Verlaging interconnectietarieven

@Floris

Sorry dat ik niet helemaal duidelijk was, ik zal het met appels en kontharen uitleggen, dan wordt het misschien begrijpelijker:

Provider X verdient nu:
7 appels op binnenkomende gesprekken (vast én mobiel)
-5 appels op uitgaande gesprekken naar mobiel
-5 kontharen op uitgaande gesprekken naar vast
Netto: 2 appels - 5 kontharen

Provider X verdient straks:
5 appels op binnenkomende gesprekken (vast én mobiel)
-4 appels op uitgaande gesprekken naar mobiel
Netto: 1 appel - 5 kontharen

Dus de baten van gesprekken naar vast en mobiel gaan omlaag, terwijl de kosten alleen minder worden voor gesprekken naar mobiel.

› reageer

verlaging interconnectietarieven
dus bellen van vast naar mobiel wordt goedkoper

Bellen vast naar mobiel goedkoper

Uitgegeven: 21 juni 2006 09:35
Laatst gewijzigd: 21 juni 2006 10:09
AMSTERDAM - Bellen met een vaste telefoon naar een mobieltje wordt goedkoper. Grote mobiele telecombedrijven moeten van de toezichthouder Opta de zogenoemde afgiftetarieven die ze elkaar in rekening brengen, verlagen.

De maatregel van de Opta komt er op neer dat telecombedrijven minder geld mogen vragen voor inkomende gesprekken van een vaste lijn op hun netwerk. Het gaat om zo'n vijf cent per minuut per gesprek. Bedrijven die vaste telefonie aanbieden, zoals KPN en Tele2, zijn daardoor minder geld kwijt. Die besparing moet van de Opta worden doorberekend aan de klant.

De Opta verwacht dat voornamelijk vaste bellers zullen profiteren van de verlagingen. De jaarlijkse besparing wordt geschat op 150 miljoen euro voor alle bellers, zo maakte de Opta woensdag bekend.

Dalende lijn

OPTA kondigde verleden jaar al aan dat de tarieven verder naar beneden moesten en maakt vandaag het uiteindelijke tariefniveau bekend. Daarmee wordt de dalende lijn voortgezet die al sinds december 2003 door de mobiele partijen zelf is ingezet. Ook in veel andere Europese landen is sprake van dalende tarieven.

De tarieven die de mobiele aanbieders mogen rekenen voor de afgifte van een gesprek dat eindigt op hun netwerk, zijn als volgt vastgesteld (per minuut, in Euro):

Nu:
0,1100 (KPN/Vodafone), 0,1240 (Orange/T-Mobile)

1 juli 2006 - 1 juli 2007:
0,0917 (KPN/Vodafone), 0,1063 (Orange/T-Mobile)

1 juli 2007 - 1 juli 2008:
0,0733 (KPN/Vodafone), 0,0886 (Orange/T-Mobile)

Vanaf 1 juli 2008:
0,0550 (KPN/Vodafone), 0,0709 (Orange/T-Mobile)

› reageer

waarom gaan die tarieven zo tergend langzaam omlaag?? wel leuk voor de medewerkers van opta, die hebben de komende jaren nog werk

› reageer

Waarom maken ze het verschil tussen kpn/voda en de rest groter (zowel absoluut als (helemaal!)relatief)? Ik dacht dat dat verschil langzaam afgeschaft ging worden.

En het nut van die €0,0709 ontgaat me ook volledig, hoezo onhandig!

Weet iemand hoe het met telfort zit?

› reageer

Tot op heden zat telfort in het rijtje van t-mobile en orange.
Maar het kan goed dat opta het vanaf nu voortaan onder KPN heeft laten vallen.

Het nut van de 0,009 is er wel rob.
Als een provider per maand stel 500000 inkomende belminuten krijgt, is het toch 4500 euro
En ik verwacht dat 500000 nog erg laag gepakt is.

› reageer

Volgens mij is deze maatregel uiteindelijk nadelig voor een steeds grotere groep Nederlanders: de mensen zonder vaste lijn.

Deze actie van de OPTA betekent namelijk dat de Telecomaanbieders minder mogen vragen voor binnenkomende gesprekken, terwijl de kosten van uitgaande gesprekken naar vaste lijnen gelijk blijven. De kosten van uitgaande gesprekken naar andere Telecom operators gaan uiteraard ook naar beneden.

Netto betekent dit het volgende:
Mobiele telecom operators die hun tarieven niet aanpassen gaan minder verdienen. Vaste telecom operators die hun tarieven niet aanpassen gaan meer verdienen.

› reageer

@Bellertje: gelukkig kost bellen naar vaste lijnen niet meer dan een appel en een bos konthaar dus zal dat heel erg meevallen.

› reageer

Door Voip komen er ook weer een heel aantal vaste lijnen bij, aangezien dit tegenwoordig bij je internetabonnement in zit, dus op zich heft dat effect elkaar wel op denk ik.

› reageer

@Floris

Sorry dat ik niet helemaal duidelijk was, ik zal het met appels en kontharen uitleggen, dan wordt het misschien begrijpelijker:

Provider X verdient nu:
7 appels op binnenkomende gesprekken (vast én mobiel)
-5 appels op uitgaande gesprekken naar mobiel
Netto: 2 appels - 5 kontharen

Provider X verdient straks:
5 appels op binnenkomende gesprekken (vast én mobiel)
-4 appels op uitgaande gesprekken naar mobiel
Netto: 1 appel - 5 kontharen

Dus de baten van gesprekken naar vast en mobiel gaan omlaag, terwijl de kosten alleen minder worden voor gesprekken naar mobiel.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.