaat naar de KPN lijn, RJ-11 (phone) gaat naar de telefoon. Wanneer ik nu de hoorn van de telefoon opneem hoor ik steeds een snelle piep toon, 10 seconde later versneld deze toon zich. Wanneer ik *** invoer tijdens de pieptonen gebeurt er echter niets.

Het verwijderen van de KPN lijn en de RJ-45 kabel naar de router heb ik geprobeert, helaas hielp dit niets.

Wie heeft enig idee hoe ik de SPA-3000 alsnog kan resetten ?

› reageer

Probeer eens 2 x 4 sterretjes. Bij mij was 1 x niet voldoende.

› reageer

>>> MVC
Wanneer ik *** invoer tijdens de pieptonen gebeurt er echter niets.
Het moeten wel vier sterretjes **** zijn!

› reageer

ik heb nog het volgende probleem

ik heb een livebox (= ook router)

2 situaties:

1. STUN/NAT is on --> systeem hangt na een paar uur. zowel modem als SPA3000 zijn niet meer te bereiken .. reset nodig

2. STUN/NAT is off --> systeem hangt niet na een paar uur, maar ik ben niet via mijn 070 nummer te bereiken

ik heb het zowel met als zonder firewall (livebox) geprobeerd.

enig idee?

› reageer

Ik heb ook geprobeerd om een factory reset te geven, maar het lukt me met geen mogelijkheid. Dat heeft abel weer lekker beveiligd zeker?

Wanneer ik dat ding aansluit op de telefoonlijn en netwerk, dan moet ik toch met **** in het menu kunnen komen? Bij mij gebeurt er totaal niets. Zelfs met 2 x **** niet. Met de webbrowser kom ik er ook niet in, nadat ik een ip-scan heb gedaan op mn netwerk.

Heeft iemand nog meer ideeën?

› reageer

>>> hantatta

Ik heb ook geprobeerd om een factory reset te geven, maar het lukt me met geen mogelijkheid. Dat heeft abel weer lekker beveiligd zeker?
Tot nu toe was het niet beveiligd. Misschien dankzij het grote succes hier op Telecomvergelijker... Nee, lijkt me sterk...!

Wanneer ik dat ding aansluit op de telefoonlijn en netwerk, dan moet ik toch met **** in het menu kunnen komen? Bij mij gebeurt er totaal niets. Zelfs met 2 x **** niet.
Probeer het eens als je alleen je telefoon op het kastje hebt aangesloten. En de spanning natuurlijk! (Eventueel een andere telefoon...).
En natuurlijk die vier sterretjes op je telefoon intoetsen en #$^%@ niet op het toetsenbord van je computer!!!

› reageer

---------------------------------
Vanaf 27 maart 2006 tot 4 april 2006 heeft de MediaMarkt landelijk de Linksys (Sipura) SPA 3000 in de aanbieding voor €49,95.
---------------------------------
Misschien een open deur, maar voor diegenen, die dachten dat de
aanbieding over was, en toch nog een exemplaar willen hebben,
ik heb er vanmiddag (2e paasdag, 17 april) nog 2 op de kop
kunnen tikken bij MM in Ede.
Ze hebben nog een hele pallet staan voor 49,95.
Het loont dus zeker de moeite om even te informeren bij
je dichtsbijzijnde MM.

› reageer

Ik ben er al achter wat het probleem is, mijn linksys is gewoon stuk. Morgen zal ik m even omruilen en dan probeer ik het weer opnieuw. In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Groeten, Hantatta.

› reageer

Ik heb een probleem dat al meer hebben weergegeven. Mijn eigen SPA-3000 werkt perfect. Ik heb hem ook bij mijn vader geinstalleerd maar daar dus niet. Ik gebruik exact dezelfde configuratie. Regional instellingen voor de PSTN ook goed. Het probleem is echter dat UITGAAND via de PSTN niet werkt. inkomend via de KPN is geen probleem, voipbuster werkt ook goed.
Als ik een aanpassing maak in het dial plan waardoor bijv. 06-nummers via gw0 laat lopen, dan doen inkomende oproepen het ook niet meer, de telefoon gaat wel over maar er komen sterretjes in het beeld en bij opnemen alleen een ruis. Daarnaast kan ik dan ook niet uitbellen op 06-nummers. Het ligt niet aan het dialplan.
Iemand het idee wat dit kan zijn?

› reageer

Editten van mijn voorgaande post lukte niet, dus dan maar zo;
Ik heb mijn SPA-3000 kastje verwisseld met die van mijn vader. Dan werkt het nog niet. Het is dus een probleem met zijn KPN of telefoon. Hij heeft ook een Philips DECT, alleen ander type dan mij. Als het internet eruit ligt en de softwarematige fallback naar gw0 actief moet worden heb ik zelfs geen kiestoon meer (op de KPN lijn dus). Als ik de stekker van de SPA-3000 eruit trek heb ik wel een kiestoon. Op 1 of andere manier is verbinding naar gw0 dus uitgaand niet werkend als ik uit wil bellen en er spanning op de SPA3000 staat.
Inkomend werkt dan nog wel, echt heel vaag, iemand een idee wat dit kan zijn?

Bij het call log zie ik staan:
Last PSTN Disconnect Reason: CPC Signal

› reageer

Nog even ter info, op het moment dat je je Sipura reset heb je alleen nog fabrieksgarantie schat ik zo, je moet iig niet meer simpel bij de Mediamarkt aan willen kloppen, die verwijzen je nl. naar Abel Telecom, welke je moet bellen op een 0900nr zodat ze het apparaat bij je komen ophalen en dan hem eerst checken.

In principe heb je garantie bij de Mediamarkt omdat je hem daar gekocht heb, dus zal je ze daarvan moeten overtuigen!

Het is dus aan te raden de werking van het apparaat goed te checken voordat je hem reset.

› reageer

Help. Ik heb bij de Mediamarkt de Linksys SPA 3000 gekocht en aangesloten. Het bellen (met Voipbuster) gaat goed. Toch zit ik met een vervelend probleem, waar ik geen oplossing voor weet.
Ik heb internet (en gewone telefoon) via de kabel. Casema geeft daarbij de Motorola Cable Modem SBV5120E. Ik heb er een Sweex Switch achter hangen en kan zo op zowel op mijn desktop als laptop werken.Ik heb de Sipura er gewoon erbij geprikt (op de Switch) Na het resetten van de modem gebeuren nu telkens andere dingen. Of de twee computers kunnen gewoon verbinding maken met internet en de Voip telefoon niet, of één van de computers kan verbinding maken met internet en de ander niet, maar de Voiptelefoon doet het wel. Kortom het lukt niet om ze alle drie tegelijk verbinding met internet te laten maken.Wie kan mij helpen?

› reageer

Ik heb de Linksys SPA-3000 perfect aan de praat gekregen door o.a. de hulp op dit forum. Bedankt hiervoor.

Ik zit echter nog met een klein probleempje.
Destijds heb ik van Voipbuster een telefoonnummer gekregen. Dit wordt zichtbaar op het display van diegene die ik probeer te bellen.
Ik weet dat ik dit kan uitschakelen in Voipbuster, maar bestaat er ook een mogelijkheid om standaard mijn KPN nummer mee te sturen wanneer ik een VOIP gesprek start?

Hopelijk weet iemand een oplossing.

› reageer

@Gloat: dat lijkt me sterk, want dan zou je elk willekeurig nummer mee kunnen sturen en dat was geloof ik niet helemaal de bedoeling

› reageer

Daar heb je idd gelijk in, heb ik nog niet aangedacht.
Zal dan waarschijnlijk wel niet kunnen.

› reageer

@zada: De motorola kabel modems kunnen maximaal 2 ip-adressen uitdelen, vandaar dat je maar 2 apparaten tegelijk kan gebruiken. Als je er meer wilt gebruiken zal je een router moeten aanschaffen. Ook kan je, als je die nog op zolder hebt liggen, daarvoor een oude pentium 1 oid gebruiken met 2 netwerkkaarten en coyote-linux op een floppy. (heb ik, en werkt prima )

› reageer

Als ik bel via de sipura 3000 via budgetphone, dan zien anderen mijn nummer niet. Kan ik dit ergens aanzetten?

› reageer

Bel ze even en vraag hoe het zit met nummerweergave e.d., bij mij was nl een instelling in VB de boosdoener.

› reageer

Hoe heette deze instelling en wat heb je gedaan?

› reageer

Heb ook het apparaatje gekocht tijdens de actie en met alles metbehulp van deze thread aan de praat gekregen, waarvoor dank. Werkt goed allemaal!

› reageer

Probleem is opgelost .. voor de mensen die ook een livebox hebben

de SPA3000 kan niet draaien op port 5060 .. omdat deze al gereserveerd is voor de telefoniedienst van wanadoo (ook al heb je deze niet) .. ik heb dus in de SPA 3000 gekozen voor en andere port. Deze port in de livebox opgezet en gaan ..

› reageer

Na veel reacties gelezen te hebben, wil ik het ook proberen. Alleen met een draadloos netwerk. Hiervoor is een product beschikbaar: SpeedTouch 716v5 WL WiFi VoIP modem http://www.callvoip.nl/product_info.php?products_id=38
Kan deze hetzelfde doen?
Kan deze op dezelfde manier geconfigureerd worden?

› reageer

SpeedTouch 716v5 WL WiFi VoIP modem
Kan deze hetzelfde doen? Kan deze op dezelfde manier geconfigureerd worden?
Je kunt er gedeeltelijk hetzelfde mee doen (namenlijk: VOIP bellen). De meeste toeters en bellen die met de Sipura kunnen gaan niet met deze combimodem.
Aan de andere kant heb je met de Speedtouch geen problemen met "Quality of Service" als je tegelijkertijd gaat bellen en internetten, en dat is een groot voordeel.
De configuratie mogelijkheden van de Speedtouch 716 worden hier besproken.

› reageer

@rfdvries
Voor een leek (dat ben ik), vind ik het moeilijk je te begrijpen. Wat bedoel je met toeters en bellen? Wat is precies het verschil? Ik heb de site en discripties bekeken, maar vind het moeilijk te begrijpen...
Kan ik met voorgestelde modem onbeperkt gratis bellen via bv. Voip buster naar alle vaste nr. in Nederland, gebruikmakend van een KPN tel nr. en ADSL internet verbinding?

› reageer

Ik ben vandaag naar Mediamarkt geweest en ze verkopen ze nog steeds vor € 49.95. Dus heb ik er ééntje gekocht.

Heb jullie tips goed gelezen (dacht ik) maar nog niet alles begrepen. Dus nog een paar vragen:

Ik kan via de computer inloggen op de linksys 3000 maar kan ik daar dan ook de instellingen wijzigen zoals in het eerste bericht aangegeven?

Ook resetten?

Verder zag ik dat er ergens iets was met een password maar ik heb geen password. Kan ik dat zelf instellen na een reset?

Alvast bedankt

› reageer

Nog een aardige toevoeging aan onze Sipura:
http://www.samurize.com/modules/mydownloads/singlefile.php?cid=6&lid=1506
zie ook
http://www.dslreports.com/forum/remark,13371620~start=0

Een logger die de status en call-history opvraagt via het LAN.

samurize is het visualisatieprogramma en getsipura de plug-in. Let er op dat het password van de SPA weggehaald moet zijn en dat het adres waarop de Sipura bekend is in het LAN moet worden aangepast in de samurize configuratietool

› reageer

>>>javave

Ik kan via de computer inloggen op de linksys 3000 maar kan ik daar dan ook de instellingen wijzigen zoals in het eerste bericht aangegeven?
Nee, de codes uit het eerste bericht doe je met de telefoon, behalve het dialplan. Dat stel je in met de computer onder tabblad Line 1.

Ook resetten?
Nee, dat doe je dus met de telefoon:
1. bel ****
2. toets 73738#
3. toets 1

Verder zag ik dat er ergens iets was met een password maar ik heb geen password. Kan ik dat zelf instellen na een reset?
Een password krijg je van de provider (Budgetphone, Voipbuster enz.), waarvan je je voipnummer het gekregen. Dat stel je ook in met de computer onder tabblad Line 1.

› reageer

Ik bedoel bij admin login. Die vraagt om een username en een password.

Is er iemand die een duidelijk uittreksel van deze discussie heeft gemaakt. Ik vind het lastig bij het zoeken dat ik door 18 pagina's moet gaan. Zou graag een duidelijke instructie willen zien hoe ik de SPA 3000 instel voor Voipbuster.

› reageer

Gepost door Jarhead op 20/04/2006 16:11
@rfdvries
Voor een leek (dat ben ik), vind ik het moeilijk je te begrijpen. Wat bedoel je met toeters en bellen? Wat is precies het verschil? Ik heb de site en discripties bekeken, maar vind het moeilijk te begrijpen...
Kan ik met voorgestelde modem onbeperkt gratis bellen via bv. Voip buster naar alle vaste nr. in Nederland, gebruikmakend van een KPN tel nr. en ADSL internet verbinding?

@Jarhead: ja, natuurlijk, VOIPbellen kun je zeer goed met de Speedtouch 716V5WL. En je KPN gesprekken komen ook netjes binnen via de "lifeline".
Met "toeters en bellen" bedoel ik bijvoorbeeld dat je het apparaat automatisch laat schakelen naar een andere provider (bijv. KPN) als je een 06-nummer intoetst, omdat VOIPBuster duurder is naar mobiel. Of dat je geen netnummer hoeft in te toetsen voor lokale telefoonnummers. Dat kan dus allemaal niet met de 716, en wel met de Sipura ATA.
Het voordeel van de QOS (Quality of Service) die je hebt met de Speedtouch moet je niet onderschatten, mijn echtgenote had een keer een belangrijk telefoongesprek (via een VOIP adapter) terwijl zoonlief aan het downloaden sloeg, en daar was ze niet blij over . Inmiddels heb ik zelf een vergelijkbare combi-modem.

› reageer

@ Javave:

Als je deze link gebruikt heb je maar één pagina . En als je dan de optie "Edit", "Find (on this page)..." gebruikt in explorer kan je makkelijker naar onderwerpen zoeken.

Succes

› reageer

@ rfdvries

Welke router is verstandiger: SpeedTouch 716v5 WL WiFi VoIP modem
of DrayTek 2200VG WiFi VoIP VPN router (1 FXS, Lifeln).
Wat is het verschil? (behalve de prijs...)
Waarmee ben ik beter uit?
PS. Ik heb een KPN abon. BelBasis en ADSL @ Speedlinq, en zal voornamelijk mobiel bellen via m'n eigen mobiel.

› reageer

Welke router is verstandiger: SpeedTouch 716v5 WL WiFi VoIP modem
of DrayTek 2200VG WiFi VoIP VPN router (1 FXS, Lifeln).
Wat is het verschil? (behalve de prijs...)

Weet ik niet, de Draytek komt mij wat robuuster (VPN bijv.) over maar volgens mij maakt het niet zoveel uit. De Speedtouch heeft ook een goede test. Je kunt ook nog naar de Fritz!box Fon Wlan kijken, die is in Duitsland populair. Ik heb zelf een Allieddata Copperjet 1616-2p (met apart accesspoint); bij mijn Fiberworld abo gekregen; daarvan is de firmware nog volop in ontwikkeling.

› reageer

Het resetten van de SPA 3000 is probleemloos verlopen! Maar nu stuit ik op het volgende:

Ik kan de optie 'Dial Plan' niet vinden. Volgens een PDFje van Tijdhof consulting zou het moeten staan op:

Ga naar Admin Login; dan Advanced; vervolgens Lijn 1; en in deze laatste TAB (volgens Tijdhof) zou de optie 'Dial Plan' moeten staan. Maar ik zie het niet...

› reageer

bij Line1 bijna onderaan de pagina. Wel even in de advanced mode!!

› reageer

Bedankt!

Volgende probleem: Ik woon in het 030 gebied maar heb van Voipbuster een 010 nummer... Denkelijk is 010 voor mij (bij Voipbuster) lokaal

› reageer

Wat is het probleem nu dan?
Al het vaste telefoonverkeer (m.u.v. 0800 en 0900) zijn gratis. Ikzelf heb een 033 nr en woon niet in dat gebied.

› reageer

Dus het nummer maakt niets uit! Bedankt

› reageer

Het was even zwoegen maar VOIP werkt.

Maar ik blijf vragen...

Ik heb twee PSTN lijnen. Neem aan dat ik er maar één via de Sipura gebruiken kan.

Kan ik 'gewoon' de lijn in de line ingang stoppen? is dat dan alles? Ik ben niet zeker van mijn zaak. Het Versatel modem heeft drie telefoon ingangen. in alle 3 zit een stekkertje. neem aan éénmaal in en tweemaal uit.

› reageer

Ik was te veel optimist! Uitbellen gaat prima maar bellen naar mijn Voipbusternummer lukt niet. Ik krijg steeds de melding dat de user niet on-line is. Moet ik nog een instelling aanpassen? Zo ja welke?

› reageer

Ik heb het volgende probleem: als ik me mijn vaste lijn naat mijn voipbuster nummer bel, dan is het stil en na een tijdje komt er de ingesprek toon... waar kan dit aan liggen??

› reageer

Topictitel aangepast

› reageer

Na alweer een paar uur klooien kan ik nu ook gebeld worden! Een goede hulp daarbij was:

http://www.voipconfig.de/linksys_voipconfig.htm

Wie weet lost dat ook jou probleem op

› reageer

Ik ben nu zover, dat als ik met mijn vaste lijn naar het Voip-in nummer bel, het een tijdje stil blijft (ca.30 sec) en dan gaat hij over alleen geeft de voip aansluiting geen belsignaal, als ik het voip toestel opneem krijg ik gewoon de kiestoon... Iemand een oplossing? Ik heb een Linksys sipura SPA3000 met firmware 2.0.13(GWg), en de hardware versie is 2.0.1(306c)

› reageer

Heb een vraagje welk al een paar maal op het forum
voorkomt maar nergens de oplossing.
Heb hier de Linksys SPA3000.
Voipbuster en KPN lijn.
Alles werkt perfect, behalve uitgaande gesprekken via KPN.
De string in de Dial <:@gw0> en <9,:> werken hier niet.
Hoe konfigureer ik KPN in PSTN?

› reageer

Ik snap nix van al die strings, welke moet ik hebben als ik alles via voipbuster wil laten lopen. (er zit geen vaste lijn aan de spa gekoppeld).
<p>
En nu ik toch aan het vragen ben, er zit mijns insziens een redelijk lange periode tussen nummer kiezen en overgaan. Is dit in te stellen?

› reageer

Kijk even op www.snapthetooknietzogoed.nl/dialplan.htm

› reageer

Alleen de Dial string heb je nodig.
Voor VoipBuster werkende dial-string.
Zet hem in LINE1 bijna beneden.
Let wel je belt dan alleen via Voipbuster!
( 00xxx. | <:0031yy>[2-8]xxxxxx S0 | <0:0031>[1-7]xxxxxxxx S0 | <06:00316>xxxxxx. | <09:00319>xxxxxxx.)

yy in de string je eigen 2/3 cijfer Netnummer bv. 033 yy=33

› reageer

Zeer bedankt papano, (en natuurlijk ook alle anderen) 2 probs in 1 keer.. ik kan nu 06'jes bellen en al het andere, en ik kan ook gebeld worden.

› reageer

In het verleden hebben er een aantal mensen (o.a. renoman) gemeld dat de telefoon af en toe 1x rinkelde. Ik heb dit probleem ook. Is er hier een oplossing voor (ik kon deze niet vinden in de thread en ook niet op GoT)?

› reageer

Mooi dat ie nu werkt Macdimi.
Is een eenvoudige Dial String. De 0900 nummers staan daar ook in
en die kun je niet bellen via VoipBuster.

Nu mijn probleem nog oplossen iemand?

› reageer

KPN met de SIPURA is op zich niet zo'n probleem.. Bij mij werkt het perfect, bij mijn vader krijg ik het niet aan de praat. Weet denk ik wel wat het probleem is.
Problemen: Uitbellen gaat helemaal niet, Inbellen gaat wel op PSTN (KPN) nummer. Tenminste, als hij 3 x over is gegaan, stopt het overgaan en dan krijgt de beller een inbezet toon of een constante pieptoon.

Uitbellen heb ik kunnen fixen door bij PSTN instellingen de detect CPC en de detect polarity reversal uit te zetten. Inbellen krijg ik niet opgelost. Uiteindelijk kastje maar weggehaald. Ik denk te weten wat het probleem is maar weet niet hoe ik dit op kan lossen. Tijdens het inbellen zie ik in de logfile het volgende:
Voor het bellen: Line voltage -53 Volt
Tijdens het bellen: Line voltage 51 Volt
Na opnemen: Line voltage 6 Volt.

Als ik constant de pagina refresh zie ik dat de Line voltage blijft schommelen tijdens het inbellen (en als de telefoon dus over gaat) tussen de 109 en de -30 Volt. Hij krijgt dus ook een polarity reversal en dan hangt hij de lijn op.

Hebben meer mensen dit probleem?

› reageer

Wellicht dit eens proberen:

Ring Waveform: sinusoid Ring Frequency: 50
Ring Voltage: 70 CWT Frequency: 425@-19
fxs port impedance 270+750 || 150 nF

› reageer

Kun je je sipura instellingen ook backuppen, zodat ik die niet over een tijdje kwijt ben, en uren kan gaan zoeken en configureren

› reageer

Kun je je sipura instellingen ook backuppen, zodat ik die niet over een tijdje kwijt ben, en uren kan gaan zoeken en configureren
Ja, print screen?

› reageer

kan je spraak nog meer voorrang geven aan data? als er veel gedownload wordt is kwaliteit slecht. of zwaarder adsl abo? en helpt dat?

› reageer

kan je spraak nog meer voorrang geven aan data? als er veel gedownload wordt is kwaliteit slecht. of zwaarder adsl abo? en helpt dat?Dit heet Quality of Service (QOS). Je router moet dit ondersteunen, een zwaarder ADSL abo helpt niet afdoende omdat ook prioriteit gegeven moet worden aan de VOIP pakketjes binnen het netwerk. Je moet een router hebben die QOS ondersteunt (Zoals de "Media Bandwith Management" van Zyxel 660H/HW), of je moet een modem/router met ingebouwde VOIP kopen, zoals de Speedtouch 716. Overigens zijn de Alcatel Speedtouch modems (zelfs vanaf de 510) met enig kunst en vliegwerk te tweaken voor QOS. Je kunt hier een beschrijving vinden. Ik heb de indruk gekregen dat dit alleen werkt voor "stabiele" downloads, voor intensief internetten heb je gewoon een beter modem/router nodig.

› reageer

Nou, na 20 pagina's uitleg over de SPA3000 en het nodige aan de hand daarvan te hebben uitgeprobeerd, ben ik nog niet veel verder.... Ik hoop dat jullie me toch kunnen en willen helpen. Wat ik heb: een prepaid account en telefoonnummer van BudgetPhoneCompany. Ik belde met een headset vanaf de laptop via de Softphone. Gisteren een SPA 3000 bij MM gekocht (in Utrecht, nog meer dan voldoende aanwezig) en nadat mn nieuwe Dect foons zijn opgeladen, vandaag van start gegaan. Ik heb een kabel aansluiting via Casema bij Wanadoo en heb een Motorola kabelmodem. Achter mn kabel modem zit een router (Twister ADSL/Cable, 4 ports) met ingebouwde firewall. Vanaf de router gaat er een kabel rechtstreeks naar PC 1 en naar een wireless adapter voor mijn laptop. Goed en nu wil ik dus de SPA 3000 ook op de router aansluiten.

Nav de berichten hier, gereset. Ook op de homepage van Sipura een programma gedwonload voor de SPA 3000, opgestart en die vraagt vervolgens naar het IP adres van de SPA. Opgevraagd met de foon en ingevoerd en dan gebeurt er eigenlijk niks meer. Hij blijft hangen.

Nou las ik overal iets over tab 1 enz. en volgens BPC zou ik allerlei gegevens (mijn SIP adres enzo) moeten invoeren ergens, maar geen idee waar en hoe.... Wie kan me even helpen hierbij?

› reageer

Inmiddels al weer wat verder met prutsen. Ik ben er achter waar ik die tab vind. Gewoon het IP adres invullen in IE (blonT). Daar dus het adres ingevoerd van BPC, username en password. Ook het programma van Sipura doet t nu (Firewall uitschakelen), maar verbinding maken??? Nee dus. Had ik eerst nog een onderbroken toon, nu helemaal niks meer.... Om te checken toch maar ff de softphone weer geinstalleerd en daar kan ik wel gebeld worden. Waar gaat t nu fout???? Ik weet t niet, jullie wel?

› reageer

n.a.v. eerdere berichten over problemen met Sipura;

Probleem gebeld worden; Na ongeveer 3 keer overgaan van de telefoon op het KPN nummer (PSTN poort) kreeg de beller een ingesprektoon of een contante pieptoon.
Oplossing: Factory default van de Sipura en opnieuw configureren, vervolgens was het probleem verholpen.

Probleem uitbellen via PSTN poort; Werkte niet als er spanning op de SPA-3000 stond. Zodra ik gw0 in het dialplan opnam, werkte inbellen helemaal niet (**** in scherm indien ik gebeld werd en vervolgens alleen ruis).
Oplossing: Op tabblad PSTN Line de optie Detect CPC op NO zetten en de optie Detect Polarity reversal op NO zetten.

Alles werkt dus nu eindelijk perfect!

› reageer

Ik heb via een andere VoIP provider een test call kunnen maken. Of iig iets wat er op lijkt, want ik kreeg een kies toon, er werd een nummer gekozen en uiteindelijk kwam er een ingesprek toon, bij elk nummer wat ik koos. Opluchting op zich wel, want het lijkt alsof hiet niet aan mij ligt, maar aan BudgetPhone company. Ik heb inmiddels ook een vraag bij hun uitgezet en ik hoop.... dat t morgen lukken gaat. Hier niemand meer die me kan helpen?

› reageer

@dayenne: kijk op www.snapthetooknietzogoed.nl/sipura.htm voor de instellingen met budgetphone als provider en eventueel voipbuster als gateway 1.

› reageer

@dayenne: Als de softphone met Budgetphone wel werkt en je Sipura niet dan zou ik de oorzaak van het probleem niet bij Budgetphone zoeken. De configuratie met enkel Budgetphone is vrij simpel, genoeg info/links te vinden hier.

› reageer

Welke impedantie-instelling moet je kiezen als je deze SPA3000 in België aansluit? (Belgacom en Telenet)

› reageer

@birdie: ik heb de gegevens die bij Line 1 staan exact overgenomen muv Voipbuster, want die heb ik niet. Ik krijg nu wel een kiestoon en kan ook uitbellen, maar gebeld worden lukt nog niet. Moet ik ook alle andere tabs overnemen misschien?

› reageer

Yes!!! Hij doet t. Thanks, ik was gewoon te ongeduldig, blijkt nu. Heb het hele scherm van Line 1 overgenomen en verder niet en zie daar.... ik kan bellen en gebeld worden! _/-\o_ Ik kreeg overigens zonet ook van BPC de instellingen voor de SPA, maar toen was ik al in de lucht, hihi.

› reageer

Al eerder plaatste ik mijn gebruikte dial string:

(112xS0<:@gw0>|0[689]xx.<:@gw0>|<:003179>[1-9]xx.|
<0:0031>[1-57]xxxx.|0033xx.|00351xx.|0090xx.|00xx.<:@gw0>

Als ik het goed begrijp gaan al mijn telefoontjes via VOIP, behalve: 0900, 06 nummers en andere landen dan Frankrijk, Portugal en Amerika.
Ik wil graag mijn 06 nummers ook over VOIP laten lopen (krijg ik tenminste mijn 10 euro op). Wat moet ik veranderen?

› reageer

Jouw dialstring zegt het volgende:
112 en nummers beginnend met 06, 08 of 09 gaan via kpn
nummers lokaal zijn zoetermeer en gaan via voip
interlokaal via voip
buitenlandnummers beginnend met 0033, 00351 en 0090 gaan via voip
andere buitenland via kpn

(112xS0<:@gw0>|0[89]xx.<:@gw0>|<:003179>[2-8]xxxxxxS0|
<0:0031>[1-7]xxxxxxxxS0|0033xx.|00351xx.|001xx.|00xx.<:@gw0>

Dit gecorrigeerde dialstring zegt het volgende:
112 en nummers beginnend met 08 of 09 gaan via kpn
nummers lokaal zijn zoetermeer, en zijn precies 7 cijfers, gaan via voip
Interlokaal inclusief 06 nummers zijn precies 10 cijfers en gaan via voip
buitenlandnummers beginnend met 0033, 00351 en 001 (Amerika) gaan via voip
andere buitenland via kpn

zie ook www.snapthetooknietzogoed.nl/dialplan.htm

› reageer

@bensacha:
Het stukje 0[689]xx.<:@gw0> zorgt ervoor dat alle nummers beginnend met 06 08 en 09 naar gw0 (vaste lijn) gaan. Daar moet je dus die 06 uithalen en een nieuwe string maken om 06 nummers de goede kant op te sturen. Daarnaast wil je het 06-xxxxxxxx omzetten naar 00316xxxxxxxx. Dus bv: 0[89]xx.<:@gw0> en <0:0031>6xxxxxxxxS0 Je complete dialstring wordt dan:
(112xS0<:@gw0>|0[89]xx.<:@gw0>|<0:0031>6xxxxxxxxS0|<:003179>[1-9]xx.|
<0:0031>[1-57]xxxx.|0033xx.|00351xx.|0090xx.|00xx.<:@gw0> )

› reageer

Gepost door Amien op 20/04/2006 13:42
Probleem is opgelost .. voor de mensen die ook een livebox hebben

de SPA3000 kan niet draaien op port 5060 .. omdat deze al gereserveerd is voor de telefoniedienst van wanadoo (ook al heb je deze niet) .. ik heb dus in de SPA 3000 gekozen voor en andere port. Deze port in de livebox opgezet en gaan ..

Ik heb het nog niet voor elkaar. Ik heb verschillende poorten gebruikt i.p.v. poort 5060 maar toch gaat de livebox op de bek.
Heeft iemand een suggestie?

› reageer

Ik heb vandaag nog snel een Linksys (Sipura) SPA 3000 gekocht bij MM want de Linksys (Sipura) SPA 3000 wordt in de MM door ABEL omgebouwd, zodat deze niet meer voor andere doeleinden (zie forum) gebruikt kan worden, dus wil je nog een goedkope Linksys (Sipura) SPA 3000 hebben, moet je snel zijn (normale verkoopprijs E 119,-) en vraag voor de zekerheid of ze al zijn aangepast door ABEL, doe hier je voordeel mee.

› reageer

@Jhonny, ik snap je bericht niet helemaal. Ik heb afgelopen zaterdag nog een Abel LinkSys SPA 3000 gekocht en met succes overgezet op Budgetphone.

› reageer

Mag ik vragen wat het nut is van een string? Ik wil in principe alleen naar Nederlandse nummers bellen, geen 06, maar liefst wel 112, maar dat schijnt niet te kunnen via BPC, toch? Ook geen 090x nummers. Om VoIP gesprekken te kunnen voeren moet ik wel nummers naar 31xxx kunnen bellen. De opzet van dit bericht is niet dat ik een string wil, genoeg gezien in dit forum, of anders links er naar toe, maar ik wil wél graag weten wat t nut is.

Trouwens... is deze SPA ook te hacken, mocht ie niet achter een firewall zitten? Of anderszins te beschadigen?

› reageer

Klopt, en ik heb hem vandaag maandag 24-04 nog gekocht, dit omdat ze nog niet omgebouwd zijn, als jij hem afgelopen zaterdag hebt gekocht is dat ook nog geen probleem, zijn nu ja nog niet omgebouwd ,maar dat gaat gebeuren, wacht nog maar een week, dan zal je het zien hier op het forum.

› reageer

Ok, ik zal er op letten. Met omgebouwd bedoel je ws dat je administrator rights moet hebben om in de configuratie te komen oid? Dat je die rights alleen maar bij Abel krijgt, of helemaal niet. Maar dat was toch al zo? Daarom ga je met die codes toch terug naar fabrieksinstellingen, zodat je dat probleem omzeilt? Maar misschien denk ik te simpel hoor, dat kan.

› reageer

JJohnie

Geef eens een bron van je bericht of is het gewoon iets wat je zelf bedacht hebt.
Alle Spa 3000 zijn toch te resetten.

› reageer

Aart44, Dit bericht komt van iemand bij MM, ze moesten de kastjes ombouwen, maar daar hadden ze geen zin in en nu komen ze van ABEL bij MM de kastjes aanpassen.

› reageer

Nou ja ik vraag me af wie Abel is nooit van gehoord maar ik wens ze veel succes, de meeste zijn toch al verkocht.

Maar eerst wil ik @birdybird bedanken bij mij draait het al een paar weken perfekt dank zij de instellingen van zijn site zonder was ik er waarschijnlijk niet helemaal uitgekomen.

› reageer

graag gedaan

› reageer

Waarschijnlijk heeft Abel contact gehad met Linksys en hebben ze een nieuwe firmware laten maken waarbij de gegevens van Abel ingebakken zitten. Dat als je hem reset die gegevens gewoon weer ingelezen worden en de instellingen van Abel dus als fabrieksinstellingen gezien worden.

Ik kan me er iets bij voorstellen omdat ze verlies maken op het apparaat zelf en winst op het abonnement wat erbij hoort.

› reageer

Heeft iemand het dailplan van xs4all?
Krijg dat ding niet aan de praat met xs4all (en nee ik wil geen voipbuster account), ik heb een leuke kiestoon, maar naar buiten bellen wil niet lukken, terwijl ik wel geregistreerd ben volgends het apparaat.

› reageer

Ik vermoed dat Abel net zoals bv Domestix een password heeft gezet op de reset mogelijkheid. Dat is voor hun het eenvoudigst.

› reageer

Toch nog een vraag over de dialplans... Ik heb dus een nummer van BPC, ik heb voipbuster voor uitgaande gesprekken. Als ik naar mijn vriend wil bellen die ook een BPC nummer heeft, zou ik, voordat ik voipbuster er op had zitten, 31xxxxxxxxx moeten bellen. Het is dan een voip to voip call. Nu voipbuster er tussen zit, gaan alle uitgaande calls via hun. Hoe zorg ik er nou voor dat gesprekken naar mijn vriend niet via Voipbuster gaan, maar vanaf BPC? Deze string heb ik gebruikt:
( <:0031>[2-8]xxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0<:@gw1> | 00xxx.<:@gw1> | <0:0031>800xxxx.<:@gw1> | 06xxxxxxxxS0 | 08[24578]xxxxxxxS0 | 090[069]xxxx. | 11x<:@gw1 | xxxxxxxxxxxxxxx. )

› reageer

Wanneer de Linksys SPA3000 de hele dag aan internet hangt.
Kan iemand me dan vertellen hoeveel MB hij gebruikt om geregestreerd te blijven bij VoIpBuster?
Ik heb namelijk dat eens getest en hij bleek in 4 uur ongeveer 99Mb gebruikt te hebben.
Vind dit nogal wat veel, weet iemand het?

› reageer

@sjoerd, birdie
In het web interface (wat bij abel password protected is) is er een veld wat aangeeft of je via het voice response systeem een factory reset kunt doen. Ik verwacht dat deze optie door Abel aangevinkt gaat worden.

› reageer

Zou je met een tooltje dan nog wel een andere (schone) firmware erin kunnen flashen, op zo'n manier dat de instellingen ook verdwijnen? Dan zou je het op die manier kunnen omzeilen..
Dat Abel er nu pas wat aan doet verbaast me eerlijk gezegd, deze actie moet ze toch klauwen met geld gekost hebben

› reageer

@dayenne:

( <:0031>[2-8]xxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0<:@gw1> | 00xxx.<:@gw1> | <0:0031>800xxxx.<:@gw1> | 06xxxxxxxxS0 | 08[24578]xxxxxxxS0 | 090[069]xxxx. | 11x<:@gw1 | xxxxxxxxxxxxxxx. )

Er staan 2 foutjes in deze dialstring:
bij de lokale nummers moet je wel je netnummer (bv 30 voor Utrecht) achter de 0031 zetten, dus:
<:003130>[2-8]xxxxxxS0<:@gw1>

11x<:@gw1
hier mist > aan het eind. Bovendien kan je niet 112 oid via voipbuster bellen, dus je kan dit beter weglaten.

Als je via budgetphone wilt bellen, kan je een truuk uithalen door te bepalen dat alle nummers waar je bv een # vóór kiest, via budgetphone gaat:

<#:>xx.

(je hoeft trouwens niet 31xxxxxxxxx te draaien voor nummers binnen budgetphone, gewone 10cijferige nummers, dus 0xxxxxxxxx, werken ook)

› reageer

heb sinds net een account via www.poivy.com (een nieuwe voipbuster clone) hier krijg je direct €1,- beltegoed en kun je na opwaarderen via de (mobiele) telefoon met €1,30 (dit blijft in tegenstelling tot voipbuster 365 dagen geldig) een 030-nummer aanvragen.
het bellen naar vaste nummers is niet gratis maar het bellen naar mobiel kost maar 16 cent ipv 25 cent
nu ben ik op zoek naar de juiste instellingen(proxy/outboundproxy enz) om via mijn spa3000 gebeld te worden via mijn 030-nummer en 06-nummers uit te bellen via poivy en de rest via voipbuster
wie kan mij helpen

› reageer

Ook ik heb een 030 nummer daar gekregen en dus zou ik ook graag willen weten hoe ik de boel moet instellen.

› reageer

Is there a known fix for the fact that the SPA occasionally rings once.
It has been discussed in the thread before but I did not see a fix.
Anyone?

› reageer

Ik heb een SPA3000 en gebruik de diensten van ABEL. Heb dus niet gereset. Weet iemand of ABEL ook op afstand de instellingen van mijn SPA kan aanpassen, zodat ik bijvoorbeeld in de toekomst niet kan resetten? Ik weet namelijk niet of ik wel bij ABEL wil blijven...

› reageer

De informatie op deze 21 pagina's is erg compleet, maar ook erg gefragmenteerd. Is er misschien iemand die in lekentaal een compleet overzicht heeft van wat je allemaal moet doen en moet laten om na een reset een gode verbinding te hebben? Ik heb bijvoorbeeld VOIPbuster en als backup KPN.

Ander vraagje: Is VOIPbuster-saldo na opwaarderen nog maar 7 dagen geldig? Zo ja, zijn er alternatieven?

Trouwens fijn dat er een aantal kenners hun kennis met de rest wil delen en suggesties geeft ter oplossing van problemen. Dank daarvoor!

› reageer

Ik heb zomaar ineens weer bereikbaarheids probs met mijn voip aansluiting.. als ik bel naar het voip nummer gaat t soms van "deze gebruiker is Offline" en soms hoor je een tijdje niks en dan op eens de in gesprek toon... weet iemand een oplossing?

› reageer

@javave

geloof dat ik r uit ben
hieronder de instellingen en het dialplan
proxy:sip.poivy.com
outbound proxy:sip.poivy.com
subscriber: je poivy username & password
Gateway 1: sip1.voipbuster.com GW1 NAT Mapping Enable: yes
GW1 Auth ID:je voipbuster username GW1 Password:je voipbuster password
Gateway 2: sip.poivy.com GW2 NAT Mapping Enable: yes
GW2 Auth ID:je poivy username GW2 Password:je poivy password
dialplan: ( <:0031118>[2-8]xxxxxS0<:@gw1> |<0:0031>[1-57]xxxxxxxxS0<:@gw1> | <0:0031>800xxxx.<:@gw1> | <06:00316>xxxxxxxxS0<:@gw2> | 08[24578]xxxxxxxS0<:@gw0> | 090[069]xxxx.<:@gw0> | 00xxx.<:@gw1> | 11xS0<:@gw0>
hierbij loopt alles wat binnenkomt via je 030 nummer(poivy), uitgaande nummers: 0900 via kpn, 06 via poivy, 0800 via voipbuster, alle vaste nederlandse en buitenlandse nummers via voipbuster en de rest via kpn

suc6

› reageer

LET OP de smile aan het einde van het dialplan moet een sluitings haakje zijn, forum zet hier een smile

› reageer

@bolle-ed
Bedankt! Zal er straks mee aan de gang gaan. Maar heb nog een vraag voor je: Ik zou alleen gebeld willen worden via Poivy en alleen uitbellen via Voipbuster daar dat toch nog goedkoper is net uitzondering van mobiel maar ik bel mobiel alleen via mobiel...

› reageer

@hansvdh

als je opwaardeerd via 0900 nummers is het inderdaad maar 7 dagen geldig
via paypal of creditcard is het 120 dagen geldig, kost je dan wel 10 euro

› reageer

@javave

Je kunt alles gewoon zo laten staan, als je geen 06 belt heeft dat geen gevolgen, ook als je geen 0900 belt heeft dat geen gevolgen verder gaan alle uitgaande via voipbuster en inkomend via poivy

› reageer

@bolle-ed

Nou dan ga ik het vanmiddag maar eens proberen! Bedankt

› reageer

@bolle-ed
1 dingetje in je dialplan is dubbelop:

Omdat je Poivy al bij de subscriber hebt staan is het niet nodig om 'm ook nog een keer bij gateway 2 neer te zetten. In het dialplan kan je dan <:@gw2> weglaten, dan belt ie automatisch met de subscriber.

› reageer

@birdie

Thanx, maar beter een keer teveel als een keer te weinig

ps heb vandaag nog 50 stuks spa3000 bij MM in Middelburg gehaald (plus de 4 die ik al had zijn dit de enige die ze daar verkocht hebben) reageren alle nog gewoon op de factoryreset en zijn dus nog gewoon te herprogrammeren

› reageer

Sipura SPA3000 (Linksys)(Abel) aangeschaft bij MediaMarkt.
Heb ADSL/telefonie abonnement bij Tiscali.
Gereset middels ****73738#1. Dit werkt. Kreeg daarna ook een IP adres.
Daarna diverse dingen ingesteld onder de tabbladen.
Van alles geprobeerd om hem aan de gang te krijgen.
Ergens doe ik iets verkeerd maar waar?
Het lukt gewoon niet.
Ik ben niet erg technisch vandaar.
Wie helpt mij?

› reageer

Gepost door bolle-ed op 27/04/2006 14:04
@birdie
Thanx, maar beter een keer teveel als een keer te weinig

Nee, je maakt een denkfout. Als je dit doet wisselt de registratie steeds van de subscriber naar de gateway en weer terug. Dit is vragen om moeilijkheden en kan onvoorspelbaar gedrag tot gevolg hebben, zoals soms wel en soms niet gebeld kunnen worden.

› reageer

Ik heb mijn SPA3000 geconfigureerd voor XS4All. Tevens wil ik ook nog via het KPN netwerk kunnen bellen. Ik dacht dat alleen het volledige dialplan (<*01*,:>[*#x].<:@gw0> voldoende zou moeten zijn.

Dit lijkt te werken, ik krijg de KPN kiestoon na het intoetsen van *01* maar ik heb wel enige problemen.
- Als ik nu al met een 0 begin, heb ik direct een in gesprek toon.
- Als ik niet snel genoeg een nummer intoets na het intoetsen van die *01*, dan heb ik direct een in gesprek toon te pakken.
- Als ik wel op tijd ben, maar het duurt even voordat de andere kant een toon laat horen, hangt ie ook op.

Moet mijn dialplan soms toch langer zijn?

› reageer

Ik heb alles wat ik kon vinden
over het ABEL kastje samengevoegd
op onderstaande URL
http://junkyard.dreve.nl/Linksys/SPA3000/
Misschien kan het van nut zijn voor iemand.
NB, vandaag, 27-04-2006, 16 uur, heb ik nog
twee goedwerkende exemplaren bij MM in Ede
kunnen bemachtigen.
Tip, let er goed op, of de doos open geweest
is, (zie blauwe plastic bandjes) zoja, dan heb
je een door ABEL 'ge-upgrade' versie te pakken.

› reageer

Misschien klein beetje off-topic.. Op http://sjlabs.com/sjp.html kan je een programma downloaden waarmee je via je PDA (bijv de Qtek 9100) via je WIFI (iig internet) SIP calls kan maken. Ik heb het getest met Voipbuster en werkt perfect! Weet niet of het goed werkt met bijvoorbeeld het onbeperkte internet abbo van T-mobile maar als dat zo is kan je onbeperkt bellen met vaste nummers vanaf je Qtek 9100!!! Iemand hiermee getest / in de mogelijkheid te testen? Alleen jammer dat je niet op je SPA-3000 en PDA hetzelfde account kan gebruiken... wordt dan dus toch 2 x 10 euro in de 4 maanden als het werkt. Ik hoor het graag of dit werkt met internet abbo van T-mobile!

› reageer

@ bolla-ed, wat moet je met 50 van die kastjes

› reageer

@ xenomatrix

Goed idee! Heb even bij je gekeken en een bookmark gemaakt! Bedankt

› reageer

@birdie

Het voordeel van deze ATA is dat je met budgetphone voor 10,- per jaar een NL nummer kan aanvragen en daar ook je KPN naar toe kan porteren, en je kan vervolgens uitbellen met Voipbuster en co.

Ik heb dat aanbod niet gezien bij Budgetphone (dat van die € 10) het is toch budgetphone.nl?

› reageer

Ik heb het wel gezien en is idd bij BPC. Maar om te porteren van KPN naar BPC kost je wel geld. 32,50 bij prepaid en 16,50 bij een postpaid abonnement.

› reageer

@hansvdh: je hebt al een aantal keer geschreven dat je er niet goed uit komt, en dat je daarom je heb verbonden aan Abel. Het is natuurlijk belangrijk om te weten hoelang je aan Abel vast zit want daarna kun je pas wijzigingen doorvoeren, tenzij je graag aan Abel betaalt.

Wat zijn je concrete vragen?

De codes om te kunnen resetten zijn (hierbij heb je de kabel die van modem naar SPA gaat NIET aangesloten):
bel: ****
toets 73738#
toets 1#

Voor opvragen IP adres (hierbij is de kabel van modem naar SPA WEL aangesloten):
bel: ****
toets: 73738#
toets: 110#, je hoort nu je IP adres

Daarna kun je de SPA gaan configureren. Eerst installeer je de nieuwste firmware http://www.sipura.com/Documents/spa3k-3.1.10d.zip , daarna (uitpakken en daarna openen. daar voer je de gevraagde gegevens in) toets je het IP adres van de SPA in, in de adresbalk van je IE. Je komt dan in de configuratie van de SPA. Daar kies je de adminlogin en kies je advanched. Je krijgt een aantal tabbladen te zien waar je vanalles kunt lezen en invullen. Onder Line1 kun je vanalles wijzigen. Oa het SIP adres van je VoIP provider, je loginnaam en password zoals je die hebt van je VoIP provider (soms het telefoonnummer, soms een naam). Een goed voorbeeld waar ik veel aan gehad heb is dit: http://www.snapthetooknietzogoed.nl/sipura.htm als je tabblad Line1 overneemt zoals het hier staat (met je eigen password en username natuurlijk) dan komt het helemaal goed! Allee register expires moet je van 60 naar 3600 zetten, want anders vallen je telefoontjes na een minuut weg, da's een beetje vervelend. Deze configuratie is gemaakt op budgetphone, maar daar kun je ook elk ander account neerzetten. Verder is er hier gebruik gemaakt van andere accounts waarmee uitgebeld wordt. Dit kun je naar wens aanpassen. Ik zou het eerst maar ff zo laten. Ook het dialplan zoals het standaard erin staat (dus niet van het voorbeeld) gewoon zo laten, daar haal je je alleen maar meer kennis mee op de hals en dat zou je niet genoeg hebben zei je.

Ik hoop dat t zo allemaal wat duidelijker voor je is.

› reageer

Kun je trouwens via de SPA3000 met 2 VoIP-lijnen tegelijk uitbellen?

› reageer

@jaromir

exporteren naar spanje, heb daar een maat die er wel handel in ziet

› reageer

Ik heb vanavond de stoute schoenen aangetrokken en heb de Linksys gereset. Ik bel nu met Voipbuster en KPN als backup.
Alles lijkt OK te zijn, maar ik wil nog weten hoe ik de uitgaande nummerweergave kan uitzetten voor zowel mijn Voipbusternummer alsook voor mijn KPN nummer.

Wie kan me helpen? Kun je ook het tabblad noemen?

Verder wil ik vragen of de volgende dialstring OK is met een voipbusternummer in 040 en een KPN nummer (=backup) in 073:
(112xS0<:@gw0>|0[89]xx.<:@gw0>|<:003173>[2-8]xxxxxxS0| <0:0031>[1-7]xxxxxxxxS0|0033xx.|00351xx.|001xx.|00xx.<:@gw0>
Het gedeelte van 0033xx. en verder begrijp ik helemaal niet. Is de rest ook goed?
(smiley is bij mij een haakje sluiten)

› reageer

Vraagje aan sboons.
Naar aanleiding van jou post heb ik de sjphone op mij Qtek geïnstalleerd. Ik krijg het niet werkend. Kun je een korte uitleg en configuratie plaatsen?
Alvast bedankt!

› reageer

Mijn linksys prima werkend gekregen mbv dit forum.
Heb nog wel af en toe dat mijn telefoon spontaan begint
te rinkelen.

Ook had ik nog een vraagje die al eerder gesteld was.
Namelijk hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik in gesprek ben
via kpn(pstn) of voipbuster, dat hij een bezet toon geeft.
Nu komt het voor dat als iemand belt deze geen inbezet toon
krijgt als ik aan het bellen ben.

› reageer

Ik probleem met mijn Linksys Spa 3000(gebruik alleen met Voipbuster In). Hij deed het prima met in/uit komende calls. Vanaf vandaag inbellen werkt niet meer, maar ik kan wel gebeld worden. Mijn draadloos Dect toestel gaat over en ik kan gewoon praten. Op de toestel krijg ik bezet tone als ik opneem. Iemand een idee over? Probleem in de router, in de SPA of ligt het aan sip.voibbuster.com??

› reageer

Gisteravond probeerde ik naar de Nederlandse Antillen te bellen via de SPA 3000 maar dat lukte niet. Mijn dial plan is als volgt:

(112xS0<:@gw0>|0[689]xx.<:@gw0>|<:00310>[1-9]xx.|<0:0031>[1-57]xxxx.|0033xx.|0041xx.|0044xx.|0049xx.|00xx.<:@gw0>

Wat moet ik wijzigen om naar alle landen (ook de niet gratis landen) via Voipbuster te laten lopen?

› reageer

@javave
haal bij het stukje 00xx.<:@gw0> het stukje <:@gw0> weg dit zorgt r namelijk voor dat gesprekken die beginnen met 00 via je kpn lijn gaan
als je voipbuster als subscriber hebt staan vul je hier niks in, als je voipbuster op gw1 hebt staan vervang je dit door <:@gw1>

en nu mijn probleem

heb gister een 010 gekregen bij voipbuster heb geprobeerd deze via het progje door te schakelen naar mijn 030 nummer bij poivy waar ik steeds te horen kreeg dat de gebruiker niet online was
doorschakeling maar weer geannuleerd maar nu ben ik op geen van 2 de nummers meer bereikbaar.
als ik alleen de instellingen van voipbuster gebruik gaat bij de beller de telefoon 3x over waarna de verbinding word verbroken op de spa gaat de telefoon helemaal niet over
als ik alleen de instellingen voor poivy gebruik gebeurd hetzelfde met 1 verschil hier krijgt de beller nog steeds af en toe te horen dat de gebruiker niet online is
voordat ik geprobeerd heb de doorschakeling te maken werkte alles perfect zowel het 010 als 030 nummer
wat kan hiervan de oorzaak zijn in het info tabje staat wel dat hij geregistreerd is

› reageer

@jawel_2202

Installeer SjPhone. Bij opstarten kan je profielen instellen enz, even gewoon naar het hoofdscherm. Kies dan:
Menu -> Options
Tabblad: Profiles
Klik op New...
Geef een profiel naam op (bijv voipbuster) en een filename naar keuze. Kies bij Profile type Calls through SIP proxy en dan OK (rechtsboven)
Je krijgt nu een overzicht van de tabbladen. General, Initialization, Advanced en DTMF hoef je niets te wijzigen (misschien voor fine-tuning maar in principe niet)
Tabblad SIP Proxy: Proxy domain sip1.voipbuster.com en poort (na de 5060
Vinkje weg bij Unregister contact address only.
Tabblad STUN: Server adress stun.voipbuster.com
Dan oke. Hij vraagt om een user en password. Deze intikken (van voipbuster) en dan moet het werken.

Ik hoorde dat het via GPRS van T-Mobile (abbo onbeperkt voor 9.95) REDELIJK werkt. soms wel wat haperingen.

› reageer

Ik schreef gisteren:

Ik heb vanavond de stoute schoenen aangetrokken en heb de Linksys gereset. Ik bel nu met Voipbuster en KPN als backup.
Alles lijkt OK te zijn, maar ik wil nog weten hoe ik de uitgaande nummerweergave kan uitzetten voor zowel mijn Voipbusternummer alsook voor mijn KPN nummer.

Wie kan me helpen? Kun je ook het tabblad noemen?

Verder wil ik vragen of de volgende dialstring OK is met een voipbusternummer in 040 en een KPN nummer (=backup) in 073:
(112xS0<:@gw0>|0[89]xx.<:@gw0>|<:003173>[2-8]xxxxxxS0| <0:0031>[1-7]xxxxxxxxS0|0033xx.|00351xx.|001xx.|00xx.<:@gw0>
Het gedeelte van 0033xx. en verder begrijp ik helemaal niet. Is de rest ook goed?
(smiley is bij mij een haakje sluiten)

Is er iemand die hierop nog wil reageren aub?
1) Hoe kan ik nummerweergave uitgaand permanent onderdrukken?
2) Is het dialplan OK (problematiek 040/073)?

Ik hoop dat iemand alsnog wil reageren. Alvast dank!

› reageer

Heeft iemand al ervaring met IPKall?
Hier kan je een lokaal nr (DID nr) in
de USA aanvragen.
Zie http://www.ipkall.com
Ik krijg em alleen niet aan de praat
naar m'n voipbuster accountje op m'n
MM SPA3000.
Oftewel, hoe vul je het sip phone number
in op het invulformuliertje?
(in E164 formaat, of met 00 ervoor,
zie ook http://www.e164.org )
Heeft iemand het al werkend?

› reageer

ben niet zo tevreden over kwaliteit. hoe belangrijk zijn NAT instellingen? (staan uitgevinkt in tijdhof document zie eerder in deze discussie). hoe moet dat dan met NAT instellingen in router?

› reageer

Ik heb de laatste tijd wat connectivity problemen met mijn PC.
Nu denk ik dat ik de oorzaak gevonden heb. Het probleem lijkt alleen op de treden als de sipura aan staat. Volgens het web info scherm pleegt ie echter helemaal niet veel verkeer.
Dit is dus als de SPA niet in gebruik is om te bellen.
Klaarblijkelijk slaagt de SPA erin mijn router het hoofd op hol te brengen op een of andere manier.

Heeft iemand anders hier ook problemen mee?

› reageer

Wat betreft slechte kwaliteit, meestal gaat het dan om echo (met name op de PSTN lijn). Op deze site heeft ene TONY een bericht geplaatst waar hij alle mogelijkheden benoemt om echo te onderdrukken. Zijn bericht begint met:
Echo in the SPA-3000 is a common problem. In reality, most of the time the SPA-3000 isn't causing the echo, it's just making it more noticeable.

Hier staat een uitgebreide uitleg over hoe je echo kan onderdrukken. Ik heb een groot deel van de echo kunnen reduceren op de PSTN line door de SPA to PSTN gain wat lager te zetten (en eventueel de PSTN to SPA gain). Ik heb de eerste nu op -4 staan. Hij stond op 3 en ik merk duidelijk dat de echo minder is geworden. Verder de opties proberen van de site die ik eerder noemde en mogelijk kan je de dan echo onderdrukken.

Verdere kwaliteitsproblemen heb ik niet. Meestal is mijn VOIP nog helderder dan PSTN (SPA-3000 helpt je PSTN signaal aardig om zeep). Wat betreft netwerkproblemen.. Zal denk ik eerder een configuratiefout zijn. Ik heb mijn router ingesteld op DHCP server en mijn SPA-3000 neemt gewoon netjes een IP adres die hij van de router krijgt. Heb je niet per ongeluk 2 DHCP servers aan staan of iets degelijks?

› reageer

@hansvdh
>> 1) Hoe kan ik nummerweergave uitgaand permanent onderdrukken?
Even je SPA3000 uitzetten, dan het originele Voipbuster
proggie starten, vervolgens onder 'settings'
het onderste tabje (callsettings) aanvinken.
'Hide my number when I call someone'
Voor de KPN lijn zou je via het dialplan
*31 (of 131, werkt nl. ook) voor het te bellen nr.
kunnen zetten. Dialplan aanpassen weet ik zo
snel niet. Suc6...

› reageer

Voor alles kunnen bellen, heel simpel voeg xx. toe en alles mag.

Let wel op interferentie met andere regels.
Zie het volgende voorbeeld.

De eerste settings worden als eerste geëvalueerd, dus begin je met
xx. vrij vertaald alles mag, dan zijn er geen restricties meer wat je ook invult blijkt na proberen.

Het voorbeeld:
(
‘Dit stuk gaat over routering, welke nummers wil ik via mijn “oude” analoge KPN aansluiting laten gaan, in sipura termen over gateway0,

06xxxxxxxxS0<:@gw0>| ’06 nummers met max 8 extra cijfers via gateway0 (PSTN) Dit is via KPN nog ff goedkoper

11xS0<:@gw0>| ‘112 en andere 11x nummers via gateway0 (PSTN)
Deze nummers zijn niet via voipbuster te bellen.

0[89]x.<:@gw0>| ‘0800 en 0900 nummers andere nummers, nog ff via KPN

‘Nu een stuk om het lokaal bellen wat makkelijker te maken. Immers met dienstverleners a la voipbuster bel je in principe alles internationaal dus je buurman ook en dat is onhandig, zeker als je al een setje nummers in je toestel hebt zitten.

<:003136>xxxxxxx| ‘Voor lokaal bellen. Ieder nummer met 7 cijfers krijgt het nummer 003136 ervoor geplaatst (goed voor Almere). Let ff op als je een mobiel nummer intoetst kun je dus de mist ingaan na het 7de cijfer. Daarom is er geen S0 toegevoegd, die forceert nl dat er meteen, zonder pauze gebeld wordt. Doe je dat wel dan wordt het nr 0634567890 na 7 cijfers tw 0634567 als lokaal nummer herkend, vertaalt naar 003136634567 en meteen gebeld. En dat is iets anders dan we wilden.

<0:0031>xxxxxxxxxS0| ‘Voor interlokaal bellen. Bij ieder nummer met 10 cijfers Dat begint met een 0 wordt de 0 vervangen door 0031, het internationaal toegangsnummer, nodig voor voipbuster om de goede aansluiting te vinden. Ook deze interfereert met de 06 routeringsregel, maar daar heb je geen last van omdat 06 of 00316 tot het zelfde resultaat leidt.

xx. ‘alle andere nummers mogen vrij gekozen worden
)

Bij elkaar dus
(06xxxxxxxxS0<:@gw0>|11xS0<:@gw0>|0[89]x.<:@gw0>|<0:0031>xxxxxxxxxS0|<:003136>xxxxxxx|xx.)

Met dank aan Birdie die mij aardig opweg heeft geholpen.

› reageer

Bestaat er een mogelijkheid om het geluidsniveau van inkomende gesprekken via de SPA-3000 te regelen?
Ik heb namelijk het probleem dat de inkomende gesprekken via de KPN lijn vrij zacht zijn, zelf wanneer het volume van de telefoon op maximaal staat. Uitgaande gesprekken via KPN als via Voipbuster zijn van 'normaal' volume.

Alvast bedankt voor jullie reaktie!

› reageer

Volgens mij kan het niet ... maar
kan de SPA-3000 een 2e VOIP-provider aan? of had ik dan een andere ATA moeten kopen . dus niet alleen voor uitgaande gesprekken .. maar ook voor inkomende

› reageer

@xenomatrix
Jouw tip om bij VOIPbuster uitgaande nummers niet te tonen werkt prima. Dank daarvoor.

@luckyluke
Jouw uitleg van het dialplan is erg helder: ik denk dat het nu helemaal duidelijk is.
Nog één vraagje: is het mogelijk om die *31 (zie reactie xenomatrix) in het dialplan te verwerken om de nummers die ik bel met KPN te onderdrukken?

› reageer

Ik zie bij PSTN "Not registered" staan, hoewel inkomende gesprekken en sommige uitgaande gesprekken toch 'gewoon' door KPN worden afgewikkeld. Moet ik me niet storen aan "Not registered" bij PSTN of is er iets mis?

NB Bij PSTN Line staat trouwens wel Line enable YES.

› reageer

@hansvdh: hoef je je niet druk om te maken. Er staat "not registered" omdat je geen VOIP-account op het PSTN-tab hebt ingevuld. Hier vul je normaal het VOIP-account in dat je wilt gebruiken voor een VOIP-PSTN gateway. Zolang je niet gesprekken van VOIP naar je eigen PSTN-lijn wil doorschakelen of andersom, hoef je ook niks in te vullen.

› reageer

Deze wordt te lang, graag verder in deel 2

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Dit onderwerp is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.