2e Kamer: Aanpak autodialers

Het vervelende is wel dat je maanden op je geld moet wachten en niet iedereen heeft al een goed gevulde portemonnee

› reageer

2e kamervoorstel:

"Overheid gaat strijd aan tegen dialeroverlast

Mensen die inbellen bij hun internetprovider en onverwachts een hoge telefoonrekening krijgen vanwege een zogenaamde ‘autodialer’, hoeven deze rekening niet meer te betalen.
De meeste mensen internetten tegenwoordig via een breedbandverbinding: bij de kabel of via ADSL. Maar ongeveer een derde doet dat nog steeds via een inbelverbinding. Die kunnen tegen het probleem aanlopen dat zich stiekem een illegaal programmaatje op de computer nestelt, dat - zonder dat je dat door hebt - naar een ander, veel duurder nummer belt.

Actie
De Consumentenbond voert al jaren actie tegen deze misstand. Het ministerie van Economische Zaken heeft nu bedacht om het probleem bij de telefoniebedrijven neer te leggen. Consumenten die zoiets meemaken, kunnen een klacht indienen bij hun telefoonmaatschappij en het betalen van de telefoonrekening opschorten. Als blijkt dat de hoge rekening inderdaad door een ‘autodialer’ komt, hoeven ze de rekening helemaal niet te betalen. De Consumentenbond is hier enthousiast over."

Donderdag 6 september 2006
www.consumentenbond.nl via www.webwereld.nl

Betreffende kamervoorstel

› reageer

Mooi nieuwsbericht ROOB .

› reageer

Laten we hopen dat het voorstel geaccepteerd wordt en ook geldt voor de mobiele providers....

Wel apart dat de consumentenbond adviseert om het betalen van de rekening op te schorten. Dit is wel het laatste advies dat ik iemand zou geven. Een incassorekening of preventel/bkr-notering zit in een klein hoekje.

› reageer

Zie ook hier

› reageer

Strange idea, want waarom moeten de providers nu opdraaien voor de kosten van dialers??

› reageer

Volgens mij 'draaien' ze er niet voor op. De providers betalen natuurlijk door aan de eigenaar van het gebelde nummer, als ze niets uitbetalen zitten ze dus ook niet met kosten, hooguit wat ongemak.

› reageer

En daar gaan we weer... Wat is er toch mis met een klein beetje "eigen verantwoordelijkheid"? Al die sukkels die software installeren zonder ook maar de licentie te lezen verdienen dit toch gewoon? Vrijwel elke "dailer" is er zeer duidelijk over wat er gaat gebeuren! Maar als iemand pornosites bezoekt en daar een "klik hier als je g#*l bent" volgt, dan is dat toch gewoon z'n eigen risico?
Ik heb er geen medelijden mee hoor! Als je bij een willekeurig ander contract in het leven je "ok" geeft zonder het goed te lezen, kan er nog veel meer misgaan!
Deze mensen hebben een "dienst" gebruikt, en willen daarna niet betalen... Ik hoop eigenlijk op een paar rechtzaken van de dailer-bedrijven!

› reageer

Dan ken je het intelligentieniveau niet van de gemiddelde Nederlander Remco.. Terwijl je daar toch wel het één en ander van zou moeten weten als je uit Leiden komt haha, gezien dat de stad is met het hoogste percentage analfabetisme van alle steden

› reageer

blabla ==> Wat is er mis met geld verdienen aan stomme mensen? Dat doet Microsoft al tientallen jaren

› reageer

Ik vind het een uitstekend voorstel !

Het probleem ligt nu bij de telecomproviders die uit voorzorg bepaalde nummers nu wel MOETEN blokkeren. Nog mooier zou een manier zijn om de provider bepaalde commerciele sms diensten te kunnen laten blokkeren. Ook daar is steeds vaker onduidelijkheid over. Af en toe een popup van minder bekende dienstverleners die adverteren met een gratis ringtone, maar in de kleine lettertjes zetten dat je er vervolgens 3 ringtones per week a 1,50 per stuk bij krijgt.

Ook kinderen met een prepay kaart trappen hier vaak in en het is niet altijd even makkelijk om er vanaf te komen. Ik hoop dat ook hierover Den Haag wakker geschudt wordt, want het probleem is in mijn ogen net zo erg.

Ik bedenk me trouwens dat er op de website van de geschillencommissie een case staat van iemand die betwist dat er een tariefwaarschuwing bij een dialer is geweest en dat ook gewonnen heeft. Het gesprek is toen door de 0900 exploitant vergoedt.

› reageer

Beetje laat of niet???

Hoeveel % van Nederland heeft gewoon ADSL en heeft dus geen last hiervan. Geloof die 1/3 echt niet en als dat zo is zijn het mensen die bijna niet internetten en dus ook niet zo snel op sites komen waar je zulke programma's kan downloaden.
Was beter als ze dit 10 jaar terug hadden gedaan toen er echt nog mensen last hadden van dit fenomeen.

Wellicht dat er nog mensen zo dom zijn om de vaste lijn aangesloten te houden op het modem terwijl ze gewoon ADSL hebben maar ja hoeveel mensen zouden dat nou zijn.....

En ben het met sommige mensen hier eens als je na een waarschuwing < wil je dit programma echt installeren> het programma installeert en dan ook nog eens niet merkt dat je inbelverbinding wijzigt ben je niet zo slim. Ook lijkt het me dat als je de modem ingestelt hebt staan inclusief geluid dat die rare tonen die je hoort als het programma je verbinding overneemt ook wel een indicatie zijn.





› reageer

Dat het er komt kan ik wel mee leven, maar de rede waarom is me nog steeds een raadsel. Als mensen zo stom zijn om een dialer te installeren moeten ze dat vooral lekker zelf weten. De consequenties dienen ze dan ook maar te aanvaarden!

Meestal zit het probleem toch tussen het beeldscherm en de bureaustoel. (De gebruiker zelf dus.)

› reageer

de reden van deze timing is waarschijnlijk, zoals zovaak, dat een kamerlid er zelf last van heeft gehad

› reageer

Dan had dat kamerlid lekker een Mac moeten kopen. Dan had deze persoon er net als ik helemaal nooit last van gehad.

› reageer

alle auto dialers mogen van mij verdwijnen, net als alle betaalde
telefoon nummers
er zijn genoeg nette betaalmethodes voorhanden, velen zullen zich dan tweemaal bedenken voor men iets koopt.
overblijven degene die echt iets aan hebben te bieden

› reageer

Niet te kort door de bocht hier he? Weliswaar heeft (bijna) iedereen ADSL of breedband, maar wat denken we van UMTS internetten? Onze prachtige nieuwe mobieltjes en PDA's zijn tegenwoordig complete pc-tjes. Daar krijgt we dus wel weer te maken met de inbelnummers en dus met de autodialers!

› reageer

ik heb zowel een gewoon modem als een adsl modem. het gewone modem gebruik ik om incidenteel een fax te verzenden en wanneer mijn adsl verbinding het begeeft. Als er geen melding voor het tarief komt of ik krijg last van een trojan of zo, reken dan maar dat ik die kosten terug zou krijgen !

› reageer

DeSteef ==> Hoe wil je een tariefmelding hebben via je modem? Als de telefoonlijn i.p.v. piiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeep pieieieiep piepeieieieieiep zegt "Dit nummer kost 30 cent per minuut", dan vindt jouw modem dat helemaal niet leuk...

› reageer

@RemcoLeiden: leuk of niet, het is wel verplicht

› reageer

Ehm, niet helemaal waar Pinokkio. Voor datadiensten (modems/faxen) kan de eigenaar van het betaalnummer vrijstelling krijgen van de tariefsmelding..... Het moet overigens wel officieel aangevraagd worden

› reageer

Als er geen melding voor het tarief komt, reken dan maar dat ik die kosten terug zou krijgen !

Ik denk dat DeSteef hier inderdaad een zaak heeft, vrijstelling voor de tariefmelding of niet

› reageer

Het vervelende is wel dat je maanden op je geld moet wachten en niet iedereen heeft al een goed gevulde portemonnee

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.