Location based services nu ook bij KPN Imode

OT: Blijkbaar maken jullie veel gebruik van jullie OV (Of hebben jullie die niet meer?)

› reageer

Sinds enkele dagen heeft KPN location based services ingevoerd via Imode. Hiermee kan je dus door het netwerk laten bepalen waar je bent en zo bijvoorbeeld winkels/restaurants/banken zoeken in de buurt waar je bent, het locale weer voor jouw wijk bekijken of in de NS reisplanner automatisch je vertrekstation in laten voeren.

Voor wie binnenkort met een dropping mee gaat: je kan op je scherm ook keurig een plattegrondje opvragen waarop op een paar honderd meter nauwkeurig te zien is waar je bent (op dit moment zie ik alleen een vlaggetje op de plaats waar de GSM mast staat waar je nu op belt, misschien voor GSM netwerk spotters leuk).

Ik ken deze diensten al uit Duitsland (Bij O2 DLD wordt dit o.a. gebruikt om file info weer te geven over de weg waarop je dan rijd) en ook Vodafone heeft dit volgens mij al mee dan een jaar.

Handig en leuk dat er nu meer providers eindelijk mee gaan doen (de anderen zullen oo wel binnenkort volgen).

› reageer

En de kosten?

› reageer

Gratis te gebruiken. Je moet je wel per dienstenaanbieder abonneren op de locatie dienst. Dit kost niets, maar is op dit moment een manier om te kunnen registreren dat je toestemming geeft voor locatiebepaling van je toestel.

Verder moet je voor een aantal diensten zoals meteoconsult wel betalen voor het content abonnement, maar dat staat los van de locatie dinst.

› reageer

I mode?? nooit van gehoord..

Nee geintje, maar ff serieus, ze maken weinig reclame ervoor de laatste tijd!

› reageer

De toegevoegde waarde van Imode tov. de nieuwere WAP versies is ook alleen het diensten aanbod en de manier van afrekenen van vaak gebrukte diensten (niet per keer maar in content abonnementen). En Imail (push mail) is vooral in combinatie met je gewone email adres een uitkomst. Het lijkt mij wel dat dit ook voor gewone (niet Imode) toestellen allemaal zou moeten kunnen werken via WAP. Vodafone pakt ook klanten met WAP toestellen voor Live. KPN laat ze tot nu toe lopen.

Verbazend is dat er inderdaad weinig mee geadverteerd wordt in vergelijking met bijvoorbeeld Vodafone Live. Sowieso zou er met de location based services bij Vodafone en KPN veel meer geadverteerd kunnen worden. Zijn de providers soms bang voor privacy vragen of iets dergelijks, in principe zijn deze diensten lang verwacht en best bijzonder. En haast niemand in Nederlandweet van het bestaan er van...

› reageer

Ik vind die LBS dingen echt handig. Idd zoals genoemd voor routeplanners, waar is dichtsbijzijnde ..... etc.

› reageer

Wat ik wel miste bij KPN: de dichtstbijzijnde geldautomaat vinden in een vreemde stad. (zoeken naar de dichtstbijzijnde bank is een matig alternatief). Hopelijk wordt dit nog toegevoegd, zoeken van geldautomaten, parkeergarages, lacale taxi nummers, noodvoorzieningen en winkels met bepaalde producten lijken mij DE toepassing voor deze diensten.

› reageer

OT: Blijkbaar maken jullie veel gebruik van jullie OV (Of hebben jullie die niet meer?)

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.