Orange heeft sterkste klantenbinding

Waarschijnlijk ingeschakeld door KPN.... (die zijn klant van hun)

› reageer

'Orange heeft sterkste klantenbinding'

Gepubliceerd op vrijdag 12 mei 2006

(P7) Mobiele aanbieder Orange heeft de hoogste klantenbinding en klanttevredenheid onder mobiele aanbieders.
Dat blijkt uit onderzoek van marketingbureau VODW. Marnix Bugel onderzocht er de diverse aspecten van klantenbinding van de mobiele aanbieders. Mobiele aanbieder KPN is klant van VODW. Het bureau heeft een derde partij, Marketresponse, gevraagd onderzoek uit te voeren naar de binding van Nederlandse consumenten aan hun mobiele merk. Alleen de netwerkaanbieders en Debitel zijn meegenomen, niet de andere wederverkopers zoals Tele2, AH en Hema.

VODW liet het onderzoek uitvoeren omdat de Nederlandse mobiele telecommarkt zo goed als verzadigd is, met een penetratie van meer dan 100 procent en nu dus vooral een vervangingsmarkt wordt. "Om te groeien zullen klanten van andere operators verleid moeten worden. Omgekeerd is de binding van eigen klanten cruciaal", aldus Bugel.

De gemiddelde binding binnen de telecombranche is 4,53, gemeten op een zevenpuntsschaal. Per merk is dat als volgt;

Orange 4,74

Hi 4,65

KPN 4,65

Vodafone 4,39

T-Mobile 4,21

Telfort 4,04

Debitel 3,57
De drempel om over te stappen naar een ander merk is relatief laag in de telecommarkt volgens VODW, met bijna 2,6 op een schaal van 7. Het is per merk het volgende:

Hi 2,93

KPN 2,85

Debitel 2,73

Orange 2,72

Telfort 2,66

Vodafone 2,41

T-Mobile 2,13
Dus klanten van T-Mobile zijn het eerst geneigd om over te stappen, die van Hi het minst. Dat komt vooral door de merkbinding van Hi, zegt VODW.

Wat betreft klanttevredenheid is de gemiddelde score toch hoog, bijna 5 op een schaal van 7. Verdeeld per aanbieder:

Orange 5,32

KPN 5,10

Vodafone 5,09

Hi 4,93

T-Mobile 4,53

Telfort 4,38

Debitel 4,18.

Bron: Planet.

12-05-2006 | 12:50 PERSBERICHT

Onderzoek: wereldspelers Vodafone en T-Mobile hebben moeite Nederlandse mobiele consument
te binden

[...]

Orange, KPN en Hi scoren alle drie boven dit gemiddelde. Opvallend is dat de wereldmerken
Vodafone en T-mobile slechts de vierde en vijfde plaats innemen met een aanzienlijke
achterstand op Orange en de KPN-merken. De laagste klantenbinding hebben achtereenvolgens
Telfort en de serviceprovider Debitel. Debitel is het enige merk dat (ruim) onder de vier
scoort.

Bron: Nu - Z | ANP Pers Support

› reageer

Ondanks dat Orange de hoogste "klantenbinding" en "klanttevredenheid" heeft, is de "overstap drempel" gemiddeld. Persoonlijk vind ik dat wat vreemd...

› reageer

Dit is interessant nieuws! Maar idd wat je zegt, soms een beetje tegenstrijdig. Dat van Debitel verbaasd me niets...

› reageer

Er zijn toch wel meerdere aspecten die daarin meewegen denk ik, ook mij verbaast de slechte score van Debitel me niks...

› reageer

vooral klantenservice van orange doet goed. Je kan alles telefonisch regelen zonder een brief te schrijven.

Regels (AV)zijn duidelijk. Alles binnen je bundel. Daarom ben ik al 5 jaar lid van hen.

Dekking: ik woon in een stad. Dus geen enkel probleem.

Mijn ervaring met Debitel: NOOIT MEER!

› reageer

@robert-jan

enig idee waarom er een 7-punts schaal is gebruikt ipv 10-punts?

bijvoorbeeld 7 criteria?

› reageer

@ sic
Dit is wel even off-topic. Maar hopelijk wordt het onderzoek dan duidelijker.
Er wordt in onderzoeken naar perceptie vaak een 5 of 7 punts schaal gebruikt omdat je iets makkelijker kan indelen op zo'n schaal dan op een 10 puntsschaal. De schaal is oneven zodat je een duidelijk midden hebt. En dan nog in 2 of 3 stappen naar uitstekend en naar slecht. kijk anders even op wikipedia of google als je meer over onderzoeken wilt weten.

Terug naar het topic. Ik vraag me af wie de opdrachtgever van VODW is geweest. Want als marketing bureau zullen ze wel door 'een' van de providers zijn ingeschakeld of een mooi pakketje leveren om klantenbinding te verhogen. (beide kan ook)

EDIT: typo

› reageer

Waarschijnlijk ingeschakeld door KPN.... (die zijn klant van hun)

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.