'Smishing' Waarschuwing McAfee

Tja, de 'gratis ringtone van toppertje, sms **** ON naar ****' achtige reclames schijnen ook leuk te scoren. Is geen fr@ude maar kleine lettertjes zijn wel erg klein. En oplichting vanuit tropische oorden door 1x over te laten gaan zodat mensen terugbellen en aan het lijntje (letterlijk+figuurlijk) worden gehouden door een 090x-soort bandje...

Beetje mix van bangmakerij, eigen reclame en klein stukje infowaarde voor gemiddelde gebruiker

› reageer

McAfee waarschuwt voor 'smishing'
Sms'jes als lokkertje

"Virusbestrijder McAfee zegt een nieuwe vorm van verspreiding van malware op het spoor te zijn gekomen: sms'jes. De methodiek is door het bedrijf 'smishing' genoemd.

Het sms'je zelf bevat alleen tekst en is dus relatief onschuldig, maar het probeert iemand naar een site met kwaadaardige software te lokken. In zo'n sms wordt dan gemeld dat de ontvanger - voor een hoog terugkerend bedrag - een abonnement heeft genomen op dienst X.

De enige manier om je weer af te melden, is langs te gaan bij een bepaalde website, die dan vervolgens probeert een Trojaans paard te installeren of je probeert op te lichten. McAfee noemt SMiShing "een bedreigingvorm in opmars".

De vrees om een prijzig abonnement te krijgen aangesmeerd en goedgelovigheid zijn twee belangrijke succesfactoren bij smishing. McAfee denkt dat moeilijk is te voorkomen dat mensen via telefoons worden gesommeerd naar website te gaan, omdat gebruikers een telefoon anders benaderen dan een computer.

"Ze hebben (nog) niet geleerd om hun telefoons met dezelfde argwaan te benaderen die ze bij laptops wel toepassen", aldus McAfee. Het maant bedrijven om nu al met voorlichting te beginnen."

Lars Pasveer
28 augustus 2006
Bron: ZDNet

-----------------------------------------

Hier trappen wij natuurlijk niet in.

› reageer

je zou wel goed gek zijn, en als je dan toch aan zo'n sms abo vastzit even contact opnemen met je provider

› reageer

Moet je maar net weten, volgens mij melden veel kinderen/tieners zich nog steeds onwetend aan op allerlei SMS abonnementen die dreunend van Jamba & co. de huiskamer binnen denderen op TMF etc.

Die zijn dus uiteindelijk bekend met sms-abonnementen en zullen vast direct reageren. Vervolgens dus even de PC van pa besmetten. Die kids klikken werkelijk overal op!

Laatst zat er zo'n kid mijn ebay winkel leeg te klikken. Aangezien ik argwaan had maar even opgebeld: de moeder van het kind nam op en die kon het kind nog net bij de laatste veilingen een tik uitdelen. Zat gewoon wat in het wildeweg te klikken op de PC van Pa onder het motto: "het is vakantie en ik verveel me".

Volgens mij openen hele volkstammen ook nog steeds bijlagen in mails van onbekenden.

› reageer

Tja, de 'gratis ringtone van toppertje, sms **** ON naar ****' achtige reclames schijnen ook leuk te scoren. Is geen fr@ude maar kleine lettertjes zijn wel erg klein. En oplichting vanuit tropische oorden door 1x over te laten gaan zodat mensen terugbellen en aan het lijntje (letterlijk+figuurlijk) worden gehouden door een 090x-soort bandje...

Beetje mix van bangmakerij, eigen reclame en klein stukje infowaarde voor gemiddelde gebruiker

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.