Gratis bellen met draadloze WiFi-telefoon

Heb inmiddels ook wat beter gezocht op het net, met de volgende resultaten:

- FWD User Forums: NOKIA E60/61 WLAN SIP VOIP MOBILE PHONE
- My Symbian Forum E60 VOIP-SIP registration
- EasyPABX

Dit alles kwam boven via een search op het VoipBuster Forum (inschr. vereist).

Het ziet er ben ik bang dus niet zo goed uit voor E60/E61/E70 bezitters die op hun eigen netwerk (of via een openbare hotspot!??) willen Voipen ...

› reageer

ROTTERDAM - De opmars van Skype en vergelijkbare VoIP-programma's wordt met argwaan gevolgd door KPN, maar ook de providers van mobiele telefonie moeten op hun tellen passen. Binnenkort verschijnt er in Nederland een draagbare telefoon waarmee je via WiFi gratis kunt bellen.

De telefoon is geproduceerd door D-Link en heeft de naam DPH-540. Het apparaatje ziet eruit als een gewone mobiel met het zogeheten clamshell-model. Dat meldt het bedrijf maandag in een persbericht.

WiFi

Het toestel maakt gebruik van het Session Initiation Protocol (SIP) IP-technologieprotocol, waardoor gebruikers gratis kunnen telefoneren wanneer ze zich in een draadloze WiFi-zone bevinden, thuis of in publieke hotspots.

De telefoon beschikt over technologie om er voor te zorgen dat gesprekken via het draadloze netwerk net zo klinken als via het GSM-netwerk. Technieken als "echo-annulering, packet delay-compensatie en lost packet recovery" moeten daarvoor zorgen.

De telefoon beschikt over POP3 e-mail en SMS, alhoewel dit laatste afhangt van de serviceprovider. De DPH-540 heeft een kleurenscherm en lichtgevende toetsen. Het toestel weegt 120 gram.

Ringtones

De telefoon wordt geleverd met maar liefst veertig verschillende ringtones. Daar zullen je medereizigers in het openbaar vervoer blij mee zijn. Maar gelukkig weet D-Link ons te melden dat de DPH-540 ook beschikt over een mutefunctie en volumecontrole.

De DPH-540 komt het derde kwartaal van dit jaar naar Nederland en heeft een adviesprijs van 220 euro.

Bron

› reageer

Voor de meeste Nederlanders is die ongesubsidieerde prijs vast te hoog.

› reageer

Meestal wordt de echte prijs lager . En als er één over de dam is, dan volgen er wel meer. Ik ben in ieder geval meer dan geinteresseerd. Geen gedoe meer met een losse ATA (weer een kastje er bij) of de aanschaf van een nieuw modem. Lijkt me echt perfect!

› reageer

Is dit een heel ander product dan de
Nokia 6136?

Inhoudelijk haak ik af als het gaat om skypen, wifi, voip...

› reageer

Ik was zaterdag bij de gebruikersdag van pdatotaal.info.
Er werd een presentatie gehouden over de Nokia Eseries (de E61 en E70 waren daar: geweldige toestellen!) Deze phones zijn ook SIP compatible.
De man die de presentatie gaf (de voorzitter Robert Harmsen) vertelde dat hij het bellen over wifi al getest heeft. Een actief gesprek op GSM schakelt automatisch en zonder problemen over op wifi als je een SIP wifi netwerk binnenloopt. Geweldig toch!
Binnen een jaar meot dit ook voor de gewone consument beschikbaar zijn.

R-OO-B: volgens mij is de 6136 niet SIP compatible. Ik had toen de 6136 aangekonding werd een link gelezen over de werking van UMA en voor zover ik me kan herinneren is dit een andere technologie, waarbij de provider dit moet opzetten.

› reageer

Dit kan toch alleen werken als je buiten de wifi-zone ook al voip( gprs/umts/hsdpa) belt?
Anders moet de telefoon een verbinding gaan opzetten via gsm. Dit duurt veel te lang...

Zou uma de noodgreep zijn van providers om toch nog wat te verdienen aan voip?

› reageer

packet delay-compensatie
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Het klinkt als een marketingterm! Want als een packet met 3 woorden nog niet is aangekomen, kan dat toestel moeilijk 3 woorden verzinnen...

› reageer

Zoals verteld werd ging het echt om een naadloze omzetting van GSM naar Wifi (voip). Dit werd ook door een andere aanwezige zeer expliciet gevraagd, dus al bellende loop je een sip wifi netwerk in en hij schakelt vloeiend over. Dit heeft hij zelf getest. Vind ik zeer mooi

Als ik juist was (moet het even nalezen) dat de providers UMA moeten regelen eer het werkt zou het wel een poging zijn om aan voip iets te verdienen ja.

Verder schier ik inhoudelijk ook nog te kort om er diep om in te gaan...

› reageer

Dat gaat dus ook werken op het draadloos netwerk van de buurman?

› reageer

Je hebt speciale apparatuur nodig (volgens het SIP protocol). Dat heb ik achteraf nog even gevraagd. Dus een speciale wifi router die SIP ondersteunt.

Je kan er ook vanuit gaan dat je een beveiliging e.d. moet instellen zodat het alleen voor jou toegankelijk is.

› reageer

Je hebt speciale apparatuur nodig (volgens het SIP protocol). Dat heb ik achteraf nog even gevraagd. Dus een speciale wifi router die SIP ondersteunt.

Waar heb je dat gevraagd? Ding is nog niet te koop.
Op de site van DLink staat dat een Wifi verbinding voldoende is.
When used with an Internet (VoIP) phone service plan, the Wireless VoIP Telephone works like a cellular phone — no PC is required! The DPH-540 connects to your wireless network using 802.11b/g, giving you greater freedom to roam throughout your network while making phone calls. In fact, you can make calls wherever you have Internet access.
link

edit:

Minder..... het apparaat zou $ 299,- moeten kosten volgens Engadget.
link

› reageer

Ik heb dit gevraagd aan Robert Harmsen (degene die de presentatie verzorgde en het reeds getest heeft).

Ik heb gevraagd of ik met mijn huidige wifi router en een sip telefoon (Nokia E70 bijvoorbeeld) over wifi kan bellen. Zijn antwoord was nee, daarvoor heb je een wifi router nodig die beschikt over het sip protocol.

Die telefoon DPH-540 is inderdaad geschikt ervoor.
Zo'n 'VOIP service plan' zal denk ik dan beschikken over het SIP protocol.

› reageer

Hoe werkt het nou precies?

Is alleen het toestel en een draadloos netwerk of WiFi voldoende om met die telefoon te kunnen bellen? En maakt het niet uit van wie het WiFi netwerk is? M.a.w. kan thuis zijn, een hotspot of het onbeveiligde netwerk van de buurman?

EDIT:
Ik heb inmiddels op de site van D-Link gezien dat je ook een VOIP dienst ergens af dient te nemen.

Wat ik dus dacht, ergens een draadloos netwerk vinden en bellen maar zit er dus helaas niet in.

› reageer

Verplaatst naar Algemeen, geen nieuws meer.

› reageer

Iemand al via SIP gebeld met de Nokia E-series? Ben benieuwd of en hoe het werkt?

› reageer

Kan dit ook met een Nokia N80? zo ja, hoe?

› reageer

ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dergelijke functies geblokkeerd worden bij gesimlockete toestellen

› reageer

De Nokia E60 is een bijzonder toestel. Ik heb een account bij Voop, een Noors bedrijf dat telecomoplossingen voor bedrijven aanbiedt, binnenkort ook in Nederland. Ik kan via ieder open access point of een gesloten access point waar ik de toegangscodes/sleutels van ken, met de E60 via internet bellen naar alle nummers van het reguliere nummerplan.

De firmware, met name de sip-stack van de E60/E61 is nogal buggy maar dit zal met de eerst volgende firmware-update wel opgelost worden. Verder is de kwaliteit van de verbinding natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de internet toegang van het access point waar gebruik van wordt gemaakt. Bij gebruik van een willekeurig open access point is de kwaliteit natuurlijk nooit te voorspellen. Op kantoor en thuis, en via betaalde services als T-mobile hotspot, is de kwaliteit wel te borgen en zijn de verbindingen goed. Bij een goede verbinding is de geluidskwaliteit hoorbaar beter dan met een gewone mobiele verbinding. Een gsm heet gsm omdat gebruik gemaakt wordt van de gsm-codec. Deze heeft weinig bandbreedte nodig maar dit gaat wel ten koste van de geluidskwaliteit. Via voip kun je gebruik maken van een codec (alaw/G.711) die een betere geluidskwaliteit oplevert maar ook meer bandbreedte nodig heeft (80 kb)Met een flatfee umts account kun je via je umts verbinding via internet bellen.

Het mooie is dat je op de E60 meerdere nummers kunt configureren (werk, prive, etc.). Als ik thuis kom verandert mijn E60 spontaan, na registratie bij mijn eigen Asterisk server, in een intern toestel dat samen met de andere interne toestellen afgaat als er een gesprek binnenkomt.

Het is allemaal nog niet perfect maar het is bruikbaar en ik verwacht grote verbeteringen van de eerstvolgende firmware-update en andere soortgelijke toestellen die binnenkort op de markt komen. (Sony Ericksson P990i)

Overigens is het beloofde gratis bellen betrekkelijk. Waarschijnlijk wordt hiermee bedoelt dat je van Sip account naar Sip account gratis kunt bellen. Bellen naar het vaste net kost altijd geld, de vraag is alleen wie het betaalt. Accounts waar van vast naar vast bellen gratis is worden aangeboden en zullen door Voop ook aangeboden gaan worden. In de zakelijke markt kan dat omdat tegenover het van vast naar vast bellen altijd volumes van vast naar mobiel en internationaal bellen staan.

De E60/E61 luidt een revolutie in voor de telecom wereld. De huidige ongemakken zullen binnenkort opgelost zijn, de dekking van kwalitiatief hoogwaardige en voip-bewuste wlan netwerken zal binnen de bebouwde gebieden op niet al te lange termijn landelijk dekkend worden en het (gratis) bellen via internet zal een grote vlucht nemen. De betekenis van regio nummers zal afnemen omdat het netnummer niets meer zegt over de plaats waar het gesprek vandaan komt. Zo heb ik zelf als test een Noors nummer op mijn E60.

Resume:

-De E60 doet wat het belooft maar nog een beetje buggy
-Via ieder accesspoint kan voip gebeld worden. Het helpt natuurlijk wel als TOS (Type of Service) en QOS (Quality of Service) mechanismes geimplenteerd zijn om zo het voip verkeer voorrang te geven boven het andere verkeer
-Mocht je serieus nadenken over de aanschaf van een E60/E61/E70, wacht dan tot de eerste firmware update of accepteer dat het nog niet perfect werkt (wegvallende registraties, wegvallende verbindingen met accesspoints, problemen met bepaalde types accespoints, noodzaak om te herstarten, vastlopers) en vervoeg je bij een Nokia service cenntrum zodra de firmware update beschikbaar is.

› reageer

Nog een nabrander voor de echte geeks.

Als je via een E60/E61/E70 naar buiten wilt bellen en niet meer dan 1 of twee lijnen nodig hebt kun je op een Nokia 770 internet tablet Asterisk installeren, een account van een IP telefonie provider configureren en met je op de Nokia 770 geregistreerde E60/E61/E70 via internet bellen en gebeld worden vanuit het reguliere net. Het past niet in je binnenzak maar de combinatie Nokia 770 en een Nokia E60 past wel in een flinke jaszak en zeker in een tas, pukkel of attache koffer

› reageer

Voor zover ik weet is de beveiliging van SIP niet super. Er wordt nog gewerkt aan een veilige variant van SIP. De kans bestaat dus dat je kunt worden afgeluisterd, of nog erger, dat iemand je gebruikersnaam en wachtwoord onderschept en je op hoge kosten jaagt. Oppassen welk access point je dus gebruikt...

› reageer

Ja dat klopt helemaal. Overigens moeten we dit ook niet overdrijven. Je moet toch nog wel je best doen om uit een datastream die over dynamisch toegewezen poorten via een rtp stream door de ether gaat weer een samenhangend gesprek samen te stellen. Je kunt rustig een piza bestellen of het avondje stappen bespreken (hang er ook van af natuurlijk). Maar via de toetsen je creditcardnummer doorgeven of pin-codesinvoeren als je via een willekeurig access point aan het bellen bent zou ik ontraden.

Er wordt gewerkt aan een methode om na het leggen van de verbinding naar internet een vpn verbinding op te zetten en binnen deze tunnel de datastream (het geklets) te versleutelen. In lab situatie werkt dit maar in de boze wereld liggen er nog tal van uitdagingen die om een oplossing vragen.

› reageer

@ voop-fellow

Ik loop sinds twee weken met een E70 en kom er niet uit of ik een goed accesspunt heb waarop het mogelijk is om met dit toestel SIP-gesprekken te voeren. Er staat nu een 3Com WiFi router waarop geregistreerde PC's kunnen inloggen. Moet dit sowieso lukken of moet ik een speciaal voor SIP geschilt accesspunt aanschaffen waar de E70 contact mee kan maken?

En nog even off-topic :
Ik vind het behalve dit ook erg lastig om info te vinden over de manier waarop je met deze Nokia's kan aanloggen bij een netwerk. Ik zou graag naar een netwerkprinter willen printen, maar kan nergens iets vinden over hoe je dan je instellingen moet aanpassen.

› reageer

Registreren van je account bij een provider kan met de onderstaande instellingen:

profielnaam : <eigen keus>

dienstprofiel : IETF

stndrdtoegangspunt: eigen keus (access point moet wel eerst als toegangspunt gedefinieerd worden voordat je het aan een sip account kunt toevoegen, je kunt niet net als bij internet toegang iets doen als "wlan zoeken" en dan een keus maken uit de beschikbare accesspoints: niet echt logisch eigenlijk)

openbare gebruikersnaam: sip:<gebruikersnaam/nummer>@<IP-nummer SIP server of domeinnaam sip server>

Compressie gebruiken: Nee

Registratie: Altijd aan

Beveiliging gebruiken: nee

Proxy Server: laten zoals het is

Registrar server: kiezen en in "sub-menu" het volgende invoeren

Registrar server adres: sip:<IP registrar of domeinnaam, registrar>

Beveiligings domein: <door provider geleverde naam> Bij eigen Asterisk server is dit standaard asterisk. Dit kun je in sip.conf (op de asterisk server) aanpassen

gebruikersnaam: <geleverd door ip provider>

wachtwoord: <geleverd door ip provider>

overdrachtstype: UDP

Poort 5060

Bij mij werkt dit met het Voop testaccount en met een registratie op mijn eigen Asterisk server. Je kunt dit dus alleen doen als je ook een sip:account hebt, op je eigen sip centrale of bij een ip provider.

Ik ben deze week bij een Nokia service centrum langsgeweest voor een firmware update en er zijn lichte verbeteringen te bespeuren in de SIP implementatie. Zo komt een onderbroken netwerkverbinding en rgistratie nu na verloop van tijd vanzelf terug. Het is echter nog niet perfect en op een aantal punten ziten er nog fouten in. Wat betreft de accesspoint is er iets vreemds aan de hand. Thuis (met een Linksys accesspoint) wordt de verbinding om de paar minuten onderbroken en heb ik heel lange gemiddelde ping tijd naar mijn Nokia E60 (rond de 100 ms terwijl dit rond de 5 ms zou moeten zijn). Ik heb via een aantal open access points in de stad gebeld en dit ging eigenlijk heel goed; goede kwaliteit geluid, geen onderbrekingen, behoud van verbinding. De vraag is welk merk en type accesspoints het hier betrof.

Overigens heb ik, na de firmware update wel een menuoptie voor het kiezen van een printer gezien maar die heb ik na een korte poging nog niet aan de praat gekregen.

› reageer

@ Voop-fellow

Geweldig. Hier kan ik echt verder mee. Bedankt! Zo te horen niet direct een probleem met dat 3Com-punt dat ik heb staan. Ga nu maar de eerste stap zetten: een account bij een provider. Gezien de populariteit die ik het voorlopig eerst even proberen met een bekende: Voip_buster.

Ik laat hier wel even weten wat ik zoal tegenkom met deze combi met de E70.

Nu dus al maar meteen: alle invoer tot nu toe OK, behalve ...
1. De openbare gebruikersnaam. Ik heb nu mijn username verlengd met "@voipbuster.com". Geen idee of dat de bedoeling is.
2. Het beveiligingsdomein. Ik kom er niet uit hoe dat bij VoipBuster is.
3. Bij de SIP-instellingen wordt nu wel het VoipBuster-profiel aangegeven, maar daar staat ook bij "Registratie mislukt".
Ga nog wel even verder zoeken.

› reageer

Ik heb even gegoogled op voipbuster en asterisk en vond dit in een forum als werkende setting voor een voipbuster account.

username: username voipbuster
password: password voipbuster
phone number: username voipbuster
display number: username voipbuster
sip domain: connectionserver.voipbuster.com
realm: voipbuster.com
proxy ip address: stun.voipbuster.com
proxy port: 5060
registrar ip address: sip1.voipbuster.com
registrar port: 5060

Volgens de schrijvere werkte zijn voipbuster account met deze instellingen. Je zult nu wel de proxy settings in moeten geven want voipbuster werkt blijkbaar met een proxy. Je pubieke adres word nu (schat ik in) gebruikersnaam@connectionserver.voipbuster.com.

Ik denk dat je er hiermee uit moet kunnen komen.

Groet,

Erik

› reageer

Ik heb nu de volgende zaken ingevuld:

- Dienstprofiel: IETF

- Standaardtoegangspunt: mijn WiFi-netwerk (getest en werkt wel bij webverbindingen: ik kan goed Googelen met de E70)

- openbare gebruikersnaam: sip:<gebruikersnaam@connectionserver.voipbuster.com>

- Compressie gebruiken: Nee

- Registratie: Altijd aan

- Beveiliging gebruiken: nee

- Proxy Server:
* Proxy-serveradres: sip:stun.voipbuster.com
* Beveiligingsdomein: voipbuster.com
* Gebruikersnaam: <username voipbuster>
* Wachtwoord: <wachtwoord voipbuster>
* Vrije routing toegstaan: Ja
* Overdrachtstype: UDP
* Poort: 5060

- Registrar-server:
* Regitrar-serveradres: sip:sip1.voipbuster.com
* Beveiligingsdomein: voipbuster.com
* Gebruikersnaam: <username voipbuster>
* Wachtwoord: <wachtwoord voipbuster> PS: dit laat altijd maar 4 sterretjes zien, onafhankelijk van de lengte van het wachtwoord...
* Overdrachtstype: UDP
* Poort: 5060

Op basis van de specs die je op Google vond kwam ik hier op uit.
Er zit nog steeds een fout in, want ik krijg weer "Registratie Mislukt"
Ik zie het zelf niet. Hopelijk heb je nog een tip.

› reageer

ed is wat het forum er van van maakt. Dit moet een apenstaartje zijn. Ik denk dat je dit wel goed hebt, maar voor alle zekerheid

› reageer

dat (ed) in een mailadres staat inderdaad voor een apenstaartje en maakt het de smaprobots als het goed is iets lastiger om email adressen hier te komen harvesten. Elk schijnbare mailadres wordt dus hier automatisch omgezet.

› reageer

Je was mij voor Alleen wat exacter. Ik heb dus apestaarten gebruikt. (Met excuus aan de dierenbescherming.)

Kan het nog iets te maken hebben met de instellingen voor packetgegevns?? Er daar een apart instellingsmenu voor.

› reageer

@ Koen: een emailscanrobot kan natuurlijk ook gewoon de body van de pagina openen en daar de emailadressen uitvissen Maar idd dat (ed) maakt het iets moeilijker.

› reageer

@ voop-fellow
Ik heb me ook zitten afvragen of het probleem misschien in de router zit, maar ik kan er niet achter komen welke draadloze routers wel en welke niet werken met de E70. Ik heb nu een 3Com 3CRWE554G72 staan. Die werkt goed als ik VoipBuster vanaf een normaal bedraad werkstation gebruik.

Ik heb de specificaties van de SIP-instellingen overigens ook voor controle aan de Nokia-helpdesk verstuurd. Het zal mij benieuwen of ze daar een goed antwoord op hebben!

› reageer

Heb inmiddels ook wat beter gezocht op het net, met de volgende resultaten:

- FWD User Forums: NOKIA E60/61 WLAN SIP VOIP MOBILE PHONE
- My Symbian Forum E60 VOIP-SIP registration
- EasyPABX

Dit alles kwam boven via een search op het VoipBuster Forum (inschr. vereist).

Het ziet er ben ik bang dus niet zo goed uit voor E60/E61/E70 bezitters die op hun eigen netwerk (of via een openbare hotspot!??) willen Voipen ...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.