Vodafone verliest 28.000 klanten in tweede kwartaal

Dan maar de kop bewaren tot de volgende keer: "Vodafone verliest 38.000 prepaidklanten" ...waar is de azijn

Nee het valt als je het zo bekijkt eigenlijk inderdaad best mee wat ze verloren hebben aan klanten. Goed dat je de precieze cijfers er even bij gehaald hebt.

› reageer

(Novum/Betten) - Vodafone, 's werelds grootste mobiele telecombedrijf, heeft in het tweede kwartaal van 2006 in Nederland 28.000 klanten verloren vergeleken met een kwartaal eerder. Het is het tweede achtereenvolgende kwartaal dat Vodafone in ons land klanten verliest. In het eerste kwartaal van 2006 verloor Vodafone 67.000 klanten in Nederland.


Het concern beschikt nu over 3,88 miljoen klanten in Nederland, 95.000 minder dan aan het einde van 2005, zo blijkt uit maandag gepubliceerde klantgegevens van Vodafone. Een jaar geleden had Vodafone nog 3,86 miljoen klanten in Nederland.

De gemiddelde omzet per gebruiker kwam in het tweede kwartaal uit op EUR 35,70, 6,25% meer dan in het eerste kwartaal en 3,8% minder dan een jaar eerder.

Het aantal spraakminuten bedroeg 1,82 miljard tegen 1,73 miljard een kwartaal en 1,70 miljard een jaar eerder. Volgens Vodafone nam de service-omzet in Nederland 2% af in het kwartaal als gevolg van concurrentiedruk.

Vodafone geeft geen verklaring voor het verlies aan klanten in Nederland. Van het klantenbestand van Vodafone in Nederland maakt 51,8% gebruik van prepaid. Een kwartaal geleden was dit nog 52,4%.

bron: nieuws.nl

› reageer

Vodafone moet het hebben van nieuwe markten

Maandag 24 juli 2006, 15:31 - Vodafone profiteert van opkomende markten zoals Roemenië, Egypte en Zuid-Afrika, terwijl de omzetgroei in Europa afneemt.


In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de omzet van het telecombedrijf met 6,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2005.

Opvallend is dat de cijfers sterk verschillen in de diverse regio's waar Vodafone vertegenwoordigd is. Zo groeide in Europa de omzet met slechts 1,3 procent. In landen waar mobiele telefonie nog in opkomst is, groeide de omzet met 13,9 procent.

In het afgelopen kwartaal steeg het aantal gebruikers van Vodafone met 4,5 miljoen tot 186,6 miljoen. Hierbij zijn overigens niet de 11,7 miljoen gebruikers gerekend van Telsim, de Turkse operator die onlangs door Vodafone werd ingelijfd.

3G
In het tweede kwartaal gingen er 1,3 miljoen 3G-toestellen met een Vodafone-abonnement over de toonbank. Dit ligt in lijn met de verwachting, vertelde topman Arun Sarin maandag tijdens een persconferentie.

Onlangs zag Vodafone nog af van de aanleg van een 3G-netwerk in Tsjechië. Het bedrijf vond het niet nodig om zoveel in een nieuw netwerk te investeren terwijl het marktaandeel in dat land rond de 20 procent ligt.

Vodafone gaat wel door met het uitrollen van een eigen dsl-netwerk voor vast internet. De operator streeft ernaar om in alle landen waar het bedrijf actief is, nog dit financiële jaar dsl-diensten te introduceren.

bron : webwereld.nl

› reageer

Tja ondanks het introduceren van nwe tariefplannen e.d is het ze niet gelukt om klanten te houden. T verbaast met wel beetje eigenlijk.

› reageer

De meeste vertrekkers zullen wel overstappers zijn die elders een betere deal kunnen krijgen. Vooral het niet hebben van al in bundels waardoor allerlei extra kosten ontstaan kan een reden zijn te vertrekken. Vooral T-Mobile en KPN Hi timmeren met veel acties aan deweg. Bij T-Mobile kunnen bestaande klanten overstappen naar de nieuwe tarieven zonder extra voorwaarden. Bij Vodafone niet. Dat zet vast kwaad bloed. Daarbij: is een klant weg, dan kost het bij een abonnement 1 tot 2 jaar voor je hem weer terug zal kunnen winnen. In dit verhaal is het prepaidverhaal wat net fors ongunstiger is geworden nog niet eens meegenomen. Dat belooft wat voor volgend jaar. Misschien kan Orange of T-Mobile dan Vodafone Nederland wel opkopen

› reageer

Ja misschien komen ze wel met all-bundels zoals bij zakelijk. Dan hebben we al 4 providers met een all-in product.

› reageer

En niet te vergeten de eerste minuut afrekening!Zeer onvoordelig; bijvoorbeeld als je bel naar je voicemail.

› reageer

Die eerste minuut heeft KPN bijvoorbeeld ook, dus dat zal niet de reden zijn. Kent Vodafone haar klanten wel?

› reageer

Ja en telfort ook. ze apen elkaar allemaal na.

› reageer

Tsja, en dat terwijl Vodafone Nederland ooit als eerste is begonnen met het bellen per seconde betalen per seconde, zonder startminuut.

› reageer

Vind het niet zo vreemd dat ze klanten verliezen. Hebben qua abonnement geen enkel positief onderscheidend vermogen (op "vodafone pasport" na). Zet de Vodafone abonnementen naast de die van Hi en je ziet het gelijk. Ze zitten qua beltarief gelijk aan de "Hi", je krijgt echter maar de helft van de sms voor je geld. Buiten de bundel is het 1 cent duurder en het bereik is ook nog wat minder dan van KPN Hi. Vodafone onderscheidt u!!!

› reageer

ik vind vodafone gewoon een beetje suf aan het worden! daarom voor mij geen vodafone meer...ze willen te graag ofzo, ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen. die gebrande toestellen zijn natuurlijk ook niet echt leuk (software)

› reageer

Die software doet veel mensen niet zo veel. Bovendien is deze door de betere unlocker zo te vervangen door de originele. De simlocks die ze leveren op bijvoorbeeld de BB5 toestellen van Nokia, daar prijzen ze zichzelf de markt mee uit!

› reageer

Nou, die software stoort toch wel veel mensen, hoor. Niet iedereen leest voor aankoop sites als deze (zou men wel moeten doen ), heb van collega's gehoord, dat ze alle beperkingen, die de Vodafone software inhield, pas tijdens het gebruik ontdekten.
Natuurlijk is die door een goede unlocker simpel te vervangen door de originele, maar dat kost dan wel weer geld (gemiddeld 25 euro), dat heeft niet iedereen ervoor over.

Iemand, die het toestel gewoon met het bijbehorende abo gaat gebruiken, heeft immers geen last van de simlock, wel van de software-branding, die er bovendien na een jaar (als de simlock gratis verwijderd kan worden) nog steeds opzit. Mocht je dan, i.v.m. nieuw abo en toestel, de gsm willen verkopen, is hij dus simlockvrij, maar toch minder waard, door de branding.

› reageer

Zulke nieuwberichten zijn zo makkelijk nagatief of positief te spinnen door op bepaalde details nadruk te leggen en een juiste titel uit te kiezen.

Doet me denken aan een bericht dat op planet.nl stond over Telfort roaming op KPN netwerk. Goed positief nieuws weten die manipulatoren zwaar negatief te spinnen. (overigens raar aangezien planet een kpn dochter is en kpn tevens eigenaar van telfort is maar goed..)

Ontopic; Dikke 20-30% van vodafone klanten zijn gewoon crap, prepaidklanten die hooguit een paar tientjes per jaar verbruiken of aboklanten die elk 2 jaar een 17,50 abo verlengen in ruil voor gratis toestel en gratis maanden en nooit over hun bundel heen bellen. Daar wordt nauwelijks iets op verdiend. Door van prepaidklanten nu minstens 40 euro per jaar te vragen kan het makkelijk zo zijn dat er niet lullige 28.000 maar misschien wel 250.000 klanten verloren gaan maar of dat slecht nieuws is voor vodafone? Natuurlijk niet.

Je kan het ook zo lezen;
omzet stijgt met 6,25% en aantal klanten is met minder dan 1% afgenomen

@ davidos:

Er is wel degelijk onderscheid tov kpn hi;
- als je veel smst ben je bij vf ongeveer 2 euro duurder uit (kosten smsbundel) maar als je voornamelijk belt is er geen significant nadeel
- voordelen tov kpn zijn er genoeg; bij bel & multimedia abo's kan je gratis onbeperkt browsen op live en voor 3 euro of gratis bij hogere abos 10mb offnet browsen (kpn is 7,50 voor 10 mb), bij vf heb je gratis 1200 saldo info (bij kpn ben je elke keer een smsje kwijt), bij vf kan je je tegoed ook gebruiken voor liveTV, musicdownloads etc, je hebt idd ook voordelen van passport, (ik weet niet of het bij hi inmiddels al mogelijk is om ontvangstbevestigingen te kijgen bij verzonden sms?) en zo kan ik nog wel een paar verschillen noemen.

@maria breedspleet:

Waarom weer die 1e minuut erbij halen, dat wordt toch inmiddels door iedereen toegepast? Alle netwerken doen het (en orange heeft starttarief wat ongeveer op het zelfde komt)
Gemiddelde klant verliest per maand ongeveer 3 euro erop maar sinds de invoering van 1e minuut zijn de maandkosten wel met ongeveer een zelfde bedrag gezakt (vroeger 23 euro voor 120 min, nu 20 euro voor 120 min) Komt op hetzelfde neer, het wordt nu toegepast omdat "20 euro" leuker staat dan "23 euro" en dat over 1e minuut leest niemand in de kleine letters.

› reageer

@qwerty: de grote partijen maken misbruik van de eerste minuut volledig, behalve bij veel zakelijke abonnementen. Daarnaast zijn er genoeg kleine partijen die wel per seconde afrekenen. Het blijft dus keihard een nadeel.

› reageer

Dat is zeker een nadeel. Moet je nagaan als je iemand voicemail 3 keer achter elkaar krijgt. Bij Orange ben je dan 18 cent kwijt en bij andere providers 3 hele minuten. Zeker bij een lage bundel als Flex 15 en Hi 15 is dat zeker een nadeel. 3 x 20 cent dat gaat toch snel!!

› reageer

Fijn dat Qwerty weer op de bres springt voor Voda. De voordelen die hij noemt zijn echter alleen interessant voor hele specifieke doelgroepen. "Normale" bellers willen een heldere tariefstructuur en lage terieven.
Tot slot: het roven van de eerste minuut door providers blijft diefstal. DE starttik van 6 cent bij Orange is in ieder geval wél helder, en in vrijwel alle gevallen goedkoper dan een minuut bellen!

› reageer

Als er 250.000 klanten verloren gaan, dan zijn dat vast juist de klanten die de 20 euro per jaar nooit opmaakten, maar toch braaf opwaardeerden om hun nummer en kaart actief te houden. Dat is dus 250.000 X 20,- euro verlies. En dat bij klanten die het netwerk niet belasten, maar wel jaarlijks geld binnen brengen. Dit zijn ook de klanten die hun oude toestel gebruiken tot het ding het niet meer doet. Dus ook geen extra kosten. Daarbij is mijn ervaring dat als prepaidgebruikers een abonnement gaan zoeken aangezien hun verbruik door werk of verhuizing etc. sterk toeneemt eerst bij de eigen provider gaan kijken of de prepaid om te zetten is. De eigen provider wordt nu vrijwel zeker een concurrent.

De klanten die nu blijven waardeerden altijd al op aangezien ze het tegoed nodig hadden. Dus geen extra inkomsten voor Vodafone. De blijvers die nu al 5 keer per jaar opwaardeeren, doen dat ook nu nog steeds 5 keer per jaar.

Leuk dat beoogde korte termijn resultaat (hogere omzet per klant). Op termijn kost het Vodafone alleen maar geld en klanten.

En over de media berichtgeving: Planet is in de berichtgeving aardig onafhankelijk. Ze kammen ook KPN af en toe flink af. Verder heb ik nog nagenoeg nooit een positief bericht in de media gezien. Dat is gewoon niet de styl van berichtgeving in Nederland. Nederlanders zijn vaak bijvoorbaat al negatief over grote comerciële bedrijven, politiek en andere zaken. Als media kan je daar prima in meehuilen, want dat leest men. (zelf lees je als je haast hebt vermoedelijk ook alleen de opvallendste koppen in de krant of elders). Zo lang de nationale sport niet anders is dan klagen, veranderen de media ook niet en kan je er maar beter aan wennen dat je soms een klap krijgt. In dit geval is het nog mooi meegenomen dat het verhaal feitelijk klopt. Vaak is dat bij negatieve verhalen niet eesn het geval.

› reageer

Heb maar eventjes wat speur- en rekenwerk verricht, want zoals qwerty1234 al zei je kan een nieuwsbericht positief of negatief spinnen.

Aantal klanten Vodafone Nederland eind 30 juni '06: 3.881.000
Prepaid: (51,8%) 2.010.360
Postpaid: (48,2%) 1.870.640

Aantal klanten Vodafone Nederland eind 31 maart '06: 3.909.000
Prepaid: (52,4%) 2.048.320
Postpaid: (47,6%) 1.860.680

Dus Q2-Q1:
Prepaid: 2.010.360 - 2.048.320 = - 37.960 klanten
Postpaid: 1.870.640 - 1.860.680 = + 9.960 klanten

Zo als je kan zien, verlies in klanten zit in het prepaid segment. Bij postpaid is er nog een toename.
Als ik ook kijk naar de ARPU van Q1 en Q2 resp. €9,20 en €10,10 dan concludeer ik dat de weggelopen klanten minder dan de gemiddelde Vodafone Prepay klant verbeld / opwaardeerd.
Ik vind dit geen slecht nieuws, want mobiele telefoonbedrijven willen liever veelgebruikers / postpaid klanten, want daar wordt meer op verdiend ( in omzet! )

Off-topic: Heb hierboven maar 'in omzet' tussen haakjes gezet. Eigenlijk moeten ze kijken naar de winst per user ipv omzet per user vind ik. Als je bijv. een sim-only aanbied voor €2,50 met 150 minuten via cash-back verdien je dan wel significant meer tov een prepay user ?? Lijkt mij niet, maar een mobieletelefoonmaatschappij kan dan wel €22,50 per maand als omzet boeken. En daar kijken aandeelhouders ook naar (naar de omzet en winst cijfers)

Bron: Vodafone IR KPIs June 2006

› reageer

Dan maar de kop bewaren tot de volgende keer: "Vodafone verliest 38.000 prepaidklanten" ...waar is de azijn

Nee het valt als je het zo bekijkt eigenlijk inderdaad best mee wat ze verloren hebben aan klanten. Goed dat je de precieze cijfers er even bij gehaald hebt.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.