Duitse enquete: SAGEM: de meest betrouwbare telefoons

Even terug komen op Siemens. Enkele toestellen waren heelrg slecht, zoals de SL55. Maar de service van Siemens die zuigt pas echt. Toestellen worden niet gerepareerd, komen terug met vochtschade of andere wazige dingen. Op een beurs met iemand van MCC gesproken, en die kwam tot dezelfde conclusie. Ik verkoop/verkocht uit principe geen Siemens meer in de winkel. Met Benq wil ik het wel weer proberen.

› reageer

Elk zesde mobieltje kapot

"AMSTERDAM - Een op de zes mobiele telefoons of smartphones gaat snel kapot. Vooral problemen met de software komen veelvuldig voor.

Dit blijkt uit een enquête van het Duitse blad Connect onder 10.000 lezers. Wat de resultaten nog erger maakt, is dat het hier uitsluitend apparatuur betreft die hooguit twee jaar oud is. Met name toestellen van Siemens en Nokia springen er negatief uit. Maar ook apparatuur van Sony Ericsson en T-Mobile doet het slechter dan gemiddeld. Sagem maakt verreweg de meest betrouwbare telefoons, terwijl deze fabrikant enkele jaren geleden nog worstelde met de kwaliteit. Ook Samsung onderscheidt zich gunstig.

Opvallend

Opvallend is dat vergeleken met vorig jaar meer klachten binnenkwamen over de behuizing en de ontvangst. Toetsenbord, scherm en camera werden iets beter.

De grootste brekebeen is de Sony Ericsson V800. Vooral problemen met de ontvangst zorgden ervoor dat liefst 38 procent van de toestellen al eens moest worden gerepareerd. De Nokia 9500 Communicator moest in 37 procent van de gevallen terug naar de servicedienst. Daarmee kwam deze smartphone op de tweede plaats van reparatiegevoelige toestellen."

Telegraaf I-mobile vr 12 mei 2006

Duits artikel connect-Pannenreport 2006
--------------------------------------------------------------------

Sagem en Samsung komen weer goed uit de test.
Dit is voor mij een bevestiging van een eerder Engels onderzoek. Heeft iemand nog wat meer info over dit onderzoek of het engelse onderzoek?

› reageer

Nou, ik werk in een telefoonwinkel en ik zie best veel sagems terug... en samsung ook. Veel meer dan Nokia bijvoorbeeld. Samsungs gaan na ongeveer jaar allemaal stuk met vage beeldscherm klachten.

› reageer

nou, het wordt dus tijd dat ik weer eens een sagem koop. mijn 'oude' indruk is dus niet goed meer! maar wat kan er ook stuk gaan aan een sagem? allemaal simpele mobieltjes!

› reageer

we weten dus waar het aan ligt als er straks opeens meer sagem's verkocht worden
Ik heb zelf nooit een sagem gehad. Maar het zijn inderdaad simpele telefoon waar in principe niet veel aan kanpot kan gaan.

› reageer

De betrouwbaarheid van Sagem ken ik al heel lang, een supermerk. Het valt me wel op dat Samsung positief eruit springt (ondanks de E800, en ook de D500), dat had ik eerder verwacht van Motorola.

Siemens is walgelijk slecht (denk aan de SL55/SL65), Nokia is softwarematig met geavanceerdere toestellen erg slecht (6280, 3230, 6670, 6230i).

Sagem heeft vooral degelijke frontjes om de meeste toestellen, waardoor ze goed tegen vallen en stoten kunnen. Ik krijg die dingen zelden terug, alleen bluetoothen naar een Samsung met de My X6-2 is wel ellende bijvoorbeeld.

› reageer

Als zo'n sagem er dan ook nog eens leuk uit zou zien...

Overigens heb ik alleen maar positieve ervaringen met Siemens (C45, MC60, CL75 (van mijn vriendin, niet van mij!)). Zijn nooit stuk gegaan, en werken intuitief. Kennelijk heb ik ontzettend veel mazzel daarmee.
De enige motorola die ik heb gehad was een rotding, maar is inmiddels onmogelijk lang geleden.
SE T100 was direct stuk, en mijn liefde daarvoor is ook na vervangen door een nieuw toestel nooit meer goed gekomen, de ontvangst bleef slecht.

› reageer

ik heb eigenlijk ook alleen maar goede ervaringen met Siemens... baal er ook van dat het nu BenQ-Siemens is geworden, de nieuwe S88 heeft echt weer koreaanse software...

Ik wacht nu dan ook met smart op m'n bestelde S75!

› reageer

AMSTERDAM - De meest betrouwbare mobieltjes worden momenteel gemaakt door Sagem. Voor het tweede achtereenvolgende jaar staat de Franse fabrikant fier bovenaan. Zo blijkt uit een onderzoek van het Duitse vakblad Connect. Ongeveer 10.000 lezers deden mee aan een enquête naar de betrouwbaarheid van toestellen.

Opvallend is dat Sagem, tot voor kort een goedkoop prepaid-merk dat nog wel eens met de kwaliteit worstelde, zo hoog scoort. Volgens Jeroen van Drunen, marketing directeur Sagem Benelux, is enkele jaren geleden het strategische besluit genomen de kwaliteit centraal te stellen. Nieuwe technieken worden pas toegepast als de betrouwbaarheid ervan is bewezen. In de praktijk betekent dit dat Sagem vaak niet de allerlaatste technologie inbouwt. Men gunt zichzelf een langere aanlooptijd. Zo is het bedrijf allang bezig met de ontwikkeling van mobiele televisie, maar het zal nog wel enige tijd duren voordat Sagem hier vol de markt mee op gaat.

Terwijl de concurrentie zich soms tot overhaaste beslissingen laat verleiden, doet Sagem het bewust rustiger aan. De fabrikant neemt uitgebreid de tijd nieuwe technieken uit te testen. Dit beperkt de kans dat telefoons van Sagem geplaagd worden door problemen. In de branche vormen problemen met de software momenteel de grootste bron van ergernis. Volgens Van Drunen komt dit meestal omdat de software niet voldoende is doorgetest. Soms worden toestellen op de markt gebracht die eigenlijk nog niet klaar zijn. Dit heeft er al toe geleid dat sommige winkelketens pas na drie software releases nieuwe toestellen gaan verkopen.

Sagem is niet het goedkoopste merk in zijn klasse en niet het duurste. Zoals gezegd wil men niet het neusje van de zalm zijn als het om geavanceerde techniek gaat, wel moeten componenten zoals de batterij, de ontvanger en het display van de beste kwaliteit zijn. Van Drunen: "Sagems kracht ligt in de hechte samenwerking met grote mobiele operators zoals Vodafone, T Mobile, Orange en Telefonica. Samen met grote afnemers worden de kwaliteitseisen opgesteld waaraan de telefoons moeten voldoen. Ook het testen gaat in nauw overleg. Ook belangrijk is dat verkoop, productmanagement en ontwikkeling snel onderling informatie uitwisselen. Zowel de technische als de niet-technische mensen moeten snel feedback geven." Zo is samen met Vodafone het concept voor de Simply, een eenvoudig bedienen telefoon zonder poespas, uitgewerkt. Hierbij zijn de partners niet over een nacht ijs gegaan. Pas toen alles perfect werkte, is het toestel op de markt gebracht. Een andere manier om de kwaliteit te verhogen is om heel goed te luisteren naar de klachten van de klanten. Om die reden werkt Sagem met een centrale helpdesk voor heel Europa. Deze dienst is ook niet uitbesteed. Alle informatie van klanten wordt geregistreerd. De resultaten gaan naar het productmanagement en ontwikkeling. Zo kan het bedrijf snel reageren op problemen. Als het nodig is, wordt de productie aangepast. Volgens Van Drunen betaalt dit beleid zichzelf terug in de vorm van lage servicekosten. De winkelier ziet de toestellen niet snel terugkomen. Uit het Connect-onderzoek blijkt dat slechts 6 procent van de Sagem-mobieltjes die jonger zijn dan twee jaar, ter reparatie moesten worden aangeboden. Gemiddeld is dit liefst 17 procent. Daarbij dient wel te worden aangetekend dat de Sagem-toestellen vrij weinig feautures bezitten wat de kans op uitval kleiner maakt. Ook het gemiddeld gebruik per dag ligt beneden het gemiddelde.

Commercieel gezien begint Sagem de vruchten te plukken van de kwaliteitsslag die het merk heeft gemaakt. Van een goedkoop prepaid-merk waarmee operators de onderkant van de markt bedienen, ontwikkelt Sagem zich in de richting van postpaid (abonnementen). In de eerste drie maanden van dit jaar steeg het marktaandeel naar 7 procent, een verdubbeling vergeleken met dezelfde periode van 2005. Bij de prepaid-telefoons zit Sagem op 15 procent, goed voor een tweede plaats achter Nokia. Sagem kiest voor gestage groei, want bij een te snelle expansie kan de kwaliteit in het gedrang komen

Telegraaf I-mobile 18 mei 2006
door ALFRED MONTERIE

› reageer

Daarbij dient wel te worden aangetekend dat de Sagem-toestellen vrij weinig feautures bezitten wat de kans op uitval kleiner maakt. Ook het gemiddeld gebruik per dag ligt beneden het gemiddelde.

Ze kunnen minder, ok dat was al bekend maar... Ze worden minder gebruikt in verhouding met andere merken? Weer een reden waarom ze langer meegaan: je wilt ze niet al te vaak gebruiken

Kwaliteit van het beeldscherm -> waar meten ze dat mee? ik ken alleen Sagems met zwart-wit scherm...

› reageer

Even terug komen op Siemens. Enkele toestellen waren heelrg slecht, zoals de SL55. Maar de service van Siemens die zuigt pas echt. Toestellen worden niet gerepareerd, komen terug met vochtschade of andere wazige dingen. Op een beurs met iemand van MCC gesproken, en die kwam tot dezelfde conclusie. Ik verkoop/verkocht uit principe geen Siemens meer in de winkel. Met Benq wil ik het wel weer proberen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.