Orange lanceert nieuwe mobieltjes

Wat is je bron dan? En wat is goed verbeteren?

› reageer

France Telecom-dochter Orange lanceert nieuwe mobieltjes

27 juni 2006 12:06 uur

ROTTERDAM (Dow Jones)--France Telecom's mobiele unit Orange zal twee nieuwe mobiele telefoons op de markt brengen die mobiele en vaste telefonie combineren, meldt Orange dinsdag tijdens een persconferentie in Rotterdam.

De mobiele telefoons worden geleverd door het Finse Nokia en het Koreaanse Samsung.

De zaktelefoons maken gebruik van vaste netwerken als er eentje binnen bereik is en schakelen over op het mobiele netwerk wanneer buiten gebouwen wordt gebeld.

In Nederland heeft Orange een dekkingsgraad van 53%. Het maakt gebruik van netwerken van derden als buiten bereik van het eigen netwerk wordt gebeld.

Orange is het mobiele merk van France Telecom en is in 17 landen actief. De nieuwe telefoons worden gelanceerd in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Orange is actief in Botswana, Kameroen, de Dominicaanse Republiek, Egypte, Ivoorkust, Madagascar, Israel, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Belgie, Nederland, Roemenie, Slowakije, Zwitserland, Oostenrijk, Polen en Portugal.

- Door Mathijs Schiffers, Dow Jones Newswires

› reageer

In Nederland heeft Orange een dekkingsgraad van 53%.

Wifi-dekking, gsm-dekking, umts-dekking ???? Klopt dit dekkingspercentage in relatie tot het onderwerp?

› reageer

lijkt mij dat het gsm dekking is. Er staat duidelijk 53% eigen dekking is. De rest wordt van anderen gebruik gemaakt.

Eindelijk is daar dan de samensmelting met vast en mobiel, waar jaren geleden al over gesproken werd.

Je zal je gsm alleen nog sneller vervangen..;-)

› reageer

53%?? Ik dacht dat alle 5 Nederlandse operators een dekkingsgraad van ca. 97% hebben!? En van welk netwerk maakt Orange dan wel niet gebruik? Telfort, KPN, Vodafone? Dit is echt helemaal nieuw voor mij.

› reageer

Die 53% is de huidige UMTS dekking. Orange heeft een gewoon eigen landelijk dekkend netwerk.

› reageer

Volgens mij is die 53% de UMTS-dekkingsgraad, zullen we dan Voip gaan bellen via UMTS bij Orange??? Vervolgvraag: Heeft de UMTS-techniek daar voldoende bandbreedte voor?

› reageer

Niemand meer informatie over de toestellen zelf? Tot dusver gaat deze draad alleen over dekking ....

› reageer

Dat klinkt intereresant Sagem had in het verleden ook zoiets en het is een mooi product voor het overlaten schakelen van mensen naar het straks nieuwe Orange natuurlijk

› reageer

Er is geen netwerk, dat "Orange" noemt in België. Ze zullen zeker Mobistar bedoelen. Enfin, de nieuwe E-reeks en N-reeks van Nokia kunnen overschakelen tussen GPRS, UMTS, WiFi en (blijkbaar ?) vast om automatisch VoIP of normale spraaktelefonie toe te passen.

› reageer

Dit is natuurlijk het eigen internet en vaste netwerk van Orange, zie het stukje erboven over internet en vaste telefonie.

› reageer

De Sagem toestellen hadden DECT en GSM. In Duitsland is er al langer mee geexperimenteerd. 1 nummer: zodra je buiten je DECT bent, automatisch overschakelen naar GSM.
Dus nu DECT, GSM, UMTS, Edge, WiFi en natuurlijk VOIP over alles?

› reageer

Orange grijpt de naamsverandering van Wanadoo in Orange, die vandaag officieel heeft plaatsgevonden, aan om een nieuwe dienst aan te bieden die het aanbod van de samengevoegde merken combineert. Nog dit jaar zou Orange telefoons gaan ondersteunen die zowel via de vaste lijn als via het mobiele netwerk gebruikt kunnen worden. Het gaat in eerste instantie om de Nokia 6136 en de Samsung SGH-P200. Als de telefoon binnen het bereik van het basisstation thuis is, zullen gesprekken automatisch verlopen via de voip-telefoniedienst die aangeboden wordt via de ADSL-producten van Wanadoo. De Livebox, het modem dat ADSL-klanten van Wanadoo veelal gebruiken, fungeert daarbij als basisstation. Via WiFi maakt de telefoon contact met de Livebox, de gesprekken lopen vervolgens via de ADSL-verbinding.

De techniek die wordt toegepast is UMA, wat staat voor unlicensed mobile access. Tijdens gesprekken zal de telefoon onmerkbaar wisselen tussen GSM- en WiFi-netwerk, mocht dit noodzakelijk zijn. De gebruiker zou zonder onderbrekingen zijn telefoongesprek voort moeten kunnen zetten. Orange noemt het concept One Phone. Onduidelijk is nog hoe de tarieven precies berekend zullen worden, het bedrijf zegt voor gesprekken binnenshuis het 'meest optimale tarief' te berekenen. Op dit moment biedt Orange voor mobiele klanten alleen vooraf in te kopen belbundels en een prepaid-dienst. Wanadoo berekent bij vaste telefonie naar andere vaste telefoons slechts een starttarief zonder verdere gesprekskosten. One Phone zal vanwege de vereiste ADSL-verbinding via Orange niet overal beschikbaar zijn. Klanten kunnen zich alvast inschrijven.

[sub]bron: Tweakers.net[/sub]

› reageer

Tja, Orange moet wat om ook binnenshuis bereik te krijgen!

› reageer

@birdie : bedankt voor deze info.

@Dubrock : LOL

› reageer

@Dubrock: positiviteit is ook een kunst! Andere netwerken hebben echt wel dezelfde problemen, zeker T-Mobile en Telfort!

› reageer

@Pip: Hap

Humor is ook een kunst

Ik ben mij er overigens ter dege van bewust dat Orange niet de enige is die niet overal ook binnenshuisdekking heeft. Maar het gaat hier niet over de andere providers.

Nog meer off-topic: Heb overigens zelf alleen met Orange (binnenshuis en buitenshuis, ook in stedelijk gebied) en in mindere mate met Telfort (allen binnenshuis) bepaalde plekken met slecht bereik. Met andere netwerken heb ik persoonlijk deze ervaring niet.

Ik moet overigens wel zeggen dat deze nieuwe service wel een toegevoegde waarde kan zijn. Zowel bij binnenshuis bereik, maar ook wat betreft kosten.

› reageer

Orange gaat haar dekking de komende tijd wel goed verbeteren!

› reageer

@Sjefke: Je bedoelt door dit binnenshuis bellen? Of door plaatsen van extra masten? Indien het tweede, heb je een bron?

› reageer

Met UMTS dekking en een UMTS telefoon zal de dekking in elk geval verbeteren.
Ik zag dat het UMTS net van Orange inmiddels actief is.

› reageer

Door het plaatsen van extra masten voor zowel 2G als 3G.

› reageer

Indien het tweede, heb je een bron?

› reageer

Bron: Een goede droom!

Zou trouwens wel relaxed zijn als het daadwerkelijk flink uitgebreid gaat worden. Heb mijn veel gebruikte nummer ook op Orange en heb bij mijn ouders en op mijn werk geen bereik.

› reageer

Ik vrees dat door de schrijver de dekkig van het mobiele net van Orange verward wordt met de dekking van het ADSL net van Wannadoo. Orange gaf namelijk in de persberichten ook aan dat het de dekking van het eigen (ex-wannadoo) ADSL net niet wil gaan uitbreiden nu de naam van Wannadoo in Orange verandert. Dit zou dan direct de eerste naam/netwerk verwarring zijn doordat alle activiteiten opeens Orange heten.

› reageer

Bron is heel betrouwbaar hoor!!

› reageer

Wat is je bron dan? En wat is goed verbeteren?

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.