Orange UK verhoogt prijzen voor roaming

Je kan wel roamen in UK met Orange prepaid. Alleen op het Orange netwerk. Je moet orange selecteren en dan ff ergens anders op de pagina en dan enter. Dan refresht ie met orange als partner en dan kan t wel. Tis beetje vaag aangegeven idd. Ook vreemd dat je niet TM, VF of O2 kan gebruiken...

› reageer

Orange verhoogt prijzen voor roaming
'Correctie' vooral vervelend buiten Europa

02 augustus 2006
Bron: ZDNet

Eind augustus verhoogt Orange de prijzen voor mobiel bellen in het buitenland. Een opvallend besluit, nu de Europese Commissie juist een wet heeft aangenomen die deze kosten moet verlagen.

Uiteraard kan Orange deze wetgeving niet aan zijn laars lappen. In de Orange Business Zone, dat het leeuwendeel van Europa en de omliggende landen bevat, zullen de prijzen dan ook niet veranderen. Volgens Orange bevindt 60 procent van zijn roamingklanten zich in deze zone.

Albanië, Kroatië, Israël en Turkije vallen echter buiten de zone. Hier gaan de prijzen dan ook significant omhoog. Wie in het Midden-Oosten over de landsgrens belt met zijn mobieltje, is voortaan zelfs dubbel zo duur uit met Orange. De operator spreekt overigens eufemistisch niet van een prijsverhoging, maar van een "correctie" op de prijzen.

Orangs introduceert tegelijkertijd een Business Frequent Traveller abonnement voor mensen die vaak buiten de landsgrenzen bellen. Dit zou kortingen "tot 50 procent" moeten bieden op de roamingkosten. Binnen de Orange Business Zone is de korting 40 procent; wie naar huis wil bellen, is met dit abonnement 24 procent goedkoper uit.

Wie denkt dat hij door de tussentijdse prijsveranderingen het recht heeft zijn abonnement op te zeggen, komt bedrogen uit. Orange ziet roaming als een "extra service"; prijsveranderingen hierin geven abonnees niet het recht het contract met de operator te verbreken.

› reageer

Kunnen ze straks eindelijk eens met iets het eerste in de media komen: een boete van de EU

› reageer

Roaming extra service, laat me niet lachen, dat is tegenwoordig meer als een volwaardige dienst dat bij een abonnement hoort!

› reageer

opmerkelijk besluit, ik denk dat ze nu nog even snel willen melken wat er te melken valt uit roaming zodat ze een buffer hebben voor wanneer de prijzen echt omlaag moeten door de nieuwe EU wetten.

Opmerkelijk overigens dat ze claimen dat je niet kan opzeggen, ik heb persoonlijk al eerder abonnementen suc6vol opgezegd wegens een verandering in de roamingprijzen en 1 keer zelfs wegens verandering van de reken-eenheid van data (van 1kb naar 10kb)

› reageer

Sterker nog: 2 jaar geleden kon je juist opzeggen, omdat de roamingtarieven werden aangepast.

Ik ben overigens benieuwd waar ik de nieuwe tarieven kan vinden op Orange.nl.

› reageer

Erg opmerkelijk. Ben er zelf ook niet erg blij mee, ik bel met Orange omdat ook buitenlandverkeer uit de bundel gaat, maar als roaming duurder wordt is m'n bundel wel heel snel op...

› reageer

Opmerkelijk inderdaad, al moet eerlijk gezegd worden dat ze met Turkije erg goedkoop waren. Dat kostte 1,15 per minuut, terwijl de andere providers op 1,50 - 1,95 per minuut zitten.

De klanten die buiten de EU bellen zullen naar mijn inzicht voornamelijk topklanten zijn voor Orange. Het is jammer dat alle netwerken steeds meer de topgebruikers afstraffen. Je kunt beter drie abonnementen met weinig minuten nemen dan een met veel minuten enzo.

› reageer

Gatver, dat valt me tegen zeg. Ze willen gewoon gauw nog ff cashen... In het verleden kon je idd gewoon opzeggen, dit heb ik toen niet gedaan omdat ik wel verder tevreden was met Orange. Nu begin ik wel beetje te twijfelen....

› reageer

Tijden terug (gok op 2 jaar ofzo) had Telfort hetzelfde trucje. Daar werd in eerste instantie ook aangegeven dat het contract niet voortijdig beeindigd kon worden, maar hier was het de aanhouder die won!

› reageer

Uit het stuk blijkt dat het vooral om landen gaat die niet zoveel bezocht worden door Nederlanders. Als je ver weg gaat kan je beter de 'bel op reis voordeelbundel' nemen, dan kan je 20 minuten bellen voor 15 euro. En de tarieven zullen echt wel weer naar beneden gaan komende zomer!

Weet iemand al meer van het 'Business Frequent Traveller abonnement'?

› reageer

'Extra service'...a-ma-hoela!

Het is dus niet eens gewoon een normale service volgens orange, maar een extra service!

Wat doet het er trouwens toe dat het een extra service zou zijn?! Het wordt gewoon een stuk duurder en dat was niet afgesproken.

› reageer

Opzeggen moet gewoon mogelijk zijn, is in het verleden ook al meerdere malen op deze manier voorgekomen. Die smoesjes van 'extra service' en 'valt buiten de Algemene Voorwaarden' kennen we intussen wel: de Geschillencommissie veegt ze zo van tafel

Maar nu een andere vraag: hoe werkt voortijdige beeindiging van een contract en dan vervolgens wel het nummer meenemen naar een andere provider? Hoe pak je dat het beste aan?

› reageer

Om even terug te komen op de reden dat je niet kunt opzeggen, omdat het een extra service zou zijn. In de algemene voorwaarden staat:

7.8.
De Klant kan van de Diensten gebruik maken binnen het dekkingsgebied van het Netwerk en de netwerken van de Roaming partners van Orange. Bij Pre-Paid en Combi kan de Klant alleen gebruik maken van Roaming zoals aangegeven op de website van Orange. Orange is niet verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en kwaliteit van andere netwerken dan het Netwerk.

Kortom, roamen maakt onderdeel uit van de overeenkomst en is dus niet een extra 'service' die daar buiten valt. Roamen is ook een standaard mogelijkheid en daarom onderdeel van het abonnement en geen extra service (je hoeft het niet apart aan te vragen, nadat je bent aangesloten).

8. tarieven
8.1.
Orange brengt de Klant tarieven in rekening in overeenstemming met haar tarievenoverzicht dat beschikbaar is bij de klantenservice, op de website en bij de verkooppunten van Orange. Het overzicht wordt op verzoek van de Klant gratis verstrekt.

8.2.
In geval van Roaming zijn voor Diensten verschillende tarieven van toepassing. De tarieven voor Roaming zijn op te vragen bij de klantenservice van Orange of te raadplegen op de website van Orange.

Orange maakt hier dus ook geen voorbehoud dat zij de tarieven eenzijdig mag wijzigen. Sterker nog, volgens artikel 2.3 mag je opzeggen op het moment dat Orange de tarieven in het nadeel van de consument wijzigt.

Toch eens gaan kijken naar een goedkope sim-only

› reageer

@rclahsen

Thnx voor de heldere uitleg / aanvulling.
Blijft alleen nog mijn vraag m.b.t. nummerportering. Iemand?

› reageer

Bellen in het Buitenland is een dienst die je aan en uit kan zetten en is inderdaad een extra service bij een abonnement. Een provider is zelfs niet verplicht dat je kan bellen over de hele wereld, het gaat om bereikbaar te zijn in Nederland. Daarnaast zijn de tarieven van roaming niet schritelijk vastgelegd.

› reageer

pin me er niet op vast, even een gokje:
ik vermoed dat je in je brief een datum moet aangeven dat je afgesloten wilt worden,
en dat je bij je nieuwe provider die datum moet aangeven.

› reageer

Dit is echt reinste onzin van Orange zeg om de tarieven omhoog te gooien! Alsof het niet allemaal duur genoeg is, ik ga zeker een klachtenbrief schrijven en anders geschillencommissie...

@ Orange personeel dat meeleest

Ik zou maar eens goed nadenken wat je hier post, want ik denk niet dat het op prijs wordt gesteld als je 'namens' je bedrijf een post doet. Ten eerste is de kans groot dat je juridisch niet genoeg onderlegt bent en ook weten we allemaal wat er vorige keer gebeurde met een 'lekkende' klantenservice medewerker toen Orange zijn buitenland tarieven had gewijzigd ( juni 2004 als ik me niet vergis )...

› reageer

sjefke:
Bellen in het Buitenland is een dienst die je aan en uit kan zetten en is inderdaad een extra service bij een abonnement. Een provider is zelfs niet verplicht dat je kan bellen over de hele wereld, het gaat om bereikbaar te zijn in Nederland. Daarnaast zijn de tarieven van roaming niet schritelijk vastgelegd.

Dus als ik het goed begrijp, is jouw redenatie dat wanneer je iets aan of uit kan zetten, het een extra service is?
Ze zijn trouwens wel verplicht om me toegang te geven tot de netwerken van de partners van orange in het buitenland:
"binnen het dekkingsgebied van het Netwerk en de netwerken van de Roaming partners van Orange".
Het is zelfs onderdeel van de voorwaarden van orange.

› reageer

Bellen in het Buitenland is een dienst die je aan en uit kan zetten en is inderdaad een extra service bij een abonnement.
Het is helemaal geen dienst, het is onderdeel van de overeenkomst. Ik vermaak me altijd zo ontzettend als dit soort topics worden geopend, de ene schreeuwt dat extra service is en de ander zegt weer dat het onderdeel van de overeenkomst is. Geloof me: De ander heeft absoluut gelijk.
Wie herinnert zich 7 juni 2004 nog? Dit stond toen op de factuur van mei 2004:

"Per 7 juni a.s. veranderen tarieven:
- Bellen in het buitenland wordt goedkoper
- SMS'en in het buitenland wordt duurder
- Bellen naar het buitenland wordt, afhankelijk van het land, goedkoper of duurder

Verder staat er ook nog:
Bij bezwaren tegen deze tariefwijzigingen kunt u contact opnemen met de klantenservice.
En ook toen velde de GC het vonnis dat klanten die NIET akkoord gingen met deze wijziging van de buitenlandse tarieven recht hadden op kosteloze ontbinding...

› reageer

Oke, zoals ik het nu kan zien heb je gelijk. Dan zal ik mijn abonnement ook eens gaan opzeggen

› reageer

Thnx marteltor, ik had al zo'n vermoeden. Als iemand het echter zeker weet (b.v. uit eigen ervaring) zou het fijn zijn als diegene dat nog even zou kunnen posten. Zekerheid is toch nog altijd beter

› reageer

Als iemand het echter zeker weet...
Niemand weet dit zeker. Het staat nergens op internet, alleen op de website genoemd in de startpost.
Naar mijn weten is er ook niks officieel van de kant van Orange als persbericht verzonden, dus volgens mij ook niet officieel per wanneer de nieuwe tarieven zouden moeten ingaan. Iemand die zijn baantje bij Orange zat is en ons van inside info wil voorzien?

› reageer

Het lijkt me verstandig om eerst even de nieuwe tarieven van Orange af te wachten. Want afgezien van het bericht op ZDnet is verder niets bekend: ik wil eerst een volledig beeld hebben van de roamingtarieven: zo vaak kom ik ook niet buiten Europa. Daarnaast weten we nog niet wat de tarieven binnen die 'business zone' zullen worden.

› reageer

Uiteraard wacht ik de tariefverandering eerst af Misschien heeft het voor mij geen nadelige gevolgen, dan zie ik ook niet reden om op te zeggen. Maar ik heb zo het vermoeden dat bepaalde voor mij interessante tarieven (Turkije, Maleisie, Thailand) zullen veranderen.

› reageer

Zojuist per mail binnengekomen, een reactie van Orange:

Het artikel op ZDNet verwijst naar tarieven die voor Orange UK gelden. Bijgesloten het statement wat door Orange UK wordt verstrekt aangaande
deze tarieven.

Statement on new OBS UK roaming rates - 1 August 2006
From 21 August 2006, Orange Business Services will be introducing new international pricing for all Orange phones on a business tariff - making pricing simpler and more affordable for our customers who use phones abroad.

With one Orange Business Zone, users can roam within 37 European countries at the same flat rate. Our network independent pricing means customers will be charged one set rate per country, no matter which network they are on or which country they are in. This is to make bills more predictable.

Data roaming is also now better value - our standard rate is down from £8.00 to £6.50 per MB.

To save even more, we are also offering the Orange Business Frequent Traveller discount. For just £5 a month, customers can save up to 50% on standard voice roaming and up to 25% on roaming data charges within any zone.

Kort samengevat: de verhoging van de prijzen voor roaming geldt niet voor Orange Nederland

› reageer

Iedereen trekt al conclusies terwijl er helemaal geen bron was
(zdnet alleen)
Leek mij al raar dat er een verhoging was, ze hebben de tarieven in mei verlaagd!!

› reageer

Ik denk dat de meeste mensen reageerden op de laatste alinea, waarin ZDnet aangeeft dat je niet te vroeg moest juichen om op te zeggen. Ook ik ging daarop in, maar goed: het betreft dus Engelse klanten (niet dat Orange die mensen een poot mag uitdraaien van mij ). Eind goed, al goed? Ik hoop het!

› reageer

Typisch gevalletje 'Hoe prijs ik mijn bedrijf de markt uit.'

Vorige week nog een poster van ze zien hangen op London Heathrow:

'Don't worry about the cost of making or receiving calls when travelling within the European Union.'

Lijkt wel een sport te worden om de wereld er zo veel mooier uit te laten zien dan hij in werkelijkheid is.

› reageer

@zon,

idd, laten we eerst maar eens afwachten wat de werkelijke gevolgen voor nederlandse Orange gebruikers zullen zijn. Niet dat ik het goedkeur dat Orange zich zo profileert elders, maar ja.....ik maak mij eerder druk om mijn eigen belabonnement dan dat van bellers elders in europa.

.....je moet immers elk jaar weer kijken of een abo of provider aan je eigen wensen voldoet, is dat niet het geval, dan kun je altijd ff (tijdelijk?) naar een andere provider natuurlijk....

› reageer

Even offtopic, maar als Orange een eigen netwerk heeft in de UK, waarom is het voor Orange NL prepay-klanten dan niet mogelijk om daar te bellen/SMSsen (volgens orange.nl)? Ik neem nu m'n Orange Free maar mee i.p.v. een prepay-kaartje...

› reageer

Je kan wel roamen in UK met Orange prepaid. Alleen op het Orange netwerk. Je moet orange selecteren en dan ff ergens anders op de pagina en dan enter. Dan refresht ie met orange als partner en dan kan t wel. Tis beetje vaag aangegeven idd. Ook vreemd dat je niet TM, VF of O2 kan gebruiken...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.