Umts op gsm-frequentie getest

Voor UMTS heb je volgens mij intussen ook al 3 frequenties. In Nederland gebruiken we de 2100 band, maar in de USA is dat weer anders. Zouden alle UMTS toestellen 3 band UMTS ontvangen? Anders is dat het volgende probleem bij reizen naar de USA.

De EU praat er trouwens op dit moment over om frequenties te veilen en vervolgens aan het telecombedrijf over te laten welke techniek het kopende bedrijf erop inzet. Dus ze kunnen op de 900 band dus UMTS of GSM gebruiken, maar zouden er ook een WiFi netwerk of WiMax netwerk op kunnen openen wat ten koste gaat van de beschikbare bandbreedte voor GSM. (en wat vermoedelijk ook ten kosten van de dekking gaat). Verschillende belanghebbenden zijn dan ook bij de EU in protest. (o.a. de telefoon fabrikanten die na 1 standaard in de vorm van GSM/UMTS nu alle frequenties weer versplinterd zien worden).

In Noorwegen is vorig jaar de oude NMT-450 frequentie geveild. Ookal bestaat er intussen ook GSM-450 op de 400 Mhz band (gebruikt in Tanzania) heeft de nieuwe eigenaar (NMN) ervoor gekozen om een CDMA 2000 EV-DO netwerk te gaan gebruiken op deze frequentie. GSM telefoons werken hier sowieso niet op en zo krijgt naast Roemeniƫ ook Noorwegen nu een provider met een Amerikaans mobiel CDMA netwerk. Ze beginnen daar met landelijk mobiel breedband internet. Later 2006 komt er thuis telefonie en in 2007 ook mobiele telefonie via CDMA. Ik zou het eigenlijk best eens willen uittesten om te bellen op een ander net dan GSM. (voor wie het kan lezen: meer info op deze link.)

Zou een CDMA 450 netwerk niet iets voor Nederland zijn? In Nederland kan je daar gezien de omstandigheden absoluut 100% dekking halen en dan nog in breedband snelheid data gebruiken ook!

› reageer

Umts op gsm-frequentie getest

(P7) Hardwareleveranciers Lucent en Qualcomm werken in test samen met mobiele aanbieder O2.

Dat heeft Lucent Technologies bekendgemaakt.

De umts-test zal worden uitgevoerd op het eiland Man, waar O2-dochter Manx Telecom actief is. Dit bedrijf is vaker voor tests ingezet. Zo was Man het eerste gebied in de wereld waar 3G (UMTS) is getest in 2001 en ook operationeel is geworden. In november 2005 was Man ook de eerste met HSDPA, de volgende generatie umts, die T-Mobile in Nederland exploiteert.

Het doel van de tests is om met het gebruik van lage frequenties de dekking van umts-spraakverkeer en HSDPA-dataverkeer te vergroten. Dit kan kostenvoordelen bieden, want complete dekking met umts is niet enkel moeilijk ter bereiken, maar ook erg kostbaar.

Wellicht dat gebruik van de 900-band ook binnen gebouwen een betere dekking zal bieden. Ook dat onderzoeken O2, Qualcomm en Lucent.

In januari al blijkt Qualcomm met Nortel elders, op het net van Orange, een technische test te hebben uitgevoerd voor gebruik van de 900 MHz-band (de gsm-band) voor 3G-verkeer. Normaliter gebruikt 3G de 2,1 MHz-band.

Voor Nederland zou UMTS 900, zoals de naam luidt, soelaas kunnen bieden om de problemen met dekking als gevolg van verzet tegen umts-masten te ondervangen.

Bron: Planet

› reageer

Het was zo onderhand toch wel duidelijk dat UMTS masten helemaal niet schadelijk zijn? Hoe hardleers zijn de mensen?

› reageer

die mensen vertrouwen geen onderzoek, die schrijven hun eigen kwaaltjes toe aan die masten.

› reageer

Ik kan het zelf zo snel niet vinden, misschien een van jullie wel.

Heb laatst hier op TV een stuk gelezen dat er ergens een UMTS-mast geplaatst was, mensen spontaan overal last van kregen en de schuld dus gaven aan deze mast. Het mooie van het verhaal was dat de paal niet eens aan stond! De mens lijkt zichzelf keer op keer voor de gek te houden.

/Edit: Tsja, zo belangrijk vind ik die dingen dus... Bedankt btw!

› reageer

@napsju: dat was hier , in een door jouw geopende topic.

› reageer

Kwam me ook al bekend voor (had ik zelf gepost): In een wijk waar de mensen de hele tijd zeurden dat ze hoofdpijn kregen en zo hebben ze de umts-masten uitgezet. Wat gebeurt er? De mensen blijven massaal klagen dat de straling zo'n pijn doet! Het is puur psychisch.

› reageer

Normaliter gebruikt 3G de 2,1 MHz-band.
Moet dit niet 2.1 Ghz zijn ofzo? UMTS freq. is toch hoger dan gsm? (900/1800 Mhz.)

› reageer

of 2100 mhz idd

› reageer

Voor UMTS heb je volgens mij intussen ook al 3 frequenties. In Nederland gebruiken we de 2100 band, maar in de USA is dat weer anders. Zouden alle UMTS toestellen 3 band UMTS ontvangen? Anders is dat het volgende probleem bij reizen naar de USA.

De EU praat er trouwens op dit moment over om frequenties te veilen en vervolgens aan het telecombedrijf over te laten welke techniek het kopende bedrijf erop inzet. Dus ze kunnen op de 900 band dus UMTS of GSM gebruiken, maar zouden er ook een WiFi netwerk of WiMax netwerk op kunnen openen wat ten koste gaat van de beschikbare bandbreedte voor GSM. (en wat vermoedelijk ook ten kosten van de dekking gaat). Verschillende belanghebbenden zijn dan ook bij de EU in protest. (o.a. de telefoon fabrikanten die na 1 standaard in de vorm van GSM/UMTS nu alle frequenties weer versplinterd zien worden).

In Noorwegen is vorig jaar de oude NMT-450 frequentie geveild. Ookal bestaat er intussen ook GSM-450 op de 400 Mhz band (gebruikt in Tanzania) heeft de nieuwe eigenaar (NMN) ervoor gekozen om een CDMA 2000 EV-DO netwerk te gaan gebruiken op deze frequentie. GSM telefoons werken hier sowieso niet op en zo krijgt naast Roemeniƫ ook Noorwegen nu een provider met een Amerikaans mobiel CDMA netwerk. Ze beginnen daar met landelijk mobiel breedband internet. Later 2006 komt er thuis telefonie en in 2007 ook mobiele telefonie via CDMA. Ik zou het eigenlijk best eens willen uittesten om te bellen op een ander net dan GSM. (voor wie het kan lezen: meer info op deze link.)

Zou een CDMA 450 netwerk niet iets voor Nederland zijn? In Nederland kan je daar gezien de omstandigheden absoluut 100% dekking halen en dan nog in breedband snelheid data gebruiken ook!

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.