Ja precies. Tis ook echt krom dat in duitsland het uit je bundel gaat( excl starttarief denk ik?) en in NL apart 25 cpm wordt gerekend...
› reageerAMSTERDAM - Vodafone, 's werelds grootste mobiele telecombedrijf, zal de Europese roaming-kosten voor haar abonnees tegen april 2007 met minimaal 40 procent verlagen. Ook de overeenkomsten met buitenlandse operators worden aan banden gelegd. Dat meldt Vodafone maandag in een persbericht. Het bedrijf neemt de stappen onder druk van Europese wetgeving vanuit Brussel.
'Roaming' is een term in de draadloze telecommunicatie waarbij een bepaalde dienst wordt voorgezet ondanks dat je niet in het netwerk bevindt waarin je geregistreerd bent. Een algemeen voorbeeld is dat je met een mobiel abonnement ook overal in het buitenland kunt bellen en mobiel internetten.
De Europese Commissie wil telecombedrijven dwingen hun internationale tarieven te verlagen die zij rekenen aan hun mobiele klanten in de Europese Unie. Viviane Reding, de Europese commissaris van telecom, probeert momenteel wetgevende plannen door de bestuurlijke organen in Europa te loodsen.
Kosten
Brussel is al een tijd bezorgd over de hoge internationale kosten voor Europese mobiele telefonie. Een Britse vakantieganger in Portugal bijvoorbeeld, betaalt bijna EUR 5 voor een telefoongesprek van vier minuten op piektijd naar het VK. Reading vindt dat binnen de 'verenigde' EU niet kunnen.
Zegsman Steven Hufton van KPN zegt dat zijn telecombedrijf in eerste instantie een afwachtende houding zal aannemen inzake deze kwestie. 'KPN heeft al gezegd een voorstander te zijn van een zogenoemd 'level playing field' aan de kostenkant. Bij lagere eindtarieven zullen meer mensen gebruik gaan maken van internationale mobiele telefonie. In dat geval is iedereen een winnaar.'
Bron
Ook de overeenkomsten met buitenlandse operators worden aan banden gelegd
Hopelijk betekent dit niet dat Vodafone in landen met een eigen netwerk de roaming overeenkomsten met andere aanbieders gaat ontbinden (en zo al het verkeer over het eigen netwerk afhandelt en zo wat korting kan geven zonder inkomsten te verliezen). In dat geval wordt je abonnement in Europa wat dekking betreft gelijk aan een simpele prepaid en dat lijkt mij niet de bedoeling.
Voorlopig ga ik er dan ook vanuit dat het hier gaat om een wat onhandige formulering in het persbericht.
Hehe, dat werd ook tijd he..
Ik ben eens benieuwd tegen die tijd.
Ging T-Mobile dat niet al rond april/mei dit jaar doen? Ik heb er iets over gelezen, dat ze na Telfort (die ook de tarieven aanpaste) ook met prijsverlagingen gingen komen? Maar nog steeds niets over gezien of meer gehoord.
Hier het officiƫle persbericht op de site van Vodafone Nederland.
Link.
Het is een goed begin! De rest zullen vast gauw volgen. En VF kan dat beter "lije" dan de kleine providers. Die hebben de roaming inkomsten hard nodig.
› reageerGelden de verlagingen ook voor de sms tarieven? Dit vind ik nergens in beide persberichten terug.
› reageer@Navi: SMS valt ook onder roamingkosten
Maar ze zijn al onwijs goedkoop met passport, wat valt er nou nog te verberteren ? roaming goedkoper maken dan binnenlandse gesprekken ? Of willen ze de tarieven van de niet-voordeelnetwerken verlagen ?
Idd, ze geven ook aan dat t nu al goedkoop is, maar ze komen nu ook in actie voor de niet VF landen.
› reageerDe niet voordeelnetwerken daar verdienen ze het aan volgens mij. Dat zou je alleen al kunnen afleiden uit het feit dat er wel geadverteerd wordt met de voordelige passport tarieven, maar nieuwe klanten worden er niet meer automatisch voor aangemeld. (= dikke winst voor Vodafone). Zoals al eerder gemeld: Duitse Vodafone UMTS klanten kunnen hun binnenlandse belbundel met passport ook gewoon in het buitenland op de passport UMTS netwerken gebruiken. Zou voor hier ook goed zijn: dan heeft Vodafone eindelijk een antwoord op die all in bundel abonnementen van de andere providers.
Vodafone heeft het op dit moment aardig voordelig voor elkaar bij Passport in vergelijking tot de andere Nederlandse providers. Die anderen zijn echter nog veel te duur! Het kan dus nog wel goedkoper.
Ja precies. Tis ook echt krom dat in duitsland het uit je bundel gaat( excl starttarief denk ik?) en in NL apart 25 cpm wordt gerekend...
› reageer