[Rabo Mobiel] Algemeen

Ik kreeg gisteren het bericht: "U heeft een beltegoed ontvangen van 0 euro en 0 cent". Ik had (kort) gebruik gemaakt van mobiel internet om mijn e-mail te checken maar er is niets van mijn beltegoed af gegaan.

Misschien zijn ze aan het voorbereiden voor de overstap op KPN?

In ander nieuws, Rabobank gaat stug door met betalen via de mobiel.

› reageer

Rabobank start MVNO dienst

De Rabobank is van plan om een MVNO dienst te starten. Dat hebben bepaalde bronnen in de markt verklaard tegenover Telecompaper. De dienst zal naar verwachting aan het eind van het jaar gelanceerd worden via het netwerk van Orange. Eric Huijgen, die voorheen bij de bank aan het project Virgin Mobile Netherlands werkte, zal naar verwachting de dienst gaan leiden. Cap Gemini is daarbij verantwoordelijk voor de implementatie van de diensten. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat er aan het eind van het eerste kwartaal bijna 40 MVNO's actief waren op de Nederlandse markt, goed voor bijna 15 procent van alle mobiele abonnees.

http://www.telecompaper.com
Bron: Telecompaper, 15 augustus 2006

Dit is alweer de zoveelste? hebben ze dan nog niet door dat de markt in Nederland allang verzadigd is?

› reageer

Ja lekker dom inderdaad, alsof er nog veel geld mee te verdienen is. Ze willen gewoon de postbank truc uithalen, maardan onder eigen naam.

› reageer

Grote namen kunnen best nog succesvol zijn, zie Hema mobiel, AH mobiel, Simyo en de Postbankacties. Allemaal leverde ze direct of indirect een grote hoeveelheid extra klanten op voor de providers.

De aandacht krijg je via de grote naam met de post op TV en op internet. De rest gaat dan vanzelf. Ik denk dat eerder andere MVNO zich zorgen moeten maken.

› reageer

Gaan ze pre of postpaid doen? Prepaid geef ik minder kans.

› reageer

Mijns inziens dient de RABO minstens even "spectaculair" en breed uit te pakken als de Postbank M35i-actie of iets recenter de Kruidvat/Tele2-Nokia1100 actie. We zullen zien of het één vd velen wordt of dat ze zich toch weten te onderscheiden.....

› reageer

Ik denk dat het een zeer slimme zet is van de Rabobank op nu al een pijlen te richten op de mobiele telefoon.

Op de korte termijn denk ik dat het doel is klanten aan zich te binden voor 'telebankieren via de mobiele telefoon'. Dit is al mogelijk via de verschillende wap-portals van de providers, maar door als MVNO op te treden krijg je de inkomsten direct.

Op de langere termijn lijkt mij het mij verstandig voor 'mobiel betalen'. Het duurt mijns inziens geen jaren meer voor mij mobiel gaan betalen met de mobiele telefoon in Nederland. Even pinnen via de mobiel in een winkel lijkt mij handig. Als de Rabobank dan afhankelijk is van de providers lopen ze potentieel een hoop inkomsten mis. Door zelf een MVNO te starten kunnen ze de introductie van 'mobiel betalen' versnellen en krijgen ze zelf in de inkomsten in handen.

oud nieuws 'Rabobank en RFID'

› reageer

Vandaag weer iets in de richting ontdekt! Via de Nokia website kun je al tijden data- instellingen bestellen voor je Nokia. Geheel kostenloos. Nu is er sinds kort (ik merkte het vandaag pas op) een nieuwe aanbieder, SPVM. Klik hier op om instellingen te bestellen en je komt op RABO en RABO.EXTRA. Ik heb ze dus besteld voor mijn 6680 en kwam het volgende te weten:

Homepage: wap.rabomobiel.nl

rabomobiel.nl werkt trouwens nog niet.

Het lijkt er nu dan toch echt aan te komen. Ik ben benieuwd naar de tarieven!

› reageer

@Napsju
Mooi gevonden van je!

Rabobank, denk aan je beveiliging van je informatie....

› reageer

het hebben van een eigen MVNO staat natuurlijk volkomen los van het al dan niet aanbieden van mobiel bankieren. Als mijn bank dat zou doen zou ik direct overstappen naar aan andere bank waar ik WEL met mijn TM/voda/kpn/... abo kan mobiel bankieren.

Ik snap echt niet dat er nog steeds nieuwe MVNO's beginnen, met de lage tarieven van simyo de bekende namen als Hema, AH en tele2 en de 5 grote providers die prepaid aanbieden is de markt al voor het grootste deel vergeven, en dan zijn er ook nog 40 MVNO's die de restjes verdelen

edit> de postbank is geen eigen MVNO, ze geven alleen zo nu en dan een berg prepaidpakketten weg

› reageer

Het lijkt erop dat wap.rabomobiel.nl en rabomobiel.nl NIET van de Rabobank is, maar van een Internet Provider die aan domeinkaping doet. Voorlopig staat er in de register niks over de Rabobank !

› reageer

@Rob.

Dit artikel illustreert een beetje waarom de Rabobank een MVNO wil beginnen....

› reageer

Rabobank stapt met Talpa en Orange in bankieren via gsm

11/13/2006 2:49:56 PM

Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - Rabobank gaat samen met telecombedrijf Orange en mediabedrijf Talpa een nieuwe gsm-dienst aanbieden waarbij klanten mobiel kunnen bankieren en tegelijkertijd voordelig kunnen bellen. Dat meldt de bank maandag in een persbericht.

Met 'Rabo Mobiel', zoals de dienst heet, komt Rabobank naar eigen zeggen als eerste bank in Europa met deze combinatie. De bank richt zich in eerste instantie op de 2,6 miljoen klanten die al internetbankieren. Daarnaast zullen er diverse producten en diensten specifiek voor het midden- en kleinbedrijf worden ontwikkeld.

Naast het overboeken van geld tussen betaal-, spaar-, beleggingsrekeningen of naar de rekening van een ander, kan de mobiele telefoon binnen afzienbare tijd gebruikt worden bij 'contactloze betalingen', aldus Piet van Schijndel, lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland.

Bij contactloze betalingen houdt de klant zijn mobieltje voor een stukje metaal bij de kassa, waarna het verschuldigde bedrag wordt afgeschreven. Bij kleine bedragen werkt dit als een soort chipknip. Bij grote bedragen moet een pincode worden ingevoerd. Rabobank denkt hiermee in de zomer van 2007 van start te gaan.

'De mobiele telefoon is de portemonnee van morgen', zo stelt Van Schijndel. 'Als het zover is kun je je portemonnee in het vervolg thuis laten. Je hebt immers de bank altijd en overal in je binnenzak.'

Voor bellen wordt EUR 0,10 per minuut in rekening gebracht, ongeacht hoeveel men belt. Wel moeten bellers minimaal voor EUR 10 per maand besteden. Elke klant ontvangt standaard gratis 1 MB mobiel internet per maand, maar kan ook kiezen voor onbeperkt mobiel internet voor EUR 10 per maand.

Naast de normale mobiele diensten en dagelijkse bankzaken zijn er ook andere, speciale bancaire producten en diensten beschikbaar. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld een sms-berichtje ontvangen wanneer hun salaris is gestort of de hypotheek is afgeschreven.

Talpa zal de content gaan leveren. Hierbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan filmpjes, muziek en samenvattingen van voetbalwedstrijden. Ook deze dienst zal pas in de loop van 2007 worden geintroduceerd.

---------------------------------
By the way.... ik had helemaal gelijk...
- eerst mobiel bankieren via de telefoon
- later (maar wel snel) betalen via je telefoon

Tarieven zien er goed uit!
Eindelijk ook onbeperkt mobiel internet bij Orange voor een tientje!

› reageer

moet je dan als je die onbeperkt internet bundel neemt a 10 euro, dan alsnog voor minimaal 10 euro verbellen per maand? Of wordt dit samen genomen en zou je dus bij afsluiten van je onbeperkt internet bundel al aan de voorwaarde van minimale besteding van 10 euro, voldoen?

› reageer

Ik vraag me af hoe veilig dit is, soms check ik mijn saldo via de Rabofoon (met gsm) maar dit is ook al niet te vertrouwen, de Rabobank zelf zegt dat je het alleen via een vaste telefoon moet doen.

› reageer

Op www.rabobank.nl is vandaag het volgende bericht te lezen;

Rabobanknieuws

Rabo Mobiel: uw bank altijd dichtbij

De Rabobank komt met Rabo Mobiel als eerste Europese bank met mobielbankieren en voordelig bellen ineen. Met deze nieuwe dienst biedt de Rabobank haar klanten de mogelijkheid om 'altijd dichtbij te zijn'. En dat met een aantrekkelijk beltarief, zonder vast abonnement.

Volgens Piet van Schijndel, lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland, verandert mobiel bankieren de wijze van betalen. "Klanten kunnen vanaf nu nog sneller en gemakkelijker veilig geld overboeken tussen betaal-, spaar- of beleggingsrekeningen of naar de rekening van een ander." Bovendien fungeert de mobiele telefoon binnenkort door RFID-technologie (Radio Frequency Identification Data) als pinpas. "Dan kunt u uw portemonnee voortaan thuis laten. U heeft de bank dus altijd en overal in uw binnenzak."

Voordelig bellen
Als grote marktpartij kunnen wij u een concurrerend aanbod doen, zonder vast abonnement. Voor bellen betaalt u 10 eurocent per minuut en een sms'je kost ook 10 eurocent. U kunt bovendien kiezen voor een makkelijk bedienbare telefoon of een innovatieve 'smartphone'. Of u houdt uw eigen toestel.

Enkele mogelijkheden
Naast de normale mobiele diensten en dagelijkse bankzaken kunt u speciale sms-alerts ontvangen die direct inzage geven in uw beltegoed of saldo. U zoekt met uw mobiele telefoon eenvoudig de dichtstbijzijnde geldautomaat of volgt het financiele nieuws op de voet.

Vanaf woensdag 15 november (2006) vindt u hier meer informatie over Rabo Mobiel.

Utrecht, 13-11-2006

› reageer

Bron: FD.nl

Rabobank stapt in markt voor mobiele telefonie

VAN ONZE REDACTEUR

AMSTERDAM — Rabobank betreedt de markt voor mobiele telefonie. De bank hoopt zo mobiel bankieren te stimuleren waardoor de kosten voor betalingsverkeer omlaag kunnen. Dit zei Rabo-bestuurder Piet van Schijndel maandag in een toelichting op de plannen. ‘Het rondpompen van contant geld maakt het particulier betalingsverkeer verliesgevend. We hopen hiermee kosten te besparen.’
Mobiele telefoons die via de Rabobank worden aangeschaft krijgen een chip waarmee vanaf volgend jaar kan worden betaald bij de NS en Q-Park. Ook voert de bank onderhandelingen met een supermarktketen.
Rabobank wordt de eerste bank in Europa die mobiel bankieren combineert met het aanbieden van mobiele telefonie. Alleen in ZuidKorea en Japan bestaan vergelijkbare diensten. Onlangs kondigde Bank of America hetzelfde aan.
Rabo heeft met telecombedrijf Orange een contract gesloten dat volgens Van Schijndel ‘één-op-één’ wordt doorgegeven aan Rabo-klanten. Leden van de bank betalen €0,10 per minuut zonder abonnementskosten. Wel moeten zij zelf de kosten van de telefoon betalen. Volgens de financieel bestuurder van Orange, Bernard Uyttendaele, heeft de bank de laagste tarieven van Nederland. ‘De gemiddelde prepaid tarieven zijn €0,30 per minuut en die voor post paid (abonnement) €0,20.’

Rabobank verwacht volgend jaar 150.000 à 200.000 klanten te hebben. Van Schijndel: ‘Over drie à vier jaar moeten dat er 700.000 zijn.’ Rabo Mobiel, dat de dienst gaat verzorgen, krijgt 25 à 40 mensen in dienst. Het callcenter en de facturering worden uitbesteed.
Veel banken, waaronder Rabo, hebben afgelopen jaren geprobeerd mobiel bankieren te introduceren. De meeste initiatieven beperkten zich tot het opvragen van saldo’s en overschrijven naar rekeningen van de bank zelf. Van Schijndel: ‘Het werd nooit een succes doordat zowel aanbieders als banken marges wilden behouden.’
In de opzet van Rabobank participeert Orange met 10% in Rabo Mobiel. Ook Talpa krijgt 10%. Het multimediabedrijf gaat diensten aanbieden als muziek en voetbalbeelden.

› reageer

Zag tijdens het internetbankieren ineens dat het er nu al meer info is....

http://www.rabobank.nl/particulieren/producten/rabo_mobiel/

› reageer

Onbeperkt internet = F.U.P = max. 750 MB

› reageer

Sim-only prijs is voor de gemiddelde consument prima. 10ct p/m met minimaal verbruik van 10 euro.

Voor velen onder ons is de mogelijke 'data-sim-only' denk ik interessant. Het minimaal verbruik is 10 euro p/m; 750mb mobiel internet + bankieren kost 10 euro! M.a.w. een leuke xtra data-simkaart voor in je tweede toestel. Opzeggen kan je iedere maand met een opzegtermijn van 3 maanden.

De abo's met toestel zijn echt oninteressant.
Je koopt namelijk je toestel af in 12 of 24 maanden; je krijgt voor dat bedrag echter GEEN belminuten.... dure hobby dus. (am i wrong?)

Dit gaat het voorlopig voor de massa niet worden... heeft echter wel potentie.

› reageer

Imate SPL

Heb even snel gekeken, maar is deze telefoon al beschikbaar in Nederland?

ik weet niet helemaal wat de prijs zal doen, maar bij 1-jarig abonnement:

eenmalig € 210,-
daarnaast 12*10

totaal 330,- voor deze telefoon lijkt me niet overdreven veel

› reageer

Je kan je contract gelijk beeindigen, want je hebt geen contractstermijn. Wel een opzegtermijn van 3 maanden. M.a.w. 210 + 30 euro = 240 euro...

› reageer

op deze telefoons zit wel een simlock.
en ze hebben een 'rabobank menu'
Rabomobiel werkt via orange.
Zou de gesimlockte telefoon wel een orange kaartje acepteren ?

› reageer

@R-OO-B: als je bij Rabomobiel een abonnement neemt MET een toestel heb je WEL een minimum duur van 12 of 24 mnd. Dus je vergelijking gaat (helaas) niet op!

› reageer

@sjuppie tenzij je het toestel los erbij koopt via rabomobiel.

Maarre... het toestel heeft een simlock en branding, alle andere toestellen zijn volgens mij ergens anders goedkoper... dus: geen optie voor mij.

› reageer

Voor velen onder ons is de mogelijke 'data-sim-only' denk ik interessant. Het minimaal verbruik is 10 euro p/m; 750mb mobiel internet + bankieren kost 10 euro! M.a.w. een leuke xtra data-simkaart voor in je tweede toestel.

Per wanneer gaat dit van start?

› reageer

@arnhem check de actie ff mij de klantenservice, maar volgens mij kan je per vandaag bestellen...

› reageer

@ R-OO-B:

Ik heb even gebeld met klantenservice. En als ik onbeperkt internet wil kost het €10,- voor het telefoonabbo + €10,- voor onbeperkt internet, totaal €20,-.
Ik had gehoopt dat je voor €10,- totaal kon internetten, helaas.

› reageer

@arnhem, goed dat je het hebt nagevraagd! Jammer, helaas....

Op de website staat:
Minimum verbruikskosten
Als uw totale verbruikskosten aan bellen, sms'en, mobiel internetten en content (downloads) minder bedragen dan 10 euro, dan wordt het verschil in rekening gebracht.

Ze moeten de website aanpassen, want hier blijkt wat anders uit...

› reageer

Hmmm.. dat zou betekenen dat het misschien toch zou kunnen..

Waar staat dat precies op de website?

› reageer

http://www.rabobank.nl/particulieren/producten/rabo_mobiel/tarieven/

› reageer

Hier staat dat je een min. verbruiksbedrag van €10,- moet hebben:
Link

› reageer

"Onbeperkt Mobiel Internet voor 10 euro per maand."

"Als uw totale verbruikskosten aan bellen, sms'en, mobiel internetten en content (downloads) minder bedragen dan 10 euro, dan wordt het verschil in rekening gebracht."

Dus voor wie weinig belt maar veel internet via GPRS zou dit een interessante optie kunnen zijn? Een concurrent voor T-Mobile Web 'n' Walk? Zou gebruik met een laptop hier ook onder vallen of gaat het alleen om onbeperkt WAP zoals bij Orange World?

› reageer

"Als uw totale verbruikskosten aan bellen, sms'en, mobiel internetten en content (downloads) minder bedragen dan 10 euro, dan wordt het verschil in rekening gebracht."
Volgens de klantenservice is er altijd een min. van €10,-!! Daar komt de €10,- voor mobielinternet nog bovenop.

› reageer

Wel 750Mb voor €20:

Onbeperkt Mobiel Internet
U kunt ook kiezen voor Onbeperkt Mobiel Internet. Hiervoor betaalt u een vast bedrag van 10 euro per maand, zonder datalimiet. Hiermee kunt u e-mailen, chatten, mobiel internetten en mobielbankieren zoveel u maar wilt. Er geldt wel een fair use policy. Dit betekent dat we op basis van steekproeven het dataverkeer bekijken. Als blijkt dat u extreem veel dataverkeer genereert, meer dan 750 MB, dan nemen we contact met u op.

Wellicht het opnemen waard in het Mobiel Internet overzicht.

› reageer

"Volgens de klantenservice is er altijd een min. van €10,-!!"

Dat is duidelijk aangegeven op de website.

"Daar komt de €10,- voor mobielinternet nog bovenop."

Dat vraag ik me af. Als het zo is staat het niet duidelijk op de website.

› reageer

@Jacco2: Ja, dat is echt zo. Ik heb vanmiddag drie keer met de klantenservice gebeld.

› reageer

Dus als ik het goed begrijp...(even een sommetje

10 euro(9,95) per maand voor de nokia 6233
10 euro voor het abo
10 euro voor minimale belkosten +
---------------------------------------------------
30 euro in de maand als ik het goed begrijp?

› reageer

Klopt precies, vrij duur dus. Als je ff op TV zoekt kun je betere aanbiedingen vinden...

› reageer

Als ik het goed begrijp is het:

10 euro(9,95) per maand voor de nokia 6233
10 euro (minimaal) voor je belkosten
---------------------------------------------------
20 euro in de maand als ik het goed begrijp, maar je hebt dan pas 10 euro tegoed, m.a.w. 10 euro krijgen, 20 betalen = 20 cent per minuut!

Rabomobiel is alleen interessant als je een sim-only neemt....

› reageer

Maar met sim-only moet je weer een geschikt toestel hebben en die zijn alleen goedkoop bij een nieuw abo..dus 2 abo's 1 toestel = wisselen en das erg vervelend

› reageer

@niekje
Je geeft aan dat je een 'geschikt toestel' nodig hebt.....
Kan je dan niet met alle simlockvrije toestellen bellen via rabomobiel?

› reageer

De toestelprijzen op de site zijn op basis van 24 maanden!
Nokia 6233 kost bij 12 maanden 19,95 per maand
Dan kom je dus op;
12x 19,95=239,40
3 x 10=30
Totaal 269,40

Errug duur dus.

› reageer

Jullie hebben gelijk de Rabobank komt in elke vergelijking duurder uit!

je kan beter:
- een goedkope (super)sim-only afsluiten
óf
- een gewoon traditioneel abonnement afsluiten

De marketing is goed van de Rabobank, maar de prijs is gewoon te hoog.
Rabomobiel is niet goedkoop.

› reageer

De plannen van de Rabobank m.b.t. mobiel betalen worden weer wat concreter:

"De mobiele telefoon van de toekomst: zegeltjes, flessenbonnen en portemonnee in één
Woensdag, 31 januari 2007

In het derde kwartaal van dit jaar kunnen honderd klanten van supermarktketen C1000 hun boodschappen betalen met de mobiele telefoon. Tijdens een pilot van 6 maanden worden zegeltjes, flessenbonnen en betaalkaarten vervangen door een mobiele telefoon. De mobieltjes zijn voorzien van NFC-technologie (Near Field Communication) die het contactloos uitwisselen van informatie op korte afstand mogelijk maakt. Zoals bijvoorbeeld betaalopdrachten.

De technologie van de betaaloplossing wordt voorafgaand aan de pilot eerst uitvoerig getest door de Rabobank. Nadat de stabiliteit en veiligheid van de gehele betaalketen is vastgesteld, zullen Rabo Mobiel en KPN ieder vijftig klanten aansluiten die aan de daadwerkelijke pilot zullen participeren. De participanten krijgen dan mobiele telefoons met een ingebouwde NFC chip. Met de telefoon kunnen boodschappen contactloos afgerekend worden door het mobieltje simpelweg bij de pinautomaat bij de kassa te houden en een pincode in te toetsen op de pinautomaat. De betaaloplossing heeft geen kostenverhogend effect op de huidige betaalmiddelen.

Deelnemers aan de pilot kunnen verder klantenkortingen als spaartegoed bijschrijven op de telefoon. Hiermee behoort het plakken van zegeltjes tot het verleden. Het tegoed kan later weer gebruikt worden voor het afrekenen van boodschappen, gestort worden op een Rabobank rekening of gebruikt worden om ringtones, wallpapers en andere media te kopen voor het mobieltje. Ook emballagebonnen van ingeleverde flessen kunnen op de telefoon worden bijgeschreven en, als de klant dat wil, verrekend worden bij de kassa, of bijgeschreven worden op de Rabobank rekening.

De pilot is een initiatief van het RFID Platform Nederland, LogicaCMG, Schuitema (C1000), Rabobank, KPN en NXP Semiconductors. Met de pilot willen de initiatiefnemers in Nederland een doorbraak van NFC-technologie realiseren."

Bron: connexie.nl 31 januari 2007

› reageer

Zou het werken als ik b.v.b. een telefoon heb met een orange simlock,
en daar een kaartje voor zou willen kopen van rabo mobiel.
zou dat dan werken met elkaar, omdat rabo mobiel op het netwerk zit van orange.
of zou ik hem dan alsnog moeten sim-unlocken?

› reageer

Rabo Mobiel trekt veel ouderen

Rabo Mobiel verwacht eind dit jaar 120.000 klanten te hebben. Op dit moment zijn er ongeveer 30.000 mensen met een abonnement.

Het blijkt dat de bank relatief veel ouderen trekt. Uit onderzoek door de bank zelf blijkt dat dit komt door de bestelprocedure op internet. Alleen via de site van de Rabobank kan een abonnement afgesloten worden. Daarbij moet de geinteresseerde klant relatief veel tekst doornemen. En dat doen jongeren niet, zo heeft de Rabobank inmiddels ontdekt.

De bank heeft om die reden de bestelprocedure versimpelt en hoopt daarmee meer jongeren te trekken. De site bevat minder tekst en is aangepast op het surfgedrag van jongeren. Ook door de introductie van prepaidbellen verwacht de bank een wat minder oud publiek te trekken voor Rabo Mobiel.

www.connexie.nl Maandag, 18 juni 2007

› reageer

Dramatische cijfers voor RABO lijkt me, zeker gelet op het geld dat ze in advertising steken. Ik las een paar maanden geleden nog dat ze de stroom nauwelijks aan konden, maar dit was dus PR praat. Met 30.000 relatief ouderen staan ze niet sterk in de markt en die ouderen zijn zou ook niet bepaald van de "betalen met je mobiel" generatie. Daarnaast zal de "boom" naar 120.000 (eerst maar 'ns zien trouwens) vooral uit prepaid klanten bestaan. ARPU technisch ook niet super interessant. Daarna nog een lastige discussie met T-Mobile over het MVNO schap.

Genoeg werk aan de winkel dus voor Jochem en Fatima

› reageer

Toch heeft Rabomobiel wel z'n interessante kanten.
Van de providers die werken met oplaadkaarten (die ouderwetse dingen die je in de winkel koopt) zijn ze met 20 cent per minuut het goedkoopste.
En het is de enige provider waar je een flinke databundel (750 MB) kunt krijgen a 10 Euro per maand op een prepaidkaartje. Bij andere providers kan dat alleen in combinatie met een abonnement van een paar tientjes per maand.

› reageer

Verplaatst naar Providers

› reageer

De mobiel betalen proef van de rabo is uitgesteld:

Een proef met digitaal betalen bij een C1000-supermarkt in Molenaarsgraaf is uitgesteld. De techniek blijkt nog niet klaar voor de vuurdoop.
In het Zuid-Hollandse dorpje zouden boodschappers hun aankopen kunnen betalen met een mobiele telefoon die is voorzien van een Near Field Communication-chip. Het gaat om een project waarin NXP Semiconductors, Rabobank, KPN, RFID Platform Nederland en LogicaCMG samenwerken. Aanvankelijk zou de test deze week van start gaan, maar het blijkt dat de bijdragen van de deelnemende partijen nog niet goed op elkaar zijn afgestemd, aldus het Eindhovens Dagblad.

Flessen inleveren
Bij het afrekenen dient de telefoon in de buurt van een pinautomaat gehouden te worden, waarna via een persoonlijke pincode betaald wordt. Klanten kunnen het mobieltje niet alleen gebruiken om te betalen, maar ook om mee te sparen. Zegeltjes plakken is daarmee verleden tijd. Ook het geld dat flessen inleveren oplevert, kan bijgeschreven worden via de telefoon. Het tegoed dat de klant hiermee opbouwt kan hij gebruiken bij het doen betalingen, maar kan hij ook gebruiken voor de aanschaf van ringtones en wallpapers op de mobiel.

De techniek wordt op dit moment getest door de Rabobank. Als de veiligheid en stabiliteit in orde is, wordt het systeem echt ingevoerd. 100 klanten zullen dan een geschikte mobiele telefoon krijgen. 50 van hen krijgen het mobieltje via de Rabobank, de andere 50 via KPN Mobiel.

Meer: planet mm

› reageer

(Is het misschien handig om een apart forum te maken voor Rabo Mobiel?)

Interview met bestuursvoorzitter van de Rabobank

"Met Rabo Mobiel zitten we op 84.000 telefoons, die doelstelling (150.000 eind dit jaar) gaan we dus niet halen. De belofte dat je met je mobieltje bijvoorbeeld treinkaartjes kunt afrekenen, is nog niet ingelost. Maar als het eenmaal zover is, zal de verkoop van telefoons zeker versnellen."

In de krant staat verder nog: "Rabo Mobiel slaat niet aan. Volgens de Rabobank pikt de consument mobiel bankieren trager op omdat een betaalstandaard ontbreekt."

› reageer

Zijn er nog meer mensen bij wie ten onrechte 3 euro is afgeschreven wegens "Kosten Rabo MobielBankieren"? Als je Rabo Mobiel hebt en een Rabo betaalrekening zou dat abonnement gratis moeten zijn.

Die directeur van de Rabo mag dan wel klagen dat de belangstelling tegenvalt, maar dit soort fouten draagt er ook niet aan bij...

› reageer

rabomobiel moet gewoon doorgaan de bel tarieven zijn idd niet echt goedkoop maar je kan wel als prepaid klant onbeperkt internet nemen er is geen andere provider die dat doet, klantenservice kan beter maar over het algemeen ben ik zeker tevreden over rabomobiel

› reageer

Bij mij zijn er ook kosten berekend voor het mobiel bankieren, volgens mij is de rabobank weer erg onduidelijk bezig, want bij Rabomobiel Prepaid is mobiel bankieren NIET gratis, alleen bij een abonnement van Rabomobiel

› reageer

Op de hierboven al genoemde pagina staat:

"Gratis abonnement Rabo Mobielbankieren
Het abonnement Rabo Mobielbankieren is gratis voor Rabo Mobiel klanten. U kunt gebruikmaken van Rabo Mobielbankieren als u een betaalrekening bij de Rabobank heeft."

Dus als je prepaid hebt ben je geen Rabo Mobiel klant?

Ik heb een folder opgehaald bij de plaatselijke Rabobank en daar staat klip en klaar: "Alle heldere Prepaid tarieven op een rij. Rabo Mobielbankieren: Gratis abonnement (alleen mogelijk in combinatie met een Rabo Betaalrekening)". Nou weet ik niet meer wat nog waar is in een folder van de Rabobank, sinds de uitzending van Tros Radar over de OpMaat hypotheek...

› reageer

Allemaal erg goed voor te stellen. Sinds januari vraagt de Rabo ook op eens 2 euro bij elke pintransactie buiten de euro(valuta)zone. Ook binnen de EU waar (nog) geen Euro als betaalmiddel is. En dat kan aardig oplopen! Hier ben ik als klant nóóit over ingelicht. Uit ervaring doen ze bij dit soort fouten het liefst zo weinig mogelijk voor de klant. Ik wens jullie dan ook veel sterkte bij het terughalen van jullie geld!

› reageer

Off topic wellicht, maar die 2 euro wordt alleen berekend aan mensen met een studentenrekening (die al helemaal gratis is) en aan mensen die een "oude" vorm van een betaalrekening hebben. De 'remguliere' raboklant met een totaalpakket betaalt waar die ook pint ter wereld geen transactiekosten.

› reageer

Heb uit betrouwbare (anonieme) bronnen vernomen dat Rabo Mobiel momenteel in onderhandeling is met KPN. De 'migratie' zou momenteel voorbereid worden. Er komen ook nieuwe simkaarten op het KPN netwerk. Huidige klanten zullen naar alle waarschijnlijkheid worden voorzien van nieuwe simkaart.

Meer info heb ik niet, maar misschien toch interessant.

Heeft dit te maken met de fusie van Orange en T-Mobile? Heeft de Rabobank geen goed bod van T-Mobile ontvangen en blijft alleen LycaMobile MVNO op het T-Mobile netwerk? We zullen het zien.

› reageer

(Herhaalde vraag: is het misschien handig om een apart forum te maken voor Rabo Mobiel?)

Zou kunnen, misschien heeft KPN van de 'onzekere' situatie gebruik gemaakt door een aanbod te doen aan de Rabo dat ze niet konden weigeren.

Overigens is het probleem met de ten onrechte afgeschreven abonnementskosten voor Rabo Mobielbankieren gecorrigeerd. Hopelijk gaan ze bij de eerstvolgende incasso op 1 april 2008 niet weer in de fout.

› reageer

De Rabobank bevestigt noch ontkent geruchten over een overstap van MVNO-dochter Rabo Mobiel van Orange naar KPN. Geruchten over een dergelijke overstap deden onder meer de ronde tijdens het Mobile World Congres in Barcelona.

"Rabo Mobiel oriënteert zich op de nieuwe situatie die is ontstaan als gevolg van de overname van Orange door T-Mobile", stelt senior woordvoerder Jan-Willem ter Avest tegenover Telecompaper. "Mocht er een besluit worden genomen dat gevolgen heeft voor onze dienstverlening dan zullen wij onze klanten en de media daarover berichten." Over mogelijke gesprekken met KPN wil de woordvoerder niets kwijt.

Rabobank biedt sinds 15 november 2006 met Rabo Mobiel mobiel bankieren en bellen aan in één pakket. De bank biedt de dienst in samenwerking met multimediabedrijf Talpa en telecomprovider Orange. Vorig jaar november liet Rabobank-topman Bert Heemskerk weten dat Rabo Mobiel met 84.000 abonnementen ver achter liep bij de doelstelling van 160.000 voor eind 2007. Volgens de bank pikt de consument mobiel bankieren trager op omdat een landelijke betaalstandaard vooralsnog ontbreekt.

Rabo Mobiel stelt klanten in staat af te rekenen met hun mobiele telefoon, een betaalmethode waarvoor diverse pilots liepen en nog lopen bij onder meer supermarktketen C1000 en in Rotterdam. Rabo Mobiel heeft momenteel bij snackketen Febo een proef lopen met mobiel betalen.

bron: telecompaper

› reageer

HIEP HOI...
Medio april 2008 zal Rabomobiel overgaan van het Ornage netwerk naar het netwerk van KPN. De binnenlandse tarieven blijven ongewijzigd.
Super goed nieuws...

› reageer

Wat jullie vergeten in de kostenberekening dat Rabo mobiel zo duur is, is dat je bij Rabomobiel altijd 10cent p/m betaald en bij alle andere providers buiten je bundel al snel 24 cent. Ja je betaald voor je mobiel, al hebben ze die nu ook al gratis, maar dat betaal je bij elke provider alleen dan zit het in je vast kosten verwerkt.

› reageer

Move -> Rabo Mobiel + titelfix

› reageer

Ik vind met name het starttarief voor prepaid hoog. Ik dacht altijd dat dat kwam door Orange (bij UPC Mobile is het ook al zo hoog), maar RaboMobiel zegt de tarieven hetzelfde te zullen houden bij de overstap op KPN. Dus aan Orange zou het niet kunnen liggen. Of RaboMobiel gaat over een paar maanden de tarieven toch bijstellen, als de klanten van de ergste schrik zijn bekomen?

Als ik RaboMobiel nog een tip mag geven: voeg de twee opties voor mobiel Internet samen. Momenteel betaal je 2 euro per MB, of 10 euro voor 'onbeperkt' (750 MB FUP) per maand. Maak er gewoon van: 2 euro per MB met een maximum van 10 euro per maand (met FUP). Geen gedoe meer met van tevoren kiezen en instellen, verschillende APN's e.d. Zowel de kleine als de grote internetter hebben hier baat bij.

(Cool, er is een RaboMobiel forum )

› reageer

Vanaf medio april 2008 zal Rabo Mobiel haar diensten aanbieden via het mobiele netwerk van KPN.

Om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, gaan we de overgang van Orange naar KPN gefaseerd doorvoeren. Eind mei starten we met het geleidelijk overzetten van bestaande klanten, zoals u.

Uw gemak staat voor ons voorop
Dankzij de goede samenwerking tussen Rabo Mobiel, Orange en KPN zult u vrijwel niets van de
overgang merken. U krijgt te zijner tijd een nieuwe simkaart, waarmee u met uw bestaande telefoon toegang krijgt tot alle gebruikelijke diensten, maar dan via het KPN netwerk. U behoudt uw huidige telefoonnummer en krijgt ruim de tijd om de nieuwe Rabo Mobiel simkaart te activeren en in gebruik te nemen.

U krijgt er een aantal nieuwe diensten bij
Op het KPN netwerk heeft u straks toegang tot alle bekende Rabo Mobiel diensten, daarnaast kunt u gebruik gaan maken van een aantal nieuwe diensten, zoals MMS en breedband mobiel internet (UMTS).

De tarieven voor bellen in Nederland, sms’en en mobiel internet blijven gelijk. Alleen de tarieven voor bellen in en naar het buitenland veranderen. Sommige tarieven zullen iets stijgen en andere dalen. De nieuwe tarieven staan vanaf medio april op www.rabomobiel.nl, maar gelden pas als u via het KPN netwerk belt.

Voorlopig hoeft u niets te doen
Zoals gezegd starten we in mei met omzetten. In voorbereiding daarop ontvangt u eind maart uitgebreidere informatie. Daarin leest u wanneer we precies starten en hoe het omwisselproces er voor u uitziet. Uiteraard kunt u de komende tijd Rabo Mobiel gewoon blijven gebruiken zoals u gewend bent.

Op www.rabomobiel.nl/klantenservice vindt u antwoord op de meest gestelde vragen.

Ik dank u hartelijk voor uw vertrouwen in Rabo Mobiel.

Met vriendelijke groet,

› reageer

Heb gisteren voor E10,- totaal bij Mmarkt Lwrdn 10 Rabomobielsimmetjes gekocht. Totaal, met de actie van registreren op Mijn Mobiel (per sim E5,- extra) E150,- beltegoed.

MAAR: slechts 3 sims konden geregistreerd worden; INLOGGEN was al helemaal niet mogelijk: "Op dit moment is Mijn Mobiel niet bereikbaar. Probeert u het later nog eens." Uren mee zoet geweest, dikke SHIT!

4 sims zijn momenteel al actief in gebruik. Hiervan 3 geregistreerde, en 1 niet.

Paar vragen:
1) Weet iemand wat er met de prepaidsims gaat gebeuren bij de overgang v Orange>KPN (je hoeft immers bij registratie niet eens je adresgegevens achter te laten); neem aan dat als registreren al niet lukt, ik t beltegoed (nu E100,-) maar snel moet verbruiken?
2) Wie heeft met prepaid ervaringen betreffende registratie-problemen/inloggen? (Heb hier al heel wat negatieve reacties over deze MVNO gehoord/gelezen; "kat in de zak gekocht?"

› reageer

Euh? Hoe heb je die gekocht bij de MM? PP sim only voor 1 euro per stuk? Extra opruiming ofzo?

› reageer

@DeLange;
Grote opruimactie bij Mmarkt Lwrdn! E2,- per startpakket; vanaf 10 pakketten E1,- per stuk. Er lagen er honderden!!! (Na mijn koop afgelopen zaterdagmiddag nog slechts 10 over in de bak!). Volgens de chef van de telecomafdeling had er ook iemand 50 stuks ineens gekocht; wel mooi even E750,- beltegoed voor E50,- kosten, MAAR als hij niet kan registreren heeft hij i.p.v. 750 euries "maar" 500 euries beltegoed! _/-\o_

Iemand nog antwoorden op mijn eerdere post?
Ben erg benieuwd! _/-\o_

› reageer

Vanmiddag gebeld met de KS. Er zou een storing zijn op de site. Toen ik de naam van Telecomvergelijker noemde, werd vlot van de door mij in gebruik zijnde 4 sims, waarvan 3 geregistreerd (inloggen ho maar, al drie dagen...),de voicemail (via Orange) gedeactiveerd.

Het extra beltegoed van E5,- per sim staat nog steeds niet op de geregistreerde sims.

Wanneer je niet geregistreerd staat (heb er nog 6 wel geactiveerden liggen), dan vervalt de kaart/nummer en het beltegoed bij overzetten naar KPN (vanaf Orange)!
DAN MOET JE WEL KUNNEN REGISTREREN!
KS: Probeert u het morgen nog eens...
Denk dat ik maar probeer een mail te sturen met alle gegevens betreffende deze 6 sims... : _/-\o_

› reageer

Eindelijk sinds gisteren nog 4 van mn sims weten te registreren.
De vele emails over en weer hebben slechts opgeleverd, dat er voor prepaidklanten al weken(!) een storing op de site is betreffende het inloggen op Mijn Mobiel. Na meerdere telefoontjes met de KS zijn van deze sims de voicemails er eindelijk af, na tussenkomst van Orange. _/-\o_

Tjongejonge wat een zooi daar. Overigens stonden de mensen van de KS mij uiterst geduldig en vriendelijk te woord.
Volgens mij hebben ze weinig verstand daar van telecommunicatie. :
Ze hebben hopelijk meer kennis in huis van geldzaken.

› reageer

In Hengelo hadden ze nog een paar kaarten liggen zag ik. (10 ofzo)

› reageer

EINDELIJK!

Voor prepaidklanten is het nu (weer) mogelijk om in te loggen op Mijn Mobiel.
Heb van de 10 al 4 kaarten leeggebeld en weggedonderd.
MAAR heb er nog 6 over. Hiervan 4 met naam/adres/etc geregistreerd; vandaag op alle vier E5,- extra gekregen.
De andere 2 sims alléén met email geregistreerd. Om voor de E5,- extra in aanmerking te komen moet je je naam/adres/etc invoeren. Heb ik dus opnieuw geregistreerd. De KS had de voicemail via Orange er af gedaan, op mijn verzoek; stonden die er weer op! Door 2e keer registratie is er een reset gedaan en ik kon via Mijn Mobiel de voicemail niet weer deactiveren (wat wel zou moeten kunnen; werkt net als bij UPC). KS maar weer gebeld, via Orange er weer afgehaald. Het wachten is nu voor deze 2 sims op de extra E5,-.

Of het deze rompslomp allemaal waard was? "Ach, het houdt je van de straat."

I REST MY CASE.

› reageer

EDIT:

Vandaag op beide sims vanmorgen vroeg al de extra E5,- ontvangen. _/-\o_
Rabo Mobiel leest zeker mee!

HET RECHT HEEFT GEZEGEVIERD.

› reageer

Registreren gaat gewoon erg goed hoor ik van veel klanten. Loopt vrijwel vlekkenloos, alleen dat inloggen werkte een lange tijd niet.

› reageer

Ik kreeg gisteren het bericht: "U heeft een beltegoed ontvangen van 0 euro en 0 cent". Ik had (kort) gebruik gemaakt van mobiel internet om mijn e-mail te checken maar er is niets van mijn beltegoed af gegaan.

Misschien zijn ze aan het voorbereiden voor de overstap op KPN?

In ander nieuws, Rabobank gaat stug door met betalen via de mobiel.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.