KPN beëindigt semafonie en buzzer abonnementen per 17 juli

mrmm85> met je laatste post ben ik het voor het grootste deel eens, maar dat heeft niets te maken met deze thread.
Het gaat er hier om dat KPN een dienst vrij abrupt afsluit en daarmee abonnees dupeerd. Zeker het verhaal dat ze eerst mensen hebben laten overstappen en dan de voorwaarden aanpassen is natuurlijk vrij vervelend.

› reageer

KPN heeft bekend gemaakt dat ze de gratis semafonie en buzzer diensten per 17 juli 2006 gaat stoppen. Het gaat om alle buzzer klanten en semafonie klanten met een nul abonnement. Iedereen wordt verplicht voor 17 juli over te stappen naar een betaald abonnement. Bij buzzing en semafonie nulabonnementen betaalde je niet voor een abonnement, maar was je prijs per oproep hoger. Voordeel was dat je die hogere prijs niet zelf betaalde aangezien bij semafonie de oproeper betaalt. Wie een abonnement neemt betaalt wel lagere kosten per oproep, maar zit wel aan een abonnement vast. (minimaal 40 euro ex BTW voor tone only, 60 euro ex BTW voor nummeriek en 80 euro ex BTW. voor tekst semafonie).

Wie niet voor de 17e een abonnement heeft aan laten sluiten verliest zijn oproepnummer (en heeft dus dan een waardeloos duur apparaat op zak). Ik zag dit toevallig aangezien ik een oproep kreeg van nummer 0800-0106 (het oude gratis KPN mobiel klantenservice nummer).

Ik snap dat KPN wat moet verdienen om het semafonie netwerk draaiend te kunnen houden. Voor de weinig gebruikers waar nu juist buzzing en nulabonnementen voor uitgevonden waren is dit opeens wel een extreme prijsverhoging.

Klopt het dat semafonie klachten ook gewoon door de geschillencommissie behandeld kunnen worden? (KPN zelf bied namelijk geen oplossing en dreigt slechts met het opheffen van je nummer).

› reageer

Semafonie? Buzzer?

› reageer

Het is nogal een ouderwets systeem, volgens mij nog voornamelijk in gebruik bij hulpdiensten.
De mensen die een semafoon/buzzer echt nog serieus gebruiken zijn vast bereid te betalen voor een abonnement (of hebben dat al). Voor de weinig-gebruiker is het interessanter om over te stappen op een gewone mobiel. Het in stand houden van het netwerk zal vast een hoop geld kosten, en dat moet ergens vandaan komen..

Ik zie eerlijk gezegd ook niet helemaal in wat het voordeel van een buzzer is boven een mobiel

BTW, die abonnementsprijzen, zijn die per maand?

› reageer

Voordelen: kleine afmetingen, laag stroomverbruik, betrouwbaar (weinig last van overbelasting net), grote dekking (ook ontvangst in gebouwen, kelders en duinen).

› reageer

Er zijn ook mobieltjes met een laag stroomverbruik, die net zo klein zijn als een buzzer. Het enige pluspunt is de dekking. Je hebt dus de keuze: een mobiel met een goede dekking of een buzzer / semafoon met een nog betere dekking. Voor dat laatste betaal je dan meer, logisch toch?

› reageer

De redenen voor het gebruik van een semafoon zijn: overal goede ontvangst, ook binnen en inderdaad ook in kelders etc. waar een GSM het niet doet. (een semafoon ontvangt ook nog vele kilometers over de gren signalen.

Daarnaast zenden semafoons niet, waardoor ze geen storing op andere apparatuur veroorzaken. Ideaal dus voor werkers/vertegenwoordigers in de ziekenhuis industrie, radiomakers, bioscoop personeel etc.

Vanwegen de betrouwbaarheid zijn de nul abo gebruikers vaak mensen die voor hun kinderen een noodoproep optie willen hebben, zwangeren en vertegenwoordigers die als ze bij een klant zijn niet kunnen gaan bellen. Een semafoon is veel discreter en ook bruikbaar op plekken waar je niet mag bellen om toch berichten door te kunnen geven.

Om nu een beetje mee te gaan betalen aan het net is niet zo'n probleem. De prijzen zijn echter in verhouding fors (ik heb 2 van deze apparaten en ben nu dus bij een maandabonnement 144 euro per jaar kwijt ten opzichte van een paar keer de page kosten vroeger). Daarbij: KPN heeft net ook al 2 semafonie netwerken opgeheven. Klanten moesten een nieuwe semafoon kopen en kregen een nulabonnement als alternatief aangeboden. Ook voicelink klanten (semafoon koppeling aan de voicemail) kregen een nulabonnement als alternatief aangeboden bij het uitfaseren van die dienst. Nu zit eindelijk iedereen op die 2 overgebleven netwerken met evt. een nieuwe semafoon en nu gaan de nulabonnementen er ook opeens uit (weer zonder enige vorm van compensatie of tegemoet koming). Zelf kreeg ik daarbij dit nieuws pas vorige week te horen door een page vanuit KPN. In principe zou het al per 1 juli in gaan met nog "reserve tijd" tot de 17e. Kort dag als je klanten echt totaal af gaat sluiten.

Volgens mij was er best een slimmere weg mogelijk geweest.

› reageer

Wat het vervelendste hier is, is dat KPN blijkbaar niet alle netwerken in 1x eruit heeft gegooid. Dus mensen hebben eerst een nieuw apparaat gekocht en daarna hebben ze er alsnog niets aan.
Proximus gooit alle netwerken er in 1x uit.
Overigens: buzzers deden het toch al langer niet meer ? Dat was toch 1 van de eerdere netwerken ?

› reageer

Volgens mij doen buzzers het al niet meer sinds de GSM algemeen goed is... Wie heeft er nou nog een buzzer/ pieper?

› reageer

Vroeger had ik een maxer, die was van CallMaxx. daar konden ook nieuws en sportberichten op ontvangen worden voor 2,50 gulden per maand geloof ik.

Indien iemand mij wilde bereiken kon men bellen naar mijn maxernummer, deze ingesproken boodschap werd omgezet naar tekst en als een soort van SMS-bericht verzonden naar mijn Maxer. Het werkte prima. Je kon alleen niets terugzenden, maar wel ontvangen dus.

Je had hiervoor ook geen (duur) abonnement nodig. Alle persoonlijke inkomende berichten werden kosteloos voor de ontvanger verstuurd.

Tegenwoordig, nu de politie is overgeschakeld op C2000, het communicatiemiddel dat voor scannerluisteraars niet toegankelijk is, is er een soortgelijk apparaatje op de markt. Mijn vader heeft deze. Hierover komen de berichten voor hulpdiensten kosteloos binnen op zijn "Buzzer". Ook geen abo voor nodig in dit geval.

Hoe het precies zit weet ik niet, maar volgens mij blijft deze dienst gratis voor hem.

› reageer

Op mijn werk gebruiken ze nog semafones. Dat is voor storingen met apparatuur zoals koelcellen en kassencomplex (ik werk bij de landbouw universiteit). Telefoonnetten zijn soms overbelast zoals bij oud en nieuw. Semafone is betrouwbaarder dan GSM.

› reageer

Zover ik weet blijft Callmax ook gratis abonnementen in werking houden, maar als de maxer al een tijdje uit staat is de kans groot dat je nummer niet meer werkt. Je kan het nummer wel opnieuw laten activeren, maar ingesproken tekst zal als voice-oproep naar je maxer gestuurd worden zodat je je eigen nummer moet bellen om het uit te luisteren.(dubbel zo duur dus)

De ontvangst van nieuws en sportberichten is al sinds een tijd geleden niet meer beschikbaar.

De ontvangst van Callmax is zwaar waardeloos, er zijn maar weinig berichten zonder foutmelding op 3 verschillende maxers binnen gekomen.

Callmax merkt ergens in de 460 MHz. dat een flink stuk slechter werkt dan op de 159,900 MHz. van KPN waar ik nooit problemen mee heb gehad.

Ik begrijp alleen niet waarom het allemaal zo duur moet kosten. Een sms-bericht zou je ook makkelijk naar een buzzer of maxer kunnen sturen.

Bij telefoons werkt SMS altijd, als je met ontvangstbevestiging verstuurt weet je ook of en wanneer het aangekomen is. Een uitzondering is de maximale 72 uur waarin het SMS-je ontvangen MOET zijn, want anders krijg je niks meer binnen.

› reageer

Vorig jaar kwam ik erachter dat mijn moeder nog een buzzer had liggen (van mijn vader geweest). Toen ik vroeg of ze er nog steeds abonnementskosten voor moest betalen , zei ze nee. Echter toch maar even de KPN-rekening opgezocht , en daarop bleek dat er nog steeds kosten voor in rekening werd gebracht (ruim 4 Euro per maand) , terwijl de buzzer al ruim 8 jaar niet meer gebruikt was. Heb de buzzer zonder problemen kunnen terugbrengen naar een Primafoon ondanks dat het clipje kapot was en de buzzer het nietn meer deed (als je geloof ik een half jaar geen gebruik oproep kreeg , deed je buzzer het niet meer).

› reageer

Als ik zo'n ding zou bezitten dan zou ik afdwingen dat ik gratis gebruik kan blijven maken van de diensten, eventueel via de Geschillencommissie.

-edit-
Callmax heeft ook de tarieven aangepast

› reageer

DeSteef: vind je dat reeel? Als jij je eigen geld net zo makkelijk weggeeft, wil ik je wel mijn bankrekeningnr. geven.

› reageer

Ik vind de optie van de Steef zeker reël. Er is een product verkocht met daarbij als voorwaarde hogere oproep kosten, minimaal 1 oproep per jaar om je nummer geldig te houden en in ruil daarvoor geen abonnementskosten. Deze nul optie is ook nog eens aan grote groepen klanten aangeboden als vervanging voor vervallen diensten uit het verleden.

KPN heeft nulabonnementen ingevoerd om meer klanten te trekken in bepaalde groepen. Mijns inziens zijn ze hier dan ook aan gehouden. Als alternatief hadden ze overstap aan kunnen bieden met een jaar gratis abonnement. Dan had iedereen een jaar lang de mogelijkheid een alternatief te zoeken en te proberen voor het KPN nummer op te heffen.

Het lijkt mij dat er goede kans is bij een procedure via de geschillencommissie te winnen.

› reageer

Het lijkt wel alsof mrmm85 voor KPN werkt, wat een verdediging

› reageer

@DeSteef: nee hoor, ben gewoon student

Maar ik erger me de laatste jaren wel aan het feit dat grote bedrijven d.m.v. een soort van communistische aanpak telkens weer worden aangevallen- en dat onder het mom van het beschermen van de concurrenten. Tele2 moet bij voorbeeld tegen kostprijs kunnen bellen over het KPN-netwerk, terwijl KPN geen gebruik mag maken van het netwerk van de kabelmaatschappijen. Dat noem ik meten met 2 maten. Tegelijkertijd wordt er echter van consumenten zeer veel verwacht van deze grote bedrijven, die er allang geen monopoliepositie meer op nahouden. Fabeltjes zoals 'KPN heeft het landelijke netwerk ten tijde van de privatisering cadeau gekregen' dragen daar alleen maar aan bij. KPN is geprivatiseerd door het verkopen van aandelen, welke dus keurig zijn betaald door de aandeelhouders. Ik durf zelfs te stellen dat de overheid winst heeft gemaakt op dit grapje.

En dit bovenstaande geldt niet alleen voor KPN, maar ook voor tal van andere bedrijven.

› reageer

mrmm85> met je laatste post ben ik het voor het grootste deel eens, maar dat heeft niets te maken met deze thread.
Het gaat er hier om dat KPN een dienst vrij abrupt afsluit en daarmee abonnees dupeerd. Zeker het verhaal dat ze eerst mensen hebben laten overstappen en dan de voorwaarden aanpassen is natuurlijk vrij vervelend.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.