Er zijn maar weinig mensen op deze wereld die een sateliet-telefoon hebben ... is namelijk nogal een duur grapje.
› reageer Bellen in KLM-vliegtuig
AMSTELVEEN (ANP) - KLM begint volgend jaar een proef met mobiel bellen aan boord van een vliegtuig. In een toestel, dat waarschijnlijk op een Europese bestemming vliegt, mogen passagiers gebruikmaken van hun mobiele telefoon. Dat zei een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij vrijdag.
KLM wil met de proef vooral kijken wat passagiers vinden van bellen tijdens een vlucht. Volgens de woordvoerder zijn er reizigers die het handig vinden om in de lucht naar bijvoorbeeld hun werk te kunnen bellen, maar zijn er ook mensen die van hun rust willen genieten. Tijdens de proefperiode wil KLM nagaan hoe het bellen aan boord bevalt.
De proef begint pas als het gebruik van een gsm in een vliegtuig geheel veilig is. KLM installeert een speciaal zendstation dat via satellieten contact maakt met het netwerk op de grond. De mobiele telefoons maken contact met dit station. Daardoor moeten storingen met de instrumenten van het vliegtuig worden voorkomen.
Bron
Benieuwd wat de eventuele extra (roaming?) kosten zullen zijn.
› reageerdaar gaat je rust in het vliegtuig!
› reageerZal wel via sateliet gaan; Thuraya ofzo..
Niet goedkoop dus.
Lekker dan.......gaan we zelfs in een vliegtuig zitten bellen...
Bedoel ben gek op mijn mobiel maar in een vliegtuig kan ik heus wel even zonder hoor.
Misschien bieden ze wel als service dat ze contact houden (via sateliet) via de Nederlandse netwerken.
Ben bang dat dat inderdaad te mooi is om waar te zijn.
Maar op zich wel handig, met name voor zakenreizigers (laptopje met mobiel internet in vliegtuig).
Voor dat laptopje zijn er inmiddels al maatschappijen die WiFi bieden.
Als ik mij goed herinner, kost een telefoongesprek met een boordtelefoon $ 50 per halve minuut, af te rekenen in halve minuten. Ik zou dus eerst de tarieven navragen en dan pas bellen met de G !
Ook rederijen van cruiseschepen bieden deze dienst tegenwoordig aan. Ze installeren een GSM basisstation die via de satelliet in contact staat met een telefoon netwerk of GSM operator uit het vertrekland. (zo kreeg ik op de boot naar Noorwegen eerst contact via het Italiaanse TIM toen we een cruiseschip passeerden voor we bij de kust aan kwamen). Er worden inderdaad wel roamingtarieven berekend.
› reageerProef met bellen in de lucht
KLM start 'pilot' met mobiele telefonie en blackberry
HEIKO JESSAYAN
AMSTERDAM - KLM begint volgend jaar een proef waarbij passagiers die binnen Europa vliegen met hun eigen mobiele telefoon aan boord kunnen bellen en met hun blackberry berichten kunnen verzenden.
'Wij onderhandelen met diverse partijen zoals hardwarefabrikanten en telecomaanbieders over deze nieuwe service', zegt een woordvoerder van KLM. 'In dit stadium kunnen we nog niet zeggen met welke partijen wij in zee gaan.'
Diverse bedrijven bieden al technologie aan die mobiel bellen vanuit de lucht mogelijk maakt. Zo test het Zwitserse bedrijf OnAir mobiele luchtvaarttelefonie uit. British Midland en TAP Air Portugal doen mee aan een Europese mobiele beltest van OnAir, die zo'n drie maanden duurt. Dat gebeurt op twee Airbustoestellen, een A320 en een A321.
KLM heeft voor zijn 'pilot' gekozen voor een Boeing 737. Daarmee is KLM naar eigen zeggen de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die aan boord van een 737 mobiel bellen uitprobeert. Ook concurrent Emirates doet een proef met mobiel bellen, maar dat gebeurt aan boord van een Boeing 777 ('Triple 7').
De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing heeft al de nodige expertise in huis voor interactieve vormen van communicatie vanuit de lucht. Zo biedt Connexion, een bedrijfsonderdeel van Boeing, al enkele jaren snel internet via breedband. Onder meer Lufthansa, SAS, El Al, Japan Airlines, Singapore Airlines en Korean Air maken gebruik van deze dienst.
KLM-passagiers kunnen nog niet internetten. Wel kunnen ze voor euro 2,30 per bericht sms'en of e-mailen vanuit nieuwere toesteltypes als de A330 of de Triple 7. Concrete plannen voor internet aan boord heeft KLM nog niet. 'Maar we houden marktontwikkelingen wel goed in de gaten', aldus KLM.
De woordvoerder benadrukt dat tijdens de mobielebelproef de veiligheid 'absoluut niet' in het geding is. 'Het gaat dus niet om een experiment, maar om een service die we willen uittesten.' Volgens de zegsman wil de test ook niet zeggen dat KLM mobiel bellen aan boord ook daadwerkelijk zal invoeren. 'Dat besluit valt na afloop van de proef op basis van al onze ervaringen.'
KLM weet nog niet of er speciale compartimenten in het vliegtuig worden aangebracht voor mobiele bellers om passagiers die op hun rust gesteld zijn niet onnodig te storen. 'Dat zijn dingen die we juist tijdens die pilot willen onderzoeken. Of er restricties zijn bij start en landing en of je je mobiel moet uitschakelen, ook dat zijn vragen die ook we pas na de proef kunnen beantwoorden.'
De vraag is hoeveel de passagier wil betalen voor zijn mobieletelefoongesprek. 'Dat hangt af van het telecombedrijf dat de service gaat aanbieden. Maar het prijsverschil tussen bellen vanaf de grond en vanuit de lucht moet niet te groot zijn.'
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
Ben erg benieuwd hoe dat gaat, of de agressie toe- of afneemt, of anderen zich hieraan storen, denk aan cabinepersoneel dat minimaal drie keer moet vragen wat de passagier wat wilt drinken: of ze zitten te sms-en cq bellen, of ze houden hun koptelefoon op met volume op tien, en dan komt uiteindelijk het typische 'huh' ? Moe word je er van..
› reageervolgens de volkskrant Een kastje in het vliegtuig maakt rechtstreeks contact met de grond. ‘In tegenstelling tot de huidige satelliettelefoons gaat het mobiel bellen straks niet via satellieten’, aldus de KLM-woordvoerder.werkt het systeem niet met satelieten. Ik vraag me af hoe ze dat boven de oceaan gaan doen....
Maar het prijsverschil tussen bellen vanaf de grond en vanuit de lucht moet niet te groot zijn. Ik vrees dat we het hier wel hebben over de internationale beltarieven op de grond
Het systeem wordt allereerst ingezet voor Europese vluchten, maar ik vind het inderdaad ook een raar verhaal, dat het via grondstations gaat.
› reageerWaarom niet? Als je in de lucht je mobiel aanzet ontvang je soms wel 20 verschillende netwerken!
Dus het vliegtuig kan misschien op een effectieve manier contact leggen met een mast op de grond.
Mijn ervaring is juist dat je met lange-afstands vluchten helemaal geen bereik hebt, ik denk omdat deze te hoog vliegen ofzo. (10-12KM)
Van Amsterdam naar Singapore / Kuala Lumpur heb ik nooit mijn smsjes op kunnen halen hoor. Gewoon helemaal geen netwerk te vinden.
erik> 20 netwerken, dat lijkt me vrij veel, vloog je soms boven een vierlandenpunt?!
› reageerJullie vergeten wel even dat je IN een vliegtuig zit, dus kwa bereik zal het normaal gesproken niet makkelijk zijn. Zit je bij een raampje, dan zal het een stuk makkelijker worden.
Door in het vliegtuig een transponder te plaatsen, zal de vliegmaatschappij best aan je verdienen, echter staat de antenne op of onder het toestel waardoor verbinding maken een stuk makkelijker zal gaan.
Een mobiele telefoon geeft maximaal 2 watt af, maar als de transponder zo dichtbij staat, dan zal het vermogen minimaal zijn.
het is duidelijk dat Casper zijn huiswerk heeft gedaan...
› reageerVolgens mij heb je zelfs in een vliegtuig dat korte afstanden vliegt (dat dus lager vliegt) ook geen bereik. Ik heb dit uitgeprobeerd van Maastricht naar Berlijn. Hier lijkt me niet dat het vliegtuig op 10-12 km hoogte vliegt aangezien de vlucht nog geen uurtje duurt.
In het vliegtuig had je met geen enkel Duits netwerk bereik.
Op de terugvlucht heb ik zelfs mn gsm aangehad staan bij de landing, pas net voor de landing kreeg ik pas Duits bereik.
Lijkt me sterk dat hier iemand 20 verschillende netwerken kan ontvangen in een vliegtuig
In de krant stond vanmorgen dat verschillende maatschappijen ermee gaan beginnen, de prijs zal ongeveer 2,50 euro bedragen per minuut maar dit zal dalen tot ongeveer 1,50 euro per minuut als e.e.a. eenmaal goed werkt.
Ik vraag mij af wat ze voor gebeld worden gaan rekenen.
Ik heb eens gelezen dat het niet zozeer de afstand tot de grond is (10 à 12 kilometer moet willen toch?) maar meer de snelheid van het vliegtuig, waardoor de telefoon zich niet goed kan aanmelden..
› reageerAanmelden zal wellicht een probleem zijn, maar als er niks te vinden is valt er ook niks aan te melden. GSM masten zijn allemaal rondstralers, aangezien deze stralen alle kanten op gaan behalve naar boven, kan ik me er toch wel iets bij voorstellen dat ik geen bereik heb op deze hoogte.
› reageerGeloof me, ik vlieg zeer regelmatig, en het duurt nog geen twee minuten na de start, dat je geen bereik meer hebt. Ook niet op Europes vluchten, waar je gemiddeld toch op 8 a 10 km hoogte zit hoog, net zoals interciontinentale vluchten.
› reageerVolgens mij logisch, gezien het feit dat GSM/UMTS masten horizontaal uitzenden.
› reageerIk had enkele weken een documentaire gezien op Discovery, waar men de laatste uren van het laatste gecrashte vliegtuig van 9-11 reconstrueerde. Daar werd dus volop gebeld in dat vliegtuig.
Waarschijnlijk vloog het toestel toen wat lager, vanwege de kaping. Vandaar dat er toch wel dekking was in het toestel, omdat het laag genoeg vloog om binnen bereik van de masten te komen.
› reageerOf n sateliet telefoon ;-)
› reageerEr zijn maar weinig mensen op deze wereld die een sateliet-telefoon hebben ... is namelijk nogal een duur grapje.