Geen camera meer nodig !?

Net even een klein testje gedaan tussen m'n nikon d50 en se d750i. Uiteraard is er wel verschil duidelijk, maar als je de foto's klein afdrukt scheelt het niet eens zo erg veel. Het verschil wordt wel enorm als het licht afneemt, of juist erg fel wordt.
Ik kan me dus eigenlijk wel voorstellen dat velen het verschil niet goed zullen opmerken.

› reageer

http://www.ad.nl/multi-media/article584607.ece

› reageer

We lieten de foto’s op 10x15 cm afdrukken en zagen na ontvangt absoluut geen verschil tussen de 8 megapixel-foto’s en de plaatjes geschoten door het 3,2 megapixel SE-mobieltje.
Dat zegt meer over de schrijver dan over fotokwaliteit...

› reageer

Ik ben het er wel mee eens (het artikel nuanceert wel een beetje). Misschien niet geschikt voor je trouwreportage, maar voor de huis-, tuin- en keukenfoto voldoet bij ons een k750i prima. En die heb je tenminste altijd bij je. Aangezien ik zelden of nooit foto's op de voorgevel van mijn huis projecteer zeggen alles boven een paar megapixel mij niet zoveel meer. Een 10x15 foto kun je prima maken met de nieuwere gsm's.
En als dat dan meer zegt over mij dan over de fotokwaliteit... achja, het zij zo.

› reageer

probeer dan maar es een foto te maken die niet in daglicht is, dan denk ik toch echt dat je wel voor een digi zou kiezen. Foto's met mijn k750 zijn in goed daglicht nog wel een beetje te doen, maar zodra het een beetje donkerder wordt zijn ze niet om aan te zien.

› reageer

De K800i heeft een xenon flitser dus in het donker schijn je daar ook prima foto's mee te kunnen maken

› reageer

Volgens een test in Connect maakte de SE K800i betere foto's dan de Nokia met Carl Zeisslens.

Voor de huis tuin en keuken fotograaf voldoende. Met een goede digicam van rond de 250,- á 300,- euro kan je natuurlijk betere foto's schieten. Minder beeldruis, betere optische zoom, betere belichting door de flitser etc. Het begint er intussen wel behoorlijk op te lijken dat digitale camera's overbodig gaan worden.

› reageer

De Xenon Flash zegt puur iets over rode ogen reductie geloof ik, kan met mijn K800i echt geen echte hoogstaande foto's maken in een beetje duisternis zoals een kroeg...

› reageer

Je hebt verschillende camera's voor verschillende doeleinden. Zelfs de meest serieuze (hobby)fotograaf had vroeger al, naast zijn mooie spiegelreflexen, een kleinbeeldcompactcamera, voor die onverwachte, mooie of leuke momenten onderweg. Je hebt tenslotte niet altijd een spiegelreflex met een of twee objectieven en een losse flitser bij je.
Later werd dat een digicam en nu neem ik, als ik niet speciaal op stap ga, om te fotograferen, geen digicam meer mee, mijn SE K750i en nu mijn SE K800i zijn voor mij voldoende voor dergelijke snapshots.
Natuurlijk maakt een digicam, door het betere objectief, mooiere foto's maar de flitsers van dergelijke camera's zitten ook te dicht bij het objectief, om een foto mooi uit te lichten. Vergelijk dat maar eens met een spiegelreflex met een losse flitser, een wereld van verschil !
Om maar gelijk de megapixel-snobs de wind uit de zeilen te nemen : zelfs een dure digitale compactcamera komt, wat fotokwaliteit betreft, niet eens in de buurt van een kleinbeeldspiegelreflexcamera met een paar mooie objectieven en een losse flitser. Mede door de hoge kwaliteit van de huidige kleinbeeldfilm, zijn de foto's van de laatste veel scherper en hebben een veel betere kleurverzadiging. En dan hoef je ze ook nog niet eens te photoshoppen !
Maar ook in dit geval zie je nauwelijks verschil bij foto's, die op klein formaat zijn afgedrukt. En daarmee is de cirkel weer rond : ik sjouw mijn mooie kleinbeeldspiegelreflex niet overal mee naartoe en daarom ben ik blij met mijn K800i .

› reageer

Voor foto's gebruik ik zelf mijn digitale camera, neemt natuurlijk niet weg dat de K800i gewoon een goede camera heeft (voor in een telefoon). Uit de test bij nieuwemobiel.nl blijkt deze dan ook de beste te zijn. Toch ben ik van mening dat een 'gewone' digi cam altijd net wat beter is en altijd een voorsprong heeft ten opzichte van camera's in telefoons. Een paar jaar geleden waren we enorm te spreken over de gewone camera functies in de telefoons, met name de VGA camera's die toen ook korte video op konden nemen. Leuk, een camera op je telefoon, maar die waren nog niet eens te vergelijken met digitale camera's. Tegenwoordig vliegen de cameratelefoons je om de oren en veroveren ze in een rap tempo de markt. Ik wacht maar af wat we over een paar jaar gaan zien.

› reageer

Ik zag trouwens net dat LG al een jaar een 5 MP camera heeft, zag hem toevallig van de week bij de BC liggen. Heb daar hier nooit veel over gelezen, iig veel minder dan over de SE K800i.

› reageer

Ik ben benieuwd wanneer de foto-industrie komt met het antwoord: een digitale camera met ingebouwde GSM

› reageer

Die LG met 5Mpixel wordt erg slecht getest:
http://www.newmobile.nl/eur/nl/news.php?news_id=ca310c
Als het geheel nu concluderend samengevat wordt op fotokwaliteit dan valt op dat de Sony Ericsson K800i nog steeds eenzaam aan de top staat. Er is geen enkele reden om de KG920 te kopen, want het fotograferen is een crime en levert niets extra's op aan beeldkwaliteit. De N73 en N93 zijn leuke apparaten met een redelijke beeldkwaliteit waar de N93 misschien te veel opvalt en te dik is, maar wel een optische zoom heeft. zie ook:http://www.telecomvergelijker.nl/thread/19316

Ik vind het idee van het artikel in het AD grote onzin. Hoewel ik zeker VOOR camera-gsm's ben (heb een K750i) maakt een echte camera gewoon betere foto's. Een goede telefoon camera is juist zo leuk/handig omdat je ook redelijke foto's kan maken op momenten dat je je camera niet bij je hebt.

› reageer

Net even een klein testje gedaan tussen m'n nikon d50 en se d750i. Uiteraard is er wel verschil duidelijk, maar als je de foto's klein afdrukt scheelt het niet eens zo erg veel. Het verschil wordt wel enorm als het licht afneemt, of juist erg fel wordt.
Ik kan me dus eigenlijk wel voorstellen dat velen het verschil niet goed zullen opmerken.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.