Haha ik vroeg me gister precies hetzelfde af. Ik d8 van: huh, dit zijn toch geen boeiende aanbiedingen? Op hi.nl gaven ze laatst een K800i weg bij 1jr 30!
› reageerUitgegeven: 9 augustus 2006 16:46
AMSTERDAM - KPN bouwt vanaf september de subsidie op mobiele telefoons bij nieuwe abonnementen af. Eerder stopte het telecomconcern al met de subsidiering van prepaid-telefoons. Een woordvoerder van KPN bevestigde woensdag een bericht hierover in NRC Handelsblad.
Sinds de introductie van mobiele telefonie in Nederland subsidieerden de telecombedrijven de toestellen, die aanvankelijk veel duurder waren. Dit gebeurde om de drempel van de kostbare aanschaf van het mobiele toestel weg te nemen.
Maar nu de markt volwassen is geworden, zijn deze subsidies niet langer nodig, zegt KPN. "We gaan deze vergoeding op den duur fors terugbrengen", aldus de woordvoerder.
Tweejarige abonnementen voor 40 euro per maand kunnen bijvoorbeeld nog wel rekenen op een gratis toestel. Ook kan KPN besluiten meer subsidie uit te trekken voor speciale marktsegmenten, zoals bijvoorbeeld UMTS-toestellen.
Belwinkels
Sommige belwinkels overladen klanten die een mobiele telefoonabonnement afsluiten met cadeau's die zijn betaald met de subsidie van het telecombedrijf. Deze krijgt naast het gratis toestel vaak ook een spelcomputer, koffiezetapparaat of zelfs een complete pc. "Daarmee werk je in de hand dat je mensen opzadelt met een verkeerd abonnement", aldus de zegsman. De marktleider overlegt met de belwinkels opdat deze rekening kunnen houden met de subsidie-afbouw. KPN hoopt dat ook andere aanbieders van mobiele telefonie de subsidie op toestellen zullen afbouwen.
Na T-Mobile nu KPN en de rest zal dan wel snel volgen...
› reageerik mag er niet op hopen... vind de kosten van het bellen nu nog wel gaan met de cash-backs, maar als die op den duur worden afgeschaft wordt het bellen voor mij toch wel een aantal malen duurder
subsidies afbouwen op toestellen EN dealer?
Dan mogen ze wel goedkopere simsonly aanbieden.
Anders is het back to vaste lijnen. En via adsl of kabel kan je al "onbeperkt" bellen.
Misschien is het wel de onderliggende bedoeling dat we ook terug gaan naar de vaste lijnen?Het gaat daar met KPN ronduit slecht.
› reageerronduit slecht met kpn?
het vaste net zijn ze aan het abouwen voor voip, ipb en slimbellen, en ze hebben nu al 40% marktaandeel, dus slecht kun je het niet noemen...
trouwens zijn de kabelaars geen concurrent voor kpn, lees de fora van consumenten progamma's maar over de kabelaars, het percentage ontevreden klanten is daarbij hoger dan bij klanten van kpn...
en bij mobiel zijn ze nog steeds marktleider, met de overname van Telfort en de verliezen van marktaandeel van voda is er maar een beter op geworden en dat is kpn...
Alle providers moeten stoppen met die subsidies op toestellen en gewoon de tarieven verlagen, het kan toch niet zo zijn dat als ik een pp in Turkije koop ik voor 15ct naar Nederland kan smsen, probeer dat maar met je kpn/voda/orange/telfort/tmob...
Waar baseren jullie deze aannames op?? welke interne of extrene rapporten heb je hierbij gebruikt??
dat het met de vaste lijnen van kpn slecht gaat is niet zo raar.
Alleen belbasis abo kost al 20 euro per maand zonder 1 minuut gebeld te hebben. Voor 10 euro per maand kan je al bij de kabel flink bellen.
Ik denk ook dat mensen die hun tel lijn hebben afgesloten goedkoop via internet gaan bellen.
Hoop alleen dat simonlys goedkoper worden, want dat vind ik toch belangrijker dan een duur toestel ;-)
Ja wij hebben thuis belbasis omgezet naar belbudget. Betalen nu dus 9.95 per maand aan abo. Bel niet met vaste net. Gebruik sim only van debi-voda voor 3.25 euro per maand. Dat zijn leuke prijzen, maarja hij verloopt bijna, dus moet opzoek naar nieuw abo.
› reageerEindelijk gaan mensen dan beseffen wat een toestel daadwerkelijk kost! En zijn ze misschien wat zuiniger op het beestje!
› reageerMark my words: hier gaan ze op terugkomen, net als bij T-Mobile. Vodafone en Orange lachen in hun vuistje als ze het daadwerkelijk voor langere periode (lees: langer dan een half jaar) volhouden. Vaak zijn dit soort berichten gewoon om aan te kondigen dat de bedragen gewoon even naar beneden gaan, na een tijd van hoge vergoedingen.
› reageerDus eerst veranderen ze het nummerbehoudssysteem naar iets wat erg ongunstig is voor de consument, die al met een abonnement belt, en dan ook de subsidies omlaag.
Overigens ga ik er vanuit dat Vodafone en Orange dan ook zullen volgen onder het motto 'marktconform', zoals we nu ook vrijwel overal een startminuut hebben (marktconform), en de buiten-bundel tarieven zo hoog zijn bij T-Mobile Relax en Telfort (marktconform), etc. etc.
Hetgeen door KPN een 'volwassen' markt genoemd wordt, is in mijn ogen iets heel anders: De vier partijen hebben nu dusdanig veel kapitaal dat een eventueel nieuw netwerk geen schijn van kans heeft.
Dit lijkt me interesante materie voor mevrouw Kroes te worden. Eerst T-Mobile die deze aankondiging doet, nu KPN. Ik denk dat er nog wel een gaat volgen. Ik verwaqcht dat Debitel langdurige contracten heeft afgesloten met de providers, dus dat zij er nog iets langer van kunnen profiteren, maar ik verwacht toch wel (ik HOOP het dus niet!!) dat er iets gaat veranderen in NL. Dus we zullen moeten gaan betalen voor onze telefoons.
› reageerJa idd het ligt zeker in de verwachting dat anderen gaan volgen met die rotsmoes! Ipv concurreren doen ze elkaar gewoon na en heeft de consument het nakijken.
› reageerIn het bericht staat dat de "hogere" bundels nog steeds een gratis toestel kunnen krijgen bij hun abo. Naar mijn idee gaat het hier gewoon om een poging om minder koopjesjagers en nul-klanten (waar de totale opbrengst gelijk is aan kosten toestel + administratie) binnen te halen.
Het lijkt me echt zeer sterk dat ze allemaal volgen, aangezien dat natuurlijk geen concurrentie is en juist als er 1 wel vol blijft houden die danig uit de toon zal vallen met aanbiedingen, dat alle klanten daarheen hollen. Dan heb ik het niet over alle TV-ers, maar juist over het gros van NL, alle jong-volwassenen die gewend zijn aan elk jaar een nieuw mobieltje om te showen.
Ik blijf erbij dat dit gewoon een kanttekening is van tijdelijke aard, daarvoor gaat er gewoon teveel geld om in de markt en staat er teveel op het spel voor de providers, je praat heel NL niet zomaar uit de gewoonte om gewend te zijn aan een nieuw gratis mobieltje elk jaar bij een abonnement.
terug verdien tijd per gemiddelde klant is gewoon veeel en veel te lang, hier kon je op wachten!
als een klant op een contract van 24 maanden 18 maanden geld kost en op het laatste halfjaar pas een beetje op gaat leveren dan is het niet zo gek dat ze het liefst vaste inkomsten (abo prijs) omhoog willen..
dat je dan subsidies op goedkope abonnementen omlaag doet en wel goede bonus aanbied bij duurdere abonnementen om te stimuleren lijkt me logisch!
al met al had ik dit wel verwacht, geen rare ontwikkeling..
Ik verwacht dat de andere providers wel zullen volgen, maar misschien niet zo radicaal. Ze genereren dan hogere marges en blijven concurrerend.
Ik kan mij niet voorstellen dat de huidige situatie zo blijft, want die is natuurlijk ongelooflijk (gratis Orange-abonnement via Belcompany, gratis Flex 20 tweejaar abonnemnt met extra bonus door downgrade en zo kan ik nog wel even verdergaan). Als ik in het buitenland uitleg hoe dit gaat, geloven ze mij niet eens. Dus ik verwacht dat het minder interessant gaat worden.
KPN heeft er in Duitsland nu aan geroken dat ze de kosten per klant enorm terug kunnen brengen als je een goed pakket aan biedt tegen lage prijs. Wie veel wil betalen gaat naar E-Plus, wie weinig voor een databundel en belminuten + SMS zonder opsmuk en zonder toestelkorting wil betalen gaat naar Base of Simyo.
In België hebben ze ook Base in de markt en in Nederland Simyo als antwoord op de al weer vertrokken Easy Mobile.
Ik had verwacht dat KPN in Nederland door zou blijven gaan met redelijke toestelkorting en ook Base Nederland zou introduceren. Intussen verwacht ik dat ze dat niet doen, maar dat ze van Telfort hun Nederlandse "Base" netwerk gaan maken.
T-Mobile heeft de kortingen ca. 100,- euro omlaag gedaan. Logisch dat KPN dat ook wil, dat scheelt 100,- aan kosten op jaarbasis per klant. Leuk voor de aandeelhouders!
Nederlanders zijn genoeg gewend aan mobieltjes om ze toch weer te kopen. Iedereen loopt hier met de topmodellen die in andere landen alleen "pimps" kunnen betalen. Daarnaast is dit natuurlijk het moment om mee te gaan in een prijsverhoging. Anders duurt het al snel weer 2 of 3 jaar voor er weer zo'n verhoging in de hele markt doorgedrukt kan worden.
Zoals ik bij de berichtgeving van de T-Mobile subsidie afbouw al aangaf: het zou dom geweest zijn als ze allemaal tegelijk stopten. Reken maar dat er afspraken liggen, maar als je een maand na elkaar ermee begint is het nagenoeg niet te bewijzen dat dit door onderlinge afspraken komt. Ik wilde mijn KPN niet verlengen, maar misschien toch nog maar even een voordelig toestel scoren.
Ik denk dat het als volgt gaat: toestellen bij KPN mobiel 1 jaar en Hi 1 jaar worden fors duurder (ca. 150,- euro toestelkorting minder). KPN mobiel 2 jaar wordt bij de lagere bundels fors duurder en bij de hogere bundels ca. 50,- tot 75,- duurder. Hi 2 jaar stijgt het minste in prijs en daar zullen ze misschien dan gesimlockte toestellen bij 2 jaar weggeven aan de jongeren.
Telfort wordt hun prijsveschter ala Base: misschien later 25,- tot 50,- euro minder toestelkorting, maar mocht het bij KPN mis lopen (minder klanten door te weinig korting) dan kunnen ze de klanten nog met Telfort vangen. Focus net als in het buitenland op flatfee databundels tegen redelijke prijzen en 2 jarige spraak en SMS bundels. Verder weinig service, weinig extra voorzieningen, winig tariefplannen, wel goed netwerk door de integratie met het KPN net.
We zullen zien wat er gebeurt. Ik reken op een algehele provisie/toestelkorting verlaging door de hele markt voor december 2006.
nu weet ik eindelijk waarom de KPN klantenservice zichzelf graag tegenspreekt, dat is gewoon bedrijfspolicy, ik citeer :
"Tweejarige abonnementen voor 40 euro per maand kunnen bijvoorbeeld nog wel rekenen op een gratis toestel."
Kortom mensen, neemt allen een duur abonnement !! Of denkt KPN daar zelf anders over??...
"Daarmee werk je in de hand dat je mensen opzadelt met een verkeerd abonnement", aldus de zegsman.
Huh?? meneer de zegsman, moeten we nu wel of niet een te duur abonnement nemen??
Het vreemdste van KPN vind ik dat ze nog steeds de 'KPN Flexibel Allround' geld toe abo's op de markt brengen.
Ze spreken zichzelf helemaal niet tegen, want niemand is verplicht een duur abonnement te nemen. Je kan evengoed een goedkoper abonnement nemen dat bij je belgedrag past en dan gewoon geld betalen voor je telefoon. Een telefoon hoeft nl niet per definitie gratis te zijn!
› reageerJe kon er natuurlijk op wachten dat er een paar mensen gelijk gaan roepen dat er onderlinge afspraken gemaakt zijn. Daar geloof ik vooralsnog geen snars van. Daarentegen is er een kans dat ze allemaal meegaan en dat dus de toestelkortingen iets normaler worden; dat heeft echter te maken met de ontwikkelingen in de markt de komende maanden.
Ik gok dat Orange en Vodafone nog heel even de kat uit de boom gaan kijken. Als die niet binnen een paar maanden meegaan gaat het niet door. Gaan ze wel mee - en die kans is redelijk groot - is het gedaan met de pret. Voor zolang dat duurt.
De overige providers zullen volgen, omdat ze op korte termijn een flinke aanwas aan nieuwe klanten niet kunnen financieren. Providers zien de bonussen aan dealers als marketingkosten...vooraf wordt gebudgetteerd hoeveel ze hieraan mogen uitgeven. Als Vodafone of Orange opeens veel meer klanten krijgen zijn hun budgetten niet toereikend om de hoge bonussen te financieren. Ik verwacht dat zij dus ook de bonusverlagingen volgen.
› reageerdie klap zit er al een tijdje aan te komen... ik geef ze geen ongelijk (gezien hun belangen).
› reageerIk verwacht ook dat de overige aanbieders volgen. Ik denk dat de laatste aanbieder hooguit over een maand of 3 gaat afbouwen, want waarom niet? Als iedereen gaat afbouwen blijft het marktaandeel waarschijnlijk gelijk, alleen de winstgevendheid is beter.
› reageerBingo. T-Mobile gaf de voorzet (net zoals eerder). Aangezien KPN nu heeft besloten om mee te gaan zal de rest waarschijnlijk volgen. Is ook het slimste. Als ze niet volgen kost het ze inderdaad nu een klap geld om de klanten binnen te trekken. Dat zullen ze wel weer terug verdienen, maar het niet verlagen van de bonussen heeft nu nog een nadeel: T-Mobile en KPN zullen op termijn ook weer omhoog moeten met de bonussen om het marktaandeel op peil te houden. Met andere woorden: volgen is nu de slimste zet.
Ik vraag mij alleen af wat er in november/december gaat gebeuren. Dan weer heel even een maandje omhoog gaan kan toch een leuke klapper opleveren (qua klanten), maar wel met het risico dat de rest bikkelhard reageert en ze weer terug bij af zijn.
En zo zie je maar; dit soort situaties kunnen ontstaan zonder dat er afspraken zijn gemaakt. KPN zal immers een soortgelijke redenering hebben gevolgd toen ze besloten mee te gaan met T-Mobile (vooruit denken; hoe reageert de rest). Afhankelijk van de inschattingen van de situatie in nov/dec gaan ze dus mee.
*edit*
Die situatie in nov/dec kunnen ze overigens ook sturen. Als je heel duidelijk naar buiten brengt dat je direct reageert als er eentje toch met de bonussen gaat klooien schrikt dat af .
*/edit*
Ach, dit soort berichten slingert KPN al jaren het land in. Als puntje bij paaltje komt, dan blijkt het allemaal wel mee te vallen.
Ik neem het maar met een korreltje zout, zoiets als wanneer de Telegraaf weer eens zegt dat 'vliegtickets duurder worden'. Wat dan meestal bij zorgvuldige lezing betekent, dat KLM de prijzen te laag vindt. Nou jammer dan voor KLM, maar er zijn ook nog andere maatschappijen die die prijzen niet verhogen omdat de huilies in Hoofddorp hun cijfertjes niet rond krijgen.
De gedeeltelijke afbouw van subsidie zal er best komen. Reken er de komende maand maar op dat de prijzen flink stijgen. Ik verwacht dat ze dit best een half jaar volhouden. Ook nu is het uiteindelijk weer mis gelopen met de introductie van simonly + toestel door Orange en T-Mobile wat later door Vodafone en KPN werd gevolgd door webabonnementen met extra korting een een voordelig toestel.
› reageerHoezo misgelopen met simonly. Ze zijn er nog wel
› reageerDoor de aanbiedingen van simonly MET toestel (is dus EN abonnementskorting EN een gratis toestel, ipv. alleen korting of alleen een toestel) zijn de investeringen per klant weer fors opgeschroefd. Van minder provisie geven is zo niets meer over aangezien ze opeens allemaal weer met extreme acties komen.
Voor wie korting op de gesprekstarieven verwacht de volgende zorgelijke quote (stond op Telecomwereld
Subsidies op toestellen bij een abonnement waren in 2002 al bijna verdwenen. De vijf operators hadden in 2002 onderling afgesproken te stoppen met de toestelsubsidies, en daarbij de prijzen hoog te houden. Zij kregen daarvoor van de Nederlandse Mededingings Autoriteit (NMa) een boete van 88 miljoen euro.
De intentie van de providers is dus duidelijk gemaakt bij de vorige poging: toestelsubsidie er af en de overige prijzen hoog houden!
Hmm
ik kan pas op z'n vroegst verlengen in januari/februari.
Dus we zien het wel, ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Wilde rond die tijd eigenlijk wel overstappen op een smart phone, maar deze kosten toch meestal wel wat.
iemand nog een update?
Wat er volgens mij ook mee te maken heeft is dat er diverse maatregelen komen waardoor providers minder gaan verdienen en de terug verdien tijd per klant hoger wordt. Denk aan buitenland bellen wat verplicht goedkoper moet worden.
Beetje jammer buitenland bellen goedkoper maken scheelt mij misschien een paar tientjes per jaar. Terwijl dat hoe minder providers verdienen hoe lager de bonussen en dus hoe duurder de toestellen, etc. Laat medewerkers van bijv. Shell maar betalen hoor in het buitenland
Ook zijn de bonussen natuurlijk wel erg hoog aangezien de product waarde bij relatief lage abonnementen vrij hoog ligt.
Denk dat de bonussen en acties terug gaan naar het peil van 1,5 jaar terug.
Wel verpesten ze zelf ook de winst die ze op klanten maken aangezien ze best vaak zelf acties hadden / hebben waarbij je veel minder betaalt aan het toestel dan het abonnement kost.
Ik heb bijvoorbeeld mijn T-mobile abonnement verlengt met 1 jaar € 15 flex en kreeg een simlock vrije Samsung E900 gratis. Kaartje in de kast en sim-only abonnement erbij met veel minuten. Ofwel weinig betalen per maand veel kunnen bellen en duur toestel.
En dan klagen ze dat ze teveel betalen om een klant binnen te halen???? Begin eerst bij jezelf zou ik zeggen!
1 jarige verlenging Flex 15 met gratis Samsung E900? Wow, dat doe je goed!
Heb zonet even de prijzen vergeleken van twee gsm's, die mijn broer (op mijn advies) en ik in augustus met een 2-jarig KPN-abo bij een webshop besteld hebben, er is idd een flink verschil : mijn broer zou voor zijn gsm nu 79,- euro meer kwijt zijn geweest en ik zou voor de mijne nu 92,- euro hebben moeten bijbetalen, i.p.v. 7,- euro, toen ik hem twee weken geleden gekocht heb, dus 85,- euro meer !
Gelukkig heeft debitel KPN wel goede acties op het moment!
( als je gebruik wil maken van het KPN netwerk met een goede actie )
Maar Debitel is geen KPN en Debitel is ook geen Vodafone. Ze gebruiken slechts het netwerk van deze providers en gaan daar tussen zitten met hun eigen tarieven en voorwaarden. Ondanks de blijvend geweldige toestelacties blijf ik het geen alternatief vinden voor tekenen bij deze providers zelf.
› reageerIk ben wel benieuwd wat er van de winkels als Belcompany en the phone house over blijft als de subsiedies volledig worden afgeschaft.
Daarom zei ik ook "het netwerk van KPN" en de acties tov. KPN rechtstreeks zijn nu zoveel beter dat het toch echt een alternatief is als je gebruik wenst te maken van het KPN netwerk.
Bijvoorbeeld de simlock vrije N93 voor € 78 bij € 45 p/m
van debitel KPN. Moet je voor de grap nu eens kijken bij KPN rechtstreeks... Veel plezier met dik bijbetalen om rechtstreeks bij KPN te kunnen zitten!
In de KPN onlineshop zijn de toestellen slechts ca. 60,- euro duurder tov. de topaanbiedingen van vorige maand. Wie goed rond kijkt kan bij de providers zelf dus ook nog met goede prijzen terecht.
› reageer"Macintosh niet bang voor afbouwen subsidie mobiel
MAASTRICHT (ANP-AFX) - Macintosh Retail, moederbedrijf van winkelketen BelCompany, is niet bang voor het afbouwen van subsidies van aanbieders van mobiele telefoons. Marktleider KPN kondigde onlangs aan vanaf september minder snel een gratis mobieltje te geven bij het afsluiten van een abonnement.
"Volgens ons bedoelen de aanbieders dat ze de subsidie op cadeautjes bij abonnementen willen afbouwen. We juichen dat toe. Bovendien tussen wat ze roepen en wat ze doen zit nog wel een verschil", lichtte bestuursvoorzitter Frank de Moor van het Maastrichtse bedrijf donderdag toe.
BelCompany, intermediair van alle mobiele aanbieders in Nederland, deed toch al niet mee met met het weggeven van cadeautjes als pc’s, koffiezetapparaten en spelcomputers. Het bedrijf heeft al jaren geleden de nadruk gelegd op het binnenhalen en vasthouden van klanten die veel bellen. "We verkopen al veel langer dure mobieltjes. Bij ons kun je toestellen krijgen met blackberry en telefoons van Dolce & Gabbana. Als je zo’n mobieltje koopt, dan ga je er ook mee bellen", aldus De Moor.
Veranderende markt
De andere telefoonwinkels hebben het afgelopen jaar goed gescoord met abonnementen met cadeautjes, maar de markt is nu aan het veranderen. "In Nederland lopen er genoeg mensen rond die drie simkaarten hebben en er maar één gebruiken. Het gaat steeds meer om de intensieve gebruiker". De Moor denkt dat BelCompany een grote rol kan spelen in de veranderende markt.
Dat de omgeving waarin BelCompany actief is, verandert, wijzen ook cijfers van onderzoeksbureau GfK uit. In het eerste halfjaar daalde het aantal verkochte mobiele telefoonaansluitingen in Nederland met 4,2 procent. BelCompany zag de omzet in de eerste zes maanden licht toenemen, maar het bedrijfsresultaat daalde door kosten van expansie. Er kwamen 45 winkels bij........"
www.telegraaf.nl 31-08-2006
-----------------------
Veel geblaat en weinig wol
Vodafone volgt KPN en T-Mobile:
Vandaag in de landelijke kranten:
Vodafone deelt ook minder gsm’s uit
Rotterdam, 4 sept. Vodafone, de tweede mobieletelefonieaanbieder van Nederland, gaat ook minder gratis telefoons weggeven. Net als KPN en T-Mobile, die dat al eerder aankondigden, gaat het bedrijf de bedragen die het uitgeeft aan de gratis toestellen flink verlagen.
Dat bevestigt een woordvoerder van Vodafone. Het bedrijf zal de zogeheten toestelsubsidies vanaf 2 oktober verlagen met gemiddeld 60 euro per klant.
http://www.nrc.nl/economie/article471239.ece
Wie volgt?
Nou, er is er nog maar eentje over (aangezien Telfort van KPN is) en dat is Orange.
edit: @R-OO-B : Uiteraard, maar ik bedoel de "echte" providers, Debitel en Tele2 hebben immers geen eigen netwerk.
Er is nog Orange, maar ook Debitel en Tele 2.
KPN, Vodafone en T-mobile domineren de markt, maar kunnen die naar mijn mening niet beheersen.
Zoals Belcompany in hun reactie al aangeven... er is een verschil tussen zeggen en doen.
Het aantal klanten dat per maand via de verschillende fysieke en online dealers binnenkomt is enorm.
Ik denk dat de dealers nog een te groot marktaandeel om deze groep compleet te negeren....
We krijgen waarschijnlijk een dipje in de bonussen, maar als er 1 provider weer met een leuke actie komt, dan kan de ander niet achterblijven.
Ik verwacht dat de excessen af zullen nemen. Misschien gaan de providers afspraken maken met de dealers over hoe om te gaan met de bonussen (bijv. geen magnetrons, psp, senseo's en xboxen...)
Dit is bijvoorbeeld succesvol geweest bij het afschaffen van cashbacks van T-mobile.
Tot die tijd... Orange forever
---------------------------
@Marly, je opmerking is terecht hoor... Alleen het netwerk van Orange heeft nog niet uitgesproken dat ze met hun bonussen naar beneden willen. Wat ik wilde aangeven: Debitel en Tele2 kopen belminuten in en kunnen hun eigen strategie bepalen. Deze hoeft niet te stroken met de visie van het netwerk. De afspraken tussen Debitel en KPN zijn pas afgelopen januari gemaakt.
Hoezo Orange forever?
Orange heeft nog nooit hele goede deals gehad icm met toestellen.
Persoonlijk vind ik het nogal meevallen, hoe de kortingen zijn teruggelopen. Vond de meeste regulieren aanbiedingen bij internetshop's meestal al niet zoveel, maar de hipste toestellen zijn nog steeds gratis bij een 2 jr 20 euro/mnd abo.
En verder is t-mobile idd verdwenen in de aanbiedingen, maar telfort is daarentegen helemaal terug met 1 jr 25 euro/mnd abo's en de hipste toestellen er gratis bij.
Verder kun je bij de bron, bij t-mobile, telfort, KPN en vodafone, nog steeds goede aanbiedingen vinden. Ik heb altijd het rechtstreeks inkopen bij de providers als voordeliger ervaren.
Het lijkt erop dat het bij de bron inkopen aleen maar gunstiger wordt omdat de internetshop's een minder hoge vergoeding krijgen en de providers eigenlijk van de tussen handel afwillen.
Reken er wel op dat de vergoedingen later dit jaar (of volgend jaar) nog verder kunnen gaan dalen. Voorgaande keren is de provisie ook in maandelijkse stappen van 50,- tot 80,- euro per aanbiedingsperiode verlaagd. Ze kijken wel uit om de boel in 1 keer af te schaffen. Dat valt zelfs voor leken teveel op en zal leiden tot een enorme verkoop dip. Nu merkten weinig klanten het verschil denk ik. Is een toestel niet meer gratis, dan neemt men vermoedelijk gewoon een abonnement wat 1 stap duurder is.
› reageerVandaag een artikel in het AD over het afbouwen van de toestelsubsidie. De redacteur vermeldt dat Orange ook aangeeft om zijn concurrenten te volgen. In het artikel wordt verwezen naar een aanta bronnen, maar de de bron van Orange ontbreekt.
› reageer"Gepost door Koen (moderator) op 01/09/2006 22:01
Maar Debitel is geen KPN en Debitel is ook geen Vodafone. Ze gebruiken slechts het netwerk van deze providers en gaan daar tussen zitten met hun eigen tarieven en voorwaarden. Ondanks de blijvend geweldige toestelacties blijf ik het geen alternatief vinden voor tekenen bij deze providers zelf"
Toch vraag ik me af of iedereen zo consequent is als er een groot prijsverschil is dadelijk..
De koopjes jagers is het vaak toch om de euro's te doen.
Vandaag een artikel in het AD over het afbouwen van de toestelsubsidie. De redacteur vermeldt dat Orange ook aangeeft om zijn concurrenten te volgen. In het artikel wordt verwezen naar een aantal bronnen, maar de de bron van Orange ontbreekt.
Orange heeft twee weken later nog steeds niets officeel bevestigd... volgens mij liep die redacteur te zwetsen.
Orange zit al erg laag in de provisie volgens mij. Ik zat eens te kijken naar aanbiedingen en Orange is in verhouding tot andere providers via de resellers erg duur + veel nadruk op 2 jarige aanbiedingen in hun webshop. Vooral bij de lage 1 jarige bundels (15,- en 20,-) is de provisie practisch nul. Bij abonnementen die voorheen extra provisie opleverden zijn de prijzen nu gelijk. (bijvoorbeeld een 40,- euro abonnement kiezen ipv. een 30 euro abonnement levert geen extra toestelkorting meer op). Zonder provisie verlaging zit Orange dus al op het niveau van de slechtste aanbiedingen van de andere aanbieders.
› reageerVodafone vertelt dat ze gemiddeld 60 euro zakken met de bonus, nu wordt het op het meest verkochte abonnement Vodafone Bel & SMS TeGoed al bijna 100 euro! voor de volgende maand. 20 euro van een 1-jarig abonnement zakken heeft natuurlijk ook niet zo'n invloed. Er komen mindere tijden voor de koopjes jagers, N91 kan dus volgende maand niet meer voor nul weg.
Bonus van T-Mobile Flex 20 is nu op dit moment precies de helft van een Vodafone Bel & SMS TeGoed 22,50! Maar als ik kijk op de eigen site van TM, gooien ze daar nog steeds met goede aanbiedingen. Vodafone gaat straks hetzelfde doen, dealers laten vallen en alles zelf verkopen via hun website.
Over een paar maanden komen we er wel achter, als de consument echt moet betalen voor een mobieltje. Of deze toch liever goed advies en (high)service van een telecom "specialist" in de buurt wil hebben voor het betaalde mobieltje. De GSM's worden toch steeds ingewikkelder, gevoeliger voor schade, de diensten worden steeds uitgebreider en die informatie wil niet iedereen van internet afhalen. En als een klant echt moet betalen voor een mobieltje, wil men ook waar voor hun geld. Als men betaald voor een GSM wil men ook een leentoestel als hun defecte telefoon wordt opgestuurd. En verwacht men meer voor het betaalde mobieltje.
Mijn verwachting is dat er enkele echte winkels zullen verdwijnen, en de providers daar straks op terug vallen. Het komt nu al vaak voor dat een klanten service klanten doorsturen naar een echte winkel om daar bv een kruistest te laten doen.
We wachten maar eens af.
Kpn probeert volgens mij de klant op dit moment te laten wennen aan de daling van de bonussen. Een algemene Hi-folder viel gisteren in de bus en er stonden naast een hoop 'gratis'-toestellen een paar opvallende prijzen in.....
Samsung D900 bij een Hi€25 voor 9,95
Samsung Z650i bij een Hi €25 voor 19,95
Sony Ericsson K800i bij een Hi €25 voor 9,95
Sony Ericsson W850i bij een Hi €25 voor 29,99
Waarom niet gewoon een goede aanbieding met €0,- ??
Achterop het krantje een groot overzicht van fysieke KPN-dealers. Dit krantje is volgens mij puur bedoelt om de dealers een steuntje in de rug te geven bij de daling van de provisies...
Haha ik vroeg me gister precies hetzelfde af. Ik d8 van: huh, dit zijn toch geen boeiende aanbiedingen? Op hi.nl gaven ze laatst een K800i weg bij 1jr 30!
› reageer