Wereldwijd bellen tegen lokaal tarief vanaf GSM

Ik denk idd dat het dus niet een oplossing is voor de vakantie. Want vanuit het buitenland bellen naar een lokaal nummer of een nederlands nummer is nog altijd een roaming tarief.

Dit komt dus alleen er op neer dat je vanuit nederland naar een buitelandse vriend in zn eigenland goedkoop kan bellen. Leuk, maar als ik even mn telefoonlijst bekijk, komt dat bij mij niet voor..

› reageer

Wereldwijd bellen tegen lokaal tarief
door onze redactie
AMSTERDAM - Begin oktober introduceert het startende Nederlandse bedrijf Nimbuzz een unieke dienstverlening: wereldwijd bellen vanaf je mobiele telefoon tegen lokale kosten. Om van deze gratis dienst gebruik te kunnen maken is het niet nodig je SIM kaart te verwisselen, credits te kopen of een WiFi of UMTS verbinding te hebben.

en gprs-dataverbinding is de enige vereiste om een Nimbuzz gebruiker te bellen aan de andere kant van de wereld tegen een lokaal tarief. “Deze dienst is zeer goed te vergelijken met de PC-georiënteerde dienst van Skype, waarmee je gratis tot goedkoop kunt bellen”, aldus Martin Smink van Nimbuzz. “Wat Skype biedt voor de pc, biedt Nimbuzz voor de mobiele telefoon!”

De onderliggende techniek biedt mensen de mogelijkheid om andere Nimbuzz gebruikers mobiel te bellen door hen aan te klikken in de Nimbuzz buddylist. Hierdoor wordt geheel automatisch via een gsm-verbinding lokaal ingebeld naar een van de landelijke inbelnummers, waarna het gesprek wordt vertaald naar VOIP. Die wordt centraal afgehandeld in een van de Nimbuzz Voice centrales in Amsterdam, New York of Hongkong.

Hierdoor vindt een enorme kostenreductie plaats bij internationale gesprekken door het omzeilen van dure roamingkosten. Met deze (gepatenteerde) techniek kunnen ook gesprekken plaatsvinden tussen een mobiele telefoon en een gebruiker die achter zijn pc zit. Het is nu al mogelijk om via Nimbuzz vanaf je mobiele telefoon een Google Talk-gebruiker te bellen. Verwacht wordt dat dit voor het einde van het jaar ook mogelijk is voor Skype-gebruikers.

› reageer

Helaas... bij veel GSM netwerken kost het bellen van een lokaal buitenlands nummer tijdens romaing net zoveel als het binnen die zone naar een buitenlands nummer bellen. Dit gaat dus niet heel veel helpen, ook al is de techniek leuk.

› reageer

http://www.nimbuzz.com/features/voice1/

› reageer

Bij deze is de waarde van een lokale buitenlandse prepaid weer helemaal terug. Dit is de enige manier om vanuit het buitenland goedkoop lokaal in te bellen. (Zoals Elsinga al opmerkte is het bij de meeste Nederlandse abonnementen in het buitenland hetzelfde tarief om lokaal te bellen als het internationaal tarief).

› reageer

Vanuit het buitenland heb je hier niks aan (of je moet al lokale sim kopen, maar dat was niet de bedoeling van het bedrijf).

› reageer

Misschien wel gunstig voor Tele2 gebruikers. De internationale tarieven in b.v. Duitsland zijn in verhouding relatief laag, begint geloof ik bij 29 cent per min.

› reageer

. Hierdoor wordt geheel automatisch via een gsm-verbinding lokaal ingebeld naar een van de landelijke inbelnummers, waarna het gesprek wordt vertaald naar VOIP. Die wordt centraal afgehandeld in een van de Nimbuzz Voice centrales in Amsterdam, New York of Hongkong.

Zoals je kan lezen hier wordt er ingebeld naar een nummer in amsterdam. Dit nummer is dus een nederlands nummer. In heel de tekst wordt niet gesproken over een verschil tussen bellen naar een vast of mobiel nummer.

› reageer

Wij hadden het er tot nu toe over wat het nut is als je IN het buitenland bent en naar Nederland wilt bellen. Daarvoor is de dienst helaas niet zo nuttig doordat je VANUIT het buitenland bij de meeste providers een eenheidstarief hebt.

Voor bellen vanaf Nederland naar het buitenland is het misschien wat anders. Daar had ik nog niet eens aan gedacht.

› reageer

Mijn naam is Martin Smink, COO van Nimbuzz.

Gelet op de reakties op de site zet ik hier een aantal zaken op een rij.

Nimbuzz is een compleet nieuwe manier van communiceren met je mobiele telefoon. Een bundeling van diensten bereikbaar vanuit een centrale buddylist op je telefoon. Bellen, chatten en berichten.

Wat betreft bellen: Met Nimbuzz Voice voer je internationale gesprekken, M2M, tegen lokale inbelkosten vanuit je bundel. Geen SIM kaart wisselen, Geen credits, Geen WiFi of UMTS nodig. Alleen een GPRS abonnement volstaat. Voorlopig zijn de inbelnummers vaste nummers. Straks zijn dit mobiele nummers.

Doordat operators nog steeds dure roamingtarieven vragen voor bellen in het buitenland binnen die buitenlandse landsgrenzen wordt Nimbuzz daar ook mee geconfronteerd. Bedenk echter dat technologie en politiek in het voordeel van Nimbuzz werken. Het is een kwestie van tijd dat ook deze hurdle wordt geslecht.

Nimbuzz Voice, komt zeer binnenkort beschikbaar. Door in te schrijven op de website http://www.nimbuzz.com/features/voice1/ volgt automatisch een uitnodiging om mee te draaien in de markttrial die nu plaatsvindt.

Tegelijkertijd wordt mobiel bellen met Google Talk en daarop volgend MSN toegevoegd. M2PC. Ook hier lokale belkosten, waar de GT en MSN buddies zich ook bevinden!

Bedenk dat Nimbuzz niet alleen ontstaan is uit zakelijke motieven. Het gaat er vooral ook om om stappen te zetten naar een wereld waar mobiele communicatie betaalbaar is en waar je fun mee kunt hebben!

Met zoveel verschillende telefoons (meer dan 800), zoveel verschillende mobiele platformen en een defensieve telecom industrie moeten we flink aan het werk om deze droom te realiseren. Dat gaat ons lukken en vooral met een gebruikersbestand die bereid is bij te dragen aan de verdere roll-out van deze start.

De eerste 90 uur dienstverlening is ons prima bevallen!

Martin Smink

› reageer

@Martin: Als je toch hier post, dan kan je ook direct iets meer uitleg geven. Wat doet die GPRS verbinding nu precies, ook dat is namelijk duur in roaming gebruik. (vooral met het naar boven afronden van je gebruik bij T-Mobile en co.). Maak je via GPRS verbinding om de buddy lijst op te halen en je toestel opdracht te geven voor een lokale inbelverbinding?

Spraak over GPRS is duur en GPRS lijkt mij daar te traag voor. Kan je iets meer uitleg geven?

Buitenlandse providers bieden vaak wel WAP/Vodafone Live aan op prepaid over GPRS, maar surfen buiten het portal van de buitenlandse prepaid provider is vaak nog niet mogelijk. Kan je dan toch jullie systeem gebruiken?

› reageer

Allereerst, de spraakverbinding gaat over GSM en niet over GPRS, UMTS of EDGE. Daarom is de kwaliteit perfect.

Een geregistreerde gebruiker belt, als hij een andere Nimbuzz-gebruiker mobiel wil bellen, met zijn telefoon naar een lokaal vast nummer in zijn eigen land. In Nederland is dat nu een 020-nummer. Het nummer wordt semi-automatisch gebeld binnen de Nimbuzz applicatie op je mobiele telefoon. Zodra je een buddy aanklikt in je roster en de optie bellen kiest. Het signaal gaat vanaf dat inbelnummer via SIP, een protocol voor internettelefonie, van de ene SIP-server naar de andere. We hebben SIP-servers in Europa, Azië en Amerika. Het gaat vervolgens naar de ontvangende partij, die ook Nimbuzz aan heeft staan, en het gesprek komt tot stand tegen lokaal beltarief. De rol van GPRS hierbij is uitsluitend signallering, waarbij nauwelijks dataverkeer ontstaat.

Operators hebben ingewikkelde data abonnementen. Vele soorten en maten. Voor consumenten is het nauwelijks nog mogelijk om een goede keuze te maken vanwege deze ingewikkelde aanbiedingsvormen. Daar komt inderdaad bij dat sommige operators block rounding (het naar boven afronden van datagebruik in een tijdsperiode) toepassen. Dit zijn aanbiedingsvormen die uit de vorige eeuw zijn. Wij hanteren voor onze gebruikers simpele principes: lokale inbelkosten en een gprs abonnement. Operators moeten hun klanten beter adviseren over de gebruikskosten van hun produkten.

Vanuit Nimbuzz is dus ons advies: zoek een operator die je een GPRS bundel kan aanbieden met een duidelijk afrekenprincipe op KB. en bij voorkeur zonder blockrounding, dan wel blockrounding per KB.
Vodafone, slechts bedoeld als bijvoorbeeld, biedt in een van hun dataplannen 1 MB per maand aan voor 50 cent. Dit ter illustratie van de kosten. Dat is het equivalent van 10 smsjes of zo. Bovendien zit er in Nimbuzz een datateller zodat je je gebruik kunt bewaken.

Geloof me, je moet erg je best doen met chatten, texten en bellen om een hele MB te verstoken.

Nimbuzz maakt gebruik van een directe socketverbinding en het maakt daarbij niet uit of je bijvoorbeeld Vodafone Live of Vodafone web abonnement hebt.
En ja, gegegeven de werking van Nimbuzz mobile, je buddylist wordt opgehaald via GPRS (of EDGE of UMTS).

› reageer

ze bedoelen toch gewoon lokaal tarief als in mobiel --> vast? Dat is dan toch niet echt voordeliger lijkt mij.

› reageer

"In Nederland is dat nu een 020-nummer."

Er staat inderdaad "nu". Zodra Nimbuzz Voice officieel in gebruik wordt genomen is het inbelpunt een mobiel nummer. Tijdens deze testperiode is het een vast nummer.

Terecht opgemerkt.

› reageer

Ik weet het, het is nog vroeg maar ik kan de tarieven niet vinden.
Waar staan die op de site.

› reageer

Interessant concept maar ik snap niet waarom GPRS nodig is voor 'signalling'. Bovendien werkt het slecht (want duur) of helemaal niet met prepaid (afhankelijk van de operator).

Ik denk dat het moeilijk zal zijn te concurreren met andere opties zoals Lebara, United Mobile, 06internationaal.nl en calling cards zoals Budgetphone.

› reageer

Inbellen met je mobiel via www.helloasia.nl. Goedkoop en het werkt goed, wat wil je nog meer

› reageer

Anders dan Lebara, United Mobile, 06internationaal.nl en calling cards zoals Budgetphone en veel andere initiatieven biedt het Nimbuzz concept: mobiel bellen, chatten en texten. Van mobiel naar mobiel en van mobiel naar communities zoals MSN, GT ed. Het concept wordt de komende maanden verder ingevuld. Wait and see!

Anders dan Lebara, United Mobile, 06internationaal.nl en calling cards zoals Budgetphone en veel andere initiatieven heb je met Nimbuzz' bellen geen credits nodig, geen UMTS of WiFi, geen (tijdelijk) ander telefoonnummer of SIM card. Je betaalt alleen de locale inbelkosten uit je eigen bundel aan je eigen mobiele operator.

Die zijn voor iedereen anders. Daarom staan er geen tarieven op de website. Gebruikers betalen niets aan Nimbuzz.

Om het bellen met Nimbuzz mogelijk te maken is GPRS nodig. Het spraakkanaal is GSM. Daarmee perfecte kwaliteit en geen internationale roaming.

Time will tell!

› reageer

Dus als ik het goed begrijp is deze dienst interessant voor gebruikers die *in eigen land* (als in: niet roamend) willen bellen/chatten met *buitenlandse* vrienden (die ook niet roamen)? Want je belt als NL gebruiker steeds een NL nummer (en da's duur, roamenderwijs) en als buitenlande gebruiker ook een nummer in het eigen land (idem duur roaming). Dat de verbinding tussen de landen via SIP gaat, da's voor de gebruiker niet zo interessant (want ze merken het niet als het goed is).

De dienst is dus niet persé voor de gebruiker die goedkoop wil, maar meer voor de gebruiker die always-connected wil zijn. Soort MSN-on-the-go, gecombineerd met spraak.

› reageer

Ik denk idd dat het dus niet een oplossing is voor de vakantie. Want vanuit het buitenland bellen naar een lokaal nummer of een nederlands nummer is nog altijd een roaming tarief.

Dit komt dus alleen er op neer dat je vanuit nederland naar een buitelandse vriend in zn eigenland goedkoop kan bellen. Leuk, maar als ik even mn telefoonlijst bekijk, komt dat bij mij niet voor..

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.